۸۲۱
۱
۰

پوکی استخوان چیست؟

اثرات ژل رویال بر روی پوکی استخوان را بشناسیم
اثرات ژل رویال بر روی پوکی استخوان را بشناسیم
آشنایی با پوکی استخوان و انواع این بیماری در کنار علت ابتلا، می تواند به پیشگیری و درمان آن کمک کند. با اطلاع از شرایط بیماری پوکی استخوان می توانید سریعتر به فکر درمان بیافتید.

استخوان ها اندام های بسیار محکم و متخلخل بدن هستند که بخش اعظم آن ها از مواد معدنی و آلی تشکیل شده است. این اندام ها به کمک عضلات، دستگاه اسکلتی بدن را ایجاد می کنند. از آنجایی که استخوان ها وظایف متعددی را از قبیل: کمک به حرکت بدن، محافظت از بعضی اندام های داخلی بدن، ذخیره مواد معدنی برای بدن و ساخت گلبول های قرمز و سفید بر عهده دارند، ساختارشان با یکدیگر متفاوت است. همچنین به بیماری های متعددی هم مبتلا می شوند. از جمله مهم ترین این بیماری ها پوکی استخوان است.

برای پیشگیری از پوکی استخوان ابتدا باید در مورد ساختار استخوان بیشتر بدانیم و تلاش کنیم تا از بروز این عارضه جلوگیری به عمل آوریم. برای پیشگیری از پوکی استخوان راهکارهای مختلفی در پیش روی ما قرار دارد. از فعالیت های بدنی منظم و اصولی گرفته تا مصرف برخی مواد غذایی برای تقویت استخوان ها. ژل رویال یکی از این مواد طبیعی است که می تواند برای پیشگیری و درمان پوکی استخوان فوق العاده عمل کند.

در این مطلب به معرفی استخوان و بیماری پوکی استخوان می پردازیم و به صورت مختصر به روش هایی برای پیشگیری و درمان پوکی استخوان اشاره خواهیم کرد. در مطلبی مجزا به اثرگذاری مواد خوراکی به ویژه ژل رویال برای مقابله با این بیماری اشاره خواهیم کرد.

استخوان چیست؟

استخوان چیست؟

 

 

استخوان اندامی مستحکم با شکل و ساختار و وظایفی بسیار متفاوت است. بعضی از آن ها شکل کشیده و بلندی دارند، بعضی کوتاه قد هستند و بعضی بسیار مسطح و پهن هستند مثل استخوان دنده ها. اما از نظر بافت شناسی استخوان ها به دو نوع متراکم و اسفنجی تقسیم می شوند.

در ساختار استخوان های متراکم، با ظاهری سفید رنگ، جامد و سخت مواجه هستیم. در مغز این استخوان متراکم با بافت اسفنجی رو به رو می شویم که بسیار متخلخل بوده، باعث سبک تر شدن وزن استخوان می شود. در این بافت مقدار زیادی چربی، مغز استخوان و رگ خونی دیده می شود. در کل 80% کل استخوان ها متراکم و 20% باقیمانده آن ها بافت اسفنجی دارند.

مغز استخوان که به آن اشاره شد، وظیفه ساخت سلول های خونی را برعهده دارد که این بعد از نقش محافظتی و حرکتی این اندام، مهم ترین وظیفه استخوان ها است. از طرفی استخوان ها مواد معدنی مثل کلسیم و فسفر را ذخیره می کنند. کلسیم علاوه بر تاثیر بر تقویت استحکام این اندام، برای زمان کمبود این ماده معدنی در بدن، هم ذخیره شده است. بعد از مصرف مقداری کلسیم اضافه آن در استخوان ها انبار می شود تا در موقع لزوم به بافت های دیگر بدن کوچ کند.

بیشتر در مورد مشکلات استخوان بخوانید:

برای کاهش درد استخوان از موم عسل استفاده کنید

درمان پوکی استخوان را به ژل رویال بسپارید

درمان درد استخوان با انواع عسل های طبیعی

بهبود درد استخوان با کمک مصرف هوشمندانه ژل رویال

درمان درد استخوان با زهر زنبورعسل

سلول های استخوانی چند نوعند و چه کارهایی را انجام می دهند؟

استئوبلاست ها سلول های تشکیل دهنده استخوان هستند که به عنوان سلول های بنیادی این اندام شناخته می شوند. استئوئیدها از کلاژن نوع یک ساخته شده اند و به کمک استئوبلاست ها در معدنی شدن و استحکام استخوان نقش دارند. باید متذکر شد که استئوبلاست ها سلول های نابالغ هستند. اوستئوسیت ها از این سلول ها تولید می شوند و به داخل فضای استخوان مهاجرت می کنند و سلول های بالغ هستند.

مهم ترین این سلول ها در مبحث پوکی استخوان، استئوکلاست ها هستند که مسئول بازسازی ماده زمینه ای این اندام در هنگام کاهش حجم استخوان هستند. سلول های بزرگ و چندهسته ای که در هنگام شکستگی یا آسیب استخوانی فعال می شوند. از طرفی در هنگام کاهش کلسیم در بدن این ماده معدنی را در جریان خون آزاد می کند.

همکاری تمام این سلول ها با یکدیگر باعث می شود که به طور مداوم چه در نقاطی از بدن که تحت فشار بیشتری است و چه در مواقع شکستگی و تحلیل استخوانی بدون اینکه فرد متوجه باشد بافت استخوانی ترمیم و محکم و مقاوم شود.

یکی از دلایلی که خواص ژل رویال برای تحکیم استخوان و مبارزه با پوکی استخوان مورد بررسی دانشمندان قرار گرفته نیز همین موضوع است. مصرف هوشمندانه ژل رویال به تقویت سلول های استخوانی کمک می کند. موضوع مهمی که باعث شده ژل رویال در رژیم غذایی بسیاری از افراد قرار گیرد.

پوکی استخوان چیست و علائم آن کدامند؟

پوکی استخوان چیست؟

پوکی استخوان یا استئوپورز بیماری است که در آن شخص دچار کاهش چشمگیر تراکم بافت استخوانی می شود. این کاهش تراکم به علت از دست دادن استئوما و مواد معدنی از قبیل کلسیم و فسفر روی می دهد.

این بیماری با نرمی استخوان و کاهش ویتامین دی در بدن متفاوت است. در این بیماری معمولا استخوان های مچ دست، ستون فقرات و لگن دچار پوکی می شوند. حتما بسیار شنیده اید که فلانی زمین خورد و استخوانش شکست. البته این اتفاق بیشتر در افراد میانسال و پیر و حتی بیشتر در خانم ها روی می دهد. اما شاید کمتر کسی بداند که این شکستگی قبل از زمین خوردن اتفاق افتاده است، یعنی شخص اول استخوانش شکسته و بعد زمین خورده است. این شکستگی اغلب به دنبال پوکی استخوان روی می دهد.

اگر به هر دلیلی از جمله بالا رفتن سن، ابتلا به بعضی بیماری های خود ایمن، سابقه ارثی، جنسیت و تاثیر هورمون ها یا عوامل دیگر ساخت و ترمیم سلول ها دچار اشکال شود، فرد به به پوکی استخوان مبتلا می شود.

چرا پوکی استخوان اتفاق می افتد؟

در تمام طول زندگی افراد به صورت مرتب سلول های استخوانی قدیمی و پیر با سلول های جدید جایگزین می شوند. اما زمانی که این عرضه و تقاضای استخوان با هم برابری نکند، پوکی ایجاد می شود.

این بیماری بی علامت، کم کم پیشرفت می کند. یعنی در ابتدا شاید فرد از این مشکل خود مطلع نباشد ولی به مرور زمان که علائمی همچون درد مفاصل، مشکلاتی در ایستادن و نشستن، شکستن استخوان حتی با یک ضربه کوچک برایش پیش می آید، پی به این بیماری می برد. این بیماری که از طریق آزمایش خون، تست تراکم استخوان و عکس رادیوگرافی تشخیص داده می شود، با حفره حفره و نازک شدن استخوان همراه است.

انواع پوکی استخوان

پوکی استخوان در پیری

پوکی استخوان انواع مختلفی دارد. اولین نوع آن پوکی استخوان به علت کهولت سن است. این بیماری در افراد بالاتر از 70 سال رخ می دهد و در خانم ها دو برابر آقایان اتفاق می افتد که بیشتر به شکست مهره ها و لگن می انجامد.

در نوع دیگر که به علت یائسگی و تقییرات هورمونی در بدن صورت می گیرد مختص خانم ها است و به علت کاهش شدید میزان هورمون استروژن در بدن آن هاست.

گاهی بیماری خود ایمن، انواع سرطان ها و سوءتغذیه، اختلال در هورمون تیروئید، نداشتن قاعدگی بیش از 6 ماه یا یائسگی زودرس و مصرف الکل هم می توانند درجاتی از پوکی در استخوان را به وجود بیاورند.

چرا ژل رویال برای درمان پوکی استخوان مفید است؟

با مطالعه معرفی پوکی استخوان و علل ابتلا به این بیماری و انواع پوکی استخوان، شاید به راحتی پی به این موضوع ببریم که چرا برخی مواد طبیعی می توانند برای پیشگیری و درمان پوکی استخوان مفید باشند. همانطور که گفته شد، یکی از مواد طبیعی برای درمان پوکی استخوان، ژل رویال است که اثرات فوق العاده ای هم برای پیشگیری و هم برای درمان پوکی استخوان دارد.

در مجله عسلنا به صورت مفصل هم از زبان مقالات علمی و هم بر اساس نظریان طب سنتی و طب شرقی، به خواص ژل رویال برای پیشگیری و درمان پوکی استخوان اشاره می کنیم. با این حال در این مطلب نیز بد نیست پس از آشنایی با پوکی استخوان، علل اثرگذاری ژل رویال برای درمان این بیماری را با هم مرور کنیم.

همانطور که گفته شد، یکی از دلایل ابتلا به پوکی استخوان، به هم ریختگی هورمون ها در بدن بانوان به ویژه در دوران یائسگی است. اثرات ژل رویال برای درمان مشکلات یائسگی و همچنین خواص ژل رویال برای تنظیم هورمون های زنانه، موضوعی است که در مقالات علمی به اثبات رسیده است. مشخص است که با برطرف شدن این مشکلات، احتمال پوک شدن استخوان کاهش پیدا کرده و از بروز این بیماری پیشگیری می شود. البته مصرف ژل رویال همچنین می تواند به درمان پوکی استخوان نیز به دلیل تنظیم هورمون ها کمک کند یا از پیشرفت بیماری جلوگیری به عمل آورد.

ژل رویال همچنین یک تنظیم کننده سیستم ایمنی و دفاعی بدن است. به همین علت از ژل رویال برای درمان بیماری های خود ایمنی مثل آرتروز و روماتیسم استفاده می شود. با کنترل بیماری های خود ایمن، احتمال بروز پوکی استخوان نیز کاهش پیدا می کند.

از ژل رویال به عنوان یک ماده کاهش دهنده عوارض پیری و میانسالی یاد می شود. ژل رویال هم با تنظیم وزن کمک می کند تا افراد میانسال به پیری دچار نشوند و هم با تقویت استخوان به ورزش بیشتر در این گروه سنی کمک می کند. بسیاری از مشکلات پیری نیز به کمک ژل رویال رفع می شوند که همگی به پیشگیری یا تاخیر در پوکی استخوان کمک می کند.

مصرف ژل رویال اگر از جوانی به صورت منظم در دستور کار قرار گیرد، کمک می کند تا بنیه استخوانی و سلول های استخوانی تقویت شوند. در این صورت احتمال ابتلا به این بیماری به شدت کاهش پیدا می کند. البته این به شرطی است که ژل رویال به صورت منظم و چند ساله استفاده شود. اگر در خانواده خود سابقه پوکی استخوان دارید، بهتر است از دوران جوانی و میانسالی شروع به مصرف ژل رویال زیر نظر پزشک کنید.

سخن آخر

آشنایی با پوکی استخوان و انواع این بیماری در کنار علت ابتلا، می تواند به پیشگیری و درمان آن کمک کند. با اطلاع از شرایط بیماری پوکی استخوان می توانید سریعتر به فکر درمان بیافتید. روش های درمان این بیماری متفاوت است که یکی از این روش ها، مصرف ژل رویال است.

اگر تجربه ای برای درمان پوکی استخوان یا کنترل پیشرفت این بیماری داشته اید، حتما از طریق نظرات با ما در میان بگذارید.

۱
۱
دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید