۱۱۶۳
۳
۱

از خواص عسل مانوکا چه می دانید؟

عسل مانوکا یکی از پرخاصیت ترین عسل های دنیا است
عسل مانوکا یکی از پرخاصیت ترین عسل های دنیا است

عسل مانوکا از جمله عسل های ارگانیک و خاص اروپایی است که از گیاهی به همین نام تولید می شود. در مطلب قبل به معرفی این عسل و دلایل اهمیت آن اشاره کردیم. در این مطلب به خواص عسل مانوکا اشاره می کنیم که از مهمترین عسل های تولید شده در کشور نیوزلند است.

هرآنچه باید در مورد عسل مانوکا بدانید

بهتر است قبل از اینکه شروع به مصرف عسل مانوکا کنید، مروری بر خواص این ماده طبیعی داشته باشید. در این صورت با اطلاعات بیشتری که از این ماده طبیعی دارید، احتمال اثربخش بودن ان بیشتر خواهد بود. به ویژه عسل مانوکا در ایران که هنوز مورد توجه قرار نگرفته و به صورت وارداتی به کشور می آید.

در ادامه برخی از مهمترین خواص اثبات شده عسل مانوکا در مجامع پزشکی را آورده ایم. خواص بسیار زیاد دیگری نیز برای عسل مانوکا برشمرده می شود که هنوز به اثبات نرسیده اند. در مطالب بعدی مجله عسلنا به این نوع خواص نیز خواهیم پرداخت.

 

 

عسل مانوکا، زخم ها را شفا می دهد

مانند سایر عسل ها، عسل مانوکا می تواند به بهبود زخم ها کمک کند. همه شکل های عسل، اسیدی بوده و pH آن بین 3.2 تا 4.5 است. تحقیقات نشان داده که خاصیت اسیدی عسل باعث بهبودی زخم ها می شود

اسیدیته همچنین آنزیم هایی را که باعث تجزیه پروتئین ها می شوند و پپتیدهایی که بدن برای ترمیم خود نیاز دارد، مسدود می کند. غلظت زیاد قند در عسل مانوکا نیز به محافظت از زخم ها کمک می کند.

رطوبت عسل کم است و در نتیجه مایعات را از زخم بیرون می کشد. این موضوع کمک می کند تا مشکلات مختلف از بین رفته و سرعت روند بهبودی افزایش پیدا کند. عسل همچنین آب را از سلول های باکتری های تهاجمی بیرون می آورد. برای رشد و زنده ماندن، باکتری ها به آب احتیاج دارند و بیرون کشیدن آب از باکتری های مهاجم، باعث از بین رفتن آنها می شود.

خواص ضد ویروسی عسل مانوکا

انواع عسل های چند گیاه یا تک گل به عنوان آنتی بیوتیک طبیعی در طول قرن ها مورد استفاده قرار گرفته اند. در سال های اخیر، محققان دریافته اند که قدرت عسل در کشتن میکروب ها، به واسطه پراکسید هیدروژن تولید شده به کمک آنزیم زنبور عسل است.

عسل مانوکا با حمله به میکروب ها با همراهی ماده ای بنام MGO این قدم را فراتر می گذارد. این ماده که در شهد برخی گیاهان مانوکا یافت می شود، به بهبود زخم های جزئی و مزمن نیز کمک می کند. به همین دلیل ، سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) باندهای تزریق شده با عسل مانوکا را هم برای فروش بدون نسخه و هم در نسخه، تجویز کرده است. در واقع ماده MGO میکروب و ویروس های زخم را از بین برده و به بهود آن کمک می کند.

هرچه MGO بیشتر در عسل مانوکا وجود داشته باشد ، خواص ضد آن بیشتر است. خوشبختانه در عسل های استاندارد عرضه شده در اروپا، برچسب هایی وجود دارد که میزان این ماده در عسل را تعیین و بر روی لیبل عسل زده است. حتما قبل از خرید عسل مانوکا به میزان این ماده توجه کنید.

خواص ضد باکتریایی عسل مانوکا

ده ها گونه از باکتری ها از جمله استافیلوکوکوس اورئوس و استرپتوکوکوس به عسل مانوکا حساس هستند. همچنین به نظر می رسد عسل مانوکا در مقابل Clostridium difficile ، که نوعی ارگانیسم دشوار برای درمان است نیز تاثیر می گذارد.

محققان به خصوص در مورد این واقعیت که عسل مانوکا به عفونت ها حمله می کند، معتقدند که این ماده منبع بیوفیلی یا لایه ای از باکتری های لاغر است. تحقیقات زیادی در این زمینه در حال اجرا است که امید می رود اثرات درمانی بیشتری از عسل مانوکا را مشهود کند.

برای از بین بردن باکتری ها، روی بره موم حساب ویژه باز کنید!

تا به امروز ، هیچ گزارشی از مقاومت میکروب مقاوم در برابر این نوع عسل گزارش نشده است. این نشان می دهد که مصرف عسل مانوکا ممکن است در برابر ارگانیسم های مقاوم و عفونت های طولانی مدت زخم که با درمان منظم آنتی بیوتیکی بهبود نمی یابند، موفق باشد. به همین دلیل ، عسل گزینه ای آخر برای مقابله با عفونت محسوب می شود.

وقتی عسل مانوکا به مراقبت از پوست می پردازد

عسل مانوکا ممکن است بتواند التهاب و سوزش ناشی از آکنه را کاهش دهد. برای این کار عسل مانوکا را مستقیما روی پوست بمالید. مطمئن شوید که منطقه آسیب دیده را با یک لایه نازک عسل پوشانده اید. باید حداقل 15 دقیقه این ماسک را بر روی آکنه بگذارید. اگر ماسک را به مدت یک ساعت یا بیشتر روی آکنه نگه دارید، ممکن است نتایج بهتری داشته باشید.

درمان 4 بیماری پوستی با عسل طبیعی

همچنین ممکن است بتوانید از عسل مانوکا برای تسکین اگزما استفاده کنید. طبق تحقیقات ارائه شده در HealWithFood.org ، شما می توانید با استفاده از مخلوطی از قسمت های مساوی عسل، روغن زیتون و موم زنبور عسل به این کار بپردازید. توصیه می شود روزانه سه بار از این مخلوط استفاده کنید.

هضم و ایمونولوژی

برای به دست آوردن مزایای گوارشی عسل مانوکا، شما باید هر روز 1 تا 2 قاشق غذاخوری از آن میل کنید. می توانید عسل مانوکا را مستقیم بخورید یا آن را به غذای خود اضافه کنید.

اگر دوست دارید عسل مانوکا را در برنامه غذایی خود قرار دهید، آن را روی یک تکه نان سبوس دار بریزید و میل کنید. همچنین می توانید به اضافه کردن آن به ماست هم فکر کنید. برای شیرین کردن نوشیدنی های گرم مثل چای یا دمنوش نیز می توانید یک قاشق غذاخوری عسل مانوکا را به لیوان خود اضافه کنید. این کار به ویژه در وعده صبحانه انرژی فوق العاده ای به شما خواهد داد.

آیا هر نوع بره مومی برای گوارش انسان مناسب است؟

اگر گلودرد یا سینه تحریک پذیر دارید، سعی کنید هر روز یک دوم قاشق غذاخوری عسل مانوکا مصرف کنید. این کار به کاهش علائم گلودرد و درمان ان کمک می کند. اگر بیمار نیستید، مصرف روزانه عسل مانوکا ممکن است به تقویت سیستم ایمنی بدن شما کمک کند و از بیمارشدنتان جلوگیری جلوگیری به عمل آورد.

مراقبت از جای بریدگی به کمک عسل مانوکا

ممکن است بتوانید بریدگی های جزئی را با عسل مانوکا درمان کنید. بریدگی های شدید یا عمیق باید توسط پزشک ارزیابی شوند، زیرا ممکن است بخیه یا سایر مراقبت های آنتی بیوتیکی لازم باشد.

برای مراقبت از جای بریدگی باید ارزیابی میزان مایعات نشت شده از جای بریدگی را انجام دهید تا میزان عسل لازم را تعیین نمایید. هرچه بریدگی ایجاد شده منجر به نشت بیشتری شده باشد، از عسل مانوکا بیشتری برای پوشش دادن منطقه بریدگی استفاده خواهید کرد.

برای این کار، عسل را روی باند بمالید. سپس باند را روی جای بریدگی قرار دهید. توجه کنید که نباید عسل را مستقیماً روی قسمت بریدگی بمالید. همچنین، ممکن است نیاز باشد تا به صورت منظم باند را تغییر داده و عسل بیشتری روی باند قرار دهید. این امر به این دلیل است که نشت بیش از حد مایعات از زخم بریدگی می تواند عسل را رقیق کرده و اثرات آن را کاهش دهد. استفاده از پانسمان آب بندی شده یا ضد آب ممکن است به جلوگیری از انتشار عسل در خارج از ناحیه بانداژ کمک کند.

سخن آخر

آنچه گفته شد تنها بخشی از خواص اثبات شده عسل مانوکا بود. به نظر می رسد عسل مانوکا به دلیل خاصیت بالای ضد ویروس و ضد باکتری خود بتواند در درمان بسیاری از بیماری ها نقش ایفا کند. در نتیجه استفاده از این ماده برای درمان بیماری های مختلف باید بررسی شود. موضوعی که محققان زیادی در حال تحقیق بر روی آن هستند.

اگر تجربه ای در مورد مصرف عسل مانوکا داشته اید، حتما از طریق نظرات با ما در میان بگذارید. تجربیات مصرف این نوع عسل طبیعی خاص می تواند به دیگر هموطنانمان کمک کند تا از این ماده برای درمان بیماری استفاده کنند.

۳
۰
منبع https://www.healthline.com/health/manuka-honey
۱ دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید