۹۶۴۵
۸
۰

5 کاربرد مهم موم زنبور عسل که باید بدانیم

5 کاربرد مهم موم زنبور عسل که باید بدانیم
تنوع کاربردهای موم زیاد است. کافی است مشخص کنید به چه منظوری می خواهید از موم استفاده کنید تا روش استفاده از آن مشخص شود.

همان طور که می دانید موم عسل یکی از مهم ترین تولیدات زنبور عسل به شمار می رود که با زحمت بسیاری توسط این حشره شگفت انگیز تولید می شود. موم زنبور عسل خواص مختلفی دارد که از سال های گذشته تا به امروز مورد استفاده قرار گرفته و امروزه نیز مورد توجه دانشمندان است. یکی از مواد اصلی تشکیل دهنده مومیایی در مصر باستان، موم عسل بوده و امروزه نیز از این ماده در تولید انواع لوازم آرایشی بهداشتی و موارد مختلف دیگر استفاده می شود.

در حال حاضر با پیشرفت تکنولوژی، موم عسل به روش های مختلفی به کار گرفته می شود. در واقع پیشرفت تکنولوژی باعث شده تا از این ماده پرخاصیت، بیشترین استفاده را در تولیدات مختلف به عمل آید. هرچند هنوز علم نتوانسته به تمامی کاربردهای موم دست یابد، اما برخی از مهمترین کاربردهای موم می توانند در زندگی ما انسان ها نقش آفرینی کنند.

مصرف موم به صورت خوراکی

برخلاف آنچه که در بسیاری از مطالب می خوانیم و موم یک ماده قابل خوردن است. اگرچه گفته می شود موم در معده انسان قابل هضم نیست؛ اما هضم جزئی این ماده در معده های سالم امکان پذیر است. آنچه که به هیچ وجه معده انسان توانایی هضم آن را ندارد، بره موم از جمله موادی است که توسط زنبور تولید می شود. با این حال هنوز نمی توانیم بگوییم که موم، ماده ای قابل هضم به صورت کامل در معده است.

نکته جالب توجه این است که برخی از معده ها به دلیل مشکلاتی که دارند به هیچ وجه توانایی تحمل موم زنبور عسل را ندارند. در چنین شرایطی بهتر است حتما از مومی استفاده شود که 100 درصد طبیعی باشد یا اینکه از خوردن موم صرف نشر شود.

 

 

نکته بسیار مهم برای انتخاب موم عسل که قصد خوردن آن را دارید، این است که موم انتخاب شده حتما طبیعی باشد. همان طور که می دانید زنبورداران برای اینکه روند تولید عسل را سرعت ببخشند، از موم مصنوعی استفاده می کنند. البته بسیاری از زنبورداران معتمد، به هیچ وجه موم مصنوعی را به بازار روانه نمی کنند. در نتیجه پیشنهاد این است که زمانی از عسل با موم استفاده شود که مطمئن هستیم طبیعی است.

آنچه باید در مورد موم عسل بدانیم

ناگفته نماند که مصرف موم بدون عسل ممکن است سخت باشد. چراکه این ماده به تنهایی قابلیت جویده شدن در دهان انسان و حل شدن آن با بزاق دهان را ندارد. بهتر است عسل به عنوان یک مکمل در کنار آن وجود داشته باشد تا بتوان بهتر آن را جوید و به سمت معده هدایت کرد.

نکته ای که باید در مورد مصرف خوراکی موم عسل در نظر داشته باشید این است که بسیاری از موم ها محلی برای رشد باکتری و ذخیره‌سازی سم هایی هستند که زنبورداران برای برطرف کردن آفت از کندو مورد استفاده قرار می دهند. در نتیجه همیشه هم خوردن موم عسل نمی تواند مفید باشد. باید حتما مطمئن شوید که موم عسل کیفیت لازم را دارد.

به طور کلی خوردن موم عسل با ریسک هایی همراه است؛ اما خواص زیادی دارد که می‌توانید با خوردن موم از این خواص بهره مند شوید. توصیه می کنیم برای خرید موم به سراغ برندهای مطرح و زنبوردارانی بروید که ان ها را می شناسید و به صداقت آن ها ایمان دارید. در این صورت می توانید با خیال راحت از موم به صورت خوراکی نیز استفاده کنید.

موم؛ یک آدامس طبیعی

موم زنبور عسل اگر چه ممکن است ریسک هایی را برای خوردن به همراه داشته باشد؛ اما اگر بتوانید آن را از یک محیط طبیعی و باکیفیت خریداری کنید، می توانید موم به عنوان یک آدامس استفاده کنید. استفاده از موم عسل به عنوان آدامس طبیعی علاوه بر اینکه از مضرات احتمالی آدامس هایی که در آنها از قند استفاده شده جلوگیری می کند، کمک خواهد کرد تا  دندان های مقاوم تری داشته باشید.

با بهترین آدامس طبیعی آشنا شوید

جویدن موم آلودگی های بین دندان های شما را نیز خارج می کند. استفاده از آدمس موم عسل کمک می کند بدون مسواک زدن هم دندان های سالم و براقی داشته باشیم. به جرئت می توان گفت که یکی از مهم ترین کاربردهای موم زنبور عسل، روش مصرف جویدنی آن است.

استفاده از موم به صورت موضعی

یکی از کاربردهای موم زنبور عسل که از گذشته تا به امروز مورد توجه انسان ها بوده، استفاده از این ماده به صورت موضعی است. به 2 صورت از موم زنبور عسل به صورت موضعی استفاده می شود که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارد.

روش اول، استفاده از موم به صورت خام است. شما می توانید بر روی قسمت های مختلف بدن خود موم را بمالید. خواص موم زنبور عسل برای پوست انسان بر هیچ کس پوشیده نیست. با مالیدن موم بر روی پوست می توانید از این ماده طبیعی برای مرطوب کردن پوست یا جلوگیری از خشکی پوستتان استفاده کنید. همچنین بسیاری از افراد که سابقه آکنه بر روی پوست صورت خود دارند، از موم برای برطرف کردن آکنه استفاده می کنند.

موم، مرهمی برای مشکلات پوستی

روش دوم، استفاده از موم زنبور عسل برای تولید پمادهای طبیعی مختلف است. بسیاری از افراد به جای استفاده از پمادهای شیمیایی، با استفاده از دستورهای مشخصی که به صورت مجزا به آنها اشاره خواهیم کرد، از موم برای تولید انواع پماد استفاده می شود. البته برای درست کردن این پمادها ممکن است مواد مختلف دیگری مثل عسل، بره موم مو و حتی گرده گل  یا برخی گیاهان دارویی نیز مورد استفاده قرار گیرد تا خاصیت پماد برای مشکلات پوستی به صورت موضعی بیشتر شود.

مصرف موم در داروسازی

یکی از روش های کاربرد موم در زندگی انسان ها، استفاده آن در تولید داروهای مختلف است. البته اکثر داروهای تولید شده با استفاده از موم به صورت موضعی قابل مصرف است؛ اما در برخی از موارد نیز دیده می شود یکی از ترکیبات قرار گرفته در تولید داروهایی با پایه گیاهی، موم طبیعی زنبور عسل است. صنعت داروسازی در سال های گذشته استفاده زیادی از موم انجام داده که باید به صورت مجزا به آن پرداخته شود.

استفاده از موم در تولید دیگر محصولات

موم از گذشته برای ساخت پارافین شمع مورد استفاده قرار می گرفته است. البته قطعا می دانید که پارافین تولید شده از موم زنبور عسل قابل مقایسه با پارافین های شیمیایی که از نفت تولید می شود، نیست. در واقع در گذشته یکی از موادی که باعث روشنایی خانه ها می شده موم زنبور بوده است. امروز نیز بسیاری از افراد با توجه به مضرات پارافین شیمیایی شمع، به این نتیجه رسیدند که از موم زنبور عسل برای ساخت شمع استفاده کند. شمع های تولید شده توسط موم خواص زیادی دارد. در واقع در کنار زیبایی و روشنایی، خواص درمانی شمع موم است که توجه افراد را به خود جلب می کند.

چقدر در مورد شمع موم زنبور عسل اطلاع دارید؟

علاوه بر شمع، برخی محصولات دیگر نیز با استفاده از موم تولید می شوند که از جمله آنها می توان به برخی از چسب های گیاهی اشاره کرد. همچنین از موم برای درزگیری برخی از قسمت ها و همچنین به دام انداختن برخی از حیوانات موذی استفاده می شود. البته این تنها برخی از خواص و کاربردهای موم زنبور عسل است که به صورت کلی به آنها اشاره کردیم. در مطالب بعدی مجله عسلنا، حتما به کاربردهای مختلف به صورت کامل می پردازیم.

۸
۱
دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید