۱۴۶۷
۶
۰

مقاله علمی در مورد اثرات احتمالی بره موم بر روی ویروس کووید 19

آیا بره موم به درمان کرونا کمک می کند؟
آیا بره موم به درمان کرونا کمک می کند؟

سندرم تنفسی حاد شدید (SARS) کرونا ویروس 2 (SARS-CoV-2) عامل بیماری کرونا ویروس 19 (COVID‑19) عضو هفتم خانواده کرونا ویروس است که انسان ها را پس از کرونا ویروس سارس و سندرم تنفسی خاورمیانه (MERS) آلوده می کند. در مقایسه با انواع ذکر شده بالا، این ویروس جدید دارای قابلیت انتقال و آلوده کنندگی بالا بوده و چالش زیادی برای پیشگیری از آلودگی و انتقال ویروسی بوجود می آورد.

انتقال انسان به انسان از طریق تماس مستقیم یا غیر مستقیم با غشاهای موکوسی دهان، چشم ها یا بینی اتفاق می افتد. موکوس های مجرای تنفسی بالایی اولین خط دفاعی است، نه تنها به عنوان یک مانع فیزیکی بلکه از طریق چندین مکانیسم ایمنی درونی و انطباقی که برای پاسخ های ضد ویروسی مطلوب حیاتی هستند.

تجمع ویروسی تورفتگی بینی حنجره ای یک نمایش بینابینی پیچیده و دینامیکی میان ریزفلورا، پاتوژن ها، میزبان و تداخل بوسیله عوامل محیطی است. با درنظرگرفتن وضعیت انتقال و آسیب زایی، بهداشت دهانی مطلوب می تواند برای کاستن ریسک انتقال مفید باشد. به علاوه، این طور برداشت شده که غرغره کردن اثرات مناسبی از طریق برطرف کردن پروتئاز دهانی و حلقی‌ای دارد که به همانند سازی و تکثیر ویروسی کمک می کنند.

چندین ماده برای کاستن بار ویروسی در حفره دهانی پیشنهاد شده اند :

 

 

2/0 درصدکلوهگزیدین، 1 درصد پوویدون ید، 5/1 درصد پراکسید ئیدروژن یا 05/0 درصد اسید هیپوکلروس، روغن های اساسی، آب شیر، و بره موم. متاسفانه شواهد درباره مطلوبیت این محصولات برای پیشگیری از عفونت های ویروسی تنفسی کافی نیست اما می توان در شرایط فعلی در مورد آن ها بحث کرد. بره موم یکی از خاص ترین مواد طبیعی است که به نظر می رسد می تواند به درمان کووید 19 یا کرونا ویروس کمک کند

بره موم؛ یک درمان قدیمی

بره موم یا چسب زنبور عسل، یک مخلوط رزینی مرکب تولید شده توسط زنبورهای عسل است (Apis mellifera) که از زمان های قدیم برای خواص طبی اش توسط انسان ها مورد استفاده قرار می گرفت. مواد جمع آوری شده از گیاهان مختلف با آنزیم بتا – گلیکوسیداز بزاق زنبور عسل مخلوط می شوند، هضم شده و به موم زنبور عسل افزوده شده تشکیل محصول نهایی می دهند.

بره موم دارای نقش مهمی در ساختار کندو به عنوان یک رزین ضد آب است. بره موم همچنین به عنوان مانعی برای مخمرها، کپک ها، باکتری ها و ویروس ها در محیط گرم و مرطوب کندو عمل می کند.

پروپولیس یک مخلوط کاملاً پیچیده است. حاوی بیش از 300 بخش متمایز از یک مولکول بزرگ شیمیایی است که تعدادی از آنها خوتاص اثبات شده ای برای سلامتی دارند. اجزای اصلی بره موم شامل رزین ها، موم ها، روغن های ضروری، گرده گل ها و همچنین ترکیبات آلی مختلف است. در میان آنها ترکیبات فنولی ، فلاونویدها، ترپن ها، استرها، الدئیدهای آروماتیک و الکل ها به همراه چندین ترکیبات آنتی اکسیدان ویژه هستند که شامل بتا – کاروتین، اسیدکافئیک و کاامپفرول است. یک ترکیب جدید مجزا شده از بره موم سبز برزیلی، 3و5 – دی پرنیل – 4- اسید هیدروکسی سینامیک می تواند یک ترکیب تنظیم کننده ایمنی حیاتی باشد.

ترکیب بیوشیمیای بره موم کاملاً متغیر است. این تنوع به صورت قابل ملاحظه ای وابسته به مبداء جغرافیایی، آب و هوا، در دسترس بودن آب و عوامل محیطی دیگر خواهد بود.

به عنوان مثال این نکته به صورت گسترده به رسمیت شناخته شده است که بره موم از مناطق آب و هوای معتدل در فلاونویدها، اسیدهای فنولی و استرهای شان غنی هستند، در حالی که بره موم از مناطق استوایی در بنزوفنون های پرینیلات شده، دیترپن ها و فلاونویدها غنی هستند. البته شایان ذکر است که همه انواع بره موم دارای فعالیت آنتی میکربیال، ضد نئوپلاستیک، ضد تورمی، آنتی اکسیدان، محافظ هپاتو، کاریوستاتیک و تحریک کننده ایمنی هستند.

بیشتر در مورد بره موم بخوانید:

بره موم چیست؟

خواص بره موم؛ از خواص ضد التهابی تا ضد سرطانی

5 روش مصرف بره موم که باید بشناسید

نکاتی که باید درباره فراوری بره موم بدانید

فعالیت ضد ویروسی بره موم

تنوع طبیعی بره موم به صورت متعارف مانعی در تحقیق و یک استفاده طبی استاندارد است. بره موم را نمی توان به عنوان ماده خام مصرف کرد؛ بلکه بره موم باید توسط عصاره گیری با حلال ها خلوص پیداکند.

اعم از اینکه الکلی یا آبدار باشد، نشان داده شده که عصاره های بره موم استخراج شده از آب و هوای معتدل دارای یک فعالیت ضد ویروسی طیف گسترده و توان مند در برابر تعداد متنوعی از ویروس ها هستند. تحقیقات انجام شده نشان داده که بره موم می تواند بر روی برخی ویروس ها از قبیل موارد زیر اثر بگذارد:

  • HSV-1
  • HSV-2
  • ویروس آنفلوانزا نوع آ و ب
  • ویروس پارا آنفلوانزا
  • ادنو ویروس
  • اچ آی وی
  • ویروس بیماری عفونی کیسه های زلالی و رئوویروس پرنده ها
  • بیماری ویروس نیوکاسل
  • روتاویروس گاوی
  • ویروس کاذب هاری
  • کالیسی ویروس
  • کانین ادنوویروس نوع 2
  • ویروس اسهال ویروسی گاوی
  • و...

در تحقیق انجام شده، یک محلول بره موم الکلی 5 درصدی که دو ساعت قبل از تکثیر ویروس آنفولانزا به صورت درون بینی مورد استفاده قرار گرفته بود، در حیوانات آزمایشی به طور کامل بازدارندگی ایجاد کرد. این ماده هیچ تاثیر مشخصی بر موش هایی که قبل از استعمال بره موم آلوده شده بودند، نداشت.

گزارش شده است که فلاونویدهای استخراج شده از رزین (کامپفرول، اکاستین، کورستین، گالانگین و کریسین) با مقادیر مصرف متغیر دارای سم سلولی هستند. برای مثال، 3- متیل – بوت – 2 – انیل کافیت، یک ماده مرکب استخراج شده و بدست آمده از چوب سپیدار نشان داده شده که از سنتز DNA HSV 1 خارج از بدن بازدارندگی ایجاد می کند.

فرولات ایزوپنتیل فعالیتی در مقابل ویروس انفلوانزای A1 Honey Kong (H3N2) در خارج از بدن نشان داده است. مکانیسم های پیشنهادی فعالیت ضد ویروسی شامل بازدارندگی ورود ویروس به درون سلول ها  و قطع عوامل تکثیر ویروسی است. بره موم علاوه بر تاثیرش بر تکثیر ویروسی یک عمل ویروس کشی بر ویروس های غلاف دار اعمال می کند.

بره موم و کرونا ویروس

مطالعات ارزیابی کننده تاثیر بره موم بر کرونا ویروس کمیاب یا شاید بهتر است بگوییم نایاب هستند. دبیگی و تعدادی از همکاران او در سال 1990 میلادی اثر آزمایشگاهی 5 عدد از فلاونویدهای بره موم بر چندین ویروس DNA و RNA از جمله کرونا ویروس را بررسی کردند و تکنیک کاهش پلاک ویروسی را بکار گرفتند.

اکاستین گالانگین هیچ تاثیری بر آلوده کنندگی یا تکثیر هیچ یک از ویروس های مطالعه شده نداشتند. کریسین و کامپفرول در بازدارندگی تکثیرها کاملاً فعالیت داشتند. محققان سارس توجه خاصی به کورستین کرده اند که یک فلاونوید یافت شده در بره موم است. بخاطر این واقعیت که معلوم شده کورستین همراه با ویتامین ث یک بازدارنده آمینوپپتیداز کارامد محسوب می شود. کورستین و مشتقاتش از پروتئاز اصلی MERS-CoV و SARS-CoV-1 بازدارندگی ایجاد می کنند. همچنین کورستین پاسخ پروتئین تا نخورده سلولی (UPR) را تنظیم می کند. از آنجایی که کرونا ویروس ها می توانند از UPR برای تکمیل کردن تمامی چرخه تکثیرشان استفاده کنند، ممکن است کورستین دارای اثر ضد کرونا ویروسی از طریق تنظیم این مسیرش داشته باشد.

پیشتر در مجله عسلنا در مورد درمان کرونا با بره موم نوشته بودیم، می توانید از لینک زیر بخوانید:

یک روش دارویی نویدبخش برای درمان کوید 19 هدف قرار دهی اثرگذاران پایین دست آن است. مثل کینازهای فعال شده با p21 (PAKs).  استر فنتیل اسید کافئیک (CAPE) یکی از مهم ترین اجزای بره موم خاصیت تنظیم رو به پایین RAC نشان داده است (یک پروتئین سیگنال دهی یافت شده در سلول های انسانی)، بنابراین به صورت یک مسدود کنده RAC/CDC42-activated kinase 1 (PAK1) عمل می کند.

این داده ها از ایده ای پشتیبانی می کنند که ماده استر فنتیل اسید کافئیک می تواند به عنوان یک عامل برای متوقف کردن یا بازدارندگی فیبروز ایجاد شده توسط کرونا ویروس در ریه ها عمل کند.

اگرچه بره موم یکی از ایمن ترین درمان های طبیعی است، با این حال در موارد خاص، اثرات ناسازگار بره موم یا اجزای آن باید مورد انتظار باشند؛ به ویژه واکنش های آلرژیک. بنابراین وقتی که برای پیشگیری یا درمان کوید 19 مورد استفاده قرار گیرند، واکنش های حساسیت شدید بایستی در نظر گرفته شوند.

نتیجه گیری

ویروس های بوجود آوردنده بیماری های تنفسی از طریق ناحیه بینی حلقی، دهانی حلقی، یا موکوس نایی به میزبان شان حمله می کنند. در حال حاضر، هیچ داروهای ضد ویروسی خاص یا واکسنی برعلیه عفونت SARS-CoV2 برای درمان بالقوه انسان ها وجود ندارد. شناسایی روش های قادر به کاهش دادن یا پیشگیری از انباشت، چسبندگی ویروسی و پیشرفت سایه افکنی ویروس بر غشاهای موکوس یا دارای توانایی در غیرفعال سازی پاتوژن ها و در نتیجه کاستن مقدار مصرف ویروس و  یا افزایش پاسخ ایمنی بایستی در مدیریت شیوع کوید 19 اساسی باشند. بنابراین، پیشنهاد می کنیم که بره موم یا اجزایی از ترکیبات بره موم، می توانند یک درمان کم هزینه برای ویروس کرونا و بیماری کووید 19 باشد. همچنین بره موم می تواند به عنوان بازدارنده بالقوه SARS-CoV-2 در فرورفتگی دهانی حلقی عمل کند.

بره موم باید به صورت یک پروفیلاکسیس در گروه های با ریسک بالا بررسی شود. از قبیل افرادی در تماس نزدیک با پروتئین های آلوده قرار داشته اند. مطالعات بیشتری باید برای معتبرسازی این ترکیبات با استفاه از مدل های آزمایشگاهی و داخل بدن نیاز است. این مطالعات باید به طور کامل مشخص کننده فعالیت های بیولوژیکی و مکانیسم های زیربنایی عمل و مجزا کننده بیشتر ترکیبات مفید عمدتاً آنهایی باشند که مرتبط به خواص ضد ویروسی است.

این یک مقاله علمی ترجمه شده توسط مجله اینترنتی عسلنا است. برای مطالعه مقاله اصلی می توانید بر روی لینک زیر کلیک کنید:

مقاله علمی بره موم و کووید 19

۶
۰
دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید