۴۷۳۲
۱۹
۰

چرا کندوی کف باز برای زنبورداران ایران بهترین انتخاب است؟

مهدی اخوان مقدم در گفتگو با عسلنا
مهدی اخوان مقدم در گفتگو با عسلنا
مهدی اخوان مقدم، زنبوردار موفق و کارشناس و محقق زنبورداری با بیان مزیت‌های کاربردی کندوهای کف باز که طی آزمون‌وخطای چندساله به دست آورده است، استفاده از این نوع کندوها را بهترین انتخاب برای زنبورداری در اقلیم ایران می‌داند.

به گزارش پایگاه خبری صنعت زنبورداری ایران، استفاده از یک کندوی مناسب و کاربردی می‌تواند هم بهره‌وری ما را بالا ببرد و هم از تلفات زنبورها کاسته و زندگی این حشرات مفید را تسهیل کند.

در بخش اول این گفتگوی عسلنا با مهندس مهدی اخوان مقدم، ایشان از تجربیات خود در ساخت و استفاده از کندوهای کف باز گفت و به اینجا رسیدیم که بالاخره پس از آزمون‌وخطا در فصول گرم و معتدل این نوع کندوها جواب داده و بهره‌وری را بالابرده بود.

این کارشناس ارشد علوم دامی ادامه داد: بلافاصله به زمستان رسیدیم و من مانده بودم با کفی‌ها و کندوهای کف باز چه کنم؟ بالاخره تصمیم گرفتم که کف کندوهای کف باز را در زمستان نبندم و روی ده کندویی که کف باز بود این مورد را امتحان کنم.

کندوهای کف باز در زمستان هم امتحان پس داده است

وی افزود: برخلاف انتظارم مشاهده کردم که تأثیر ساختمان کندو بر روی زنبورها، در فصل زمستان خیلی بیشتر از تابستان بوده و انگار اصلاً کندوهای کف باز برای شرایط سرد و مرطوب ساخته‌شده بودند!

 

 

به گزارش عسلنا، این مدرس زنبورداری عنوان کرد: در کنار کار می‌دیدم که زنبورها در اوایل فصل بهار هم در ورودی کندوهای کف‌بسته به بال زدن می‌پردازند که ربطی به گرمای هوا نداشت. تنها توجیهی که تا حد زیادی قانعم کرد غلظت بالای دی‌اکسید کربن در کندوهای کف‌بسته بود که زنبورها را به حال خفگی می‌برد و آن‌ها را مجبور به تهویه‌ی هوای کندو می‌کند.

وی بابیان اینکه، در مورد تخم‌ریزی معمولاً کندوهای کف باز در بهار هم تأخیری نسبت به بقیه کندوها دارند و در زمان تخم‌ریزی، به‌صورت انفجاری عمل می‌کنند. اضافه کرد: ذات زنبور طوری است که تخم‌ریزی را از کنار دریچه پرواز که اکسیژن بیشتری دارد، آغاز می‌کند، ولی در کندوی کف باز وقفه چندروزه در تخم‌ریزی اتفاق می‌افتاد، ولی وقتی تخم‌ریزی شروع می‌شد حالت انفجاری داشت و ناگهان چند قاب پر می‌شد چون کندو، محدودیتی برای تنفس نداشت.

اخوان مقدم ادامه داد: بالاخره به فصل برداشت عسل رسیدیم و آن زمان، دیدم که در کندوهای معمولی زنبورهای چراگر برای جمع‌آوری و آوردن آب می‌رفتند و عملاً درصد زیادی از توان عملیاتی کندو به هدر می‌رفت چون این‌ها بودند که باید به صحرا می‌رفتند.

افزایش بهره‌وری با کندوهای کف باز

وی افزود: این زنبورها به‌جای اینکه به صحرا برای جمع‌آوری شهد بروند، انرژی‌شان صرف آب آوردن می‌شد و حالا با کف باز شدن کندوها 20 درصد بهره‌وری بیشتر داشتم چون وقت زنبورها صرف خنک کردن کندو نمی‌شد.

به گزارش عسلنا، این محقق و پژوهشگر صنعت زنبورداری تأکید کرد: طبق اصول مبارزه با آفات و بیماری‌ها، آخر فصل برداشت از دارو استفاده می‌کنیم و اتفاقی که افتاد، وقتی دارو را دادم و متأسفانه کنه‌ها به آن دارو مقاوم شده بودند، موقتاً بی‌هوش می‌شدند و به پایین سقوط می‌کردند، دوباره بعد از افتادن به کندو برمی‌گشتند، ولی در کندوی کف باز به پایین می‌افتادند و خوراک مورچه‌ها می‌شدند.

وی اضافه کرد: همچنین در کوچ هم تجربه کردم که پس از صدها کیلومتر جابجایی، ریسک تلفات و خفگی زنبورها که همیشه کابوس زنبورداران است کم‌تر بود.

به‌شرط عایق‌بندی و رعایت فاصله از زمین، کندوی کف باز بهترین است

اخوان مقدم یادآور شد: درنهایت به این نتیجه رسیدم که اگر بالا و درب کندو عایق باشد و کف کندوها هم باز باشد و از بالا خروجی نباشد، می‌توان با اطمینان بالا گفت که کندوهای کف باز یکی از بهترین گزینه‌ها برای زنبوردارانی است که در اقلیم‌های مشابه من زنبورداری می‌کنند.

به گزارش عسلنا، وی با اشاره به اینکه امسال در سال 99 همه کندوهای من کف باز شده است، گفت: این تغییر در کندوهای زنبورستانم از این نظر بود که کندوهای کف باز در زمستان گذرانی، تولید عسل، مبارزه با آفات و هم در عملکرد تابستان موفق عمل کرده‌اند.

این زنبوردار موفق در پایان خاطرنشان کرد: ملاحظه‌ای هست که می‌گویند کندو از زمین فاصله داشته باشد و اکنون‌که همه کندوهای من کف باز هستند به زنبورداران توصیه می‌کنم که از هر نوع کندویی استفاده می‌کنید، به‌شرط اینکه باد به زنبور آسیبی نرساند، آن‌ها را در ارتفاع قرار دهید تا هم یک‌قدم برای سلامت ستون فقرات خودتان برداشته باشید و هم زنبورها را در زندگی در کندوهای دست‌ساز بشر بیشتر و بیشتر یاری کنید. /

۱۹
۱
دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید