۶۰۸
۲
۰

تلاش برای اطلاع‌رسانی و مهار آفت «نوزما سرانه» | پیگیر تأمین نهاده زمستانی و حفظ سهمیه سوخت زنبورداران هستیم

رئیس اتحادیه سراسری زنبورداران کشور در گفتگو با عسلنا مطرح کرد
رئیس اتحادیه سراسری زنبورداران کشور در گفتگو با عسلنا مطرح کرد
باستانی، رئیس اتحادیه سراسری زنبورداران ایران‌زمین با بیان اینکه در پی شیوع آفت «نوزما سرانه» با همکاری سازمان دامپزشکی در پی ابلاغ دستورالعمل‌ها و آموزش زنبورداران برای مقابله هستیم، گفت: در تلاشیم تا سهمیه سوخت وانت‌بارهای زنبورداران حفظ شود و نهاده زمستانی این عزیزان نیز تأمین شود.

به گزارش پایگاه خبری صنعت زنبورداری ایران، پدیدار شدن آفت‌های جدید زنبورستان ها که در پی مقاوم شدن آن‌ها در برابر سموم و آفت‌کش‌ها پدید می‌آید و عدم شناخت کافی زنبورداران نسبت به این آفت‌ها سبب ضرر و زیان زیادی به صنعت زنبورداری کشور شده است، در این خصوص پای صحبت‌های مهندس حسین باستانی نشستیم و در خصوص آفت و بیماری «نوزما سرانه» که مدتی است در زنبورستان های کشور شیوع پیداکرده به گفتگو پرداختیم.

در این گفتگو همچنین ایشان در خصوص سنجش سلامت زنبورستان ها و تلاش برای تأمین نهاده زمستانی و حفظ سهمیه سوخت وانت‌بارهای زنبورداران و اقدامات بیمه‌ای نیز به توضیح و تحلیل تلاش‌های اتحادیه پرداختند.

رئیس اتحادیه سراسری زنبورداران ایران‌زمین با بیان اینکه یکی از معضلات زنبورداران ما عدم شناخت از بیماری‌ها و آفات پنهان و ناشناخته‌ای هست که ضرر و زیان فراوانی را بر کلنی‌ها تحمیل می‌کند، گفت: بیماری‌هایی مثل کنه واروا اگرچه بسیار نابودکننده هستند ولی نشانه‌هایی دارند و قابل‌تشخیص هستند، دفورمه شدن بال‌ها و مشاهده زنبورهای بی‌بال و ریزش کنه‌ها زنگ هشدار این آفت است، ولی بیماری «نوزما سرانه» که اکنون شیوع سختی پیداکرده است، نشانه دقیق و مشخصی ندارد.

«نوزما سرانه» علائم بالینی و نشانه‌های خاصی ندارد

حسین باستانی در گفتگوی اختصاصی با عسلنا، تصریح کرد: متأسفانه مشاهده علائم بالینی این بیماری سخت است و مثل «نوزما آپیس» نیست که با رطوبت نسبت نزدیک داشته باشد و فقط در مناطق شمالی باشد و کل کشور را درگیر کرده و عامل آن به‌راحتی از بین نمی‌رود.

 

 

وی افزود: عدم رشد جمعیت زنبورها در کلنی و مرگ‌ومیر و پس رفتن جمعیت زنبورها یا پرواز و بازنگشتن آن‌ها همه علائم هشدار بدی درباره این بیماری شایع شده جدید است که حتی آثاری هم در کندو و اطراف آن مثل اثر خزیدگی زنبورها، روی زمین و برگ‌ها نیز بر جا نمی‌گذارد و اثر دفع در کندو نیز این آفت بر جا نمی‌گذارد.

باستانی ادامه داد: از حدود سه ماه قبل علائم بیماری «نوز ما سرانه» با گزارش‌هایی که از سراسر کشور به ما رسیده مشهود است و ما نیز مکاتباتی را با سازمان دامپزشکی داشتیم تا دستورالعمل‌ها و تدابیری به استان‌ها ابلاغ شود و در اختیار زنبورداران در برابر این آفت قرار گیرد.

پیگیری کد سلامت و سنجش سلامت زنبورستان ها

این مقام مسئول با اشاره به اینکه پیگیری کد سلامت و سنجش سلامت زنبورستان ها هم در دستور کار اتحادیه قرار دارد، اظهار کرد: مکاتبات زیادی با اداره استاندارد درباره اجباری شدن استانداردهای عسل و اجرایی شدن این مصوبه داشتیم و درخواست کردیم حتماً نماینده اتحادیه نیز به جلسات پیرامون این موضوع مصوبات و پیشرفت آن قرارگرفته و از نظرات کارشناسی اتحادیه نیز استفاده شود.

وی اضافه کرد: حضور نمایندگان ما در این جلسات می‌تواند سبب دفاع حقوق تولیدکننده شده و اگر مصوباتی به نفع زنبورداران نبود، مورد بازبینی قرار گیرد.

زنبورداران باید در سهمیه سوخت و قواعد وانت‌بارها مثتثنی باشند

به گزارش عسلنا، باستانی با اشاره به دیگر مشکلات پیش‌آمده برای زنبورداران، عنوان کرد: سهمیه سوخت وانت‌بارها که به‌تدریج با کاهش روبرو شده نیز یکی از معضلاتی است که زنبورداران برای جابجایی کلنی‌ها با آن روبرو هستند.

وی اذعان کرد: این بحث مطرح‌شده که وانت‌بارها باید در سایتی ثبت‌نام شوند و زیر نظر اتحادیه‌ها قرار بگیرند، درحالی‌که زنبوردارانی که با وانت کلنی‌های خود را جابجا می‌کنند، عضو صنف باربری نیستند که بخواهند بارنامه بگیرند، بلکه بار و سرمایه شغلی خود را تنها جابجا می‌کنند.

رئیس هیئت‌مدیره اتحادیه سراسری زنبورداران در راستای حل این مشکل، بیان کرد: بر همین اساس ما با سازمان حمل‌ونقل و ترافیک و سازمان ملی پخش فرآورده‌های نفتی مکاتبه کردیم و درخواست جلسه برای رفع مشکلات داشتیم و پیشنهاد دادیم که دفترچه زنبورداری در سامانه قابل بارگذاری باشد تا با مشاهده آن نیاز به بارنامه و عضویت اتحادیه باربری نباشد و همان سند دفترچه برای مثتثنی شدن زنبورداران از کاهش سهمیه سوخت کافی و اثرگذار شود.

 تلاش برای تأمین نهاده زمستانی زنبورداران

وی در خصوص تأمین نهاده فصل سرما برای زنبورداران نیز یادآور شد: شدیداً به دنبال اخذ نهاده برای پاییز و زمستان زنبورداران هستیم تا بتوانند فصل سرد را بدون مشکل طی کنند، فصل پاییز فصل برداشت محصول این عزیزان و جایگزین کردن کربوهیدرات به‌عنوان ذخیره زمستانی کلنی‌هاست که باید از اکنون مورد رایزنی و تصویب قرار گیرد و ذخیره زمستانی نهاده زنبورداران تأمین شود.

 باستانی در ادامه متذکر شد: متأسفانه با حذف یارانه از شکر و بالا رفتن سرسام‌آور قیمت شکر تا نزدیک 7 هزار تومان و گرفتار کارخانه‌هایی هستیم که هرگز دست ما به آن‌ها نمی‌رسد و در بازار آزاد نیز این محصول بالای ده هزار تومان به فروش می‌رسد.

وی افزود: هر کیسه شکر وقتی 400 تا 500 هزار تومان قیمت دارد، زنبوردار بدون کمک دولتی هرگز نمی‌تواند نهاده زمستانی خود را تأمین کند.

این مقام مسئول با طرح این پرسش که بدون ثبات قیمت شکر و اعطای نهاده و سهمیه دولتی، چطور زنبوردار ما می‌تواند روی پای خود بایستد و عسل مرغوب تهیه و تولید کند؟ خاطرنشان کرد: متأسفانه به دلیل اینکه عسل، قوت روزانه مردم نیست و هنوز بسیاری از متولیان و مردم به اهمیت آن واقف نیستند در بسیاری از مصوبات و تصمیم‌گیری‌ها به اهالی صنعت زنبورداری بی‌مهری شده است.

به گزارش عسلنا، رئیس اتحادیه سراسری زنبورداران ایران‌زمین در پایان گفت: برای رفع مشکل بیمه زنبورداران نیز تلاش‌های زیادی کردیم ولی متأسفانه به دلیل اینکه وعده بیمه بر اساس استفاده از محل بودجه صرفه‌جویی یارانه حامل‌های انرژی بوده و اکنون تغییرات و مشکلات فراوانی در این زمینه به وجود آمده، فعلاً مکاتبات با سازمان هدفمندی یارانه‌ها و بیمه تأمین اجتماعی بی‌نتیجه مانده است.

وی اطمینان داد: در فرصت‌های دیگر به‌طور مجدانه پیگیر بیمه زنبورداران عزیز هستیم و از هر فرصتی برای ایجاد یک چتر بیمه‌ای مطمئن برای این عزیزان استفاده می‌کنیم.

۲
۰
دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید