۳۶۸۳
۵
۰

آنچه باید در مورد عسل گون بدانید

یک عسل دوست داشتنی به نام عسل گزانگبین
یک عسل دوست داشتنی به نام عسل گزانگبین

عسل گون یا عسل گزانگبین از محبوب ترین و معروف ترین عسل های تک گل است. این نوع عسل طبیعی از گذشته تا به امروز به ویژه در ایران مورد توجه مردم بوده است. عسل گون که عموماً در کوه های زاگرس مرکزی و همچنین در دشت های ایران تولید می شود، خواص فوق العاده زیادی داشته و مواد قندی و معدنی فراوانی را در خود جای داده است. همین موضوع باعث شده تا از عسل گون یا همان عسل گزانگبین به عنوان ماده ای شفابخش یاد شود.

عسل گون که از معدود عسل های تک گلی است که در گذشته نیز به وفور مورد استفاده خانواده ها قرار داشته، امروزه برای درمان انواع بیماری مورد استفاده قرار می گیرد. آشنایی با عسل گون می تواند به شما برای درمان بیمای ها کمک کند.

در این مطلب قصد داریم به معرفی عسل گون یا همان عسل گزانگبین بپردازیم تا با آشنایی بیشتری این نوع عسل طبیعی را خریداری کنید. پیشنهاد می کنیم بدون داشتن اطلاعات در مورد این نوع عسل، به هیچ وجه خرید خود را نهایی نکنید.

چقدر گیاه گون را می شناسید؟

گیاه گون که به آن گیاه گز نیز گفته می شود از جمله گیاهان وحشی است که در دشت های ایران رشد می کند. این گیاه از تیره نخود است و بیش از ۲۰۰ گونه از آن در ایران وجود دارد. در این ران به آن گزانگبین نیز گفته می شود. این گیاه ارتفاعی ۷۵ سانتیمتر تا یک متر داشته و بیشتر حالت بوته ای به خود می گیرد.

 

 

در زبان فارسی به آن گزانگبین یا خشک انگبین نیز گفته می شود. گزانگبین همان ماده اولیه تولید گز بوده که از سوغاتی های اصفهان است. این گیاه طعم بسیار شیرینی دارد و بیش از ۵۵ درصد ساکاروز را در درون خود جای داده است. علاوه بر این، برخی قندهای طبیعی دیگر مثل لوولوز و همچنین دکستروز در گیاه گزانگبین یافت می شود. در واقع گون گیاهی مملو از مواد قندی است و به همین علت زنبور عسل نیز علاقه بسیار زیادی به این گیاه دارد.

گیاه گون یا گزانگبین خواص مختلفی برای بدن انسان به همراه دارد. در طب سنتی ایرانی این گیاه به عنوان گیاهی گرم و خشک شناخته می شود که برای تقویت سیستم گوارشی و همچنین تقویت سیستم ایمنی بدن مورد استفاده قرار می گیرد. علاوه بر این، از گیاه گزانگبین به عنوان نرم کننده سینه و برطرف کننده سرفه خشک نیز استفاده می شود.

نکته جالب توجه اینکه در طب سنتی ایران، گیاه گون هم برای گرم مزاج ها و هم برای سرد مزاج ها مفید است. به همین علت این گیاه به عنوان یک گیاه عمومی برای درمان بیماری های مختلف کاربرد دارد. گیاهی همه فن حریف که نقش مهمی برای درمان ایفا می کند.

یکی از ویژگی های مهم گیاه گون یا گزانگبین فراوانی شهد گل های آن است. گل های گز انگبین که به رنگ ارغوانی هستند و گاهی آبی یا سفید نیست می نمایند، جذابیت بسیار زیادی برای زنبور عسل دارند. زنبور عسل به رنگ ارغوانی علاقه زیادی دارد و به همین علت جذب گیاه گز می شود.

با توجه به ازدیاد شهد موجود در این گیاه، احتمال مصرف شهد توسط زنبور عسل نیز افزایش پیدا می کند. به همین علت است که در بسیاری از مناطق با پوشش گیاهی متنوع نیز اگر گزانگبین در آن منطقه روییده باشد، احتمال این که عسل تولید شده توسط زنبور عسل بیشتر از شهد گون باشد، وجود دارد.

عسل گزانگبین در دشت های ایران و به ویژه در کوه های زاگرس مرکزی می روید. کوه هایی مثل کوهرنگ، زردکوه و بازفت از جمله کوه هایی هستند که گون در آنها به وفور یافت می شود. در نتیجه اگر به دنبال عسل گزانگبین هستید، می توانید به زنبورداران این منطقه ها مراجعه کنید

ویژگی های عسل گون چیست؟

با توجه به علاقه بسیار زیاد زنبورها به گیاه گزانگبین، در بسیاری از عسل های چهل گیاه نیز شاهد غلبه شهر گزانگبین هستیم. البته وقتی پوشش گیاهی یک منطقه متفاوت باشد، نمی توان نام عسل تولید شده را عسل تک گل نامید. با این حال در بسیاری از مناطق که پوشش گیاهی اصلی گیاه گون است، امکان تولید گیاه گز انگبین در حد بسیار بالایی وجود دارد

رنگ عسل گزانگبین یا همان عسل گون، زرد رنگ است. در واقع می توان گفت که این عسل تک گل از جمله عسل های روشن محسوب می شود. با این حال با توجه به پوشش گیاهی منطقه و نژاد گون، ممکن است رنگ عسل تا حد تیرگی نیز پیش رود و به عقیلی میل پیدا کند.

در مورد غلظت عسل گون نیز باید گفت که به طور کلی عسل گزانگبین غلظت زیادی داشته و اصطلاحاً عسل کش می آید. دقیقا برعکس آنچه در مورد عسل بهار نارنج گفته شد.

زمان برداشت عسل گزانگبین اوایل تابستان به ویژه در تیر ماه است. در اوایل تابستان می توان بهترین عسل گون را برداشت کرد. در نتیجه زنبورداران تلاش می کنند تا این زمان را به عنوان زمان برداشت عسل از کندو انتخاب کنند. اگر شما هم می خواهید از زنبوردار به صورت مستقیم عسل گزانگبین خریداری کنید، می توانید در تیرماه به سراغ زنبورستان بروید.

عسل گزانگبین یا عسل گون خواص متنوعی دارد. تقریبا می توان گفت بسیاری از خواص موجود در گیاه گز انگبین به طور کامل در عسل این گیاه نیز نهادینه شده است.

از مهمترین خاصی که می توان به آن اشاره کرد، تقویت مغز و اعصاب و حافظه انسان است. همچنین عسل گون طبیعی می تواند به عنوان یک ماده انرژی زا و نشاط آور مورد استفاده قرار گرفته و برای تولید شربت عسل یا همان نوشابه انرژی زای طبیعی به کار گرفته شود. از عسل گزانگبین برای بهبود یبوست نیز استفاده شده و می تواند به تقویت معده نیز کمک کند.

همچنین گرفتگی صدا و خشونت سینه نیز با مصرف این نوع عسل درمان می شود. خواص بسیار زیاد دیگری نیز می توان برای عسل گون برشمرد که در مطلبی مجزا در مجله عسلنا به آن اشاره خواهیم کرد. پیشنهاد می کنیم حتما این مطلب را قبل از خرید عسل گون مطالعه کنید.

سخن آخر

عسل گون یکی از پرخاصیت ترین عسل های تک گل است. البته باید توجه کنید که این خواص تنها زمانی به شما منتقل می شود که عسل طبیعی خریداری کنید. با این حال می توانید اطمینان داشته باشید که عسل گون یکی از مفید ترین عسل هایی است که تا به حال میل کرده اید.

 

۵
۰
دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید