۶۰۲
۲
۰

باید از ظرفیت درمانی عسل در زمانه شیوع کرونا بهره گرفت

رئیس اتحادیه عسل و لبنیات اردبیل بیان کرد
رئیس اتحادیه عسل و لبنیات اردبیل بیان کرد

سید فردین صفوی، رئیس اتحادیه عسل و لبنیات اردبیل، معتقد است با رکود گردشگری و مخاطرات اقتصادی در ایام شیوع کرونا باید با بهره گیری از فرهنگ‌سازی و رسانه‌ها از ظرفیت‌های درمانی عسل برای عبور از رکود اقتصادی و شکست کرونا بهره گرفت.

به گزارش پایگاه خبری صنعت زنبورداری ایران، شیوع بیماری کرونا همه صنایع را تحت تأثیر خود قرار داد ولی علی‌رغم تأثیر اجتناب‌ناپذیر آن در صنعت زنبورداری، هنوز فرصت‌هایی وجود دارد که با تکیه‌بر آن و با تولید محصولات خاص و انواع عسل دارویی و سلامت‌محور باکمی چاشنی فرهنگ‌سازی که از دست رسانه‌ها برمی‌آید، بر این چالش نیز غلبه کرد.

رئیس اتحادیه عسل و لبنیات اردبیل، در گفتگوی اختصاصی با عسلنا، گفت: بروز کرونا بر همه اصناف تأثیرگذار بوده و بر صنف تولید عسل و محصولات زنبورعسل نیز تأثیر گذاشته است و قابل کتمان نیست ولی از منظر اینکه عسل در درمان بیماری‌ها و تقویت سیستم ایمنی بدن مؤثر است اگر به‌درستی برنامه‌ریزی و فرهنگ‌سازی شود، حتی در این زمان نیز می‌توان شاهد افزایش فروش و بهره‌وری بود.

سید فردین صفوی با بیان اینکه کرونا از طریق کاهش توریست و رکود صنعت گردشگری بر فروش سوغات به‌ویژه محصولات عسلی در استان اردبیل تأثیر گذاشته است افزود: کاهش گردشگران داخلی و خارجی برابر با رکود فروش در این محصول است. ولی می‌توان گفت از همین منظر نیز عسل به‌مراتب کمتر از سایر محصولات مواد غذایی، در زمانه کرونایی دچار خسارت شده است و فروش آن به نسبت سایر محصولات بالاتر است.

 

 

وی ادامه داد: صنعت عسل اردبیل به‌شدت تحت تأثیر توریست است و باوجود مسافرت سالانه حدود 10 میلیون توریست به این استان، قطعاً فروش این سوغات نیز با رکود گردشگری پائین می‌آید، مثلاً تعطیلی منطقه گردشگری و تجاری «سرعین» که یک‌قطب مهم اقتصادی اردبیل است، قطعاً در کاهش فروش عسل نیز تأثیر داشته است.

تعطیلی نمایشگاه‌ها و رکود گردشگری بر فروش عسل مؤثر بوده است

به گزارش عسلنا، وی با گلایه از تعطیلی نمایشگاه‌های فصلی و سالانه محصولات کشاورزی و مواد غذایی اظهار کرد: این تعطیلی‌ها هم قطعاً در میزان فروش عسل و رکود این صنعت تأثیر داشته است.

 وی با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر شاهد رشد چندین برابری قیمت همه مواد غذایی بوده‌ایم ولی متأسفانه عسل رشد چندانی در افزایش قیمت نداشته است، بیان کرد: یک پیشنهاد تخصصی برای عبور از معضل کرونا، تولید محصولات تخصصی بر پایه عسل و اصل سلامت‌محوری است، مثلاً تولید عسل و سیاه‌دانه که قدرت سیستم دفاعی بدن را بسیار بالا می‌برد می‌تواند در این شرایط مهم و پرفروش باشد.

وی از رسانه‌ها و صداوسیما درخواست کرد که به کمک اتحادیه‌ها برای فرهنگ‌سازی مصرف عسل به‌عنوان یک ماده غذایی سفارش شده در قرآن بیایند و با تأکید بر سلامت‌محوری آن با تولیدکنندگان و زنبورداران برای توسعه این صنعت همکاری کنند.

شرکت «عسل باران باغرو» برند برتر کیفیت و استاندارد شناخته شد

این تولیدکننده با اشاره به اینکه شرکت «عسل باران باغرو» با برند «مهرنوش» و سابقه 10 ساله در تولید عسل امسال توانست عنوان تولیدکننده برتر کیفی را از سازمان استاندارد استان اردبیل دریافت کند و به جمع برندهای برتر استاندارد کشور بپیوندد، تصریح کرد: این شرکت که در سال 91 موفق به اخذ پروانه استاندارد و مجوز سازمان دامپزشکی و سیب سلامت از معاونت غذا و دارو شده است، همواره در این سال‌ها در رده تولیدکنندگان برتر کیفی کشور قرار داشته است.

صفوی اضافه کرد: این شرکت علاوه بر دریافت نشان «حلال» جهانی برای اولین بار در کشور موفق به اخذ مجوز تولید عسل دیابتی در کشور از دانشگاه علوم پزشکی شده و در این سال‌ها با نظارت مستمر روزانه و ماهانه این نهادها، حتی یک تذکر قانونی و نظارتی نیز دریافت نکرده است.

وی با اشاره به اینکه این شرکت در شهرک صنعتی فاز یک اردبیل واقع‌شده و نزدیک به 20 نوع محصول در اوزان و نمونه‌های مختلف تولید می‌کند، گفت: در سال حدود 600 تن تولید داشتیم و عسل با موم این ما جزء محصولات مهم و شناخته‌شده این شرکت است که در حال حاضر محصولات به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس، کشورهای همسایه و نیز کانادا و امارات متحده عربی نیز صادر می‌شود.

گرید بندی محصولات و تعیین قیمت بر اساس کیفیت حق مسلم مشتری است

به گزارش عسلنا، وی با تأکید بر گرید بندی عسل نیز عنوان کرد: درجه‌بندی محصولات بر اساس کیفیت یک حق مسلم مشتری است و خریدار باید بداند دقیقاً چه نوع عسلی را تهیه می‌کند و ارزش غذایی آن چیست و دقیقاً چه مقدار باید بابت آن پول بپردازد و اگر این اصل مهم در صنعت عسل کشور لحاظ شود، بسیاری از مشکلات و نابسامانی‌ها حل می‌شود.

رئیس اتحادیه عسل اردبیل تأکید کرد: محصولات باید بر اساس کیفیت، نوع عسل و میزان ساکاروز موجود در آن، گرید بندی و قیمت‌گذاری شود تا حقوق مصرف‌کننده ایفا شده و عدالت برقرار شود.

گفتنی است این شرکت که در 9 سال گذشته همه‌ساله در بین واحدهای برتر تولید و کیفیت، استاندارد و اشتغال آفرینی بوده است به‌زودی طرح توسعه خود را در زمینی 7 هزار متری در جاده آستارا (روبروی پلیس‌راه) کلید می‌زند.

از افتخارات این شرکت، سالانه جذب تعدادی از مددجویان معرفی‌شده از سوی کمیته امداد و سازمان بهزیستی بوده است که در حال حاضر حدود 15 نفر و با شروع طرح توسعه این میزان اشتغال‌زایی به حدود 50 نفر مستقیم و چند برابر این رقم اشتغال‌زایی غیرمستقیم خواهد رسید.

حفظ مشتری با رعایت انصاف و عدالت بزرگ‌ترین سرمایه است

به گزارش عسلنا، صفوی در خصوص انتقال تجربیات خود گفت: این واحد نمونه استاندارد موفقیت خود را در اجرای دقیق پروتکل‌های بهداشتی در کارکنان، محیط کار شرکت و کیفیت تولیدات می‌داند و لوازم و تجهیزات استاندارد و رسیدگی ماهانه به تجهیزات و لوازم و وجود آزمایشگاه دقیق کنترل استاندارد و بهداشت و استقرار کارشناسان دولتی مربوطه و نظارت مستمر از رموز موفقیت کیفی شرکت بوده است.

صفوی همچنین بهداشتی بودن ساختمان و تجهیز بهداشتی به‌روز و لحاظ کردن اصول استاندارد تولید را نیز از دیگر اصول موفقیت در تولید کیفی می‌داند و می‌افزاید: در راستا برای اولین بار در ایران توانستیم عسل پاک و خالص را با ساکاروز زیر 2 تولید کنیم و برای بیماران دیابتی نیز مورداستفاده قرار دهیم.

وی با اشاره به بسته‌بندی عسل در قوطی‌های فلزی می‌گوید: این کار برای اولین بار در شرکت «عسل باران باغرو» انجام‌شده و بر اساس اصلی که مواد غذایی نباید نور ببینند، انجام‌شده است.

 وی تأکید می‌کند: عسل نباید حرارت بیش از 35 درجه برای پخته شدن ببیند تا ارزش‌های غذایی آن حفظ‌شده و آنزیم‌ها و خواص آن حفظ شود.

این تولیدکننده موفق در پایان عموم زنبورداران و صنایع تهیه و تولید عسل را به تولید پاک و استاندارد دعوت و خاطرنشان کرد: به دست آوردن بازار اصلی که همواره اعتماد مصرف‌کننده است تنها از طریق کیفیت عالی و قیمت متناسب به دست می‌آید و اگر غیرازاین عمل کنیم فروش و بازار ما مستمر و دائمی نخواهد بود و تنها رعایت انصاف و عدالت و مشتری مداری راهگشای رقابت در این عرصه است.

۲
۰
دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید