۲۹۶۶
۴
۱

چقدر در هنگام خرید، به غلظت عسل توجه می کنید؟

غلظت نقشی در کیفیت عسل طبیعی ندارد
غلظت نقشی در کیفیت عسل طبیعی ندارد
باید توجه داشته باشید که غلظت عسل طبیعی نمی تواند پارامتر خوبی برای تشخیص کیفیت عسل باشد. در نتیجه تا جای ممکن از روش های صحیح برای انتخاب عسل مرغوب استفاده کنید.

خرید عسل طبیعی یکی از پیچیده ترین کارهایی است که افراد می توانند آن را در طول زندگی خود تجربه کنند! به دلیل وجود افراد کلاهبردار که با استفاده از روش های مختلف، عسل های تقلبی و عسل های مصنوعی را روانه بازار کرده اند، به نظر می رسد خرید از عسل طبیعی با چالش های زیادی مواجه باشد. علاوه بر این، شایعات مختلفی که در مورد ویژگی های عسل طبیعی پخش می شود، باعث شده تا مردم تصمیم درست و قاطعی برای خرید عسل طبیعی نگیرند.

یکی از پارامترهای فیزیکی عسل که برخی افراد آن را به عنوان مبنایی برای خرید عسل در نظر می گیرند، غلظت عسل است. در واقع غلظت عسل برای برخی بسیار مهم و برای برخی دیگر بی اهمیت بوده و همین تفاوت بسیار جالب باعث تفاوت افراد در هنگام خرید می شود.

به طور کلی ویژگی های فیزیکی عسل طبیعی اهمیت زیادی در دید مردم دارد. بسیاری از مردم به دلیل عدم آگاهی و اطلاع از خواص فیزیکی عسل طبیعی، نظراتی را عنوان می کنند. این نظرات منجر می شود به اینکه اگر برخی خواص با آنچه که تا به حال دیده اند متفاوت باشید، نتیجه گیری می شود که عسل تقلبی یا مصنوعی است. این درحالی است که عسل طبیعی با خواص ظاهری و فیزیکی مختلفی عرضه می شود.

ممکن است طبیعی ترین عسلی که از برخی صخره ها و کوه ها استخراج می شود، آنقدر غلظت پایین داشته باشد که همانند آب روی زمین ریخته و جمع آوری آن سخت باشد. در مقابل ممکن است عسل مصنوعی غلظت بسیار بسیار زیادی داشته باشد و اصطلاحاً خیلی خوب کش بیاید.

 

 

به طور کلی نباید ویژگی های فیزیکی عسل طبیعی را به عنوان ویژگی های اصلی برای خرید عسل در نظر گرفت. همین مشکل در مورد رنگ عسل طبیعی نیز وجود دارد. با اینکه یافته ها اثبات می کند که رنگ عسل طبیعی نقش مهمی در کیفیت عسل و همچنین طبیعی یا مصنوعی بودن آن ندارد؛ اما هنوز هم بسیاری از مردم فکر می کنند بهتر است عسل تیره تر خریداری کنند. این افراد گمان می کنند که عسل تیره تر خاصیت بیشتری در درون خود دارد.

تلاش کرده ایم تا به نکاتی در مورد غلظت عسل طبیعی بپردازیم و این موضوع را بررسی کنیم که آیا غلظت عسل می تواند پارامتر خوبی برای خرید عسل باشد یا خیر. پیشنهاد می کنیم قبل زا خرید عسل برخی از این نکات را مرور کنید.

غلظت عسل به چه عواملی وابسته است؟

عوامل مختلف می تواند در ویژگی های فیزیکی عسل طبیعی تاثیرگذار باشد. همانند رنگ عسل طبیعی که با درصد زیادی به شهد گل وابسته است یا ممکن است زمان بر روی رنگ این ماده تاثیر بگذارد، غلظت عسل نیز همین گونه است. عوامل مختلفی از عوامل محیطی یا ویژگی هایی که در محل نگهداری وجود دارد، باعث می شود تا عسل طبیعی غلیظ یا رقیق شود. برخی از عواملی که بر روی غلظت عسل طبیعی اثر می گذارد را بیان خواهیم کرد.

میزان رطوبت موجود در عسل

طبیعی است که یکی از مهم ترین عواملی که بر روی غلظت هر ماده اثر می گذارد، میزان رطوبت یا آب موجود در آن باشد. در مورد عسل طبیعی نیز به همین صورت است. وقتی با نوعی عسل رقیق مواجه می شوید، احتمالاً میزان و درصد آب موجود در عسل بیشتر از ۲۰ درصد خواهد بود. این در حالی است که عسل های غلیظ میزان رطوبت کمتر از ۱۰ درصد درون خود دارند.

میزان رطوبت موجود در عسل، وابستگی کامل با شهد نوشیده شده توسط زنبور عسل خواهد داشت. به همین علت است که غلظت عسل های تک گل عموماً با همدیگر متفاوت است. یعنی ممکن است عسل گون غلظت بیشتری داشته و عسلی مثل عسل بهار نارنج غلظت کمتری را از خود نشان دهد.

شما نمی توانید بگویید عسل رقیق به دست آمده از یک گیاه یا گل خاص کیفیت لازم را ندارد. چرا که شهد گل موجود به گونه ای بوده که باعث شده عسل رقیق شود.

در هنگام خرید عسل طبیعی به این نکته توجه داشته باشید که عسل طبیعی چهل گیاه مربوط به چه شهد گلهایی یا مربوط به چه مناطقی است. چراکه ممکن است یک عسل چند گیاه مرتبط با شمال کشور با عسل چند گیاه مرتبط با مناطق کویری ایران غلظت متفاوتی داشته باشد.

بهتر است کاملا هوشمندانه عمل کنید تا بتوانید با دیدگاه صحیح و درست عسل طبیعی بخرید. مطمئن باشید که تولیدکنندگان عسل مصنوعی به راحتی می توانند میزان آب موجود در عسل تولیدی خود را تنظیم کرده و عسلی غلیظ به شما تحویل دهند. در نتیجه به زنبور عسل اطمینان کنید و عسل های مختلف با غلظت های متفاوت را بپذیرید.

محیط و زمان نگهداری

یکی دیگر از عواملی که بر روی غلظت عسل، تاثیر می گذارد، محل نگهداری آن است. طبیعی است که اگر عسل در محیطی نگهداری شده باشد که باعث تبخیر آب آن شود، غلظت بیشتری خواهد داشت. برخی از زنبورداران که عسل های رقیقی تولید می کنند، با روش های مختلف تلاش می کنند تا میزانی از رطوبت عسل را از آن گرفته تا عسل غلیظ تر شود. این در حالی است که اگر آگاهی مردم نسبت به غلظت عسل صحیح باشد، هیچ گاه زنبوردار برای فروش عسل به چنین اقداماتی دست نمی زند.

علاوه بر محل، میزان نگهداری عسل طبیعی تا زمان عرضه نیز می تواند بر روی غلظت تاثیرگذار باشد. همچنین فصل تولید یا فصل خرید عسل نیز تاثیر گذاری زیادی بر روی غلظت عسل دارد. برای مثال تابستان ها عسل رقیق تر و زمستان ها عسل غلیظ تر است. چرا که دمای هوا در تابستان باعث غلیظ شدن عسل می شود.

تمامی این پارامترها نشان می دهد که محل نگهداری یا عرضه عسل طبیعی و همچنین زمان عرضه اهمیت بسیار زیادی بر روی غلظت داشته و نباید را به عنوان پارامتری برای خرید عسل به آن توجه شود.

سخن آخر

دو نکته مهم و جامع در مورد غلظت عسل طبیعی بیان شد. باید توجه داشته باشید که غلظت عسل طبیعی نمی تواند پارامتر خوبی برای تشخیص کیفیت عسل باشد. در نتیجه تا جای ممکن از روش های صحیح برای انتخاب عسل مرغوب استفاده کنید.

به نظر شما عسل غلیظ بهتر است یا رقیق؟ اصلا چقدر به غلظت عسل در هنگام خرید توجه می کنید؟ حتما نظرات خود رابا ما در میان بگذارید

 

۴
۲
۱ دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید