۶۵۳
۲
۰

برای کاربردی شدن تحقیقات بین دانشگاه و زنبورستان پل بزنیم

دکتر مراد خضر زاده در گفتگوی اختصاصی با عسلنا، عنوان کرد
دکتر مراد خضر زاده در گفتگوی اختصاصی با عسلنا، عنوان کرد

دکتر مراد خضر زاده، پژوهشگر ارشد مطالعات زنبورداری، گفت: برای کاربردی شدن مقالات علمی – تخصصی، باید یک پل پیوند بین زنبورداران و مراکز تعاونی و دولتی و دانشگاه‌ها برای رفع موانع صنعت زنبورداری و صنایع وابسته ایجاد شود.

به گزارش پایگاه خبری صنعت زنبورداری ایران، دکتر مراد خضر زاده در خصوص سایر مشکلات زنبورداران و راهکارهای حل این معضلات گفت: بحث بیمه زنبورداران یکی از مشکلات اصلی است، بیمه بحث فراگیر و پیچیده‌ای است که برای هر فردی ضرورت داشته و یک پشتیبانی خوب برای خوش‌بینی نسبت به آینده است و جزء واجباتی است که باید دولت‌ها نسبت به‌زحمت کشان و اصناف مختلف هر جامعه در نظر بگیرند.

پوشش کامل بیمه حق همه زنبورداران است

این پژوهشگر در گفتگوی اختصاصی با عسلنا، تصریح کرد: صنعت زنبورداری هم از این قاعده مثتثنی نیست و به‌خصوص زنبوردارانی که هیچ شغل دیگری نداشتند باید از بیمه‌های درمان و بازنشستگی و تکمیلی برخوردار باشند.

وی افزود: متأسفانه سیستم فعلی زنبوردار را کارفرما می‌کند و او باید تازه چند کارگر دیگر را بیمه کند و بخشی از هزینه بیمه خود و آن‌ها را نیز بپردازد.

 

 

 خضر زاده اضافه کرد: در اینجا زنبورداران بایستی با این سیستم توسط دفترچه زنبورداری دیگران بیمه می‌شدند و نمی‌توانستند، خود را بیمه کنند، به همین خاطر یک سیستم غلطی بود و در اکثر زنبورستان ها خود زنبورداران مشغول هستند و باید خودشان شامل بیمه ازکارافتادگی و عمر و درمان و... شوند، باید ترتیبی اتخاذ شود که همه زنبورداران با کمترین هزینه تحت پوشش کامل بیمه‌ای قرار گیرند.

این محقق ادامه داد: جا دارد که زنبورداران به‌صورت ویژه وسایل نقلیه خود را بیمه کنند، چراکه تردد این‌ها در کوه و دشت و سرما و گرما سبب بروز سوانح و خساراتی می‌شود که نیاز به بیمه را اجتناب‌ناپذیر می‌کند.

وی با اشاره به اینکه، باید نوعی بیمه ویژه، برای زنبورداران در برابر سوانح و حوادث و مصیبت‌های طبیعی ایجاد شود تا از حوادث مختلف مثل تصادف، حمله حیوانات، آتش‌سوزی، سیل و بلایا و... زنبورداران را بیمه و محافظت کند و در زمان بروز حوادث یا شکایات مردمی از نیش‌زدگی و.. نیز به کمک زنبورداران بیاید، اظهار کرد: چون طبق قانون باید صاحب هر حیوان زیان‌های او را جبران کند پس این بیمه باید شامل زیان‌هایی که ممکن است زنبور به انسان‌ها یا حیوانات دیگر وارد کند نیز بشود.

در بحث آموزش زنبورداران نیاز به کار جدی و اصولی است

به گزارش عسلنا، این پژوهشگر ارشد مطالعات زنبورداری در ادامه عنوان کرد: متأسفانه در مورد آموزش به‌عنوان یک اصل مهم نیز مشکلات اساسی وجود دارد و باید تمام زنبورداران و متصدیانی که در بخش زنبورداری مشغول و متولی هستند تحت آموزش‌های دقیق علمی و به‌روز قرار گیرند.

وی افزود: برگزاری کلاس‌های ترویجی به‌صورت تخصصی و ابتدایی با استفاده از اساتید مجرب و علمی و تجربی کارآزموده می‌تواند مفید باشد تا با روش‌های کاربردی و تجربی زنبورداران را با متد روز دنیا آشنا کنند و همچنین آن‌ها بتوانند کسانی که تازه‌وارد این حرفه شدند یا بیکار و آماتور هستند را نیز آموزش بدهند.

خضر زاده یادآور شد: بخش دوم آموزش باید شامل تهیه فیلم‌های آموزشی مفید با کمک مؤسسات تخصصی فیلم‌سازی باشد، صداوسیمای ملی باید با در نظر گرفتن بودجه‌ها و یارانه‌های خاص آموزشی باید وارد میدان شود تا با آموزش‌های اشتغال‌زا و مفید برای این صنعت مادر و مولد کمک کند.

وی تأکید کرد: مستندهای بصری و شنیداری بدون شک می‌تواند در این مسیر کارگشا باشد و به زنبورداران کمک کند.

این زنبوردار موفق، گفت: آشنایی با ابزار و متدها و صنایع وابسته و تبدیلی می‌تواند علاوه بر بحث آموزشی برای زنبورداران به توسعه صنعت کشور نیز کمک شایانی نماید.

مجلات و کتب زنبورداری باید حمایت‌شده و افزایش پیدا کنند

به گزارش عسلنا، وی بابیان اینکه، بحث بازار را می‌توان در این مستندها آموزش داد تا زنبورداران علاوه بر تولید با روش‌های فروش و بازاریابی برای تحقق اقتصاد پویا آشنا شوند، بیان کرد: شناسایی نیازهای بازار و تولید برحسب همان نیازسنجی نیز می‌تواند مبحث آموزش مفید و خوبی برای زنبورداران عزیز باشد.

این محقق و پژوهشگر صنعت زنبورداری، ابراز کرد: تعداد مجلات تخصصی زنبورداری نیز باید گسترش یابد و در کشور متأسفانه تعداد این‌ها بسیار کم است و اگر هم فعالیت می‌کنند به‌صورت تخصصی نیستند و بیشتر همراه مجلات دام و طیور به فعالیت زنبورداری نیز پرداخته می‌شود.

وی اضافه کرد: باید مجلات تخصصی مختص زنبورداری باشد و خبرهای روز و مقالات روز مفید عرضه شود تا همان‌جا زنبور بتواند برای تبلیغات خود نیز سرمایه‌گذاری کند.

خضر زاده تأکید کرد: بیشتر شدن این مجلات سبب افزایش مطالعه زنبورداران و اهمیت دادن آن‌ها به این بحث می‌شود و خرید اشتراک آن‌ها سبب رشد مطالعه و آموزش می‌شود.

وی با اشاره به اینکه، ترغیب نویسندگان به نگارش مطالب مختص زنبورداری و تشویق محققین به انتشار کتب تخصصی هم می‌تواند راهکاری مفید در بحث آموزش باشد، یادآور شد: هم تعاونی‌های زنبورداری و هم دانشگاه‌های ما می‌توانند با ایجاد تسهیلات برای چاپ این کتب و در اختیار قرار دادن تسهیلات آزمایش و تحقیق هم به رسالت خود عمل کرده و هم این صنعت را در بحث آموزش یاری کنند.

بورس تحصیلی دانشجویان و زنبورداران به خارج یک ایده آموزشی عالی است

این محقق، در ادامه گفت: باید یک پل پیوند بین زنبورداران و مراکز تعاونی و دولتی و دانشگاه‌ها برای تولید مقالات کاربردی در رفع موانع صنعت زنبورداری و صنایع وابسته ایجاد شود.

وی افزود: یعنی دانشگاه‌ها در راستای رفع نیازهای پیش روی این صنعت به سوژه‌های مقالات و پایان‌نامه‌ها بپردازند و به‌صورت علمی مقالاتی تولید شود که مشکلات را پیداکرده و راهکار به زنبوردار دهد، ما در تولید مقالات در زمینه زنبورداری دست‌کمی از کشورهای اروپایی نداریم ولی به دلیل عدم وجود این پل پیوند و کاربردی نشدن این تحقیقات و مقالات در این خصوص مشکل‌داریم.

مؤلف کتاب «بیماری‌ها، آفات و شکارگران زنبورعسل» ادامه داد: اطلاع‌رسانی درباره تولید این مقالات و در اختیار مصرف‌کننده قرار گرفتن آن‌ها بسیار کم است و دانشجویان دام و طیور و حشره‌شناسی باید به‌صورت میدانی با زنبورداران و زنبورستان ها در ارتباط قرار گیرند.

به گزارش عسلنا، دکتر خضر زاده، اذعان کرد: باید زنبورداران و دانشجویان را برای کار میدانی و تجربی به کشورهای صاحب سبک و پیشرفته در زمینه زنبورداری اعزام کنیم تا از آن‌ها در خصوص پیشرفتشان و راه‌های جدید و نوین کار پرسش کنند و انتقال تجربیات انجام شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بورس تحصیلی زنبورداران و دانشجویان به کشورهای دیگر بسیار می‌تواند در پیشرفت تکنولوژی زنبورداری و انتقال آن به کشور مفید باشد./

پایان گفت‌وگو

۲
۰
دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید