۱۶۱۰
۶
۰

همکاری و تعامل اسلوونی و ایران باهدف انتقال تجربیات در عرصه زنبورداری

به همت سفارت اسلوونی در تهران انجام شد
به همت سفارت اسلوونی در تهران انجام شد
سرکار خانم کریستینا رادی (سفیر جمهوری اسلوونی در ایران) گفت: جمهوری اسلوونی و ایران در عرصه صنعت زنبورداری باهدف تعامل و انتقال تجربیات پروژه مشترکی را آغاز کردند و در راستای آن کارگاه های آموزشی، کنفرانس و وبینارهای همکاری مشترکی برگزار خواهد شد که اولین برنامه در این خصوص به صورت وبینار اسفند گذشته برگزارشده است.

به گزارش پایگاه خبری صنعت زنبورداری ایران، کشور جمهوری اسلوونی از کشورهای صاحب سبک و مقتدر در دنیای زنبورداری است. اسلوونی تنها کشور اتحادیه اروپاست که نژاد بومی خود را حفظ و اصلاح‌کرده است. روز جهانی زنبورعسل به نام کشور جمهوری اسلوونی شناخته می‌شود. این کشور در زمینه آموزش‌های مرتبط با زنبورعسل در عرصه ملی و بین‌المللی بسیار خوب عمل کرده که ازجمله دستاوردهای مثبت آن می‌توان به آکادمی آموزش زنبورداری این کشور اشاره کرد.

سفارت جمهوری اسلوونی در ایران نیز در راستای تعامل و تبادل‌نظر در خصوص صنعت زنبورداری (با توجه به اینکه ایران نیز از کشورهای فعال در خصوص زنبورداری است) اقدام به اجرای یک پروژه مشترک در راستای تبادل تجربیات زنبورداری با ایران کرده است.

در این راستا اولین وبینار زنبورداری این سفارت در اسفندماه گذشته در تهران برگزار شد. این وبینار از سری کنفرانس‌های Save the bees یا (نگهدار زنبورهای عسل باشیم) با شرکت صاحب‌نظران دو کشور و به میزبانی سفارت جمهوری اسلوونی در تهران برگزار شد.

به گزارش عسلنا، در این وبینار، ابتدا پروژه Save the bees به‌طور کامل معرفی شد، سپس برنامه اصلاح نژاد زنبورعسل کارنیولان (کارنیکا) در اسلوونی تشریح و در ادامه نیز فعالیت‌های آکادمی زنبورداری اسلوونی توضیح داده شد و مبحثی نیز در مورد بهداشت زنبورعسل، آموزش داده شد.

 

 

سخنرانان این وبینار سرکار خانم کریستینا رادی (سفیر جمهوری اسلوونی در ایران)، دکتر پیتر کازموس (اتحادیه زنبورداران اسلوونی و معاون آپیموندیا)، خانم آریانا فرفیلا (رئیس آکادمی زنبورداری اسلوونی و موسسه کشاورزی اسلوونی) و دکتر لوسیا ژوکه (بخش بیماری‌های زنبورعسل) بودند که شرکت‌کنندگان و مخاطبان وبینار از صحبت‌ها و توضیحات ایشان بهره‌مند شدند.

در بخش اول این وبینار خانم کریستینا رادی، سفیر جمهوری اسلوونی در کشورمان، هدف این برنامه را تبادل تجربیات بین دو کشور توصیف کرد و گفت: به مدت سه سال است که از کندوهای اسلوونیایی در سفارت با موفقیت نگهداری می‌کند.

فعالیت 208 هزار کلنی با متوسط 12 کیلو برداشت از کندو در اسلوونی

در بخش دوم این وبینار، دکتر پیتر کازموس، معاون آپیموندیا و مسئول اتحادیه زنبورداران اسلوونی در سختانی پیرامون اصلاح نژاد زنبورعسل به وجود 11 هزار زنبوردار در اسلوونی اشاره کرد و گفت: در این کشور 208 هزار کلنی زنبورعسل وجود دارد که هر زنبوردار به‌طور متوسط تنها 19 کلنی دارد.

مسئول اتحادیه زنبورداران اسلوونی با بیان اینکه در این کشور متوسط تولید عسل 12 کیلوگرم به ازای هر کندو است، افزود: درمجموع سالانه 1600 تن عسل در اسلوونی تولید می‌شود.

معاون آپیموندیا، ادامه داد: زنبورداران این اسلوونیایی 80 درصد عسل خود را به‌صورت مستقیم می‌فروشند و یکی از منابع درآمد زنبورداران اسلوونی فعالیت در زمینه توریسم زنبورعسل یا آپی توریسم است.

فعالیت 212 انجمن زنبورداری و 1600 تن تولید عسل در اسلوونی

دکتر کازموس، عنوان کرد: اتحادیه زنبورداران اسلوونی در سال 1873 تأسیس‌شده و 212 انجمن محلی زنبورداری را در بردارد که هدف اصلی آن کمک به زنبورداران و آموزش آن‌هاست.

وی با اشاره به این مطلب که به مدت 130 سال است که مجله زنبوردار اسلوونیایی را منتشر می‌کند، اظهار کرد: اتحادیه زنبورداران اسلوونی به‌عنوان یک واحد معتبر پرورش و اصلاح نژاد ملکه زنبورعسل شناخته می‌شود و حفظ نژاد بومی کارنیکا، بیماری‌های زنبورعسل، تکنولوژی زنبورداری، اقتصاد و بازاریابی در زنبورداری از اهداف و سرفصل‌های مجله زنبوردار اسلوونی است که به‌صورت ماهانه منتشر می‌شود.

وی در ادامه بیان کرد: بخش ترویج و آموزش زنبورعسل اتحادیه زنبورداران اسلوونی در سال 2004 بازگشایی شد، 8 متخصص در آن فعال هستند و 20 کارشناس و مشاور منطقه‌ای، همگی برنامه پنج‌ساله ملی را در اسلوونی دنبال می‌کنند.

ایشان خاطرنشان کرد: یکی از کارهایی که در بخش آموزش و ترویج انجام می‌دهند، برگزاری دوره‌های آموزشی کنترل کیفی عسل با رویکرد آزمون‌های حسی چشایی عسل است؛ که در آن شرکت‌کنندگان با استفاده از حواس پنج‌گانه خود عسل‌ها را شناخته و آن‌ها را طبقه‌بندی می‌کنند.

به گزارش عسلنا، روز جهانی زنبورعسل نیز با پیشنهاد کشور اسلوونی تعیین شد که هدف آن افزایش آگاهی و حساسیت مردم نسبت به اهمیت زنبورهای عسل است. همچنین مردم، سیاست‌گذاران و ... را با تهدیدهایی که زندگی زنبورعسل را درخطر قرار داده آشنا می‌کنند و برای آن راه‌حل‌هایی پیشنهاد می‌دهد. محیط زندگی زنبورها را با فرهنگ‌سازی ارتقا بدهند.

همچنین هدف نهایی روز جهانی زنبورعسل هم تأمین امنیت غذایی و حفظ تنوع زیستی است.

در این کشور مهم درزمینه زنبورداری، برای اصلاح نژاد زنبورعسل در اسلوونی یک برنامه 5 ساله با دو رویکرد تدوین‌شده، حفظ نژاد بومی (مجری اتحادیه زنبورداران اسلوونی) و انتخاب و اصلاح نژاد آن. در جدول زیر اهداف این برنامه آمده است:

چرا اسلوونی می‌خواهد نژاد بومی زنبور خود را حفظ و اصلاح کند؟

در این وبینار این مسئله تبیین شد که چرا کشور اسلوونی می‌خواهد زنبور بومی خود را یعنی «آپیس ملیفرا کارنیکا» را حفظ کنند؟ که در پاسخ به این سؤال کارشناسان جواب دادند: چون زنبور بومی کشور خودشان است و سازگاری بالایی را دارد و با پوشش گیاهی اسلوونی بیشترین هماهنگی را دارد. همچنین خصوصیات رفتاری ارزشمندی را دارد و دومین نژاد معروف و پراستفاده زنبورعسل در دنیاست.

به گزارش پایگاه خبری صنعت زنبورداری ایران، برنامه اصلاح نژاد زنبور بومی در اسلوونی، طی سه مرحله زیر انجام می‌شود:

    •  
  • انتخاب عمومی از همه زنبورستان های کشور (در این مرحله زنبورهای ناخالص حذف می‌شوند)
  • مرحله بعدی در واحدهای پرورش ملکه و تحت نظارت نهادهای ملی انجام می‌شود.
  • مرحله بعدی هم در ایستگاه‌های جفت‌گیری است و هدف آن تولید ملکه‌های مادری یا بریدر است.

همچنین برای این اصلاح صفاتی مثل تولید عسل، بچه دهی، آرامش، آلودگی به کنه واروا و خلوص نژادی را در نظر دارند.

در کشور اسلوونی 30 تولیدکننده تجاری ملکه وجود دارد؛ که تحت حمایت اتحادیه زنبورداران اسلوونی کار می‌کنند. این زنبورستان ها سالی دو بار مورد بازدید قرار می‌گیرند.

جدول زیر پیشرفت زنبورداری در اسلوونی از سال 2005 تاکنون را نشان می‌دهد:

۶
۰
دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید