۶۳۱
۶
۰

عزم جدی برای مقابله با عسل بی‌کیفیت و تولیدکنندگان زیرزمینی داریم

کارشناس مسئول عسل معاونت غذا و داروی استان اصفهان در گفتگو با عسلنا مطرح کرد
کارشناس مسئول عسل معاونت غذا و داروی استان اصفهان در گفتگو با عسلنا مطرح کرد
مهندس امیرحسین صادقی، کارشناس مسئول عسل در معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان اصفهان گفت: عزم جدی در کل مجموعه سازمان در کشور برای مقابله با تولید عسل بی‌کیفیت یا تقلبی وجود دارد و سازمان اخیراً با نامه‌ای خواستار تشدید بازرسی‌ها و سختگیری در نظارت بر تولید و بسته‌بندی عسل شده است.

به گزارش پایگاه خبری صنعت زنبورداری ایران، در دو سال اخیر فعالیت‌های مفید و مؤثری درزمینه بهبود کیفیت فرآورده عسل و نظارت بر مراکز تولید و بسته‌بندی صورت گرفته که بخش بزرگی از آن مرهون زحمات، معاونت غذا و دارو در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان است. این فعالیت‌ها که تحت عنوان طرح پایش فرآورده عسل در سطح تولید و عرضه از حدود 2 سال قبل آغاز و تاکنون ادامه دارد.

 نمونه‌برداری از سطح تولید و عرضه و اطلاع‌رسانی برندهای تقلبی و بدون کیفیت جهت جمع‌آوری آن از سطح عرضه، برخورد با واحدهای دارای مجوز که استاندارد و معیارهای ملی را رعایت نمی‌کنند و شناسایی و برخورد با مراکز تولیدی بدون مجوز و زیرزمینی در سال‌های اخیر ازجمله اقداماتی است که در قالب این طرح اجرایی شده و یکی از تجربه‌های موفق در این زمینه را در سطح کشور رقم‌زده است.

ازاین‌رو با مهندس امیرحسین صادقی کارشناس کنترل مواد غذایی و کارشناس مسئول عسل در معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به گفتگو نشستیم که مشروح آن در چند قسمت ازنظر شما مخاطبان عزیز می‌گذرد:

نظارت بر تولید و عرضه مواد غذایی باید گسترش یابد

به گزارش عسلنا، کارشناس کنترل مواد غذایی و کارشناس مسئول عسل در معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، علی‌رغم فعالیت‌های خوب انجام‌شده در سال‌های اخیر، اذعان می‌کند که از روند کار راضی نبوده و باید بسیار بیشتر در این زمینه فعالیت شود تا کنترل کیفیت و اصالت مواد غذایی و به‌ویژه فرآورده عسل محقق گردیده و تا حد امکان فرآورده‌ها، باکیفیت مناسب به دست مصرف‌کننده برسد.

 

 

وی یکی از معضلات تولید عسل گستردگی زنجیره تولید آن است که از زنبورستان آغازشده تا نهایتاً پس از فرآوری و بسته‌بندی و توزیع در سطح عرضه به دست مصرف‌کننده برسد.

صادقی می‌افزاید: در این راستا ترجمان‌های دولتی نظیر جهاد کشاورزی، دامپزشکی، غذا و دارو و معاونت بهداشتی، هرکدام به نحوی دخیل بوده و قسمتی از این زنجیره تولید تا مصرف را زیر نظر دارند.

این کارشناس متذکر می‌شود که البته نکته‌ای که وجود دارد این است که اصولاً عسل در زنبورستان به‌عنوان یک فرآورده دامی تولید می‌گردد و در کارگاه‌ها اصولاً پس از فرآوری بسته‌بندی می‌شود و مرحله اصلی تولید آن زیر نظر معاونت غذا و دارو نبوده و اصولاً به خاطر گستردگی جغرافیایی و کوچ روی زنبورداران کنترل این فرآورده در سطح زنبورستان بسیار دشوار می‌گردد.

عسل‌های بی‌کیفیت و ارزان، عرصه رقابت را بر تولیدات مجاز سخت کرده است

او می‌گوید: علی‌رغم فعالیت‌های زیادی که در این سال‌ها توسط ارگان‌های دولتی ذی‌ربط انجام‌شده، هنوز مقدار زیادی عسل فاقد حداقل کیفیت در واحدهای تولیدی فاقد مجوز تولید و روانه عرضه و توزیع می‌گردد که به خاطر قیمت بسیار پایین آن، رقابت را برای واحدهای تولیدی مجوز دار بسیار سخت نموده که برخورد با این تولیدات و عرضه‌کنندگانش همت مضاعف و وحدت دستگاه‌های نظارتی و متولی را می‌طلبد.

با 50 برند عسل بی‌کیفیت در استان اصفهان برخورد قانونی شده است

صادقی بابیان اینکه، تاکنون حدود 50 برند عسل بی‌کیفیت یا تقلبی شناسایی و اطلاع‌رسانی گردید که این میزان با تعداد برندهای دارای مجوز استان برابری می‌کند، گفت: برخی از این متقلبین حتی با سوءاستفاده از نام برندهای بزرگ و مورد اعتماد مردم، دست به تولید و توزیع می‌زنند که تعداد زیادی از آن‌ها شناسایی و مورد برخورد قانونی قرار گرفتند.

وی افزود: با توجه به وسعت استان و کمبود نیرو و نیز عرصه تولیدی وسیع این‌گونه فرآورده‌های فاقد کیفیت خصوصاً ورود این‌گونه فرآورده‌ها از خارج از استان اصفهان و چندبعدی بودن نظارت بر آن برخورد با آن را دشوار نموده است.

تولیدات عسل باید شناسنامه‌دار شوند

صادقی بابیان اینکه یکی از پیشنهاد‌هایی که در جلسات بین ارگان‌های دخیل در نظارت مطرح‌شده و به دنبال اجرایی شدن آن هستیم، شناسنامه‌دار کردن فرآورده عسل تولیدشده توسط زنبورداران و امکان رصد تولیداتشان از زنبورستان ها و کلنی‌ها تا مراکز بسته‌بندی و درنهایت اجبار واحدهای بسته‌بندی عسل به تهیه ماده اولیه صرفاً به‌صورت شناسنامه‌دار، عنوان کرد: این کار همکاری اتحادیه‌ها و تعاونی‌های زنبورداری را می‌طلبد که در حال رایزنی هستیم ولی در تردد بودن زنبورداران و عدم امکان تشخیص قطعی مکان استقرار آن از مشکلاتی است که اجرای این طرح را به تعویق انداخته است.

به گزارش عسلنا، وی اضافه کرد: در حال حاضر سازمان‌های جهاد کشاورزی و دامپزشکی، منابع طبیعی، معاونت غذا و دارو، سازمان استاندارد، درگیر نظارت بر این فرآورده هستند که یکی از توفیقاتی که در سال گذشته و با همکاری و هماهنگی این ارگان‌های دولتی به دست آمد اجباری شدن استاندارد عسل بود؛ که کارشناسان و متخصصین استان اصفهان حضور مؤثر و پررنگی در جلسات تدوین استاندارد این فرآورده داشتند و به دنبال تدوین استانداردهایی جدید برای فرآورده‌های دیگر آن می‌باشند.

این کارشناس معاونت غذا و دارو با تأکید بر اینکه عزم جدی در کل مجموعه سازمان در کشور برای مقابله با تولید عسل بی‌کیفیت یا تقلبی وجود دارد، اذعان کرد: در استان‌هایی که قطب تولید عسل هستند، نظارت‌ها بیشتر و برخوردها شدیدتر است ولی با توجه به قیمت بالای عسل و اینکه باوجود وضع اقتصادی نامطلوب، عسل از سبد خرید مردم حذف‌شده است و این از اهمیت موضوع کاسته است ولی سازمان اخیراً با نامه‌ای خواستار تشدید بازرسی‌ها و سختگیری در نظارت بر تولید و بسته‌بندی عسل شده است.

صادقی خاطرنشان کرد: وظیفه ما صدور مجوز آغاز به کار درزمینه تولید و بسته‌بندی عسل است و شناسایی و تشخیص مواد غذایی بی‌کیفیت و غیرقانونی را نیز انجام می‌دهیم. ولی در زمینه جمع‌آوری این محصولات از بازار، همت عزیزان در اداره بهداشت محیط را می‌طلبد تا در بازرسی‌های خود حلقه سالم‌سازی بازار را تکمیل کنند.

پایان بخش اول/ ادامه دارد

۶
۱
دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید