۱۰۴۲
۱
۰

به‌جای استفاده از آفت‌کش قوی‌تر، روش‌های ترکیبی را جایگزین کنید

روش‌های مقابله با کنه واروا در گفتگو با کارشناس ارشد زنبورعسل
روش‌های مقابله با کنه واروا در گفتگو با کارشناس ارشد زنبورعسل
اسماعیل غفوری با تأکید بر بررسی دقیق میزان اثربخشی آفت‌کش‌ها، بعد از هر بار استفاده بر جایگزینی روش‌های ترکیبی و کم‌زیان برای محیط‌زیست در مبارزه با کنه واروا، به‌جای استفاده از آفت‌کش قوی‌تر، میزان آلودگی و پیشروی کنه واروا و زمان مناسب آفت کشی را در میزان و نوع آفت‌کش، مورداستفاده مؤثر دانست.

به گزارش پایگاه خبری صنعت زنبورداری ایران، در دو قسمت قبل، در خصوص اهمیت سنجش میزان آلودگی کلنی‌ها به کنه واروا و لزوم مستمر این سنجش در 4 نوبت از سال و بازرسی مداوم کندوها برای پیشگیری و کنترل از غلبه کنه واروا سخن گفتیم و روش‌ها و آفت‌کش‌های مختلف را مورد ارزیابی قراردادیم.

در این قسمت با تأکید بر روش‌های مقابله ترکیبی، مهندس غفوری میزان اثربخشی آفت‌کش‌ها در اولین استفاده را واکاوی نموده و در ادامه مباحث روش‌های مبارزه با کنه واروا گفت: کنه‌کش‌های مختلف در مبارزه با واروا اثرات متفاوتی دارد و برخی مثل آفت‌کش‌های شیمیایی اثربخشی سریع‌تر و بیشتری دارند و برخی مثل آفت‌کش‌های ارگانیک ممکن است اثربخشی دیرتر و کمتری داشته باشند ولی قطعاً باید اثر آن‌ها بر تولید عسل و آلوده شدن تولیدات را هم در نظر گرفت.

 قبل از بروز آستانه خسارت از آفت‌کش قوی استفاده نکنیم

به گزارش عسلنا، این متخصص پرورش و درمان زنبورعسل ادامه داد: کنه‌کش باید بر اساس میزان آلودگی استفاده شود و در آلودگی‌های نوع اول که خسارت اقتصادی زیادی به بار نیامده و سطح آلودگی و میزان کنه‌ها هنوز خیلی زیاد نشده، نباید از کنه‌کش قوی استفاده کرد، چراکه علاوه بر هزینه زیاد سبب ورود سموم به عسل تولیدی و آلودگی محیطی می‌شود.

غفوری افزود: اشتباه دیگر هم استفاده از کنه‌کش ضعیف در دوران اوج خسارت کنه‌هاست که عدم مبارزه دقیق سبب استمرار و افزایش کنه‌ها و خسارات بیشتر و جبران‌ناپذیر می‌شود.

 

 

این کارشناس مسئول سازمان جهاد کشاورزی، تأکید کرد: یکی از مهم‌ترین مسائلی که باید زنبورداران توجه کنند، میزان اثربخشی کنه‌کش‌های استفاده‌شده است و این نکته شایان اهمیت است که میزان آلودگی کلنی به کنه واروا، قبل و بعد از استفاده از کنه‌کش به چه میزان بوده و توفیق این آفت‌کش استفاده‌شده در کنترل کنه‌ها به چه میزان بوده است.

داروهای ارگانیک و مدیریت علمی کنترل آفات بهترین روش مقابله با کنه واروا

به گزارش عسلنا، وی در ادامه عنوان کرد: گاهی برآورد اثربخشی کنه‌کش پایین است و این نشان می‌دهد که زنبوردار برای کنترل کنه‌ها نباید به‌تنهایی به کنه‌کش‌ها اکتفا کند و به کار بردن روش‌های ترکیبی در این موارد بسیار اهمیت دارد.

غفوری با اشاره به اینکه، گاهی استفاده از کنه‌کش‌های نواری در کندو و ماندن آن به مدت زیاد، سبب مقاوم شدن کنه‌ها در برابر آفت‌کش می‌شود، تصریح کرد: با سنجش دقیق میزان اثربخشی باید به تغییر روش‌ها یا نوع آفت‌کش و یا استفاده از روش‌های ترکیبی پرداخت تا با استفاده دقیق از مشاهدات و تست های اثربخشی بتوان مبارزه دقیقی برای کنترل کنه واروا اعمال کرد.

وی در حال حاضر یکی از بهترین روش‌های مبارزه با آفات در کلیه زیر بخش‌های کشاورزی را مدیریت تلفیقی آفات دانست و گفت: به‌طور خلاصه هدف این روش کنترل آفات با بهره‌گیری از چند روش توأم و هم‌زمان علمی است.

این کارشناس ارشد زنبورعسل، با اشاره به این مطلب که این روش‌ها مبتنی بر اصول بیولوژیکی و استفاده از داروهای ارگانیک و مدیریت علمی آفات هستند، خاطرنشان کرد: در این روش‌ها کمتر از روش‌های شیمیایی استفاده‌شده و این اصول سعی در کاهش میزان مصرف سموم مؤثر بر آفات ولی زیان‌بخش برای محیط‌زیست را دارند.

۱
۱
دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید