۰
۰

دلایل خارش و سوزش گلو بدون سرفه چیست؟

دلایل خارش و سوزش گلو بدون سرفه چیست؟
کم‌آبی یا ازدست‌دادن مایعات بدن، تحریک و خشکی و خارش گلو در پی دارد.

به گزارش عسلنا، به نقل از گروه اجتماعی ایسکانیوز، احساس قلقلک در گلو به خارش پشت گلو اشاره دارد که به‌علت عوامل مختلف، از جمله گلودرد، کووید-۱۹، کم‌آبی، رفلاکس اسید، آلرژی، آسم، محرک‌های محیطی، و عفونت‌های ویروسی به وجود می‌آید.

اگر در گلو احساس قلقلک یا خارش دارید، اما سرفه نمی‌کنید، احتمالا به این عوامل بستگی دارد:

گلودرد استرپتوکوکی:

نوعی عفونت است که باکتری استرپتوکوک گروه آ (Group A Streptococcus) عامل ایجاد آن است. این گلودرد معمولا شامل تب، درد هنگام بلع، تورم غدد لنفاوی، و تورم لوزه‌ها است. بسیاری از افراد مبتلا به گلودرد استرپتوکوکی توده‌ای دردناک در گلو احساس می‌کنند که باعث احساس قلقلک یا خارش می‌شود.

لارنژیت:

به التهاب حنجره اشاره دارد و اغلب به‌علت عفونت ویروسی ایجاد می‌شود. این عارضه باعث گرفتگی صدا، احساس خراش در گلو، تب، و همچنین تورم غدد لنفاوی می‌شود.

 

 

کم‌آبی بدن:

یا از دست دادن شدید مایعات، تحریک و خشکی و خارش گلو در پی دارد.

برخی سرطان‌ها:

بعید به‌نظر می‌رسد که قلقلک در گلو نشانه سرطان باشد. در موارد نادر، صدای خشن مداوم و گلودرد احتمالا نشانه سرطان مری یا حنجره است.

زمانی که احساس قلقلک و خارش در گلو با سرفه همراه است، احتمالا به این عوامل بستگی دارد:

رفلاکس اسید:

رفلاکس مزمن اسید یا سوزش سر دل، که به بیماری رفلاکس معده به مری (GERD) نیز معروف است، زمانی پیش می‌آید که اسید و دیگر محتویات معده بالا می‌آید و به مری بازمی‌گردد. همین امر عامل سوزش و تحریک در پشت گلو، سرفه، خس‌خس سینه، و مشکل در بلع می‌شود.

آلرژی:

قلقلک در گلو ممکن است از علامت‌های شایع واکنش آلرژیک یا حساسیت‌زا باشد. علائم دیگر عبارت‌اند از عطسه، سرفه، خارش چشم، آب‌ریزش بینی، و خس‌خس سینه.

عواملی که باعث آلرژی‌های رایج می‌شوند عبارت‌اند از: شوره حیوانات خانگی، گرد و غبار، کپک، و گرده.

آسم:

بیماری طولانی‌مدتی است که باعث التهاب راه‌های هوا در ریه‌ها می‌شود. در طول حمله آسم، یا بدتر شدن علامت‌های آسم، احتمال دارد با قلقلک در گلو و همچنین سرفه، تنگی نفس، و درد قفسه سینه مواجه شوید.

کووید-۱۹:

سرفه خشک و قلقلک مداوم در گلو در میان برخی از افراد مبتلا به کووید-۱۹ گزارش شده است. این عارضه همچنین در افرادی مشاهده شده است که سندرم پساکرونا یا پس از کووید-۱۹ را پشت سر می‌گذارند. البته، هنوز دقیقا مشخص نیست که چرا این اتفاق ‌می‌افتد، اما محققان در حال تحقیق در مورد این پدیده‌اند.

محرک‌های محیطی:

محرک‌های محیطی مانند دود تنباکو و آلاینده‌ها اغلب تحریک و خارش در گلو و همچنین سرفه به دنبال دارند. سیگار کشیدن و قرار گرفتن در معرض دود سیگار نیز همین اثر را دارد.

عفونت‌ها: ‌

عفونت‌های ویروسی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا اغلب باعث قلقلک گلو می‌شوند. بیماری‌های سینوزیت و برونشیت نیز باعث احساس قلقلک در گلو می‌شود. این خارش یا قلقلک معمولا به‌علت ریزش مخاط بینی در پشت گلو و تحریک آن رخ می‌دهد.

چگونه قلقلک یا خارش گلو را درمان کنیم؟

با توجه به علت‌های این عارضه در گلو، می‌توان از روش‌های خانگی و در دسترس برای درمان آن استفاده کرد.

برخی از این روش‌های درمانی عبارت‌اند از: نوشیدن چای لیمو، دمنوش زنجبیل و عسل، نوشیدن آب زیاد و مایعات، خوردن سوپ داغ، استفاده از رطوبت‌ساز هوا در محیط بسته خانه یا محل کار، دوش آب گرم گرفتن یا تنفس در بخار داغ، پرهیز از خوردن کافئین و الکل، ترک سیگار، مصرف داروهای ضد احتقان، و دوری کردن از عوامل تولیدکننده آلرژی مانند گرد و غبار.

علامت‌های قلقلک دائمی گلو با توجه به علت‌های آن عبارت‌اند از: سرفه خشک، گرفتگی بینی، قرمزی و سوزش چشم، گلودرد، و گرفتگی صدا.

در مواردی، قلقلک گلو باعث ناراحتی و اختلال در خواب می‌شود که در این صورت، بهتر است به پزشک و متخصص مراجعه کنید.

این عارضه اگر با سردرد، بی‌خوابی، غش کردن، دشواری تنفس، یا از دست دادن اختیار ادرار همراه باشد، جدی و خطرناک است و باید به متخصص مراجعه کرد.

اگر خارش گلو و سرفه بیش از چند هفته ادامه یافت، یا بدتر شد، حتما با متخصصان و پزشکان امور بهداشت و درمان تماس بگیرید.

متخصصان معمولا برای تشخیص عارضه قلقلک یا خارش گلو از روش‌هایی مانند آزمایش ارزیابی عملکرد ریه‌ها، عکس‌برداری از قفسه سینه، اسکن سینوس‌ها، و آزمایش‌ برای ارزیابی رفلاکس اسید استفاده می‌کنند.

۰
۰
منبع ایسکانیوز
دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید