۰
۰

دولت‌ها به مشکلات عدیده صنعت مفید زنبورداری بی‌توجه هستند

مدیرعامل شرکت تعاونی زنبورداران اَشن در گفتگو با عسلنا مطرح کرد
مدیرعامل شرکت تعاونی زنبورداران اَشن در گفتگو با عسلنا مطرح کرد
سیف‌الله فاتحی، با اشاره به فواید فراوانی که صنعت زنبورداری به کشور می‌رساند و منافعی که برای دولت‌ها در اشتغال آفرینی و صنایع مولد و تولیدی و کشاورزی دارد و اینکه هیچ زیان و هزینه‌ای این صنعت برای دولت‌ها ندارد، گفت: متأسفانه دولت‌ها توجهی به زنبورداران ندارند و این قشر علاوه بر نداشتن امنیت در مراتع با مشکلات کمبود نهاده، دارو و هزینه‌های گزاف تردد روبرو هستند.

به گزارش پایگاه خبری صنعت زنبورداری ایران، شغل زنبورداری و فواید آن برای مراتع، باغات، کشاورزی و محیط‌زیست بسیار حیاتی است و گرده‌افشانی زنبورهای عسل پایه رشد و تکثیر و باروری درختان و گیاهان است. بالا رفتن مرغوبیت درختان میوه و تکثیر گیاهان در زراعت نیز از دیگر فواید گرده‌افشانی و وجود این موجودات ارزشمند است. در مبحث اشتغال نیز زنبورداری سبب شکوفایی مشاغل گوناگونی شده که محصولات جانبی فراوانی در این مشاغل تولید می‌شود.

عسل و فرآورده‌هایی نظیر ژل رویال، بره موم، گرده گل و زهر زنبور در مبحث سلامت و بهبود بیماری‌ها و صنعت داروسازی بسیار مهم و مؤثر بوده است. البته هنوز فرهنگ مصرف و این خواص مهم محصولات زنبورعسل برای عامه مردم شناخته‌شده نیست و مسئولین نیز هنوز به اهمیت این صنعت و وجود زنبورعسل در طبیعت واقف نیستند و چنان‌که بایدوشاید به آن اهمیت نمی‌دهند.

مدیرعامل شرکت تعاونی زنبورداران اَشن، در این رابطه گفت: ازنظر مسئولین نباید فقط اشتغال آفرینی مهم باشد و صنعت زنبورداری را صرفاً وسیله تأمین اشتغال قرار دهند بلکه باید به فکر حل مشکلات این صنف و گسترش زیرساخت‌ها و تأمین نیازهای زنبورداران نیز باشند.

زنبورداران رتبه‌بندی و دفترچه‌های زنبورداری رنگ‌بندی شوند

سیف‌الله فاتحی در گفتگوی اختصاصی با عسلنا، افزود: پیشنهاد می‌شود، دولت میان زنبوردارانی که شغل اصلی‌شان است، با افرادی که تفننی یا برای شغل دوم و سوم زنبورداری می‌کنند، تفاوت‌هایی در تسهیلات قائل شود و این‌گونه می‌توان مسیر بیمه شدن زنبورداران را نیز تسهیل کرد به‌طوری‌که شغل اولی‌ها در اولویت باشند و دفترچه‌های زنبورداری به دو یا سه رنگ بر اساس رتبه رنگ‌بندی شود.

 

 

وی با بیان اینکه مصرف فرآورده‌های زنبورعسل از بسیاری از بیماری‌ها پیشگیری می‌کند و برای بسیاری از امراض می‌تواند خاصیت دارویی داشته باشد، تصریح کرد: توجه و سرمایه‌گذاری دولت‌ها بر این صنعت به‌نوعی پیشگیرانه بوده و از خسارات و هزینه‌های بعدی بر سیستم بهداشت و درمان کشور می‌کاهد.

در تصمیم‌گیری‌ها از سرمایه صنفی و تجربی تعاونی‌ها استفاده شود

به گزارش عسلنا، این مدیر بخش تعاونی، شرکت تعاونی زنبورداران «اَشن» را یک تعاونی پیشکسوت در این صنعت دانست و عنوان کرد: از دهه 40 فعالیت این تعاونی شروع‌شده است، ولی در این سال‌ها، حمایت چندانی از جانب دولت نشدیم و در تصمیم‌گیری‌ها و سیاست‌گذاری‌ها از این سرمایه تجربی و صنفی در تعاونی‌ها استفاده نمی‌شود.

وی اضافه کرد: علی‌رغم اینکه این صنعت تنها به دولت و محیط‌زیست کشور فایده می‌رسد و هزینه‌ای تحمیل نمی‌کند، ولی سایر رشته‌ها و صنایع بسیار هزینه و ضرر برای طبیعت و بودجه کشور دارند.

فاتحی ادامه داد: زمانی که دولت هزینه حامل‌های انرژی را تقسیم می‌کرد، زنبورداران هیچ انرژی مصرف نمی‌کردند و از بودجه این یارانه‌ها هم بهره‌مند نشدند، ولی اکثر صنایع دیگر سود بردند.

این زنبوردار باسابقه با ذکر این مطلب که اکنون در بحث نهاده زمستانی مشکل‌داریم، اظهار کرد: متأسفانه دولت تنها به زیر 2 کیلو نهاده برای هر کلنی بسنده کرده، ولی نیاز ما حتی برای برخی کلنی‌ها به 30 کیلو می‌رسد، چون مراتع امسال کشش تغذیه زنبورها را نداشتند، تعداد کلنی‌ها در مراتع زیاد شده و خشک‌سالی سبب کاهش رشد گیاهان شهدزا شده است.

وی افزود: ما تنها برای زنبورسازی و تکثیر جمعیت در زمستان و پرورش زنبورها، از نهاده شکر استفاده می‌کنیم و اگر تأمین نشود، باعث مرگ‌ومیر زنبورها می‌شود و زیان هنگفتی متوجه زنبورستان هاست.

مدیرعامل تعاونی زنبورداران اشن، تأکید کرد: با شکر کیلویی 12 هزار تومان امکان تولید عسل و زنبورسازی نیست و باید زنبوردار سرمایه در گردش زیادی داشته باشد و مشخص نیست این هزینه‌ها مجدد با فروش عسل بازگردد.

در برخی مراتع از زنبورداران باج‌گیری می‌شود؛ زنبوردار امنیت ندارد

وی در ادامه ابراز کرد: متأسفانه مشکل دیگر زنبورداران عوارض و اجاره بهایی است که مجبورند برای ماندن در مراتع به افراد بومی و محلی آنجا بدهند و این افراد هم اگر پولی دریافت نکنند، برای زنبورداران مشکل ایجاد می‌کنند و امنیت زنبوردار و کلنی‌ها به خطر می‌افتد.

فاتحی، اذعان کرد: متأسفانه برخی افراد بومی ساکن مناطقی که مراتع آن برای زنبورداری مفید است، حتی بدون اینکه مالک آن مراتع باشند با تهدید امنیت زنبورداران، برای استقرار چندماهه در یک مرتع از آن‌ها طلب چند میلیون تومان وجه نقد و چند حلب عسل می‌کنند.

وی افزود: آن‌ها می‌گویند اگر می‌خواهید امنیت شما تضمین شود، باید شبی مثلاً 120 هزار تومان پول بدهید و هیچ نهادی هم بر این باج‌گیری‌ها، نظارت ندارد و زنبوردار مجبور است که قید این مراتع نسبتاً خوب را بزند و به‌جای دیگری برود. مراجع قضایی و انتظامی هم متأسفانه حق را به مردم بومی می‌دهند چون در کنار آن‌ها زندگی می‌کنند.

افزایش هزینه تردد و انتقال کلنی‌ها

این مدیر صنفی، مشکل دیگر زنبورداران را هزینه‌های تردد و انتقال زنبورها عنوان کرد و گفت: سال گذشته برای تردد از استان اصفهان به استان فارس، هر کامیون تنها 600 هزار تومان هزینه و کرایه دریافت می‌کرد که امسال حدود 2 میلیون و 200 هزار تومان شده است.

به گزارش عسلنا، وی در پایان خاطرنشان کرد: اکثر اجناس و لوازم بیش از دو یا سه برابر افزایش قیمت داشته ولی قیمت عسل بیش از 20 درصد رشد نداشته است و مرجعی برای قیمت‌گذاری عسل و محصولات جانبی وجود ندارد.

۰
۰
دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید