۲۳۷۸
۵
۰

هرآنچه باید در مورد عسل مانوکا بدانید

چقدر در مورد عسل مانوکا اطلاعات دارید؟
چقدر در مورد عسل مانوکا اطلاعات دارید؟

برای ما ایرانی ها شنیدن نام برخی از عسل های تک گل بسیار غریبه است. علت نیز این است که برخی عسل ها به هیچ وجه در ایران تولید نمی شوند. همانطور که می دانید عسل تک گل از غالب بودن شهد نوعی گل یا گیاه تولید می شود. طبیعی است که وقتی ما در ایران گیاهی به نام مانوکا نداریم، تولید عسل مانوکا در ایران نیز شبیه به افسانه می شود.

آشنایی با این عسل پرخاصیت که در جهان رواج بسیار زیادی دارد، می تواند مفید باشد. امروزه عسل مانوکا به صورت های مختلفی به کشور وارد می شود و می تواند به عنوان یک عسل دارویی مورد استفاده قرار گیرد. البته احتیاط ها و شرایط خاصی نیز برای مصرف این عسل وجود دارد که در مجله عسلنا به این موارد اشاره خواهیم کرد.

در 2 مطلب مجزا به معرفی عسل مانوکا و نکات مختلفی در پیرامون آن اشاره خواهیم کرد تا به طور دقیق با این نوع عسل طبیعی پر خاصیت آشنا شوید. البته در دیگر مطالب منتشر شده در عسلنا، به خواص جالب توجه این ماده نیز می پردازیم

از خواص عسل مانوکا چه می دانید؟

 

 

عسل مانوکا چیست؟

عسل مانوکا همانطور که از اسمش نیز مشخص است، نوعی عسل تک گل بوده که از گیاهی به همین نام تولید می شود. گیاه مانوکا نوعی گیاه رشد یافته در کشور نیوزلند است که هنوز منشاء این گیاه به طور دقیق مشخص نشده است. با این حال زنبورهای اروپایی علاقه زیادی به این گیاه داشته و گفته می شود در قرن 19 میلادی، زنبور عسل اروپایی پای این گیاه را به نیوزلند باز کرده است.

از عسل مانوکا مدت زیادی به عنوان یک روش سنتی استفاده نشده است. علت نیز تازه بودن کشف این گیاه در نیوزلند است که به 300 سال نمی رسد. با این حال تحقیقات نشان می دهد که عسل مانوکا تولید شده توسط زنبور عسل اروپایی از عسل استاندارد قوی تر است. دلیل این امر غلظت بالاتری از متیل گلیوکسال (MGO) گزارش شده در عسل مانوکا است که در نوع خود جالب توجه است.

چرا عسل مانوکا در دنیا معروف شده است؟

عسل مانوکا به عنوان یک پماد طبیعی برای انواع مختلف زخم ها استفاده می شود. این ماده طبیعی به عنوان یک جنگنده با بیماری های خاص در عصر مقاومت در برابر آنتی بیوتیک های معمولی، مورد ستایش قرار گرفته است. طرفداران عسل مانوکا همچنین ادعا می کنند که عسل مانوکا می تواند مشکلات آکنه صورت را برطرف و مشکلات سینوس را درمان کند.

عسل تک گل چیست؟ آنچه باید در مورد انواع عسل بدانید

وجود ویژگی های خاص در عسل مانوکا و همچنین خاص بودن طعم و مزه این نوع عسل، محبوبیت بیشتری برای عسل تک گل تولید شده از گیاه مانوکا به همراه داشته است. به همین علت گفته می شود که عسل مانوکا در سال های آتی به عنوان یکی از معروف ترین عسل های دنیا بیشتر از پیش به کشورهای مختلف جهان صادر خواهد شد.

تحقیقات در مورد عسل مانوکا چه می گوید؟

برخلاف بیشتر درمان های جایگزین، شواهد علمی برای حمایت از مزایای درمانی عسل مانوکا وجود دارد. در واقع علم نوین در بسیاری از موارد نتوانسته به اثربخش بودن درمان های جایگزین مثل عسل درمانی، زهردرمانی یا استفاده از ژل رویال برای درمان برخی بیماری ها برسد؛ اما تحقیقات بسیاری از اثرات درمانی عسل مانوکا را تایید کرده اند.

در این قسمت و قسمت بعدی این مطلب به تعدادی از خواص اثبات شده عسل مانوکا اشاره می شود. اطلاع داشتن از این خواص به شما کمک می کند تا با دیدگاه جامعی از این ماده برای درمان بیماری های خود استفاده کنید.

مزایای عسل مانوکا چیست؟

وقتی صحبت از سوپرفودها می کنیم، عسل خام یکی از بهترین سوپرفودها با فواید سلامتی بسیار زیاد است. با این حال، عسل مانوکا یک عسل خام نیست؛ اما عسل طبیعی خاص و کاملا تخصصی است. عسل مانوکا یک ضد باکتری و کشنده باکتری است. این بدان معناست که باکتری ها نمی توانند اثرات ضد باکتریایی آن را تحمل کنند و در برابر آن شکست می خورند.

گفته می شود عسل مانوکا برای درمان همه چیز از گلو درد تا پاکسازی لکه های روی پوست شما مؤثر است. همین تنوع اثرات درمانی عسل مانوکا آن هم به صورت ویژه و خاص باعث شده تا این عسل مورد توجه قرار گیرد. البته عسل های تک گل دیگر نیز تنوع خواص زیادی دارند؛ اما عسل مانوکا میزان اثرگذاری زیادتری را در درمان برخی بیماری ها از خود نشان داده است.

سایر مزایای ادعا شده از عسل مانوکا شامل موارد زیر است:

  • کمک به درمان زخم
  • پاکسازی عفونت
  • تسکین درد معده
  • بهبود هضم
  • تقویت سیستم ایمنی بدن
  • تأمین انرژی

در مطلبی مجزا، با هم به مرور برخی از این خواص می پردازیم. آشنایی با خواص عسل مانوکا به شما کمک بزرگی خواهد کرد. در نتیجه حتما برای اطلاع از این خواص، این مطلب را پیگیری کنید.

از خواص عسل مانوکا چه می دانید؟

خطرات و هشدارها پیرامون عسل مانوکا

در دید اکثر مردم به ویژه مردم اروپا، عسل مانوکا مصرف بی خطری دارد. این موضوع درستی است و معمولا هیچ محدودیتی در میزان مصرف عسل مانوکا وجود ندارد. با این حال اگر مبتلا به دیابت هستید، قبل از افزودن عسل مانوکا به رژیم خود با پزشک یا طبیب طب سنتی مشورت کنید. عسل مانوکا نیز مانند سایر عسل ها از قند بالایی برخوردار است. در نتیجه مصرف ان ممکن است باعث افزایش سطح قند خون شما شود.

برخی محققان همچنین در حال تحقیق و پاسخ به این سوال هستند که آیا عسل مانوکا باعث بهبودی زخم های مزمن در مبتلایان به دیابت موثر است؟ این تحقیقات به این دلیل است که هنگامی که به تنهایی استفاده شود،  MGO که در این مطلب معرفی شد، برای سلول های زنده، سمی است. با این حال، گزارش های بی شماری در مورد درمان موفقیت آمیز زخم مزمن با عسل مانوکا وجود دارد. در هرصورت تحقیقات بیشتری لازم است.

علاوه بر این، اگر به انواع دیگر عسل حساسیت دارید، برای مصرف عسل مانوکا با پزشک خود مشورت کنید. به احتمال زیاد بدون تجربه یک واکنش آلرژیک، قادر به استفاده از عسل مانوکا نخواهید بود.

چند نکته کوتاه برای خرید عسل مانوکا

عسل مانوکا به طور گسترده و بصورت آنلاین و در برخی از فروشگاه های مواد غذایی سالم در دسترس است. البته در ایران این نوع عسل به وفور یافت نمی شود؛ اما امکان خرید آن وجود دارد. هنگام خرید، مهم است که دقیقا در مورد آنچه می خرید اطلاعات داشته باشید. همه عسل های مانوکا یکسان نیستند و ممکن است بعضی از این عسل ها کیفیت لازم را نداشته باشند.

این نوع عسل اغلب با عنوان "عسل فعال مانوکا" شناخته می شود که می تواند گمراه کننده باشد. این اصطلاح به اثرات ضد باکتریایی تولید شده توسط پراکسید هیدروژن اشاره دارد. این اثرات ضد باکتریایی در انواع عسل یافت می شود.

برای تضمین خواص درمانی بی نظیر عسل مانوکا، به دنبال "فعالیت ضد باکتری غیر پراکسید (NPA)" یا رتبه بندی UMF باشید. رتبه بندی UMF میزان NPA موجود در عسل را اندازه گیری می کند. این نوع رتبه بندی در عسل های طبیعی تولید شده در اروپا انجام می شود و باید حتما مورد توجه خریداران قرار گیرد.

تولید کنندگان عسل مانوکا محصول خود را با رتبه بندی منحصر به فرد فاکتور مانوکا (UMF) برچسب گذاری می کنند. این عدد سطح MGO و یک پیش ساز، دی هیدروکسی ساکتون را توصیف می کند.

دامنه امتیاز دهی UMF به شرح زیر است:

  • 0 تا 4: مقدار غیر قابل کشف موجود است
  • 5 تا 9: سطوح پایین وجود دارد
  • 10 تا 15: سطوح مفید موجود است
  • 16: سطح برتر و درجه بالا وجود دارد

هرچه تعداد UMF بیشتر باشد ، سطح این ترکیبات نیز بالاتر است. برای به دست آوردن بیشترین سود، از عسل مانوکا با UMF بالا استفاده کنید.

همچنین در هنگام خرید به مارک هایی که حاوی MGO، یک عامل ضد باکتری منحصر به فرد در عسل مانوکا، هتند بیشتر توجه داشته باشید. است. هرچه MGO بیشتر باشد، بهتر!

سخن آخر

در این مطلب با برخی از نکات کلی پیرامون عسل مانوکا آشنا شدیم. حتما قبل از خرید عسل مانوکا به نکات گفته شده در این مطلب و نکاتی که در مطلبی تحت عنوان خواص اثبات شده عسل مانوکا اشاره می کنیم توجه کنید.

۵
۰
منبع https://www.healthline.com/health/manuka-honey
دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید