۱۵۵۵
۷
۰

درمان اضطراب با کمک عسل طبیعی؛ یک خاصیت فراموش شده از عسل

درمان اضطراب با کمک عسل طبیعی؛ یک خاصیت فراموش شده از عسل
استفاده از عسل برای کاهش اضطراب موضوعی تقریبا اثبات شده است. حتی اگر به نتایج مطالعات علمی هم توجهی نکنیم، تجاربی که در طب سنتی ایرانی و شرقی وجود دارد، گویای این حقیقت است که عسل طبیعی می تواند اثرگذاری فوق العاده خوبی برای کاهش اضطراب و مدیریت آن داشته باشد.

اضطراب یک مشکل بهداشتی بسیار رایج در دنیا است. متاسفانه اضطراب می تواند افراد را به شدت درگیر کرده و اثرات مختلفی بر روی روان هر فرد بگذارد. در بسیاری از مواقع اضطراب بیش از حد باعث بروز بیماری های مختلف عصبی و حتی قلبی و عروقی شده و ممکن است منجر به مرگ شود. شاید برایتان جالب باشد که یکی از مهمترین خواص عسل طبیعی، کمک به درمان اضطراب های شدیدی است که گاه و بیگاه افراد را دچار مشکل می کند.

بسیاری از محققان یکی از بهترین راه ها برای رسیدن به تعادل ذهنی و مقابله با اضطراب را مصرف دوزهای عسل می دانند. مصرف مداوم عسل طبیعی قطعا راهکار بسیار بهتری نسبت به مصرف داروهای شیمیایی است که شاید به صورت آنی اضطراب، تپس قلب و... را کاهش دهند؛ اما به طور کلی نمی توانند این مشکل را برطرف کنند. علاوه بر این، استفاده از این داروهای شیمیایی عوارض شدیدی در پی خواهد داشت.

عسل؛ ماده ای بهشتی، دارویی زمینی

در این مطلب به صورت خلاصه به برخی یافته های علمی در مورد کاربرد عسل برای کاهش اضطراب می پردازیم. به نظر می رسد هنوز تحقیقات بیشتری در این زمینه نیاز است؛ اما شواهد نشان می دهند که مصرف دوره ای عسل، به کاهش اضطراب در افراد کمک می کند.

 

 

تحقیقات علمی در مورد کاهش اضطراب به کمک عسل طبیعی چه می گویند؟

تحقیقات از دو دهه گذشته، عسل را به عنوان یک ماده پر خاصیت با اثرات گاستروپروتکتیو، حافظت از کبد، کمک به بالا رفتن کیفیت تولید مثل، خواص آنتی اکسیدانی، ضد فشار خون، ضد باکتری، ضد قارچ، ضد التهاب، تقویت کننده سیستم ایمنی، بهبود زخم، اثرات محافظت کننده از قلب و خواص ضد تومور معرفی کرده است. با این حال متأسفانه تحقیقات در مورد اثرات عسل بر روی مغز و اعصاب بسیار کم و در حد محدودی است. این موضوع نشان دهنده عدم خاصیت عسل برای مشکلات اعصاب و روان نیست؛ بلکه نشان دهنده این است که محققان به دلایل مختلف به ویژه محدودیت هایی که داشته اند، کمتر در این زمینه تحقیقات انجام داده اند.

با این حال برخی خواص نوتروپیک عسل طبیعی چیزی نیست که به این سادگی بتوانیم از آن عبور کنیم. یک خاصیت نوتروپیک بررسی شده در مورد عسل طبیعی این است که این ماده به ساخت و توسعه کلی سیستم عصبی مرکزی، به ویژه برای کودکان سن پیش دبستانی کمک می کند. این ویژگی منجر به بهبود حافظه، کاهش اضطراب و تقویت فکری می شود.

علاوه بر این، مغز انسان با بلوغ و سازماندهی مجدد، چندین ساختار مانند هیپوکامپ و قشر مغز را در معرض رشد پس از زایمان قرار می دهد. گزارش شده است که این رشد پس از زایمان از طریق نوروژنز اتفاق می افتد که عمدتا در دوران کودکی خواهد بود. این پیشرفت همچنین می تواند در بزرگسالی نیز گسترش یابد.

خواص عسل کنار را دست کم نگیرید!

در یک مطالعه علمی، رژیم غذایی طبیعی موش های صحرایی به مدت دو ماه با عسل تکمیل شد. در این مطالعه، عملکرد مغز آنها طی یک دوره یک ساله مورد ارزیابی قرار گرفت. موش های تغذیه شده با عسل، اضطراب کمتر و حافظه مکانی بهتری در کل مراحل نسبت به گروه دیگر موش ها از خود نشان دادند. تحقیقات نشان داد که این موش ها با کاهش اضطراب و آرامش بیشتری مواجه شده و از بروز دیگر بیماری های احتمالی در آن ها نیز پیشگیری به عمل آمد.

مطالعات فراوان دیگری وجود دارد که نشان می دهد هر دو مکمل کوتاه مدت و طولانی مدت عسل طبیعی با دوز 250 میلی گرم بر کیلوگرم وزن بدن فرد، باعث کاهش قابل توجه پراکسیداسیون لیپیدها در بافت مغز و با افزایش همزمان سوپراکسید دیسموتاز (SOD) و فعالیت گلوتاتیون ردوکتاز می شود. بنابراین، مصرف عسل طبیعی مکانیسم دفاعی را در برابر استرس اکسیداتیو بهبود می بخشد و تخریب مولکولی به واسطه رادیکال آزاد را ضعیف می کند. علاوه بر این، عسل طبیعی تعداد سلول های عصبی انحطاط یافته در ناحیه هیپوکامپ CA1 را کاهش می دهد.

ژل رویال ماده ای موثر برای تقویت سیستم ایمنی بدن

بسیاری از مطالعات بر اثرگذاری استرس اکسیداتیو در بیماری های عصبی، مانند بیماری آلزایمر، اختلال شناختی خفیف، بیماری پارکینسون، استرس و اضطراب شدید و... حکایت دارند. این یعنی شما می توانید با مصرف عسل طبیعی به بهترین نحو به مبارزه با بیماری های عصبی به ویژه اضطراب و استرس بپردازید. این یکی از شواهد اصلی برای اثرگذاری مصرف عسل طبیعی بر روی کاهش اضطراب است.

در واقع، تأثیر دارویی عسل بر روی اعصاب، نشان دهنده توانایی تعدیل اولیه مدار عصبی و سیستم های عصبی شیمیایی مرتبط است که زمینه ساز تغییرات رفتاری و مولکولی مرتبط با الگوی آزمایشی است. این تفکرات در مورد اثرات عصبی دارویی عسل، به کشف خاصیت عسل برای کاهش اضطراب کمک کرده است.

طب سنتی در این زمینه چه نظری دارد؟

شاید علم نوین تحقیقات زیادی در زمینه اثرگذاری عسل طبیعی بر روی کاهش اضطراب نداشته باشد اما طب سنتی شرقی و ایرانی از دیرباز از عسل برای کاهش اضطراب استفاده می کرده است. به نظر می رسد تجربه ای که طب سنتی در زمینه استفاده از عسل برای کاهش اضطراب داشته خود می تواند مبنایی در این زمینه باشد.

از گذشته عسل طبیعی به عنوان یک ماده موثر در مشکلات اعصاب و روان به ویژه اضطراب مورد استفاده قرار می گرفته است. کاربرد عسل برای درمان بیماری های عصبی، به روش های مختلفی انجام می شد که امروزه نیز این روش ها مورد تاکید است. افزودن برخی مواد طبیعی دیگر نیز به عسل می تواند کاربرد این ماده برای کاهش اضطراب را بیشتر کند. برای مثال عسل و دارچین یکی از بهترین ترکیبات برای کاهش اضطراب است که حتی می تواند به صورت آنی به کم شدن استرس و اضطراب کمک کند.

البته فراموش نکنید که روش های طب سنتی برای درمان و کاهش اضطراب، مبتنی بر ادامه دار بودن مصرف مواد طبیعی و پرهیز از خوردن برخی مواد دیگر است. اگر پرهیزات لازم را انجام ندهید و مصرف عسل طبیعی به همراه دیگر مواد طبیعی را به صورت ادامه دار دنبال نکنید، تاثیر چندانی بر روی مدیریت اضطراب شما نخواهد داشت.

سخن آخر

استفاده از عسل برای کاهش اضطراب موضوعی تقریبا اثبات شده است. حتی اگر به نتایج مطالعات علمی هم توجهی نکنیم، تجاربی که در طب سنتی ایرانی و شرقی وجود دارد، گویای این حقیقت است که عسل طبیعی می تواند اثرگذاری فوق العاده خوبی برای کاهش اضطراب و مدیریت آن داشته باشد.

اگر تجربه ای در زمینه استفاده از عسل طبیعی برای درمان اضطراب داشته اید، لطفا از طریق نظرات با ما در میان بگذارید.

۷
۰
منبع https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4020454/
دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید