۶۱۳
۱
۰

دولت بخشی از تولیدات عسل مرغوب زنبورداران را تضمینی بخرد

مدیرعامل شرکت تعاونی زنبورداران اَشَن در گفتگو با عسلنا
مدیرعامل شرکت تعاونی زنبورداران اَشَن در گفتگو با عسلنا
فاتحی، مدیرعامل شرکت تعاونی زنبورداران اَشَن، پیشنهاد داد: دولت بخشی از تولیدات عسل مرغوب زنبورداران را تضمینی با قیمت عادلانه بخرد تا هم امنیت شغلی برای زنبوردار حاصل شود و هم دولت بتواند صادرات این محصولات را رونق دهد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت زنبورداری ایران، در بخش اول گفتگو با مدیرعامل شرکت تعاونی زنبورداران اَشَن، از این قطب روستایی برگزیده زنبورداری کشور گفتیم و برخی مشکلات زنبورداران کشور را توصیف کردیم.

مدیرعامل شرکت تعاونی زنبورداران اَشَن در ادامه گفتگو با عسلنا، گفت: اگر دولت عسل را تضمینی و با عرف قیمت استاندارد، مثلاً هر کیلو 80 هزار تومان به‌صورت تضمینی از زنبورداران بخرد، برای زنبوردار حاشیه سود و امنیت شغلی حاصل می‌شود.

سیف‌الله فاتحی تصریح کرد: با فروش هر کیلو 30 یا 40 هزار تومان، فعلاً این درآمد حتی کفاف هزینه‌های زنبوردار را هم نمی‌دهد.

وی با اشاره به اینکه محصولات کم کیفیت و تقلبی متأسفانه در بازار جای عسل طبیعی را گرفته است، بیان داشت: متأسفانه با کمترین هزینه محصول تولید می‌کنند و در هیچ نهادی هم عضویت ندارند و مورد بازخواست و نظارت هیچ ارگانی هم قرار نمی‌گیرند.

 

 

وی ادامه داد: اگر دولت از محصولات باکیفیت دفاع و خرید تضمینی می‌کرد، دیگر زنبوردار نیازی به شکر یارانه‌ای برای نهاده خود نداشت و از عسل خود زنبورستان برای تغذیه‌شان استفاده می‌کرد، ولی اکنون زنبوردار زیر بار قرض و بدهی و اقساط است و باید همه عسل کندو را تخلیه کند و نیاز به نهاده شکر به‌صورت یارانه‌ای یا بلاعوض دارد که متأسفانه در توزیع آن بی‌نظمی فراوان است.

حمایت بخش دولتی ضعیف است

این زنبوردار باتجربه، اذعان کرد: در حال حاضر، نمی‌شود روی سهمیه شکر حساب کرد و ترتیب و قانون دقیق و سیستم عادلانه‌ای برای توزیع ندارد، قبل از پیروزی انقلاب در سال 57، حدود 75 درصد از میزان نهاده لازم شکر را دولت به زنبوردار می‌داد و حدود 14 کیلو شکر به ازای هر کلنی تقسیم می‌شد که 4 کیلو کلاً رایگان و بلاعوض و بقیه را فقط 25 درصد پول دریافت می‌کردند.

وی یادآور شد: در آن زمان تراکم زنبوردار کمتر و اکنون واقعاً تعداد زیاد و خارج از کنترل‌شده و بیشتر مراتع از بین رفته است و تعداد استفاده‌کنندگان از این مزارع و مراتع هم زیادتر شده است.

به گزارش عسلنا، فاتحی پیشنهاد داد: اگر شکر سفید از بازار جمع شود و شکر قهوه‌ای و خام عرضه شود، لااقل امکان سوءاستفاده متقلبین کمتر می‌شود

وی همچنین در خصوص موانع صادرات عسل اظهار کرد: مواردی همچون، عدم‌حمایت دولت و مسئولین و اینکه نهادی برای تشخیص عسل باکیفیت و قابل صادرات وجود ندارد و هیچ بازاریابی خارجی برای فروش و صادرات عسل ایران توسط دستگاه‌ها انجام نمی‌شود، از موانع صادرات عسل طبیعی است.

وی با اشاره به اینکه، بالا بردن استانداردها و اینکه متأسفانه به دلیل بی‌کیفیت بودن داروهای مصرف‌شده و سموم ضد آفت، میزان ناخالصی و سم موجود در عسل ایرانی بالا رفته است، افزود: باید سازمان استاندارد یا غذا و دارو، مسئولیت استاندارد عسل و درجه‌بندی کیفی را قبول کنند و بتوانند با نظارت دقیق و منسجم، مانع عدم تطبیق استانداردهای داخل و خارج را برطرف کنند.

مدیرعامل تعاونی زنبورداران اشن، عنوان کرد: باید بسته حمایتی صادرات از سوی دولت و جوایز صادراتی مناسب به برندهای باکیفیت داده شود تا بتوانند این کار را تکرار و تداوم بخشند.

صادرات فرآورده‌های زنبوری متولی نداشته و باید ساماندهی شود

به گزارش عسلنا، وی با بیان اینکه، گیاهان نواحی مختلف و نوع برداشت و منطقه جغرافیایی بر نوع و کیفیت و تفاوت عسل، اثرگذار است، ابراز کرد: باید به همین دلیل عسل‌ها درجه‌بندی و بر اساس درجه‌بندی، قیمت‌گذاری شوند و عسل‌هایی که خواص درمانی ویژه دارند در این درجه‌بندی بالاتر باشند.

فاتحی افزود: باید مرکزی با مشارکت متولیان دولتی و اتحادیه‌ها تشکیل شود تا بتوانند، عسل‌های مرغوب را شناسایی و از زنبورداران خریداری کرده و برای بازارهای خارجی کاندید کنند و با تبلیغ بین‌المللی عسل ایران را صادر و به جایگاهی که در منزلت آن است، برسانند.

این مدیر بخش تعاونی با بیان اینکه متأسفانه بازار مناسبی برای فروش و صادرات فرآورده‌های زنبوری وجود ندارد، گفت: بره موم و ژل رویال را نمی‌توان به‌راحتی صادر کرد که متولیان دولتی باید این مسیر را هموار کند، یا برای زهر زنبورعسل در داخل هیچ مشتری وجود ندارد و راه صادراتش هم مشخص نیست.

چالش صادرات عسل به عراق و کشورهای عربی همسایه

به گزارش پایگاه خبری صنعت زنبورداری ایران، فاتحی با اشاره به صادرات عسل به عراق و کشورهای عربی، ادامه داد: ما برای صادرات عسل به کشورهای عربی به‌خصوص عراق علاوه برگشایش سیاسی، نیاز به یک سیستم حقوقی و حمایتی برای صادرات هست، چون برخی تجار عراقی به تعهدات خود عمل نمی‌کنند و امکان تعقیب حقوقی آن‌ها نیز میسر نیست، گاهی هم تجار ایرانی با عرضه عسل نامرغوب به کشورهای عربی سبب ایجاد حس بی‌اعتمادی به ایرانی‌ها و عسل ایرانی شدند.

 وی در پایان تأکید کرد: صنعت زنبورداری ایران برای گشایش در آینده باید روی سه عامل، بازاریابی خارجی و صادرات، اصلاح نژادهای زنبورعسل و رفع مشکل کاهش مراتع و افزایش زنبورستان ها گره‌گشایی کند.

۱
۰
دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید