۲۳۸۹
۱۸
۰

کندوهای کف باز تلفات را کاهش و بهره‌وری را بالا می‌برد

تجربه‌های یک زنبوردار موفق از کندوی کف باز - قسمت اول
تجربه‌های یک زنبوردار موفق از کندوی کف باز - قسمت اول
مهدی اخوان مقدم، زنبوردار موفق و مدرس زنبورداری با بیان تجارب خود از آزمودن کندوی کف باز از مزیت‌های استفاده از این نوع کندو و عایق‌بندی درب کندوها می‌گوید.

به گزارش پایگاه خبری صنعت زنبورداری ایران، یک کارشناس زنبورداری در پاسخ به این سؤال که از چه کندویی استفاده می‌کنید و چرا این نوع کندو را پیشنهاد می‌کنید؟ تشریح کرد: بر اساس تجربه و آزمون‌وخطا طی سالیان اخیر پی بردم که کندوی کف باز می‌تواند بهترین انتخاب باشد.

مهندس مهدی اخوان مقدم در گفتگو با عسلنا، با بیان اینکه ساخت کندو، تحت تأثیر برگ خریدهای بسیار زیادی است، گفت: طراحی کندو، کار بسیار مهم و حساسی است که نیاز به رعایت نکات زیاد و آزمون‌وخطای بسیار و هزینه کردن و ریسک بالا دارد تا بتوان به یک مدل کاربردی خوب رسید.

وی افزود: چند سال قبل با استقرار کندوها در نزدیکی روستایمان، با مشکلی روبرو شدم و بررسی کردم که تلفات تابستانه زیاد دارم، البته همه ممکن است به دلیل گرما تلفات تابستانه داشته باشند، ولی بخشی از خسارت‌های گرما که معمولاً از دیده‌ها پنهان می‌ماند، به شکلی است که کندو را غیرفعال و غیرعملیاتی می‌کند.

عایق کردن درب کندوها نکته کاربردی مهم

وی ادامه داد: این اتفاق این‌گونه رخ می‌دهد که زنبورها دیگر پرواز نمی‌کنند و کلاً پروازشان به دلیل گرما در ساعاتی از روز تعطیل و در کندو حالتی فوق‌العاده و اضطراری برپا می‌شود. فعالیت زنبورها در این حالت از سیکل اصلی خارج و بخش بالای کندو، گاهی رها می‌شود و تخم‌ریزی به حداقل می‌رسد.

 

 

اخوان مقدم اضافه کرد: این اتفاق دقیقاً در ساعاتی رخ می‌دهد که زنبورها باید برای جمع‌آوری شهد به بیرون از کندو پرواز کنند، اما باید برای خنک کردن خود و کندو، اقدام به آوردن آب کنند.

وی متذکر شد: این مشاهدات سبب شد تا من به چاره‌اندیشی دست بزنم و مرحله‌به‌مرحله پیش رفتم، اولین نتیجه‌گیری من این بود که باید درب کندوها را عایق کنیم که با خرید فوم و نصب در زیر درها شروع کردم که واقعاً روی دمای داخلی کندو مؤثر بود.

اخوان مقدم در تشریح چگونگی انتخاب و گزینش یک کندوی عالی، عنوان کرد: زنبورها با کنترل دما و عایق کردن درب کندو بهتر می‌توانستند داخل کندو را مدیریت کنند و تکاپوی کندو، بیشتر می‌شد.

نباید انرژی زنبورها جای جمع‌آوری شهد، صرف خنک کردن کندو شود

به گزارش عسلنا، وی افزود: تجربیاتی از طریق مطالعه منابع خارجی درباره کندوی کف باز داشتم ولی در اجرا تجربه‌ای نداشتم و مسائل را کمتر می‌دانستم.

وی اذعان کرد: وقتی از ساخت کندو حرف می‌زنیم، فقط هدف نجاری یا کندو سازی و مسائل اقتصادی مربوط ساخت کندو و این‌ها نیست، باید تک‌تک مسائل فنی، علمی و زیستی زنبورها را در ساخت آن لحاظ کرد تا مشکلی برای این موجودات حساس ایجاد نشود.

این مدرس زنبورداری بابیان اینکه، ممکن است پروسه طراحی یک کندوی زنبورعسل خوب و کاربردی سه تا 5 سال و گاهی شاید ده سال هم طول بکشد، ابراز کرد: مدام تجربیات و مشاهدات و آزمون‌وخطا، سبب تغییر و تحول در مدل ساخته‌شده شود. بااین‌حال پس از ساخت یک کندوی قابل‌قبول بازهم کار به اتمام نمی‌رسد و بازهم باید برای تکامل و بهره‌وری بیشتر ساختمان آن تلاش کرد.

وی یادآور شد: در اولین اقدام، دست به ساخت چند کندوی کف باز زدم که نتیجه وحشتناکی داشت ولی باید دست به این آزمون‌وخطا می‌زدم و بعد از تجربه اول، با خود گفتم که شاید کندوی کف باز در ایران جواب نمی‌دهد.

این کارشناس زنبورداری، اظهار کرد: تجربه اولیه من برای ساخت کندوی کف باز و الگویم از یک سایت به نام «بی-کالچر» بود که کندوهایش از زیر بسته می‌شد و با اساس کندوی کف بازی که در حال حاضر مورداستفاده قرار می‌دهم کمی تفاوت داشت.

وی ادامه داد: گرچه نصب یک عایق در زیر درب کندو به من کمک کرد، ولی تجربه خوبی از ساخت کندوی کف بازنگرفتم، آن زمان همه زنبورداران می‌گفتند که اگر بشود زنبورها را در کندوی کف باز نگه داشت، خوب است ولی فقط سؤال از روی کنجکاوی ایجادشده بود و کسی کاری نمی‌کرد.

کندوی کف باز تلفات زنبورها را کاهش می‌دهد

به گزارش عسلنا، اخوان مقدم با بیان اینکه، پس از تجربه ناگوار اول، من هم دست‌کمی از بقیه نداشتم و می‌گفتم من امتحان کردم و نشد تا اینکه چند سال بعد برای اولین بار از کفی‌های تولیدی هفت‌گوهر استفاده کردم و نتیجه خوبی گرفتم، افزود: البته بعد از یک تابستان پر تلفات که خسارت زیادی دیده بودم که بخشی کندوها از بین رفته بود و بخشی از کندوها هم غیرعملیاتی شده بودند.

وی ادامه داد: با کفی‌های جدید و عایق‌بندی تلفات از 20 درصد به 5 درصد رسیده که در جای خود موفقیت بزرگی برای من به شمار می‌رفت. (شاید جابجایی کندوها راه‌حل بهتری بود، اما در آن شرایط هرگز چنین امکانی را نداشتم و مهم‌تر اینکه دوست داشتم یک راهکار پایدار برای حل این مشکل پیدا کنم)

این کارشناس ارشد علوم دامی، در ادامه گفت: بلافاصله به زمستان رسیدیم و من مانده بودم با کفی‌ها و کندوهای کف باز چه کنم؟ بالاخره تصمیم گرفتم که کف کندوهای کف باز را در زمستان نبندم و روی ده کندویی که کف باز بود این مورد را امتحان کنم.

وی خاطرنشان کرد: این تجربه ریسک بزرگی بود که می‌توانست مفید باشد و یا زیان‌بار بوده و مرا متحمل هزینه کند ولی همه یافته‌های بشر، در پی همین آزمون‌وخطاها حاصل‌شده است.

پایان قسمت اول / ادامه دارد...

۱۸
۶
دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید