۱۵۲۵
۱
۰

بره موم، ماده ای موثر برای درمان آلزایمر

بره موم، ماده ای موثر برای درمان آلزایمر

بیماری آلزایمر (AD) شایع ترین شکل زوال عقل در جوامع پیر در سراسر جهان است و متاسفانه تعداد افرادی که به آلزایمر مبتلا می شوند، روز به روز در حال افزایش است. استرس اکسیداتیو یکی از اجزای اصلی پازلی است که منجر به آلزایمر می شود. در واقع استرس اکسیداتیو عامل ایجاد اختلالات عصبی وابسته به پیری است که آلزایمر نیز از جمله این اختلالات است.

متاسفانه هنوز راهکار درمانی قطعی برای درمان آلزایمر در نظر گرفته نشده است. به همین علت، افراد ترس زیادی در مواجهه با این بیماری دارند. البته برخی خوراکی ها و ورزش ها کمک می کنند تا خطر ابتلا به آلزایمر در افراد کاهش پیدا کند. اما زمانی که فرد به آلزایمر مبتلا شد، دیگر درمان آن کار ساده ای نیست و تنها می توان اثرات بیماری را کاهش داد.

بره موم یکی از مواد تولید شده توسط زنبور عسل است که می تواند به دلیل خواص ترکیبات داخلی خود، به درمان آلزایمر کمک کند. البته اثرات بره موم بیشتر نقش پیشگیرانه از آلزایمر را دارد؛ اما تحقیقات نشان داده که برخی از بره موم ها با منشاء گیاهی خاص، برای درمان آلزایمر نیز موثر هستند. با این حال تحقیقات بر روی این بیماری و اثرات بره موم بر روی آن ادامه دارد.

بسته ویژه علسنا برای تقویت حافظه و درمان آلزایمر:

 

 

در این مطلب ابتدا به برخی جنبه های بیماری آلزایمر اشاره می کنیم و پس از آن به معرفی نقش بره موم برای درمان آلزایمر می پردازیم. اگر در خطر ابتلا به آلزایمر قرار دارید یا یکی از اطرافیانتان به این بیماری مبتلا شده است، بد نیست این مطلب را مرور کنید.

آنچه باید در مورد آلزایمر بدانیم

تولید بیش از حد گونه های اکسیژن فعال (ROS) باعث آسیب سلولی از طریق ترویج پراکسیداسیون لیپیدی، DNA می شود. بنابراین درمان آنتی اکسیدانی به عنوان رویکردی در پیشگیری و مدیریت بالینی آلزایمر در نظر گرفته شده است. از طرف دیگر، اختلال عملکرد سیناپسی هیپوکامپ به دلیل اختلال شناختی در آلزایمر مرتبط است. در نتیجه می توانیم بگوییم که اثر سیناپسی اثرات محافظتی در برابر آلزایمر دارد.

پروتئین مرتبط با فعالیت سیتواسکلتی تنظیم شده با فعالیت یک ژن در ایجاد تغییرات پایدار در اثر سیناپسی نقش دارد. زیرا سرکوب بیان قوس یا فعالیت، باعث اختلال در انعطاف پذیری سیناپسی و ادغام حافظه می شود. به عنوان یک عضو خانواده نوروتروفین، فاکتور نوروتروفیک ناشی از مغز نقش اساسی در کارآیی سیناپسی ایفا می کند و بیان قوس ناشی از BDNF به عملکردهای شناختی کمک می نماید.

در واقع، نشان داده شده است که فیبریل β آمیلوئید، مؤلفه اصلی پلاک ها در مغز بیماران مبتلا به آلزایمر، بیان قوس ناشی از BDNF را در سلول های عصبی قشر کشت شده حتی در سطوح پایین مختل می کند. بنابراین، تداخل با سیگنالینگ BDNF بر عملکردهای عصبی پایین دست که به پیشرفت آلزایمر کمک می کند، تأثیر می گذارد. با این حال، شواهد موجود نشان می دهد که التهاب عصبی ناشی از سیتوکین های پیش التهابی، خطر نقص شناختی را افزایش می دهد.

تمامی این موارد نشان می دهد که برای جلوگیری از پیشرفت آلزایمر باید از موادی استفاده شود که بتواند روند اختلالات عصبی در مغز را تا حد قابل قبولی کاهش دهد. در این زمینه داروها و روش های درمانی زیادی تا به حال مورد استفاده قرار گرفته و هر کدام اثراتی را بر روی مغز انسان و درمان آلزایمر داشته اند.

چرا بره موم در درمان آلزایمر نقش دارد؟

بره موم ماده ای رزینی است که توسط زنبورهای عسل به عنوان دفاعی در برابر مزاحمان تولید می شود. این ماده گیاهی دارای خواص درمانی مناسبی است که از زمان های بسیار قدیم مورد استفاده قرار گرفته است. ترکیب شیمیایی بره موم بستگی به گل های موجود در محل جمع آوری دارد. اثرات محافظت عصبی بره موم و اجزای فعال آن مانند باکارین، اسید کوماریک و Artepillin C نشان می دهند که خواص این ماده بسیار جدی و کم نظیر است.

ماده Artepillin C که یکی از مؤلفه های اصلی کشف شده در بره موم برزیلی است، به عنوان یک عامل عصبی برای ارتقاء فاکتور رشد نورون- (NGF-) ناشی از رشد نوریت عمل می کند. تحقیقات انسانی در حال انجام نشان داده است که افراد سالخورده تحت درمان با بره موم در تست های شناختی نسبت به افراد غیر تحت درمان با این ماده طبیعی، به طور قابل توجهی بالاتر هستند. به طور کلی در مطالعات علمی فرض بر این قرار داده شده که بره موم ممکن است اثرات محافظت نورونی بر روی نورون ها بطور مستقیم دارد.

با این حال، در تحقیقاتی که اخیرا انجام شده و نتایج آن در مجلات معتبر علمی منتشر شده است، محققان دریافته اند که بره موم در مقابل نوروژنفالش ناشی از میکروگلیای نشئت گرفته از هیپوکسی محافظت می کند. در این مطالعه بر تأثیر بره موم بر استرس اکسیداتیو ناشی از هیدروژن پراکسید-- (H2O2-) با استفاده از سلول های عصبی کشت انسانی نوروبلاستوما SH-SY5Y که به طور گسترده برای مطالعه آسیب عصبی استفاده می شوند، تمرکز شده است.

این یک مطالعه بسیار دقیق و موشکافانه است که برای اولین بار به صورت انسانی تست و نتایج ان به صورت دقیق منتشر شده است. در مجله عسلنا تلاش خواهیم کرد تا نکات مختلف این مطالعه مهم در مورد اثرگذاری بره موم بر روی درمان آلزایمر را منتشر کنیم.

با این حال، نتیجه این آزمایش این است که بره موم استرس اکسیداتیو را کاهش داده و مشکلات عصبی ناشی از اثربخشی سیناپس در سلول های عصبی انسان را نیز کم می کند. این یعنی احتمالا مصرف هوشمندانه بره موم می تواند اثر محافظتی برای پیشگیری از آلزایمر و درمان آلزایمر داشته باشد.

سخن آخر

هرچند در گذشته از بره موم برای درمان آلزایمر استفاده می شد؛ اما خوشبختانه با اثبات اثرگذاری بره موم بر روی استرس اکسیداتیو و اثرگذاری آن بر روی آلزایمر، امروزه می توانیم با اطمینان بیشتری برای اثرگذاری این ماده بر روی این بیماری سخن بگوییم. بره موم برای تقویت حافظه و پیشگیری از آلزایمر معجزه می کند. به همین علت است که اطبا طب سنتی آن را از گذشته برای درمان این بیماری مورد استفاده قرار می داده اند. پیشنهاد می کنیم در کنار داروهای مختلفی که پزشکان برای درمان آلزایمر تجویز می کنند، بره موم هم مصرف کنید. البته بهتر است حتما در این زمینه از پزشک معالج، مجوزهای لازم را دریافت کنید.

۱
۰
منبع https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5317132/
دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید