۰
۰

آشنایی با مراحل تولید و بسته بندی عسل به روش صنعتی

آشنایی با مراحل تولید و بسته بندی عسل به روش صنعتی
خط تولید عسل و بسته‌بندی صنعتی از زمان گذشته تاکنون زمینه‌ی مهم و تأثیرگذاری برای عسل بوده است. در گذشته، جمع‌آوری عسل از محیط طبیعی نیازمند دقت و زمان بسیاری بود، اما با گذشت زمان و توسعه تکنولوژی، پرورش زنبورها و استفاده از دستگاه‌های صنعتی برای بسته‌بندی عسل، به یک صنعت پرسود و حرفه‌ای تبدیل شده است

به گزارش عسلنا، به نقل از سایت خبری تحلیلی الف، خط تولید عسل و بسته‌بندی صنعتی از زمان گذشته تاکنون زمینه‌ی مهم و تأثیرگذاری برای عسل بوده است. در گذشته، جمع‌آوری عسل از محیط طبیعی نیازمند دقت و زمان بسیاری بود، اما با گذشت زمان و توسعه تکنولوژی، پرورش زنبورها و استفاده از دستگاه‌های صنعتی برای بسته‌بندی عسل، به یک صنعت پرسود و حرفه‌ای تبدیل شده است. امروزه، تأمین کنندگان عسل نیاز دارند که به بسته‌بندی مناسب و بهداشتی فکر کرده و استانداردهای مربوطه را رعایت کنند. تأمین کنندگان برای تأمین عسل با کیفیت بالا و بسته‌بندی مناسب به دستگاه‌های بسته‌بندی مناسب نیاز دارند.

بطور کلی، ظرفیت خطوط بسته‌بندی عسل در کارگاه‌ها و غیرکارگاه‌ها وابسته به درخواست مشتریان، توانایی دریافت عسل خام و نیازهای منطقه‌ای که کارخانه در آن واقع شده است، متغیر است. این خطوط قادر به دریافت عسل خام در روز میزانی بین ۱۰۰۰ کیلو تا ۵۰۰۰ کیلو می‌باشند. انتخاب بین خطوط بسته‌بندی عسل با ظرفیت کم یا خطوط تولید عسل با ظرفیت بالا و قابلیت‌های مختلف، بسته به میزان تولید و واحد‌های تولیدی موجود در خط تولید صورت می‌گیرد.

انواع دستگاه های خط بسته بندی عسل در مدل های نیمه اتومات و تمام اتومات می باشد. مدل های نیمه اتومات برای ظرفیت های کارگاهی و مدلهای اتومات برای کارخانجات بسته بندی عسل استفاده می شود.

انواع ظروف لیوانی، شیشه ای، پت، پلی اتیلن، بسته بندی های ساشه ای، قاشقی و... از انواع متنوع بسته بندی عسل است که هر کدام دارای خط تولید مجزا می باشد.

 

 

مهم ترین دستگاه ها برای خط بسته بندی عسل :

دستگاه اکستراکتور (جداسازی عسل از موم) ، سکوی تصفیه عسل (صافی عسل) ، وان دپو (نگهداری از عسل)، پمپ انتقال، دستگاه شستشویی استریل شیشه، دستگاه پرکن عسل، دستگاه دربند شیشه عسل، دستگاه لیبل زن و یا لیبل شیرینگ، جت پرینتر (برای تاریخ و قیمت) ، بسته‌بندی شرینگ

برای بسته بندی صنعتی عسل اکثر دستگاه های نامبرده شده در بالا مورد استفاده قرار میگیرد. اما نکته مهم در خط تولید آن نوع بسته بندی می باشد.

بسته بندی عسل باید با کیفیت بالا و ظاهری مناسب انجام شود تا برای فروش در بازار داخلی و بازار خارجی ، مناسب و مشتری پسند باشد. نکته مهم در بسته بندی عسل این است که عسل از خوراکی هایی می باشد که فاسد نمی شود و قابلیت نگهداری طولانی مدت آن وجود دارد. بنابراین بسته بندی عسل نیاز به فرآیند سخت و پیچیده ای نیست و با کمک یک دستگاه مناسب به آسانی انجام می شود. دستگاه های زیادی برای بسته بندی این محصول مورد استفاده قرار می گیرند.

برای بسته بندی عسل این مراحل باید طی شود:

1-جدا کردن موم و عسل از یکدیگر که به وسیله دستگاه استراکتور انجام می شود. این دستگاه به راحتی می تواند عسل را از داخل شان یا موم عسل جدا کند.

2-تصفیه عسل به وسیله دستگاه تسویه یا صافی در این مرحله ابتدای تصفیه عسل از روش  ته نشینی استفاده می‌شود. این روش به این صورت است که عسل برای مدت زمان زیادی در یک مخزن بزرگ نگهداری می‌شود و به آن اجازه داده می‌شود که حباب‌های هوا از آن خارج شوند. با انجام این کار یک لایه کف مانند بر سطح عسل تشکیل می‌شود که با ابزارهای مخصوص آن‌ها را جدا می‌کنند. سپس از صافی های مخصوص رد می شود.

3_پرکردن عسل در ظرف های مخصوص به وسیله دستگاه پرکن یا فیلر.

4-بسته بندی ظرف ها و ارایه به بازار جهت فروش

مرحله پرکن یا فیلر ممکن است شامل چند مرحله ی متفاوت باشد که قسمت اصلی خط بسته بندی عسل را شامل می شود.

مراحل پرکن و فیلر عسل

شستشو و خشک کن ظروف:

تمیزی ظروف قبل از ورود به خط بسته‌بندی بسیار اهمیت دارد؛ زیرا حضور هر گونه ضایعه خارجی می‌تواند به محصول آسیب بزند. بنابراین، توصیه می‌شود که قبل از بسته‌بندی از ظروف تمیز و بهداشتی استفاده شود. شستشوی ظروف با آب و مواد شوینده قبل از بسته‌بندی، زمان‌بر و غیر استاندارد است.

پرکن:

به دلیل ویژگی‌های چسبندگی عسل، دستگاه پرکن مایعات دارای پیچیدگی خاصی است. این دستگاه دارای سیستم گرم‌کننده است زیرا در صورت عدم گرم بودن عسل ممکن است سیستم مسدود شده و موجب توقف کار و پرت شدن عسل شود. همچنین باید دمای گرمایی به گونه‌ای تنظیم شود که به آنزیم‌ها و مواد مقوی عسل آسیب نرسد. دستگاه پرکن عسل می‌تواند به صورت نیمه‌اتوماتیک یا اتوماتیک با سیلندر پیستونی و مخزن دوجداره باشد که برای بسته‌بندی مواد مشابه مناسب است. این دستگاه از مکانیسم حرارتی در داخل جداره‌ی مخزن استفاده می‌کند تا ماده را در دمای مورد نیاز گرم کرده و به حالت روان شدن درآورد. این دما نیز قابل تنظیم است و دستگاه پرکن عسل در ظرفیت‌های مختلف قابل استفاده و تنظیم برای پر کردن محصول است.

دربگذار:

این بخش از سیستم پرکن عسل بسته به نوع ظرف مشتری است که به صورت اتومات یا دستی انجام می شود.

درب بند ظرف:

درب بند ظرف در خط بسته بندی عسل به صورت دستی ، نیمه اتومات و تمام اتومات انجام می شود. درب بند های نیمه اتوامت تا ساعتی 800 عدد ظرف را درب بندی میکنند اما درب بند های اتومات ظروف را با سرعت‌های ۱۰۰۰ تا ۶۰۰۰ عدد در ساعت به نوع دستگاه درب بندی کنند.

تاریخ زن یا جت پرینتر:

برای ثبت اطلاعاتی مانند قیمت، تاریخ، و سری ساخت، نیاز به دستگاه جت پرینتر دارید. این دستگاه، که به صورت دستی و اتوماتیک در بازار موجود است، قادر است اطلاعات مختلف را بر روی بدنه محصول چاپ کند. استفاده از دستگاه جت پرینتر برای محصولات غذایی امری ضروری است و چاپ این اطلاعات می‌تواند نشانه‌ای از مرغوبیت کالای شما باشد.

لیبل زن:

یکی از دستگاه های مهم برای برند سازی و جزو پرکاربردترین دستگاه ها در خط بسته بندی می باشد. این دستگاه دارای دو نوع است: نوع اول که لیبل زن اتوماتیک حرارتی است و نوع دوم که لیبل زن پشت چسب‌دار است. در خطوط تولید و بسته‌بندی، دستگاه لیبل زن اتوماتیک یکی از اجزای اساسی به حساب می‌آید. کارخانه‌هایی که عمل لیبل زدن را به صورت اتوماتیک انجام می‌دهند، محصولات را به صورت یک نواخت به سمت دستگاه لیبل زن اتوماتیک می‌فرستند و لیبل‌ها به صورت اتوماتیک بر روی محصولات چسبانده می‌شوند. این دستگاه ها برای انواع ظروف گرد و تخت ساخته می شوند.

شیرینگ اسلیو:

این دستگاه برای پلمپ درب بطری ها به وسیله یک نایلون شفاف استفاده می شود به این صورت که نایلون ها به روی دهانه ظرف قرار میگیرد و سپس ظرف با عبور از کانال شیرینگ لیبل به طور کامل به روی ظرف شکل می گیرد.

۰
۰
منبع خبرگزاری الف
دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید