۴۳۲۲
۴
۰

نکاتی که باید درباره فراوری بره موم بدانید

روش های مختلف فرآوری بره موم را بشناسید
روش های مختلف فرآوری بره موم را بشناسید
در حال حاضر روش های مختلفی برای فرآوری بره موم در نظر گرفته شده است که هر کدام از این روش ها می تواند بره موم را به سادگی قابل مصرف کند.

بره موم یکی از مهم ترین مواد درمانی در دنیای امروز است. بره موم در کندو زنبور عسل به صورت خام استفاده می شود؛ اما نوع مصرف انسان از بره موم باید به گونه ای باشد که توانایی هضم آن در بدن انسان ایجاد شود. در حال حاضر روش های مختلفی برای فرآوری بره موم ابداع شده که هر کدام از این روش ها توانسته اند نقش مهمی برای استفاده بیشتر از بره موم در درمان و سلامتی ایفا کنند. بد نیست شما هم اطلاعاتی در مورد روش های فراوری بره موم کسب کنید تا در هنگام خرید این محصول، به نوع فرآوری و نحوه تاثیر گذاری آن دقت داشته باشید

چرا از بره موم فراوری شده استفاده کنیم؟

بره موم یک ماده کاملا خوراکی برای انسان ها نیست. در واقع معده انسان نمی تواند مولکول های سنگین آن را شکسته و هضم کند. در نتیجه اگر شما از بره موم خام به صورت خوراکی استفاده کنید، بدون اینکه در بدن شما تجزیه شود، دفع شده و در نتیجه خواص لازم را برای شما به ارمغان نمی آورد. هرچند برخی از تحقیقات نشان داده که استفاده از بره موم خام نیز ممکن است کاربردهایی برای سلامتی انسان داشته باشد؛ اما آنچه که مشخص است این ماده به صورت خام نمی تواند تمامی خواص بره موم را در بدن انسان ایجاد کند.

به همین علت از سال ها پیش محققان و دانشمندان زیادی برای ایجاد روشی به منظور ساده سازی مولکول های بره موم تلاش کردند. این دانشمندان بر این باور بودند که با شکستن مولکول های این ماده، معده توانایی هضم آن را پیدا خواهد کرد و در نتیجه خواص درمانی این ماده شگفت انگیز برای انسان به ارمغان می آید.

آیا هر نوع بره مومی برای گوارش انسان مناسب است؟

 

 

در حال حاضر روش های مختلفی برای فرآوری بره موم در نظر گرفته شده است که هر کدام از این روش ها می تواند بره موم را به سادگی قابل مصرف کند. در ادامه با 3 روش مرسوم فراوری پروپولیس آشنا می شویم.

روش سنتی فراوری بره موم با الکل

در گذشته به دلیل عدم وجود تکنولوژی های خاص، این ماده تنها به یک روش فراوری می شد. در این روش، بره موم را با الکل مخلوط کرده و پس از اینکه الکل با آن واکنش نشان داده و مولکول های سنگین آن را می شکست، بره موم فرآوری شده را در آفتاب یا مکان هایی که باعث پریدن الکل از درون آن شود قرار می دادند.

این روش هنوز هم مورد استفاده قرار می گیرد. اکثر بره موم های موجود در بازار ایران به همین روش سنتی تولید می شوند. هر چند که این روش برای گذشته روش مناسب به نظر می رسید؛ اما با توجه به مشکلات شدیدی که برای کیفیت این ماده ایجاد می کند، بهتر است دیگر توسط زنبورداران یا شرکت های مختلف عرضه کننده بره موم، انجام نشود.

از مهم ترین مشکلاتی که روش فرآوری سنتی بره موم با الکل دارد، این است که ما مجبور هستیم برای آنکه الکل مخلوط شده تبخیر شود، آن را در فضای باز قرار دهیم. در نتیجه در هنگام تبخیر شدن الکل از بره موم احتمال اضافه شدن آلودگی های محیطی بر روی آن افزایش پیدا می کند. به همین علت است که در بره موم فرآوری شده به روش سنتی در بسیاری از مواقع گرد و خاک و آشغال و موارد دیگر یافت می شود.

شاید مصرف بره موم برای شما هم ممنوع باشد

وجود الودگی در بره موم ممکن است بر روی میزان عملکرد آن برای سلامتی انسان نیز اثرگذار باشد. هرچند بره موم فراوری شده به روش سنتی می تواند خواص زیادی برای انسان داشته باشد و در گذشته نیز جوابگو بوده، اما امروزه می توان با روش های بهتری بره موم را فراوری کرد. متاسفانه در ایران هنوز بیشتر بره موم تولید شده توسط زنبورداران به روش سنتی است.

فرآوری بره موم با الکل به روش مدرن

اگرچه ساختار فراوری بره موم با استفاده از الکل در روش سنتی و در روش مدرن یکسان است؛ اما در روش مدرن فرآوری بره موم با الکل مشکلاتی که در روش سنتی وجود داشته از بین رفته است. به این صورت که شما می توانید بره موم خام را در یک دستگاه مکانیزه قرار دهید که این دستگاه بدون تماس با فضای بیرون پس از ترکیب کردن الکل با بره موم و شکستن مولکول های سنگین آن، الکل اضافی را با استفاده از مکانیزمی از بره موم به صورت صددرصد خارج کرده و از همان الکل دوباره برای فرآوری بره موم های دیگر استفاده می کند.

در واقع شما بدون هیچ نگرانی برای وجود الکل اضافی در بره موم تولید شده به روش مدرن مطمئن هستید که بره موم از هرگونه آلودگی های محیطی نیز در امان بوده است. در نتیجه در بره موم های تولید شده به روش مدرن دیگر خبری از گرد و خاک و آلودگی های مختلف وجود ندارد. همین ویژگی مثبت باعث می شود که بسیاری از دانشمندان به این نتیجه برسند که دیگر از روش سنتی برای فرآوری بره موم استفاده نشود. در واقع این نوع فراوری، روش جایگزین برای فراوری سنتی با الکل است. البته باید دید به دلیل هزینه های سنگین تولید چنین دستگاهی آیا تمامی زنبورداران و شرکت های تولید کننده بره موم، توانایی استفاده از این روش را دارند یا خیر.

بررسی نقش بره موم در ادیان و تمدن های مختلف؛ راهکاری برای استفاده نوین از این ماده

خوشبختانه چند شرکت معتبر عرضه کننده فراورده های زنبور عسل در ایران به عنوان برترین تولید کنندگان بره موم در کشور، از اولین دارندگان این دستگاه بوده و به همین علت است که توانایی تولید بره موم با کیفیت را دارند. ناگفته نماند که این دستگاه توانایی تبدیل پروپولیس فراوری شده به پودر را نیز داشته و نیازی به عملیات های متفرقه برای تولید بره موم وجود ندارد.

فرآوری بره موم به روش آبی

یکی از روش های مدرن تولید بره موم که هنوز به صورت کامل فناوری آن وارد ایران نشده و باید به صورت دقیق مورد بررسی قرار گیرد، تولید بره موم آبی است. در واقع در تولید بره موم آبی به جای استفاده از الکل برای شکستن مولکول های سنگین بره موم، از آب در دستگاهی خاص استفاده می شود. در چنین روشی تمامی خواص بره موم حفظ شده و آنچه که حاصل می شود عصاره خالصی از این ماده است که تمامی ویژگی های آن را در درون خود دارد.

بیشتر در مورد بره موم آبی بخوانید:

بره موم آبی چیست؟

بره موم آبی؛ از ادعا تا واقعیت

یکی از ویژگی های تولید بره موم به روش آبی این است که ماده فرآوری شده قابلیت تبدیل به پودر را نیز داشته و در کاربردهای مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. علاوه بر این، با توجه به اینکه نوع آبی بره موم به صورت مایع تولید می شود، این ماده می تواند در آشپزی و تولید مواد غذایی مختلف مورد استفاده قرار گیرد. در حال حاضر در کشور ترکیه که یکی از مهمترین کشورهای تولید کننده بره موم آبی است، از عصاره بره موم در تولید انواع کیک، شربت و موادغذایی مختلف استفاده می شود. این روش بسیار پیچیده و با تکنولوژی بسیار بسیار خاص قابل انجام است که باید به صورت دقیق تر مورد بررسی قرار گیرد.

در مجله عسلنا تلاش خواهیم کرد تا این روش فرآوری بره موم را از دل مقالات علمی خارج کرده و به شما معرفی کنیم. 

۴
۰
دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید