۹۴۸۰
۱۴
۰

بهترین روش کنترل کنه واروا مقابله ترکیبی و مدیریت تلفیقی آفات است

روش‌های مقابله با کنه واروا در گفتگو با کارشناس ارشد زنبورعسل
روش‌های مقابله با کنه واروا در گفتگو با کارشناس ارشد زنبورعسل
اسماعیل غفوری کارشناس ارشد زنبورداری در خصوص مقابله با کنه واروا گفت: مقابله با کنه واروا یک روش همگانی و دارویی مشخص ندارد و بر اساس سنجش میزان آلودگی و دیگر شاخص‌ها برای هر زنبورستان روش و دارویی خاص تجویز می‌شود که در حال حاضر بهترین روش‌ها مقابله ترکیبی و مدیریت تلفیقی آفات (IPM) است.

به گزارش پایگاه خبری صنعت زنبورداری ایران، یک کارشناس ارشد پرورش زنبورعسل، در خصوص نحوه مبارزه با کنه واروا گفت: مبارزه با این بزرگ‌ترین آفت پرورش زنبور، بحث بسیار مفصلی است و روش مناسب همگانی یا یک داروی مشخص برای همه کلنی‌ها که بتوان تعمیم داد وجود ندارد و برحسب منطقه و میزان آفت و شرایط موجود، قطعاً درمان و تجویزهای خاصی صورت می‌گیرد که باهم متفاوت است.

کنه واروا را باید کنترل کرد نه درمان

اسماعیل غفوری در گفتگو با خبرنگار عسلنا، بابیان اینکه، کنه واروا یک آفت است و زنبوردار باید بداند که این آفت باید کنترل شود نه درمان، افزود: بسیاری افراد فکر می‌کنند که با دادن فلان دارو به زنبورها و درمان آفت، موفق شدند، درصورتی‌که زنبوردار باید در فصول مختلف و طی یک جدول زمان‌بندی مشخص، میزان آلودگی کلنی‌ها به کنه واروا را مشخص کند و به‌صورت اصولی به مبارزه و کنترل آفت کنه واروا بپردازد.

وی تأکید کرد: تنها بر اساس شاخص میزان آلودگی کلنی به کنه واروا، می‌توان به انتخاب نوع دارو و میزان آن و یا روش مقابله درست پرداخت.

این متخصص زنبورداری، ادامه داد: یکی از سؤالات رایج و معمول که غالب زنبورداران مطرح می‌کنند، این پرسش است که برای درمان کنه واروا از چه کنه کشی باید استفاده شود؟ و

 

 

 

کنه‌کش‌ها باید با سنجش درصد آلودگی و متناسب با میزان و شرایط استفاده شود

به گزارش عسلنا، شاید ساده‌ترین پاسخ پیشنهادی یکی از کنه‌کش‌های رایج در بازار باشد، ولی باید دقیق و علمی بررسی کرد که پیشنهاد و راه‌حل اصولی چیست؟

غفوری، اذعان کرد: اصولاً در بحث آفات، فرقی نمی‌کند در زنبورداری یا سایر بخش‌های کشاورزی، باید آفت را کنترل کرد و معمولاً افرادی موفق هستند که راه‌های اصولی مبارزه را بدانند، نه اینکه بدون کنترل تنها به درمان موقتی بپردازند.

وی، کنترل آفت را نگهداری آن در سطحی که منجر به ایجاد خسارت اقتصادی نگردد، توصیف و اضافه کرد: به همین خاطر برای تعیین زمان مناسب اقدام علیه آن، در دوره‌های مختلف فصل فعالیت، باید کلنی‌ها را برای تعیین درصد آلودگی بررسی کرد و درزمانی که آلودگی به آستانه اقدام رسید متناسب با میزان و شرایط از روش‌ها یا کنه‌کش‌های مناسب استفاده کرد.

کارشناس مسئول زنبورعسل در سازمان جهاد کشاورزی، بابیان اینکه کنه واروا که در حال حاضر بزرگ‌ترین و خطرناک‌ترین آفت در بخش زنبورداری است، تصریح کرد: باید زنبورداران روش مقابله صحیح و علمی را یاد بگیرند تا کمتر دچار خسارت شوند و وقتی می‌خواهیم برای یک زنبورستان کنه‌کش یا روش مقابله آماده کنیم باید اطلاعات اولیه‌ای مثل، میزان آلودگی اولیه کلنی، درصد کندوهای آلوده یا آفت‌کش‌هایی که قبلاً استفاده‌شده را داشته باشیم.

اکتفا به آفت‌کش به‌تنهایی کارساز نیست

به گزارش پایگاه خبری صنعت زنبورداری، غفوری افزود: همچنین بررسی شرایط داخلی کندوها در زمان استفاده از دارو و اینکه آیا تخم، لار و شفیره در کندو موجود است یا خیر، نیز مهم است.

وی همچنین شرایط محیطی مانند دما و رطوبت، سطح مهارت زنبوردار (مبتدی یا حرفه‌ای)، سطح زنبورستان و تعداد کلنی‌های موجود در زنبورستان، وضعیت جریان منابع غذایی و مخصوصاً جریان اصلی شهد و میزان دسترسی زنبوردار به انواع کنه‌کش‌ها و نیز محصولاتی که قرار است در حین آفت کشی تولید شود، همه و همه را در انتخاب روش‌ها و نوع آفت‌کش دخیل دانست.

این پژوهشگر سازمان جهاد کشاورزی، با اشاره به اینکه نکته بسیار مهم این است که صرف استفاده از کنه‌کش‌ها نمی‌توانیم به مقابله درست دست‌یابیم، یادآور شد: قطعاً باید از روش‌های ترکیبی و مدیریتی علمی و صحیح بهره برد، مثلاً: حبس ملکه، تله نر، روش‌های دارویی و بیولوژیکی و به عبارت کلی مدیریت تلفیقی آفات (IPM) می‌تواند روش موفق و درست باشد.

وی ابراز کرد: حذف اولین قاب پر از تخم در کلنی یکی از روش‌های مقابله با کنه واروا بوده که باید با تشخیص زمان مناسب انجام شود.

غفوری همچنین خاطرنشان ساخت: نوارها در آلودگی‌های شدید جز داروهای خوب هستند، به‌شرط اینکه کنه‌ها مقاومت به ماده مؤثره نوارها نداشته باشند و این کار در زمان صحیح انجام و مصرف شود و مدت ماندن در کلنی باید مطابق دستورالعمل دارو بوده و نیز از نوارهای مجاز که توسط سازمان دامپزشکی مورد تائید هستند استفاده شود.

۱۴
۴
دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید