۹۱۸
۷
۱

درجه‌بندی تولیدات عسل لازمه توسعه و تحول صنعت زنبورداری است

رئیس اتحادیه عسل و لبنیات اردبیل در گفتگو با عسلنا
رئیس اتحادیه عسل و لبنیات اردبیل در گفتگو با عسلنا
سید فردین صفوی با بیان اینکه گرید بندی تولیدات عسل در سه درجه A-B-C برای اولین بار در اردبیل انجام‌شده است، گفت: با این درجه‌بندی حقوق تولیدکننده و مصرف‌کننده رعایت شده و محصولات باکیفیت از تولیدات ضعیف قابل‌شناسایی شده و بازار تولید و فروش عسل سامان‌یافته و محصولات بی‌کیفیت از بازار حذف می‌شوند.

به گزارش پایگاه خبری صنعت زنبورداری ایران، استان اردبیل با تنوع گیاهان شهد زا و دارویی که بالغ‌بر 270 نوع از این گیاهان توسط متخصصان و جهاد دانشگاهی در این استان زرخیز شناسایی‌شده است، به خاطر آب‌وهوای مناسب و تنوع زیستی، مکان مناسبی برای رشد و پرورش زنبورعسل و از کانون‌های مهم تولید عسل مرغوب ایران به شمار می‌رود.

ازاین‌رو با رئیس اتحادیه صنف عسل و لبنیات اردبیل که خود نیز از تولیدکنندگان عسل طبیعی و دارای ابتکارات ویژه‌ای در این صنعت است و موسس دو اتحادیه در استان اردبیل

نیز هستند، اولی اتحادیه زنبوردارن و دومی برای اولین بار درکشور اتحادیه صنف عسل و لبنیات،با مهندس سید فردین صفوی گفتگویی داشتیم که در دو قسمت، ازنظرتان می‌گذرد:

اردبیل پیشتاز تولید عسل با موم در کشور

سید فردین صفوی در گفتگو با عسلنا بابیان اینکه 90 درصد زنبورداران اردبیل تولیدات عسل خود را با موم عرضه می‌کنند، عنوان کرد: این عسل‌ها به‌صورت نیم قاب و با موم عرضه می‌شود و تنها 10 درصد تولید استان بدون موم به‌صورت مایع و شهد به بازار ارسال می‌شود و اردبیل به عسل با موم خود در کشور و حتی دنیا مطرح‌شده است.

 

 

وی در تشریح سوابق و علت علاقه خود به این صنعت ابراز کرد: از ابتدا به دلیل شغل پدرم که زنبوردار بود، به این کار علاقه‌مند شدم و در زنبورستان پدر فعالیت کردم، سپس به خریدوفروش عسل نیز پرداختم و با سایر استان‌ها نیز مبادله داشتیم.

 وی ادامه داد: در سال 90 با ایجاد کارگاهی، اقدام به دریافت مجوزهای لازم قانونی برای بسته‌بندی عسل کردم و از معاونت غذا و دارو و اداره دامپزشکی اخذ مجوز کردیم و در ادامه نیز از اداره استاندارد و اخیراً از انجمن بیماران دیابتی کشور نیز مجوزهایی برای تولیداتمان گرفتیم.

رئیس اتحادیه صنف عسل و لبنیات اردبیل، اظهار کرد: از زمان مسئولیت در اتحادیه تلاش کردم که بتوانم در حد توان با تلاش فراوان، راهگشایی خوبی برای تولیدکنندگان عسل باکیفیت باشم و با چندین ماه تلاش و نامه‌نگاری و مراجعه به سازمان‌های مختلف توانستیم از عرضه‌کنندگانی که در حاشیه شهر با دایر کردن مکان‌های عرضه غیردائمی اقدام به فروش عسل کم کیفیت می‌کردند و متأسفانه مسافران و بازدیدکنندگان اردبیل نیز این محصولات را به چشم عسل سبلان و اردبیل می‌دیدند را جمع‌آوری و ساماندهی کنیم و با عرضه عسل‌های رنگی و بی‌نام‌ونشان مقابله کنیم و نظیر این اقدامات نیز در اتحادیه اردبیل بسیار داشتیم.

ابتکار گرید بندی تولیدات عسل برای اولین بار در کشور

به گزارش عسلنا، مدیر عامل شرکت عسل باران باغرو، با اشاره به اینکه این شرکت، اولین شرکت در کشور هستیم که عسل را گرید بندی و درجه‌بندی کرده و بر روی برچسب هر محصول نیز توضیحات دقیقی درج کرده، اذعان کرد: این امر سبب حمایت و احترام به مشتری و اصل صداقت در بازار و شناسایی محصول باکیفیت از محصولات ضعیف است.

صفوی در تشریح این گرید بندی گفت: در درجه‌بندی، ما گرید A را به عسل طبیعی با ساکارز زیر 2 و گرید B را به عسل طبیعی استاندارد با ساکارز زیر 5 و گرید C را به محصولات عسل تغذیه‌ای با ساکارز بالای 5 اختصاص دادیم.

وی تصریح کرد: شرکت عسل باران باغرو با برند مهرنوش، که 12 نفر اشتغال‌زایی مستقیم ایجاد کرده و حدود 15 سال است که به کشورهای عربستان، امارات، ترکیه، یمن، عمان و اخیراً هم به کانادا صادرات داشتیم، در اکثراً جشنواره‌های و نمایشگاه‌های جهانی و نیز اپی موندیا شرکت داشته و در سال‌های 2015 و 2017 در کره جنوبی و استانبول میهمان کنگره جهانی زنبورعسل بوده است.

این صادرکننده عسل ایرانی، افزود: در کنگره اکراین نیز شرکت فعال داشتیم ولی امسال در جشنواره کانادا متأسفانه برای هیچ تولیدکننده و شرکت ایرانی مجوز و ویزای شرکت به دلیل تحریم‌ها صادر نشد و نتوانستیم در این رویداد بزرگ شرکت کنیم.

وی با بیان اینکه با محصولات عسل ایرانی در اکثر نمایشگاه‌های داخلی و خارجی غرفه داشتیم یا برای بازدید و کسب تجارب و دیدن فناوری‌های روز حضور داشتیم، اضافه کرد: افرادی که می‌خواهند صادرات کنند، باید برای تولید مرغوب و رعایت استانداردها آموزش لازم را ببینند و اتحادیه سراسری می‌تواند، کارگاه‌های آموزشی لازم را برگزار کند.

لزوم حمایت کشوری از زنبورداران برای شرکت در نمایشگاه‌ها

به گزارش عسلنا، صفوی با انتقاد از روند موجود، بیان کرد: ما در نمایشگاه‌های خارجی، متأسفانه نظم و انسجامی نداریم و دولت و اتحادیه‌های سایر کشور، تولیدکنندگان و زنبورداران را متحد و در فرم و لباس یکسان و با نظم خاصی اعزام می‌کند و غرفه‌هایشان هم خوش مکان و متحدالشکل، فرهنگ و محصولات آن کشور را تبلیغ و افتخارآفرین می‌شوند، ولی متأسفانه ما در این بخش همه‌ساله ضعف و بی‌نظمی داشتیم.

وی افزود: در هزینه‌های شرکت در کنگره‌های جهانی نیز باید دولت و اتحادیه‌ها تولیدکنندگان و اهالی زنبورداری را یاری کنند و چرا ما نباید در جشنواره سئول و اکراین غرفه داشته باشیم و نتوانیم با اعتبار عسل‌مان افتخارآفرینی کنیم؟ یا در اپی موندیای استانبول ایران فقط حدود ده غرفه داشت که در شأن کشور عزیزمان نبود.

میزبانی همایش‌های جهانی عسل حق ایران است

به گزارش عسلنا، رئیس اتحادیه عسل و لبنیات اردبیل با بیان این پرسش که چرا ما نباید بتوانیم به‌عنوان یک‌قطب عسل در دنیا میزبان کنگره‌های جهانی باشیم یا در ارومیه زمانی که جشنواره و همایش برگزار کردیم، چرا این‌قدر پر اشکال و ضعیف ظاهر شدیم، تأکید کرد: قطعاً میزبانی اپی موندیا می‌تواند اعتبار زیادی برای هر کشوری ایجاد کند و عسل آن کشور را به دنیا بشناساند.

وی، درگیری داخلی صنوف و دگر ناپذیری و باندبازی و عدم تعامل و همیت و اتحاد در راستای هدف اصلی است را عامل توقف و دشمن توسعه و ارتقای صنعت زنبورداری کشور دانست و این مسائل را بارها سبب گمراهی از مسیر و فراموشی رسالت اصلی قلمداد کرد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت زنبورداری ایران، صفوی، همچنین مشکلاتی از قبیل؛ حمل‌ونقل، بیمه زنبورداران، وام‌های زنبورداری نامناسب و بازپرداخت سخت، اسکان و کوچ و ده‌ها مشکل دیگر مثل گرانی نهاده شکر و. را همواره گریبان گیر زنبوردار توصیف کرد و گفت: صنعت زنبورداری یک قهرمان می‌خواهد که به‌دوراز منافع شخصی و سازمانی و با تمام توان به واکاوی و حل مشکلات بپردازد و خود را فدای این صنعت کند.

وی در آخر خاطرنشان کرد: انجام گرید بندی در کل کشور و ایجاد قیمت بر اساس کیفیت می‌تواند نجات‌بخش این صنعت باشد و سبب می‌شود، نه تولیدکننده و نه مصرف‌کننده متضرر نشوند و بتوانیم صنعتی پویا داشته باشیم./

پایان قسمت اول/ ادامه دارد..

۷
۱
۱ دیدگاه
 
درود من هم درنمایشگاه ارومیه قرفه داشتم هیچ مطلبی در رابطه باشناخت عسل ارائه نشده بودونشد فقط یک نمایشگاه عسل بودوبس . احسن گرید بندی عسل نکته مهم واساسی است و اعتماد مصرف کننده راجلب میکند ودر نمایشگاه ارومیه بنده در قرفه ام بنری دررابطه با شناخت عسل مطالبی ازبزرگان این حرفه ارائه کرده بودم ؛ ازکجا میشودبرای گرید (درجه) بندی عسلو اقدام کرد ممنون
۰
۰
 

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید