۲۰۱۷
۲
۱

16 درمان طبیعی برای گلودرد | قسمت اول

16 درمان طبیعی برای گلودرد | قسمت اول

گلودرد می تواند بسیار ناخوشایند باشد. علائم اصلی درد و تحریک گلو، به ویژه هنگام بلع است. گلودرد به عنوان بخشی از پاسخ ایمنی بدن به عفونت های ویروسی یا باکتریایی رخ می دهد. پاسخ ایمنی طبیعی منجر به التهاب و تورم غشاهای مخاطی گلو می شود. با این حال، چندین درمان طبیعی ممکن است باعث تسکین و بهبود شوند، از جمله برخی از آنها که توسط شواهد علمی تایید می شوند.

روش های طبیعی زیادی برای رفع مشکل گلو درد وجود دارد. با این حال به نظر می رسد برخی از روش ها به دلیل پشتوانه تحقیقات بالینی و علمی، می توانند مورد اتکا باشند. به ویژه در شرایطی که بیماری کرونا جولان می دهد، بهتر است از روش های خانگی برای درمان گلودرد استفاده کنیم تا کمتر نیاز باشد به بیمارستان و درمانگاه مراجعه شود.

در یک مطلب 3 قسمتی، به 15 مورد از درمان های طبیعی و خانگی برای رفع گلودرد اشاره خواهیم کرد. مطمئنا این روش ها می تواند برای شما نیز کاربردی باشد.

1. ریشه گل ختمی

مردم از زمان های بسیار قدیم از عصاره گیاه گل ختمی، آتالیا، برای درمان گلودرد و سایر بیماری ها استفاده می کردند. ریشه آن حاوی ماده ای ژلاتین مانند به نام موسیلاژ است که با بلعیدن، گلو را می پوشاند و باعث لیز شدن گلو می شود.

 

 

محققان قرص های لوزی حاوی ریشه گل ختمی را در حیوانات آزمایش کرده و دریافتند که حتی در دوزهای بسیار بالا نیز موثر و غیر سمی هستند. همچنین می تواند به تسکین سرفه خشک کمک کند.

دم کرده ریشه گل ختمی

در اینجا دستورالعمل دم کرده ریشه گل ختمی سرد برای تسکین گلو درد آورده شده است.

مواد لازم:
  • 1 لیتر آب سرد
  • 1 اونس یا 28 گرم ریشه خشک شده گل ختمی
روش دم آوری و مصرف:
  • یک ظرف را با آب سرد پر کنید.
  • ریشه گل ختمی را در پارچه نازک قرار دهید و آن را مثل یک بقچه ببندید.
  • بقچه را در آب قرار دهید تا کاملاً غوطه ور شود.
  • انتهای بقچه بسته شده را روی لبه شیشه قرار دهید، درب ظرف را بگذارید.
  • یک شب یا حداقل به مدت 8 ساعت دم کنید و سپس بسته را خارج کنید.
  • مقدار مورد نظر را در یک لیوان بریزید. یک شیرین کننده اختیاری انتخابی اضافه کنید. بهترین شیرین کننده عسل است.
  • وقتی آماده است، در طول روز جرعه ای بنوشید تا به کاهش علائم کمک کند.

انتخاب ریشه گل ختمی خشک با کیفیت بالا از یک منبع قابل اعتماد مهم است. گل ختمی سابقه طولانی استفاده در درمان گلودرد دارد. اگر به صورت منظم و ادامه دار استفاده کنید، احتمال درمان شما بیشتر خواهد شد.

2. مریم گلی و اکیناسه

مریم گلی از گیاهان محبوب در آشپزی است اما چندین مورد دارویی نیز دارد. مریم گلی که به آن سالویا نیز گفته می شود، بومی دریای مدیترانه است. در حال حاضر، مردم آن را در سراسر جهان رشد می دهند. مریم گلی می تواند به بسیاری از بیماری های التهابی کمک کند و مطالعات کنترل شده نشان می دهد که می تواند به تسکین درد گلو کمک نماید.

در یک مطالعه، اسپری گیاه مریم گلی و اکیناسه نسبت به اسپری لیدوکائین کلرهگزیدین کمی در کاهش درد گلو موثر بود. هیچ یک از دو روش درمانی منجر به بروز عوارض جانبی منفی نشده است .

گیاه اکیناسه گیاه دیگری است که مردم از آن در طب سنتی استفاده می کنند. این گیاه می تواند با باکتری ها مبارزه کند، التهاب را کاهش دهد و به درمان بیماری های تنفسی کمک کند .

اسپری گلو مریم گلی و اکیناسه

برای تهیه اسپری گلو مریم گلی-اکیناسه در خانه این دستورالعمل را تهیه کنید:

مواد لازم:
  • 1 قاشق چایخوری مریم گلی آسیاب شده
  • 1 قاشق چایخوری گیاه اکیناسه زمینی
  • 1/2 فنجان آب
مراحل:
  • آب را بجوشانید.
  • مریم گلی و اکیناسه را در یک ظرف کوچک قرار دهید، سپس آن را با آب جوش پر کنید.
  • بگذارید به مدت 30 دقیقه خیسانده شود.
  • مخلوط را از صافی بگذرانید.
  • مخلوط را در یک بطری اسپری کوچک قرار دهید و هر 2 ساعت یا در صورت نیاز به گلو اسپری کنید.

تحقیقات نشان می دهد که اسپری مریم گلی می تواند به همان اندازه موثر بودن اسپری داروهای ضد عفونی کننده، گلودرد را تسکین دهد. با این تفاوت که هیچ ضرری برای بدن ندارد.

فراموش نکنید که نوعی عسل به نام عسل مریم گلی نیز وجود دارد که می تواند به درمان گلودرد کمک کند. می توانید از این عسل نیز برای درمان گلو درد استفاده کنید.

کمی بیشتر در مورد گیاه و عسل مریم گلی بدانیم

7 خاصیت عسل مریم گلی برای درمان بیماری های مختلف

3. سرکه سیب

سرکه سیب یک ماده مقوی طبیعی برای سلامتی است. قرن هاست که سرکه ماده اصلی در داروهای درمانی طب سنتی اروپایی است. ماده اصلی فعال آن، اسید استیک، به مبارزه با باکتری ها کمک می کند.

پزشک یونان باستان بقراط، معروف به پدر دارو، ترکیبی از سرکه سیب و عسل به نام اکسیمل را برای درمان علائم آنفولانزا مانند سرفه و گلودرد تجویز کرد.

سرکه سیب خاصیت ضد باکتریایی دارد و هنگامی که شخصی آن را به مقدار کم با آب گرم مخلوط می کند، می تواند گلودرد را تسکین دهد. برای کمک به تسکین گلودرد، 1 فنجان آب گرم مخلوط شده با 1 قاشق غذاخوری سرکه سیب و 1 قاشق غذاخوری عسل بنوشید. به نظر می رسد خواص فوق العاده ای برای این معجون، یعنی معجون سرکه سیب و عسل وجود داشته باشد. با این حال مراقب موارد منع مصرف باشید.

خطرات احتمالی سرکه سیب شامل پوسیدگی دندان و مشکلات گوارشی است.

4. غرغره آب نمک

غرغره با آب نمک یک درمان طبیعی شناخته شده برای از بین بردن گلودرد است. نمک با بیرون کشیدن آب از بافت گلو به کاهش تورم کمک می کند. همچنین ممکن است به از بین بردن میکروب های مضر گلو کمک کند.

برای استفاده از این روش خانگی درمان گلودرد، یک فنجان آب گرم را با 1 قاشق چایخوری نمک ترکیب کرده و هم بزنید تا حل شود. این مخلوط را هر ساعت یک بار غرغره کنید.

غرغره آب نمک گرم میتواند به کاهش تورم و تسکین ناراحتی گلو کمک کند.

سخن آخر

روش های زیادی برای درمان گلودرد به صورت طبیعی و روش های خانگی وجود دارد. کافی است بخواهید از این روش ها استفاده کنید، اثرات آن را خیلی زود مشاهده خواهید کرد. در این مطلب تنها به 4 مورد از 15 ماده طبیعی برای درمان گلودرد اشاره شد. حتما مطالب بعدی را از دست ندهید

۲
۰
منبع https://www.medicalnewstoday.com/articles/318631
۱ دیدگاه
 
ir
سمیه رجبی | ۳ سال پیش
سلام ..شربت عسل با آویشن برای گلوردر خیلی خوبه من خودم استفاده کردم راضیم
۰
۰
 

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید