۱۱۰۹
۳
۰

زنبورداری، صنعتی فراموش شده در کشور

عضو هئیت مدیره زنبورداری استان تهران مطرح کرد
عضو هئیت مدیره زنبورداری استان تهران مطرح کرد
اگرچه از مرداد امسال استاندارد عسل در کشور اجباری شد، اما به گفته فعالان صنعت زنبورداری، با توجه به ضرورت این کار، اما هنوز زیرساخت های این اجبار در کشور مهیا نیست و زنبورداران در تامین نیازهای خود برای تولید عسل دچار مشکل هستند.

عضو هئیت مدیره زنبورداری استان تهران با تاکید بر اینکه هیچ گریزی از استاندارد اجباری عسل در کشور نبود، به خبرنگار عسلنا می گوید: در شرایط نابسامان کرونا که احتمال دارد تا چند سال دیگر نیز ادامه یابد، مردم برای سلامتی خود به خوراکی هایی همچون عسل نیاز دارند، اما سوال این است که در این فضا کیفیت و نوع محصول مورد استفاده آنها چگونه و تحت چه شرایطی تولید می شود.

حسین باستانی با اعتقاد بر اینکه عسل های موجود در بازار باید گریدبندی شود، توضیح می دهد: امروز عسل های تغذیه ای بخشی از سهم بازار عسل را در برگرفته اند، بنابراین لازم است که حتی استاندارد مخصوص این گونه عسل ها تدوین شود و بر روی بسته بندی آنها دیگر نام «عسل» درج نشود و از لفظ شهد تغذیه ای در بسته بندی استفاده شود.

عسل های صنعتی از گردونه فروش خارج شوند

این کارشناس زنبور عسل با بیان اینکه هدف از استانداردسازی عسل، شفاف سازی در نوع و کیفیت این محصول است، تاکید می کند: به طور جد باید عسل های صنعتی از گردونه فروش خارج شوند.

وی با بیان اینکه تنها دو مدل عسل در بازار موجود است، می گوید: یکی عسل خالص که منبع شهد گیاهان بوده و در قرآن به آن اشاره شده که باید با برچسب نوع آن مشخص و با قیمت واقعی فروخته شود و دیگری عسل های تغذیه ای بوده که از ترکیبات قندی برای تولید عسل استفاده می کند، بنابراین باید عنوان شهد تغذیه ای به آن داده شود و مردم از این موضوع آگاه باشند.

 

 

وزارت جهادکشاورزی کمتر به مشکلات صنعت زنبورداری توجه می کند

به گزارش پایگاه خبری عسلنا، باستانی با اعتقاد بر اینکه در حال حاضر وزارت جهاد کشاورزی نمی تواند هیچ اقدامی برای صنعت زنبورداری انجام دهد، تصریح می کند: متاسفانه امروز زنبورداری به صنعتی فراموش شده در کشور تبدیل است و در محافل مختلف تنها از نام و پتانسیل این صنعت استفاده می شود که بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد.

وی تاکید می کند: متاسفانه امروز تمام نگاه وزارت جهاد کشاورزی معطوف به تامین مرغ و گوشت مورد نیاز مردم است و کمتر به حل مشکلات صنعت زنبورداری کشور و رفع موانع تولید فکر می کند.

مدیرعامل سابق اتحادیه سراسری زنبورداران کشور با بیان اینکه در شرایط فعلی به دلیل نبود نهاده ها، مرغ و گوشت با قیمت بالایی تولید می شود که موجب فشار تولیدکنندگان و جولان دلالان در این شرایط شده است،  تصریح می کند: تا زمانی که دولت در تامین ارزاق اصلی مردم دچار مشکل است، نمی تواند به صنعت زنبورداری توجه ویژه ای کند مگر اینکه تشکل ها و اتحادیه های سراسر کشور با دلسوزی در راستای بهبود شرایط این صنعت گام بردارند.

حذف حمایت دولت در تامین شکر زنبورداری ها

وی در خصوص نهاده مورد نیاز صنعت زنبورداری می گوید: نهاده اصلی و مورد نیاز این صنعت، شکر است که قیمت آن آزاد شد و در ابتدای سال 98 شکر قیمت فزاینده ای یافت و به کیلویی 9 تا 10 هزار تومان رسید، اما در آن شرایط اتحادیه سراسری زنبورداران با تمام توان خود شکر را با نرخ دولتی 3500 تومان در اختیار زنبورداران قرار دادیم و حدود 60 میلیارد تومان تفاوت پولی بود که اجازه ندادیم از جیب زنبورداران خارج و به جیب دلالان برود.

باستانی با بیان اینکه متاسفانه بعد از آن نه تنها این حمایت قطع شد، بلکه شکر با نرخ آزاد تحویل زنبورداران شد، ادامه می دهد: در آن زمان بارها درخواست تخصیص ارز دولتی برای تامین نهاده مورد نیاز این صنعت را کردم که متاسفانه به این درخواست پاسخی داده نشد.

ضرورت تخصیص ارز دولتی برای تامین داروی زنبورداری ها

وی درباره تامین داروی مورد نیاز زنبورداری ها، اظهار می کند: با توجه به شرایط موجود کشور بارها درخواست ارز دولتی برای تامین داروی مورد نیاز زنبورداری ها را دادیم که متاسفانه هیچ پاسخی در این خصوص دریافت نکردیم.

عضو هئیت مدیره زنبورداری استان تهران تاکید می کند: با توجه به نرخ بالای شکر و داروی زنبورداری ها که مورد حمایت دولت قرار نمی گیرد، در عمل صنعت زنبورداری محکوم به نابودی خواهد شد.

سیاست های اشتباه و آسیب صنعت زنبورداری

وی با بیان اینکه متاسفانه طی چند ماه گذشته در سیاستی اشتباه، تامین و توزیع شکر از اتحادیه سراسری زنبورداری های کشور گرفته و به اتحادیه های استانی واگذار شد به عسلنا، توضیح می دهد: برخی تصور می کردند که از این ناحیه اتحادیه سراسری زنبورداران به دنبال درآمدزایی است، در حالیکه این اتحادیه زیر ذره بین سازمان تعاون روستایی عمل می کرد.

به گفته باستانی، اگر هر درآمدی در اتحادیه سراسری زنبورداران کسب شده، در زمینه آموزش و اعتلای صنعت زنبورداری کشور هزینه شده است، اما به دلایل شخصی این جایگاه به اتحادیه های استانی واگذار شد که در نهایت سبب شد تا نیمی از زنبوردارانی که به هر دلیل توان تامین شکر خود را نداشتند، دست خالی بمانند و استان ها از این بابت متضرر شدند.

وی همچنین می گوید: اخیرا نیز وزارت صمت در نامه ای جدید عنوان کرده که حتی اتحادیه های استانی نیز از دریافت شکر معاف شده اند که در این فضا زنبوردار ناچار است شکر مورد نیاز خود را از بنکداری ها، مغازه ها و دلالان تامین کند.

نگاه سنگین بیمه خسارات به صنعت زنبورداری

به گزارش پایگاه خبری عسلنا، عضو هئیت مدیره زنبورداری استان تهران تاکید می کند: تا زمانی که وزارت جهاد کشاورزی عزم خود را برای تامین دارو و نهاده شکر زنبورداری ها جزم نکند و ارز دولتی در این خصوص تخصیص ندهد و شکر را برای توزیع عادلانه در اختیار اتحادیه سراسری زنبورداران قرار ندهد، مشکلات زنبورداری ها همچنان پابرجا خواهد ماند.

وی تصریح می کند: در حال حاضر بزرگترین چالش صنعت زنبورداری کشور به غیر از تامین نهاده ها شکر، نداشتن بیمه تامین اجتماعی، نداشتن بیمه کلونی های زنبور عسل است و خسارات این صنعت ناشی از بیماری و تغییرات اقلیمی پوشش داده نمی شود.

به گفته باستانی، متاسفانه صندوق بیمه محصولات کشاورزی در رابطه با بیمه کلونی های زنبورداران کشور، در قالب بیمه حمایت از تولید هیچ حمایتی ندارد و اگر زنبوردار تحت تغییرات اقلیمی شدید نتواند تولید خوبی داشته باشد، بیمه جبران خسارتی انجام نمی دهد، در حالیکه محصولات باغی و زراعی این گونه نیست و در با تغییرات اقلیمی، مشمول جبران خسارت می شوند.

۳
۱
دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید