۴۰۱۳۱
۳۲
۸

درمان قوز قرنیه با عسل؛ راهکاری از طب سنتی برای درمان این بیماری چشم

درمان قوز قرنیه با عسل؛ راهکاری از طب سنتی برای درمان این بیماری چشم
عسل طبیعی به عنوان یک ماده موثر برای درمان قوز قرنیه در طب سنتی مطرح است.

قوز قرنیه یکی از بیماران رایج چشم است که به نظر می رسد بیشتر منشاء ژنتیکی داشته باشد. متاسفانه برخی عوامل نیز در تشدید این بیماری نقش دارند. روش های درمانی مختلفی نیز برای قوز قرنیه در نظر گرفته شده که هر کدام از آن ها می توانند برای افراد مناسب باشند. هزینه درمان قوز قرنیه ممکن است باعث شود تا بسیاری از افراد توانایی انجام آن را نداشته باشند. البته این عمل جراحی عوارضی نیز در پی دارد. به همین علت شاید بد نباشد از درمان قوز قرنیه با روش طب سنتی با استفاده از مواد طبیعی و گیاهی نیز مطلع شوید.

عسل طبیعی یکی از موادی است که در طب سنتی به عنوان ماده ای موثر برای درمان قوز قرنیه از آن یاد می شود. اگرچه هنوز در روش های علمی و پزشکی از عسل برای این منظور استفاده نشده؛ اما به نظر می رسد با توجه به خوراکی بودن روش مصرف عسل، ضرر خاصی متوجه فرد مبتلا به قوز قرنیه نباشد. به همین علت اطبا طب سنتی تاکید می کنند که در کنار روش های مختلف حتی روش های شیمیایی، از عسل طبق دستور طب سنتی استفاده کنید.

در این مطلب تلاش شده تا ابتدا به معرفی کوتاه در مورد قوز قرنیه بپردازیم و سپس به عسل درمانی قوز قرنیه و نحوه مصرف ان اشاره کنیم. اگر می خواهید قوز قرنیه را با کمترین عوارض جانبی درمان کنید، بد نیست این مطلب را به صورت کامل مطالعه نمایید.

قوز قرنیه چیست؟

برخلاف آنچه که برخی فکر می کنند قوز قرنیه ناشی از التهاب چشم است، این بیماری کاملا بیماری غیرالتهابی محسوب می شود. قوز قرنیه زمانی اتفاق می افتد که قرنیه تغییر شکل می دهد، نه اینکه ملتهب شود. هرچند علت دقیق ایجاد قوز قرنیه مشخص نیست؛ اما انچه مشخص است این بیماری زمانی اتفاق می افتد که قرنیه نازک می شود. این نازک شدن قرنیه است که تغییر شکل آن را ساده تر کرده و بیماری قوز قرنیه ایجاد می شود. به بیماری قوز قرنیه کراتوکونوس نیز گفته می شود.

 

 

اگر از نظر ساختار شناسی به قرنیه نگاه کنیم، قرنیه کروی شکل است. در بیماری قوز قرنیه، حالت کروی شکل از بین رفته و به حالت مخروطی شکل در می آید. در نتیجه قرنیه برآمده شده و کاملا به صورت محسوس پیدا خواهد شد.

اگرچه این بیماری منجر به مرگ نمی شود؛ اما به نظر می رسد مشکلات کاملا مشخصی بر روی بینایی فرد ایجاد کند. آستیگمات شدن چشم و ایجاد نزدیک بینی شدید از جمله عوارض جانبی این بیماری است. جالب است بدانید که بیشتریت عمل های پیوند قرنیه در جهان به علت قوز قرنیه اتفاق می افتد.

همانطور که گفته شد، این بیماری منشاء ژنتیکی دارد. اگرچه به نظر می رسد فشار زیاد به چشم به ویژه در حین مالیدن آن، احتمال پیشرفت قوز قرنیه را بیشتر می کند. برخی بیماری ها مثل سندروم داون نیز از جمله بیماری های زمینه ای برای ایجاد قوز قرنیه هستند. تاری دید، تغییر سریع و رو به رشد شماره چشم، حساسیت به نور، دیدن هاله نور و... از جمله عوارض جانبی این بیماری است.

برای درمان قوز قرنیه، عموما از لنز سخت استفاده می شود. البته این لنز مشکلاتی هم دارد و برخی افراد نمی توانند آن را تحمل کنند. به همین علت است که لنزهای هیبریدی و برخی لنزهای دیگر برای کنترل این بیماری تجویز می شود. همچنین عمل قوز قرنیه یا استفاده از لیزر برای درمان قوز قرنیه در اکثر مواقع امان پذیر نیست. یکی از روش های جدید پزشکی برای درمان قوز قرنیه نیز که کرافلکس نام دارد هزینه زیادی داشته و برای همه چشم ها قابل اجرا نیست.

در طب سنتی نیز روش های مختلفی برای درمان ارائه شده است. شستشوی چشم با عرق رازیانه یا خوردن دمنوش آویشن از جمله این تجویزها است. البته در مورد شستشوی چشم با عرق رازیانه به منظور درمان قوز قرنیه بهتر است حتما با پزشک یا متخصص باتجربه و حاذق طب سنتی مشورت کنید. علاوه بر این باید از کیفیت عرق رازیانه مطمئن باشید.

عسل و درمان قوز قرنیه

عسل یکی دیگر از راهکارهای طب سنتی برای درمان قوز قرنیه به شمار می رود. به نظر می رسد آنتی اکسیدان های موجود در عسل طبیعی هستند که به کمک درمان کراتوکونوس می آیند. با استفاده خوراکی از عسل طبیعی می توان برخی مشکلات ایجاد شده در چشم را برطرف کرد. با این حال به دلیل در دسترس نبودن مطالعات علمی، نمی توانیم از علت دقیق اثرگذاری عسل طبیعی بر روی قوز قرنیه صحبت کنیم.

موضوع مهمی که وجود دارد این است که مصرف خوراکی عسل طبیعی برای افرادی که به عسل حساسیت ندارند یا به بیماری دیابت مبتلا نیستند، بدون عوارض جانبی است. پس می توان از این روش به عنوان یک روش جانبی یا مکمل برای درمان قوز قرنیه استفاده کرد. کافی است به رهنمودهای طب سنتی ایمان داشته باشید تا بدانید که تا چه اندازه این روش ها می تواند موثر باشد. با این حال نباید از این موضوع بگذریم که در کنار افرادی که با انجام این دستور برای درمان قوز قرنیه موفق شده اند، افراد زیادی بوده اند که به هر دلیلی هیچ تاثیری از روش درمان با عسل نگرفته اند.

بهترین روش مصرف برای درمان قوز قرنیه با عسل، ترکیب این ماده طبیعی با هلیله سیاه و مصرف آن به صورت منظم است. در دستور طب سنتی ایرانی برای درمان قوز قرنیه با عسل طبیعی آمده که هر شب 1 یا 2 عدد هلیله سیاه را به پودر تبدیل کرده و با عسل مخلوط کنید. این معجون باید به مدت 4 ماه یا 120 روز به صورت منظم و بدون وقفه مصرف شود. عدم رعایت نظم قطعا تاثیر منفی بر روی اثرگذاری این معجون ساده می گذارد. توجه داشته باشید که هم عسل باید طبیعی و ارگانیک باشد و هم هلیله سیاه باید هلیله مرغوب و طبیعی باشد.

سخن آخر

عسل طبیعی به عنوان یک ماده موثر برای درمان قوز قرنیه در طب سنتی مطرح است. هرچند مصرف خوراکی عسل عوارض جانبی خاصی ندارد؛ اما بهتر است برای روش های درمان قوز قرنیه با طب سنتی حتما با متخصص حاذق و باتجربه مشورت کنید.

۳۲
۷
۸ دیدگاه
 
ir
علی | ۲ سال پیش
اگ امکانش هست ادرس شخصی که در طب سنتی ماهر باشد در نزدیکی تهران و یا شهرستان را بدهید و یا شماره تماسشون بدید ممنون میشم
۰
۰
 
 
ir
علی | ۳ سال پیش
آیا با خوردن عسل طبیعی دید مثل اول میشود در قوز قرنیه یا پیشرفت آن متوقف میشود؟مدت زمان درمان قوز قرنیه با عسل طبیعی چند روز است؟
۰
۰
 
 
fr
نگار | ۳ سال پیش
ینی واقعا اگه عسل رو با اب مخلوط کنیم بریزیم تو چشم ضرر نداره حتی اگر عسل غیر طبیعی باشه؟؟؟
۰
۰
پاسخ کارشناس:
همونطوری که در متن نیز اشاره شد، این یک روش بسیار تخصصی در طب سنتی هست که نباید بدون مشورت طبیب حرفه ای طب سنتی انجام بشه. اما می تونید از مصرف عسل طبیعی و هلیله سیاه به صورت خوراکی برای درمان قوز قرنیه استفاده کنین
 
 
fr
نگار | ۳ سال پیش
ینی واقعا اگه عسل با اب حل کنیم بریزیم تو چشم ضرر نداره؟
حتی اگر عسل غیر طبیعی باشه؟؟
۰
۰
 

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید