۵۳۰۱
۱۹
۰

چرا یبوست می گیریم؟ آیا بره موم برای درمان یبوست مناسب است؟

چرا یبوست می گیریم؟ آیا بره موم برای درمان یبوست مناسب است؟

یبوست نوعی تغییر و تحولات در سیستم بدن است که باید به آن به صورت ویژه نگاه شود. برخی یبوست را مادر بسیاری از بیماری ها می‌دانند. زیرا نادیده گرفتن آن باعث ایجاد بیماری‌های دیگری خواهد شد. زمانی‌که مدفوع تشکیل می‌شود، روده بزرگ کش می‌آید. در صورتیکه به مدت طولانی مدفوع دفع نشود، باعث انسداد مدفوعی در روده بزرگ گشته و در دیواره روده پارگی ایجاد می‌کند و منجر به عفونت روده می‌شود. چنانچه به آن توجه نشود، حتی ممکن است به مرگ فرد نیز منجر شود.

دفع مدفوع به صورت طبیعی 2 تا 3 بار در روز و یا دو تا سه بار درهفته باید اتفاق افتد. در غیر اینصورت افراد دچار یبوست می‌شوند. دو درصد از کل جمعیت دنیا به یبوست مبتلا هستند. افراد مسن بیشتر با این مشکل مواجه هستند و بعد از آن افراد سیاه پوست و زنان دچار یبوست می‌شوند. جالب است بدانید که جهان سومی‌ها به دلیل اینکه دچار فقر هستند و کمتر از غذاهای سنگین و دیرهضم استفاده می‌کنند، کمتر با این مشکل مواجه می‌شوند. میزان استفاده از فیبر در بین زنان و مردان متفاوت است. حداقل روزانه زنان باید 25 گرم فیبر و مردان 38 گرم فیبر استفاده نمایند. در صورتی که کمتر از این مقدار فیبر استفاده نمایند، به یبوست مبتلا می‌شوند.

تمامی موارد بالا نشان می دهد که خطر ابتلا به یبوست برای همه ما وجود دارد. به ویژه که یبوست مقطعی همواره در کمین ما قرار دارد و ممکن است در هر ماه چند روزی را یبوست داشته باشیم و سپس به حالت عادی بازگردیم. به همین علت است که هم باید به پیشگیری از یبوست دقت شود و هم به دلیل عوارضی که به صورت خلاصه به آن اشاره شد، باید به فکر درمان یبوست باشیم.

در این مطلب قصد داریم به نکاتی در مورد اینکه چرا به یبوست مبتلا می شویم بپردازیم. با اطلاع از دلیل ابتلا به یبوست شاید ساده تر بتوانیم به علت اثرگذاری بره موم بر روی یبوست اشاره کنیم. در نتیجه اگر قصد استفاده از بره موم برای درمان یبوست را دارید، این مطلب می تواند به شما کمک کند.

 

 

به چه دلایلی یبوست به وجود می‌آید؟

فعالیت روده با سیستم گوارش در ارتباط است در صورت داشتن مشکلات گوارشی، سموم به جای اینکه دفع شوند از طریق خون وارد بدن شده و یکسری از بیماری‌ها را  ایجاد می‌کند.

بخش انتهایی دستگاه گوارش روده بزرگ نام دارد. سرطان روده بزرگ به علت وجود پلیپ‌هایی در روده ایجاد می‌شود. در ابتدا این پلیپ‌ها بی‌خطر هستند؛ ولی به مرور زمان بزرگ شده و به سرطان تبدیل می‌شوند. سرطان روده بزرگ بیشتر در افراد مسن دیده می‌شود؛ اما امکان دارد در افراد با سنین متفاوت هم ایجاد شود. وجود تومور در روده بزرگ منجر به انسداد روده شده و یبوست را به دنبال دارد.

بیشتر در مورد درمان سرطان روده بخوانید:

یکی از دلایل ایجاد یبوست، عدم فعالیت یا تحرک روزانه است. زیرا نداشتن تحرک باعث می‌شود مدفوع نتواند در روده حرکت کند. کمبود آب در بدن یکی دیگر از دلایل یبوست است. زیرا کمبود آب در روده سبب سفت شدن مدفوع شده و عمل دفع به سختی انجام می‌گیرد.

اگر به فکر پیشگیری از یبوست هستید غذاهایی را در رژیم خود قرار دهید که دارای فیبر فراوان باشند؛ زیرا روده برای انجام فعالیت خود نیاز به فیبر دارد. دیابت و مشکلات هورمونی مانند کم‌کاری غده‌ تیروئید، ام اس، آی بی اس، سندرم روده تحریک‌پذیر، روی کم‌کاری روده تاثیر گذاشته و یبوست را به وجود می‌آورد. همچنین در دوران بارداری خانم‌ها، به دلیل تغییرات هورمونی احتمال ایجاد یبوست افزایش می‌یابد.

مصرف برخی از داروها نیز منجر به سفت شدن مدفوع در روده ها می‌شود. نمونه هایی از داروها شامل: داروهای ضدآلرژی، مسکن ها، داروهای مخصوص فشار خون، داروهای ضد افسردگی و مکمل‌های کلسیم.

ایجاد مشکلات عصبی مانند پارکینسون و سکته مغزی در این بیماری‌ها به دلیل اینکه سیگنال های عصبی ضعیف شده و به موقع اطلاعات را به مغز نمی‌رساند، در افراد ایجاد یبوست می‌کند. سفر از شهری به شهر دیگر به دلیل وجود آب و هوای متفاوت روی دستگاه گوارش تاثیر گذاشته و به یبوست تبدیل می‌شود.

بعضی از افراد به اشتباه برای رفع یبوست مکررا از ملین ها استفاده می‌کنند که این‌کار در طولانی مدت منجر به تنبلی روده شده، روده‌ها به مرور زمان فعالیت خود را از دست داده و یبوست شدید را ایجاد می‌کند.

چه خوراکی هایی باعث ایجاد یبوست می‌شود؟

خوراکی های مضر برای یبوست

مصرف بعضی از مواد غذایی مانند شیر پرچرب، تخم مرغ، گوشت، قهوه، نوشیدنی‌های کافئین‌دار ، غذاهای سرخ کردنی، آرد سفید بدون سبوس، کنسروها، غذاهای فراوری شده و استفاده زیاد از برنج در رژیم غذایی باعث اختلال در سیستم گوارشی گشته و یبوست را ایجاد می‌کند. توصیه می‌شود در صورت استفاده از این نوع غذاها آب فروان مصرف شود تا از یبوست جلوگیری شود. همچنین به این نکته توجه شود که حتما در رژیم غذایی خود از مواد با فیبر بالا مصرف شود؛ مانند حبوبات، لوبیا، نخود فرنگی.

یکی از میوه‌هایی که در افراد ایجاد یبوست می‌کند، موز نرسیده است. زیرا موز نرسیده منبع زیادی از نشاسته است و هضم آن برای سیستم گوارش به سختی انجام می‌گیرد. در حالی که موز رسیده کمک به رفع یبوست می‌کند.

اگر جزء آن دسته از افرادی هستید که از برنج سفید در مصارف روزانه زیاد استفاده می‌کنید، پیشنهاد می‌شود برای جلوگیری از یبوست ناشی از مصرف برنج سفید، از برنج قهوه‌ای به جای برنج سفید استفاده شود. زیرا دارای فیبر بالا و برای سلامت سیستم گوارش مفید است. همچنین می‌توانید به جای شیر از شیر بادام، به دلیل داشتن فیبر بالا استفاده نمود.

یکی از محبوب‌ترین و پر مصرف‌ترین شیرینی ها شکلات ها هستند. درتولید شکلات از مقدار زیادی شیر استفاده می‌شود. درصورتیکه افراد به محصولات لبنی حساسیت داشته باشند، سیستم گوارشی آنها دچار مشکل خواهد شد و ایجاد یبوست می‌کند. اگر علاقمند هستیدکه از شکلات ها مصرف کنید ، بهتر است از شکلات‌های تلخ استفاده نمایید. زیرا شکلات تلخ از ایجاد یبوست جلوگیری می‌کند. به طور کلی شاید بهتر باشد به جای مصرف شکلات، عسل و محصولات عسلی مصرف کنید که نه تنها مضر نیستند، بلکه به درمان یبوست و دیگر امراض نیز کمک می کنند.

5 راهکار طب سنتی برای رفع یبوست

راهکارهای زیادی برای درمان یبوست وجود دارد. یکی از مهمترین آئن ها استفاده از بره موم برای درمان یبوست است. با این حال برخی توصیه های دیگر نیز می تواند به رفع یبوست کمک کند.

  1. یکی از راههای رفع یبوست این است که صبح ها قبل از صبحانه، دو تا سه قاشق غذا خوری دانه کتان را داخل یک آب ریخته و مصرف کنید و بعد از آن آب زیاد بنوشید تا دچار درد شکم نشوید.
  2. در طول روز حتما 8 تا 10 لیوان آب مصرف کنید.
  3. 3 عدد انجیر را با 3 عدد بادام در آب بخیسانید، پوست بادام ها را بگیرید و آنها را با هم له کرده و با یک قاشق غذا خوری  عسل مخلوط و چند روز استفاده نمایید.
  4. یک قاشق غذا خوری عسل و آبلیمو را با یک لیوان آب ولرم مخلوط کرده و صبح ناشتا مصرف کنید .
  5. 10 تا 12 عدد انگور خشک شده بدونه هسته را درشیر قرارداده و برای چند دقیقه آن را بجوشانید و در هنگام شب از آن استفاده نمایید. این روش برای کودکان که دارای یبوست شدید هستند بسیار موثر است.

بره موم چطور به درمان یبوست کمک می کند؟

حال که با هم مطالعه کردیم که چرا یبوست می گیریم و چه روش هایی برای رفع و درمان یبوست وجود دارد، بد نیست بدانید که یکی از بهترین مواد طبیعی برای برطرف کردن یبوست های حاد، بره موم است. بره موم یگک درمانگر فوق العاده عالی برای رفع یبوست بوده که متاسفانه هنوز مورد توجه مصرف کنندگان قرار نگرفته است.

برای اطلاع از اینکه چرا مصرف هوشمندانه بره موم فراوری شده می تواند به درمان یبوست کمک کند، کافی به همین دلایل ایجاد یبوست نگاهی بیاندازیم و اطلاعات خود را رد مورد خواص بره موم بیشتر کنیم. بره موم سرشار از فیبر است و به روانی روده کمک می کند. همچنین این ماده یک ضد التهاب و یک ضد میکروب بسیار قوی است که هم التهاب ایجاد شده در روده ها رو برطرف می کند و هم می تواند به از بین بردن میکروب معده و روده که از مهمترین عوامل ایجاد مشکلات روده ای هستند، کمک کند. بره موم یکی از بهترین داروهای جهان برای درمان روده تحریک پذیر و درمان کولیت است که امروزه افراد زیادی در دنیا تحت درمان با بره موم هستند. همانطور که بیان شد، رفع این بیماری ها خود عاملی برای رفع یبوست خواهد بود.

علاوه بر این، اگر از مواد خوراکی که باعث ایجاد یبوست می شوند استفاده کرده باشید، مصرف بره موم به ویژه ترکیب صحیح و درست عسل و بره موم کمک می کند تا تنبلی روده ها و دیرهضم شدن خوراکی ها برطرف شود. نکته جالب توجه اینجاست که مصرف بره موم عوارض مختلف داروهای شیمیایی که یکی از آن ها بروز یبوست است را نیز از بین می برد.

دلیل دیگری که برای اثرگذاری بره موم بر یبوست عنوان می شود، برطرف کردن بیماری های زمینه ای است که باعث ایجاد یبوست می شوند. از مشکلات عصبی گرفته تا مشکلاتی در غده تیروئید، همگی به کمک بره موم و البته داشتن رژیم غذایی مناسب قابل درمان هستند. در نتیجه می توان با مصرف بره موم فراوری شده به راحتی به جنگ این بیماری ها رفت. جالب است که در حین مصرف بره موم برای درمان چنین بیماری هایی، یبوست به مرور رفع می شود.

سخن آخر

بره موم یکی از بهترین مواد طبیعی برای رفع یبوست است. البته درمان یبوست تنها با مصرف خوراکی بره موم فراوری شده امکان پذیر بوده و بره موم خام نمی تواند درمان کننده باشد. با این حال با توصیه های انجام شده در این مطلب و همچنین اطلاعاتی که در مورد بره موم اضافه شد، به نظر می رسد مصرف بره موم بتواند مشکل یبوست بسیاری از افراد را برطرف کند.

آیا تا به حال برای رفع یبوست از بره موم استفاده کرده اید؟

۱۹
۹
دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید