۸۸۹
۶
۱

 در زمینه دانش تولید ژل رویال از کشورهای صادرکننده نیز جلوتر هستیم

پیشکسوت تولید و آموزش ژل رویال در گفتگو با عسلنا عنوان کرد
پیشکسوت تولید و آموزش ژل رویال در گفتگو با عسلنا عنوان کرد
محمدرضا کوهی بنیان‌گذار آموزش و تولید ژل رویال کشور گفت: در زمینه دانش تولیدی ما حتی از کشورهای صادرکننده ژل رویال نیز جلوتر هستیم و چیزی کم نداریم

به گزارش پایگاه خبری صنعت زنبورداری ایران، مهندس محمدرضا کوهی که بنیان‌گذار صنعت تولید ژل رویال در کشور است و با تجربه و تحقیق و مطالعه طی سال‌های زیاد توانسته است این صنعت را به بومی‌سازی و خودکفایی برساند در بخش اول این گفتگو به‌سختی های تولید و فراز و نشیب بومی‌سازی و ساخت ابزار تولید ژل رویال پرداخت.

او با تلاش و ممارست زیاد برای اولین بار در کشور در سال 94 موفق به ابداع سلول‌های بومی تولید ژل رویال و ساخت ابزاری نظیر چرخانک و قاب‌های تولید ژل رویال شد.

بدون شک این ابزار بومی در افزایش تولید کشور نقش مهم و حیاتی داشتند و امروزه پیشرفت و توسعه این صنعت و عزم بالایی که در آزمون‌وخطا و امتحان نمودن این ابزار برای دستیابی به بهترین‌ها داشتند، مرهون زحمات این بزرگوار و گروه تحقیقاتی‌شان است.

وی که کار تولید و آموزش را از زمانی آغاز کردند که کمتر کسی در کشور حتی با نام ژل رویال آشنا بود در بخش اول این گفتگو به پروسه تولید ابزار و چگونگی نیل به بومی‌سازی این صنعت در کشور پرداخت.

 

 

به بهانه وبینار اخیر ایشان که از 22 الی 29 ماه گذشته (آبان 99) در هشت جلسه 2 ساعته در سایت ایسمینار برگزار شد با این محقق و مدرس صنعت زنبورداری به گفتگو نشستیم که بخش دوم آن ازنظرتان می‌گذرد.

کارگاه‌های سال 94 صنعت ژل رویال را دگرگون کرد

به گزارش عسلنا، مهندس محمدرضا کوهی در بخش دوم گفتگوی اختصاصی با عسلنا، با بیان اینکه برگزاری کارگاه‌های آموزشی تولید ژل رویال در سال 94 در معاونت علوم دامی و نیز در نجف‌آباد سبب شد تا تولید کشور به سطح مطلوبی برسد و معاونت امور دامی وزارت جهاد این محصول را در فهرست تولیدی خود برده و برایش آمار استخراج کرده و برنامه‌ریزی‌هایی برای توسعه و تحول این صنعت دارد، گفت: در سال‌های بعد نیز کلاس‌ها و کارگاه‌های کاربردی در چند شهر کشور داشتیم و تا اینجا رسیدیم که امسال متقاضیان زیادی برای دوره جدید آموزشی وجود داشت و از اقصا نقاط کشور تماس و اعلام نیاز داشتیم.

این محقق و پژوهشگر تصریح کرد: با توجه به اینکه سال 98 کلاسی نداشتیم بر این تقاضاها افزوده شد و به دلیل شرایط کرونایی نیز امکان برگزاری کلاس نبود تا اینکه با مشورت دوستانی نظیر مهندس بهزاد رفاهی و آقای احمد قربانی، پیشنهاد شد که یک دوره آموزشی مجازی به‌صورت وبینار برگزار کنیم.

وی افزود: بنابراین شد که در 8 جلسه به‌صورت آموزش از راه دور، صفرتا صد تولید ژله رویال را آموزش دهیم و از ویژگی‌های این کلاس، آموزش ابزار شناسی کامل تولید ژل رویال است که از طریق فیلم و به‌صورت کاربردی داریم.

شور کارآموزان نشان از اهمیت آموزش در صنعت دارد

به گزارش عسلنا، کوهی اضافه کرد: توضیحات کاملی درباره متد جدید تولیدی در دنیا داریم و از ویژگی‌های این دوره و وبینار این است که از استان‌های مختلف حضور دارند و نکته جالب این است که یک‌پنجم افراد حاضر در این وبینار همان افراد حاضر در کارگاه کرج و دوره عملی نجف‌آباد هستند.

وی اذعان کرد: این نکته مبین این است که آموزش اثرگذار بوده و این دوستان تشنه به‌روز شدن و یادگیری مفاهیم جدید هستند و باپشتکار و تلاش دارند این مسیر را تداوم می‌بخشند.

وی یادآور شد: من از این دوستان می‌پرسم که شما چرا باوجود ده‌ها کیلو تولید؛ هنوز علاقه‌مند به آموزش هستید و این عزیزان پاسخ می‌دهند که برای تجدید دوره و به‌روز شدن آموزش‌ها آمده‌ایم.

بنیان‌گذار تولید ژل رویال در کشور ابراز کرد: باعث خوشحالی است که این دوستان می‌گویند، کلاس‌ها برای ما تازگی دارد و باعث یادآوری مفاهیم فراموش‌شده می‌شود و نیز نکات جدید زیادی هم یاد گرفتیم و این وبینار برای ما تازگی دارد.

چین با تولید مکانیزه به بزرگ‌ترین تولیدکننده ژل رویال تبدیل شد

کوهی در خصوص استاندارد آموزش و ابزار تولید ایرانی در قیاس جهانی اظهار کرد: ما از دنیا در این صنعت عقب نیستیم و باافتخار عرض می‌کنم ما از کشورهای صادرکننده ژله نیز از بابت دانش تولیدی جلوتر هستیم و ازنظر ابزار نسبت به کشورهای تراز اول دنیا که ابزار مکانیزه و تولید ماشینی و انبوه دارند، عقب‌تر هستیم، مثلاً در چین که در سال 2017 و 2018 حدود 3500 تن تولید داشته و بیشترین صادرات جهان را دارد، دانش ما برابر است و چیزی کم نداریم ولی ابزار آن‌ها پیشرفته و ماشینی شده است.

به گزارش عسلنا، وی با اشاره به چینی‌ها از سال 2015 آموزش مکانیزه تولید ژل رویال را شروع کردند، گفت: به یمن پیشرفت تولید و ابزار مدرن در این کشور، ابزارهای تخلیه را از حالت تک قاشقکی به انواع استراکتور ها برای تخلیه مجهز کردند و پیوند دستی و تک سوزنی را به پیوندهای جمعی و دستگاهی رسیدند که در سه ثانیه 63 سلول را هم‌زمان پیوند می‌زند رسیدند.

وی در خصوص وبینار اخیر آموزش تولید ژل رویال ادامه داد: این دوره از ساعت 17 روز 22 آبان شروع شد و به مدت 8 جلسه ادامه داشت که هر جلسه در 2 ساعت تدریس می‌شد و تا 28 آبان ادامه داشت.

به گزارش عسلنا، این محقق و مدرس خاطرنشان کرد: تعداد افراد حاضر در این وبینار حدود 56 نفر است که به‌صورت مستمر حضور دارند و اکثر این افراد علاقه خاصی دارند و تعدادی از دو سال قبل خواهان برگزاری این کلاس‌ها بودند و در سال‌های قبل نیز در کرمان و قوچان به دلیل بعد مسافت نتوانسته بودند شرکت کنند.

کوهی در پایان خاطرنشان کرد: از سؤال‌هایی که در این وبینار پرسیده می‌شود نشان می‌دهد که این‌ها علاقه‌مند به تولید ژل رویال و کارآفرینی هستند و اکثراً شغل اول آن‌ها هست و این امیدبخش است که فردای روشنی در این صنعت خواهیم داشت./

 انتهای قسمت دوم و پایان گفت‌وگو

۶
۱
۱ دیدگاه
 
ir
رضا سلطانی نژاد | ۳ سال پیش
سلام فیلم آموزش ژل رویال وبینار استاد کوهی رو چطور میتونیم تهیه کنیم ؟؟؟
۰
۰
 

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید