۸۰۱
۵
۰

با کنترل واردات و قاچاق از تولید ژل رویال ایرانی حمایت کنید

مؤسس برند «عسل معلم» در گفتگو با عسلنا:
مؤسس برند «عسل معلم» در گفتگو با عسلنا:
یک مدرس و تولیدکننده ژل رویال ایرانی با تأکید بر کیفیت بهتر تولیدات ایرانی، خواستار کنترل و نظارت دقیق بر واردات نوع خارجی این محصول برای حمایت از تولیدکننده داخلی و ایجاد تسهیلات برای صادرات تولیدات ژل رویال ایرانی شد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت زنبورداری ایران، علی عباسی، مالک و بنیان‌گذار برند «عسل معلم» از زنبورداران قدیمی و خوش‌نام شهر قم است که سال‌هاست در قم و سایر استان‌ها به‌خصوص در استان‌های جنوبی کشور با انتقال فصلی کلنی‌ها به فعالیت مستمر مشغول است.

این زنبوردار باسابقه، 30 سال است به تولید عسل طبیعی با مارک «معلم» اشتغال دارد و مدت 4 سال گذشته را نیز در کنار تولید عسل طبیعی به تولید تخصصی ژل رویال اقدام کرده است.

آموزش رایگان تولید ژل رویال به زنبورداران

وی با تشکیل یک پویش مثبت، علیه واردات بی‌رویه ژل رویال خارجی، به‌صورت رایگان و بدون منت و باکمال بزرگواری و تواضع، به آموزش موبه‌موی تولید ژل رویال ایرانی، به افراد داوطلب و سایر زنبورداران مشغول است و با ایجاد کانال و گروه تلگرامی امکان آموزش مجازی و از راه دور را برای علاقه‌مندان میسر کرده است.

در گفتگویی با این کارآفرین صنعت زنبورداری به واکاوی تولید ژل رویال در کشور پرداختیم.

 

 

این تولیدکننده محصولات زنبورعسل، صداقت را مهم‌ترین صفت یک زنبوردار و تولیدکننده فرآورده‌های زنبورعسل دانست و گفت: اگر اساس بر صداقت و راستی و دوری از فریب و تقلب باشد، قطعاً محصول خوب جایگاه خود را در بازار پیدا می‌کند ولی در این میان حمایت متولیان یک اصل اساسی و مهم است.

عدم نظارت بر واردات ژل رویال به زیان تولید ملی است

علی عباسی در گفتگو با عسلنا، با انتقاد از واردات بی‌رویه و بدون نظارت ژل رویال خارجی، تصریح کرد: بدون شک ژل رویال ایرانی بر محصولات خارجی به اعتراف بسیاری از مصرف‌کنندگان برتری دارد و برای حمایت از تولید داخلی، باید نظارت دقیق بر واردات اعمال‌شده و جلوی واردات غیرقانونی و مازاد گرفته شود.

وی اضافه کرد: ژل رویال چینی، آلمانی، مالزی و اندونزی و ساخته‌های دیگر کشورها از طریق قانونی یا قاچاق به ایران با قیمت کم وارد می‌شود و در این میان محصولات تولیدکننده ایرانی که برای تولیدش دو برابر محصول خارجی هزینه شده، بدون مشتری مانده و موجب ضرر و زیان و ناامیدی تولیدکنندگان داخلی می‌شود.

این کارآفرین صنعت زنبورداری بابیان اینکه، ژل رویال در ایران حدود 8 سال است که وارد مرحله تولید جدی شده، تأکید کرد: حمایت از تولید این محصول سبب می‌شود، زنبورداران در کنار تولید عسل و بره موم و گرده گل از تک‌محصولی رهایی یافته و بتوانند چند محصول تولید کرده و هر فصل سودآوری داشته باشند.

وی ادامه داد: در دنیا از ژل رویال محصولات فراوانی مثل کرم، قرص و کپسول، لوازم‌آرایشی و بهداشتی و پودر خوراکی تولید می‌شود ولی در ایران این محصولات هنوز رونق نگرفته و در مرحله تولید انبوه به‌جز در تولید قرص که اخیراً در داروخانه‌ها توزیع می‌شود، در دیگر محصولات توفیق و حمایتی حاصل نشده است.

عباسی با تأکید بر این نکته که باید با کنترل واردات ژل خارجی از تولیدکننده داخلی حمایت شود، افزود: باید با درجه‌بندی و راستی آزمایی، کیفیت محصولات خارجی روشن‌شده و این واردات با سختگیری، راستی آزمایی و تست دقیق کیفیت شود، همچنین نظارت دقیق بر تولیدات ژل داخل کشور می‌تواند سبب ثابت ماندن کیفیت و سلامت تولیدات داخلی شود.

کیفیت ژل رویال ایرانی از انواع خارجی مرغوب‌تر است

به گزارش پایگاه خبری صنعت زنبورداری ایران، این پیشکسوت زنبورداری، خام فروشی و خروج قاچاقی ژل مرغوب ایرانی که توسط دلالان، به قیمت ناچیز خریداری و بدون فرآوری به دیگر کشورها برده و فروخته می‌شود را یکی از آسیب‌های مهم توصیف کرد و گفت: گاهی حتی ژل نامرغوب خارجی برای سودآوری توسط متقلبین به‌عنوان محصول ایرانی به فروش می‌رود.

وی در خصوص توسعه تولید ژل رویال در کشور، ابراز کرد: می‌توان همه زنبورداران را به تولید ژل رویال تشویق کرد ولی بازار فروش بسیار مهم‌تر از تولید است و توصیه ما ابتدا بازاریابی و بعد تولید به‌اندازه میزان فروش و داشتن مشتری است.

وی بابیان اینکه خاصیت‌های فراوان ژل رویال بر سلامتی و طراوت و جوانی پوست و نیز اثر مثبت بر سیستم ایمنی و درمان بسیاری از بیماری‌ها ثابت‌شده است، تهیه ژل رویال باکیفیت و مرغوب را از راه قیمت و اعتماد سنجی عنوان کرد و افزود: قطعاً ژل رویالی که باقیمت پایین به فروش می‌رود نمی‌تواند مرغوب باشد و بسیاری از افراد از ژل‌های مصرفی خارجی راضی نبوده و به تولیدات ایرانی روی آوردند و بهترین راه تهیه نوع مرغوب ژل رویال، از طریق زنبورداران یا فروشندگان معتمد است.

عباسی، قیمت پایه کنونی این محصول را هر گرم 6 تا 7 هزارتو من و قیمت عمده را حدود 5 تا 5500 تومان برای هر گرم ژل رویال ایرانی دانست و گفت: متأسفانه تولیدات خارجی که عمدتاً هم چینی هستند، حدوداً یک‌پنجم این قیمت و حتی گرمی زیر هزار به فروش می‌روند و در مواردی محصولات نامرغوب خارجی در مراحل تست آزمایشگاهی مشاهده‌شده که مقادیر زیادی نشاسته در آن مخلوط شده است.

ضرورت حمایت از تولید ژل رویال برای رهایی از تک‌محصولی زنبورداران

به گزارش عسلنا، این تولیدکننده که بیش از 30 سال تجربه در تولید عسل و 4 سال تجربه در تولید ژل رویال دارد، اذعان کرد: متأسفانه ژل رویال ایرانی، خام فروشی می‌شود که برای توسعه صادرات این محصول، دولت باید بوروکراسی را کم کرده و تسهیلاتی برای صادرات ایجاد کند، چراکه حمایت از تولید گاهی در حد حرف و شعار بوده است و تولیدکننده، امیدی به صادرات مطلوب با توجه به سنگ‌اندازی‌ها و مشکلات فراوان ندارد.

عباسی، با بیان اینکه، تولید ژل رویال در کشور خوشبختانه هرسال رو به رشد و افزایش است و اقبال عمومی و شناخت مردم نسبت به این محصول بیشتر می‌شود، یادآور شد: کنترل واردات انواع خارجی ژل رویال و ایجاد تسهیل برای تولیدکنندگان و فراهم آوردن کانال صادرات و بازاریابی این محصول، توسط متولیان دولتی و اصناف می‌تواند راهگشای این توسعه کمی به سمت تولید کیفی و ثروت آفرینی و ارزآوری برای کشور باشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: متولیان به‌جای تکیه بر آمارسازی از تولید و اغراق باید به دنبال ایجاد تسهیلات، آموزش و کارآفرینی و تسهیل صادرات و یافتن بازار فروش مناسب باشند./

 

۵
۱
دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید