۷۸۱
۰
۰

تحقق بیمه کلنی‌های زنبورعسل | تلاش می‌کنیم خسارات زنبورداران مشمول بیمه شود

رئیس اتحادیه سراسری زنبورداران ایران‌زمین در گفتگو با عسلنا بیان کرد
رئیس اتحادیه سراسری زنبورداران ایران‌زمین در گفتگو با عسلنا بیان کرد
حسین باستانی با بیان اینکه طرح بیمه کلنی‌های زنبورعسل مراحل آخر اجرایی شدن را می‌گذراند، گفت: به صندوق بیمه محصولات کشاورزی، برای خساراتی مثل بادهای گرم، عدم تولید، حمله ملخ‌ها و مرغان زنبورخوار، خشک‌سالی و خسارت سم‌پاشی‌ها پیشنهاد پوشش بیمه‌ای داده‌ایم.

به گزارش پایگاه خبری صنعت زنبورداری ایران، محدودیت‌های کرونایی، سبب تعطیلی جلسات اداری و ملاقات‌های مسئولین وزارتی شده و باعث شده تا بیشتر فعالیت‌ها از راه دور و از طریق مکاتبه و تماس‌های تلفنی و مجازی پیگیری شود، در این راستا و در جهت اطلاع از کم و کیف فعالیت‌های اخیر اتحادیه سراسری زنبورداران ایران به گفتگو با مهندس حسین باستانی پرداختیم.

رئیس اتحادیه سراسری زنبورداران ایران‌زمین، در گفتگوی اختصاصی با عسلنا، گفت: یک عملکرد مهم ما پیگیری بیمه محصولات کشاورزی و کلنی‌های زنبورعسل بود که با جلساتی متعددی که داشتیم، در این هفته و هفته آینده جداول بیمه کلنی‌های زنبورعسل با پیشنهاد‌هایی که دادیم و توسط صندوق بیمه پذیرفته شد، نهایی می‌شود.

کلنی‌های زنبورعسل تحت حمایت یک بسته بیمه‌ای قرار می‌گیرند

حسین باستانی تصریح کرد: انشا الله زنبورداران محترم موردحمایت یک بسته بیمه‌ای برای کلنی‌ها قرار می‌گیرند و می‌توانند زنبورستان ها را در آینده نزدیک بیمه کنند.

وی در تشریح دیگر فعالیت‌های اتحادیه، اضافه کرد: در جلسات اخیر برای بیمه شدن کلنی‌ها در برابر بادهای گرم که در سال‌های اخیر بسیار برای زنبورداران زیان‌بار بوده و زنبورستان ها را دچار خسارت فراوان کرده، رایزنی و صحبت کردیم.

 

 

وی ادامه داد: متأسفانه با تغییرات اقلیمی و بادهای بسیار گرمی طرف هستیم که همه محاسبات زنبورداران را بر هم زده و درحالی‌که زنبوردار همه اصول را رعایت کرده، ناگهان با این واقعیت روبرو می‌شود که به دلیل تغییرات اقلیمی گیاهان شهد زا نمی‌توانند مثل سال‌های گذشته شهدی در اختیار زنبورها قرار دهند.

بادهای گرم خسارات سنگینی به زنبورداری وارد کرده است

به گزارش عسلنا، باستانی یادآور شد: تفاوت دمای بین روز و شب و وزش بادهای گرم، سبب کاهش تولید و خالی شدن دست زنبورداران از عسل شده و خسارات سنگینی را بر ایشان تحمیل کرده است.

رئیس اتحادیه سراسری زنبورداران ایران‌زمین، با بیان اینکه در دو سال گذشته معضل بادهای گرم و نوسان دما، زنبورداران را غافلگیر کرده است، اظهار کرد: ما نیز در جلسات متعدد تلاش کردیم تا مسئولین بیمه را برای در نظر گرفتن این‌گونه خسارات مجاب کنیم تا مبحث ضرر و زیان از بادهای گرم و نوسان دما، نیز در ردیف‌های اعطای خسارت و بیمه قرار گیرد.

وی عنوان کرد: پیشنهاد دادیم مواردی از خسارت‌ها که احتمال کمتری دارد و ریسک کمتری داشته یا ضریب خسارت بیماری‌هایی که کمتر نمود و خسارت داشته را کاهش دهند و در عوض برای بیمه و خسارت این مورد چاره‌جویی کنند.

باستانی تأکید کرد: با قبول این مورد می‌شود با همان سرجمع بودجه موجود، موارد جدیدی را برای اعطای بیمه و خسارات در جدول مصوب کرد.

تلاش برای تحقق بیمه «عدم تولید محصول»

به گزارش پایگاه خبری صنعت زنبورداری یاران، رئیس هیئت‌مدیره اتحادیه سراسری زنبورداران کشور با اشاره به پیشنهاد اتحادیه مبنی بر اینکه؛ مورد «عدم تولید محصول» نیز باید در جدول بیمه و خسارات قرار گیرد، ابراز کرد: باید اطمینان خاطری برای زنبورداران حاصل شود که اگر مشکلی برای تولیدشان پیدا شد و برداشتشان متوقف شد، دستی آن‌ها را حمایت خواهد کرد و خسارتی توسط صندوق بیمه محصولات کشاورزی دریافت خواهند کرد.

وی مواردی همچون؛ حمله ملخ و مرغ زنبورخوار، مبحث خشک‌سالی و خسارت سم‌پاشی‌ها را از دیگر موارد زیان‌بار برای زنبورداران در کنار باد گرم، برشمرد و بیان کرد: این معضلات تولید عسل را برای زنبورداران دشوار کرده و ما در این ایام در جلسات و مکاتبات متعدد درصدد هستیم تا از طریق وزارتخانه این موارد را دسته‌بندی و به صندوق بیمه محصولات کشاورزی ارائه دهیم تا در اولین فرصت در مجمع آن مطرح و مصوب شود تا از بسته بیمه‌ای بهتری زنبورداران برخوردار شوند.

بررسی سلامت کلنی‌ها و اعطای کد رهگیری

باستانی در بیان بخش دیگری از عملکردهای سه‌ماهه اول امسال، گفت: در زمینه بررسی سلامت کلنی‌ها و اخذ کد رهگیری برای کوچ زنبورستان ها، مشکلات لاینحل چندساله‌ای وجود داشت که جلسات زیادی را با سازمان دامپزشکی داشتیم و رایزنی‌های زیادی در این مدت کردیم و اکنون به هدف نزدیک شدیم و تفاهمات خوبی صورت گرفته تا به‌زودی با حداقل هزینه برای زنبورداران بحث کد رهگیری را حل کنیم.

 وی همچنین از رایزنی با سازمان دامپزشکی برای استفاده از دامپزشکان و متخصصان این سازمان، در وهله‌های مختلف برای ویزیت زنبورستان ها خبر داد.

اهمیت نظافت در زنبورداری

برگ تردد شدن دفترچه‌های زنبورداری، به آن هویت و اعتبار بخشید

به گزارش عسلنا، رئیس هیئت‌مدیره اتحادیه سراسری زنبورداران کشور، با ذکر این مطلب که شیوع کرونا در زمان جابجایی کلنی‌ها، در اسفند و فروردین، قطعاً مشکلاتی را برای زنبورداران به وجود آورد، اذعان کرد: ما در اتحادیه سریعاً دست‌به‌کار شدیم و جلسات و مکاتبات موفقی با وزارت کشور و ستاد کرونا داشتیم تا مشکل تردد و جابجایی با استناد به دفترچه زنبورداری به‌عنوان برگ تردد حل شود و موفق به انجام آن شدیم.

وی تأکید کرد: این اتفاقی مبارک در صنعت زنبورداری بود که به دفترچه‌های زنبورداری هویت و اعتبار بخشید.

نقدی بر نحوه صدور دفترچه های زنبورداری

باستانی افزود: کرونا نمی‌تواند دلیل کاهش تولید عسل امسال باشد، بلکه شرایط اقلیمی و آب و هوایی و بیماری‌های نوپدید اخیراً به مشکل کاهش تولید دامن زده است.

وی خاطرنشان کرد: در چند برنامه رسانه‌ای و تلویزیونی از فواید مصرف عسل و افزایش سطح ایمنی بدن با مصرف این محصول گفتیم و همواره در تلاش برای فرهنگ‌سازی مصرف عسل و فرآورده‌های زنبورعسل بودیم.

باستانی در آخر تأکید کرد: هدف ما کاهش فشار بر سطح تولید است و می‌کوشیم تا بتوانیم هزینه زنبورداران را کاهش دهیم و در این راه از هیچ کوششی فروگذار نخواهیم کرد./

۰
۲
دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید