۶۰۵۲
۹
۰

عسلک چیست و چه تفاوتی با عسل طبیعی دارد؟

عسلک چیست و چه تفاوتی با عسل طبیعی دارد؟

در بسیاری از مواقع اطلاعات ما در مورد محیط پیرامونی مان کامل نیست و همین موضوع باعث اشتباه های اساسی در انتخاب یا خرید کالاها می شود. شاید درصد بسیار کمی در جامعه ایران وجود داشته باشند که تاکنون اسم عسلک را شنیده و اصلا تصور کنند که زنبورعسل محصول و فراورده ای به نام عسلک دارد. اگرچه برخی از محققان و اندیشمندان، عسل و عسلک را در یک دسته قرار می دهند؛ اما تفاوت های بارز و شاخص آن باعث شده تا نتوانیم به سادگی عسلک را نیز به عنوان نوعی عسل طبیعی بشناسیم.

آشنایی با عسلک به ویژه برای خرید عسل طبیعی اهمیت زیادی دارد. اگر شما اطلاعات دقیقی نسبت به عسلک داشته باشید، مطمئنا در هنگام خرید عسل طبیعی با دید بازتری اقدام خواهید کرد و پارامترهای مربوط به عسلک را کنترل می کنید. البته عسلک نیز محصول و فراورده ای از زنبور عسل است که خواص فوق العاده ای دارد. با این حال به دلیل اشباع بالاتر قند، ممکن است برای برخی محدودیت مصرف داشته باشد. همچنین این عسل خیلی زود رس می بندد یا اصطلاحا شکرک می زند. به همین علت برای افرادی که علاقه ای به عسل شکرک زده ندارند، عسلک به هیچ وجه خوب و مناسب نیست.

در این مطلب تلاش شده تا به صورت خلاصه به معرفی عسلک بپردازیم. آشنایی بیشتر با مفهوم عسلک کمک می کند تا در هنگام خرید انواع عسلک نیز دقت کرده و تا جای ممکن پارامترهای مربوط به این فراورده زبور عسل که شباهتی کامل به عسل طبیعی دارد را بررسی کنید.

عسلک چیست؟

همانطور که می دانید زنبورها عسل را با خوردن شهد گل ها درست می کنند. در واقع زنبور ماده ای را می نوشد که گل یا گیاه آن را تولید کرده است. علاوه بر شهد، بر روی برخی گیاهان، گل ها و درختان، برخی حشرات مکنده فعالیت می کنند. بر اثر فعالیت آن ها ماده ای ترشح می شود که منبع مناسبی برای خوراک زنبورها، مورچه ها و برخی دیگر از حشرات است. اگر زنبور از این شیره که در واقع توسط یک حشره دیگر مثل شپشک ترشح شده بنوشد، ماده تولید شده از آن عسلک نام دارد.

 

 

به طور خلاصه می توان گفت که شهد تولید شده توسط خود گیاه و عسلک تولید شده توسط یک حشره واسط است که از گیاه تغذیه کرده است. به نوعی عسلک به صورت غیر مستقیم از گیاه تولید می شود.

حشره های زیادی هستند که بر روی گیاهان مختلف به ایجاد شیره های قندی می پردازند. برخی از مهمترین آن ها عبارتند از:

  • شپشک های نباتی
  • لاچنیدها
  • شته ها
  • پسیل ها
  • زنجرک ها
  • و....

زنبور عسل با مصرف این شیرابه های خوشمزه قندی، می تواند عسلک فوق العاده پرخاصیت و خاصی ایجاد کند که از نظر ساختار با عسل طبیعی تفاوت دارد. علت تفاوت نیز مشخص است. عسلک از بدن این حشره ها ترشح شده و طبیعتا موادی را به گیاهی که از آن تغذیه کرده اضافه می کند. در بررسی های صورت گرفته مشخص شده است که درون عسلک آنزیم هایی وجود دارد که از روده و بزاق حشرات مکنده وارد عسلک شده اند. همچنین وجود ملزیتوز در عسلک که ماده ای غیر قابل حل در آب است، باعث بروز ویژگی های خاص در عسلک می شود.

مهمترین منابع گیاهی عسلک

مشخص است که هر نوع گیاهی نمی تواند برای تولید عسلک مناسب باشد. در جهان، درختان مهمترین و اصلی ترین بسترهای تولید عسلک هستند که در این بین گونه مخروطیان از بیشترین میزان برخوردار است. به جرئت می توان گفت که معروف ترین عسلک دنیا که طرفداران زیادی نیز در کشورهای مختلف دارد، عسلک کاج است. به ویژه در کشور ترکیه عسلک کاج مورد استقبال زیادی قرار می گیرد.

برخی گیاهان هستند که از ان ها هم عسل و هم عسلک تولید می شود. برخی از گونه های گیاهی دیگر نیز اگرچه با فعالیت شپشک ها، شیرابه های قندی تولید می شود، اما نمی توانند برای زنبور ها جذاب باشند. چنین شیرابه هایی بیشتر مورد توجه مورچه ها قرار می گیرد. هرچند که شیرابه درخت کاج نیز مود علاقه مورچه نیز هست.

در ایران یکی از معروف ترین عسلک ها، عسلک ترنجبین است. این عسلک خواص فوق العاده ای را به خود اختصاص داده است. خواص عسلک ترنجبین باعث شده تا برخی حتی این عسلک را به عنوان عسل طبیعی به فروش برسانند.

تولید عسلک توسط زنبور

یکی از نکات مهم در مورد تولید عسلک توسط زنبور این است که جریان شیرابه های قندی برای تولید این نوع فراورده بسیار محدودتر از جریان شهد در طبیعت است. در نتیجه زنبورها مدت زمان کوتاهی فرصت دارند تا اقدام به تولید عسلک کنند. در نتیجه بیشتر در مناطقی خاص امکان برداشت عسلک وجود دارد. همچنین برداشت عسلک نیاز به تجربه زنبوردار و برخی مهارت های جانبی دارد.

نکته مهم در مورد تولید عسلک این است که این مواد به شدت چسبنده هستند. در نتیجه اگر هوا آلوده باشد یا گرد و خاک در منطقه زیاد باشد، احتمال وارد شدن گرد و خاکی به کندو و کاهش کیفیت عسل و عسلک وجود دارد. همچنین به این علت که عسلک خیلی زود رس می بندد، بهتر است تا جای ممکن خیلی زود از کندو برداشت شود.

ویژگی ها و خواص عسلک

بسیاری از ویژگی های عسل و عسلک شبیه به هم هستند. با این حال به طور کلی، در اکثر آزمایش های صورت گرفته بر روی عسل های مختلف تک گل و عسلک های گوناگون، می توان نتیجه گیری کرد که در مقایسه با عسل، عسلک ها:

  • عموما تیره تر هستند
  • خواص آنتی اکسیدانی بیشتری دارند
  • از مواد معدنی غنی تر هستند
  • ترکیبات پلی فنولی بیشتری دارند
  • خواص آنتی بیوتیک و آنتی باکتریال قوی تری دارند
  • ساکارز بیشتری دارند (عموما)
  • زودتر رس می بندند
  • و....

در هنگام خرید عسلک باید به صورت دقیق و کارشناسانه اطلاعاتی در مورد عسلک داشته باشید یا بتوانید به فروشنده عسلک اعتماد کنید. تنها در این صورت است که می توانید یک عسلک باکیفیت خریداری نمایید

سخن آخر

عسلک یکی از تولیدات زنبور عسل است که برخی آن را زیر مجموعه عسل می دانند و برخی آن را جدا می کنند. با این حال آنچه مشخص است، عسل و عسلک با هم تفاوت دارند. در این مطلب تلاش شد تا به معرفی نکاتی پیرامون عسلک بپردازیم. اگر شما هم اطلاعاتی در این زمینه دارید، حتما از طریق نظرات با ما در میان بگذارید.

۹
۱
دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید