۱۰۷۹
۱۰
۰

خانم کریستینا رادی: زنبورداری یک سبک زندگی برای مردم اسلوونی است / ایران کشوری مهم و تاریخی در صنعت زنبورداری است

گفتگوی اختصاصی عسلنا با  سفیر جمهوری اسلوونی در ایران
گفتگوی اختصاصی عسلنا با  سفیر جمهوری اسلوونی در ایران
خانم کریستینا رادی، سفیر جمهوری اسلوونی در ایران در جریان گفتگوی اختصاصی با عسلنا،  بابیان اینکه زنبورداری یک شیوه زندگی برای مردم اسلوونی است و در این کشور از هر 200 نفر یک نفر زنبوردار است، گفت: ایران در بازار جهانی و اهمیت تاریخی زنبورداری کشور مهمی است که به جایگاهی که استحقاق آن را دارد نرسیده است.

به گزارش پایگاه خبری صنعت زنبورداری ایران، کشور اسلوونی، سرزمینی استثنایی در بهره‌برداری و توسعه زنبورداری در جهان است که توانسته دیپلماسی منحصربه‌فردی را در خصوص صنعت زنبورداری در جهان ایجاد کند. این کشور دوست دار طبیعت و زنبورها یک کشور مهم و صاحب سبک و مؤثر در تاریخ زنبورداری جهان است که توانسته با مصوب کردن روز جهانی زنبور و گرده‌افشان‌ها در سازمان ملل متحد، دنیای زنبورداری را دگرگون کند.

ابداعات بدیع این کشور در ایجاد گردشگری زنبورعسل  و رشد و توسعه کشور با زنبورداری می‌تواند سرمشق دیگر ملت‌ها در استفاده از این نعمت خدادادی باشد.

به مناسبت روز جهانی زنبورعسل (2021) این افتخار را داشتیم تا به‌صورت اختصاصی با سفیر محترم جمهوری اسلوونی گفتگویی صمیمانه داشته باشیم. سرکار خانم کریستینا رادی، سفیر جمهوری اسلوونی در ایران که خود بانویی نمونه در حراست از زنبورداری و حمایت از این موجودات حیات‌بخش است، به گرمی پذیرای پاسخ به سؤالات ما شدند.

  • عسلنا: با توجه به اینکه در آستانه روز جهانی زنبورعسل هستیم، در خصوص اهمیت این روز و رسالت و وظیفه ما در قبال زنبورها توضیح دهید.

خانم کریستینا رادی، سفیر جمهوری اسلوونی در ایران : اسلوونی پیشنهاد داد که سازمان ملل 20 مه را به‌عنوان روز جهانی زنبورعسل اعلام کند. در تاریخ 20 دسامبر 2017 ، پس از سه سال تلاش در سطح بین‌المللی ، کشورهای عضو سازمان ملل متحد به‌اتفاق آرا پیشنهاد اسلوونی را تصویب کردند ، بنابراین 20 مه را به‌عنوان روز جهانی زنبورعسل اعلام کردند.

 

 

تاریخچه روز جهانی زنبورعسل با اعلام آن در سازمان ملل چهار سال پیش آغاز نشده است. بلکه این موضوع ریشه در کشفیات علمی زنبورداری اسلوونی از چند دهه پیش دارد. با غیرقابل‌پیش‌بینی شدن آب‌وهوا در سراسر جهان ، زنبورداران اسلوونی ناچار شدند از خطی که نیاکانشان برای آن‌ها باقی گذاشته‌اند منحرف شوند - و شروع به تفکر جهانی کنند. زنبوردار ما شروع به دفاع از زنبورهای عسل در سراسر جهان کرد و از حمایت گسترده‌ای برای ساخت یک ائتلاف بین‌المللی برخوردار شد. پس از سه سال لابی‌گری، مجمع عمومی سازمان ملل متحد به‌اتفاق آرا تاریخ 20 مه را به‌عنوان روز جهانی زنبورعسل در سال 2017 اعلام کرد.

مؤسسات دولتی اسلوونی ، ازجمله سفارت اسلوونی در تهران و سازمان‌های زنبورداری با شرکای خود، ابتکار عمل و اجرای آن را ارتقا می‌دهند. هدف ما آگاهی بخشی در مورد اهمیت زنبورعسل و زنبورداری ، اطلاع‌رسانی به عموم از رویدادهای بزرگ زنبورداری در سراسر جهان و بزرگداشت روز جهانی زنبورعسل است.

امسال در اسلوونی، جشن روز جهانی زنبورعسل، به روشی متناسب با وضعیت پاندمی کووید 19، به‌طور مجازی توسط انجمن زنبورداران اسلوونی برگزار می‌شود و وزارت کشاورزی، جنگلداری و مواد غذایی نیز در آن شرکت می‌کند.

بااین‌وجود تلاش سفارت اسلوونی در تهران، شرکای ما و انجمن‌های زنبورداری در سراسر جهان، ازجمله در ایران، برافزایش آگاهی در مورد اهمیت زنبورها و محصولات زنبورعسل و همچنین تلاش برای محافظت از زنبورها و بخش زنبورداری متمرکزشده‌اند. هدف اسلوونی کمک به همکاری بین‌المللی در زمینه مقابله با چالش‌های جهانی ازنظر امنیت غذایی جهانی، ریشه‌کن کردن قحطی و سوءتغذیه و حفظ محیط‌زیست از تلفات بیشتر در تنوع زیستی و تخریب خدمات اکوسیستم است.

خانم سفیر از علت و سابقه علاقه‌مندی خود به زنبورهای عسل و زنبورداری توضیح بفرمایید؟ چه فعالیت‌هایی در زمینه زنبورداری و کمک به این صنعت، انجام داده‌اید؟

برای درک نگرش مردم اسلوونی نسبت به زنبورداری و ابتکارات و راه‌حل‌هایی که ما به جامعه گسترده‌تر جهانی ارائه می‌دهیم، لازم است درک کنیم که زنبورداری برای مردم اسلوونی به معنای شیوه‌ای از زندگی است. در اسلوونی، کشوری اروپایی 2 میلیون نفری، از هر 200 نفر 1 نفر زنبوردار است. این رقم چهار برابر کل اتحادیه اروپا است.

حتی ویروس کرونا هم نتوانست اسلوونی را از نگهداری از زنبورهای عسل بازدارد. در زمان شهربندان و محدودیت‌های کرونایی، دولت زنبورداران را جزء کارگران اساسی قلمداد کرد و به آن‌ها اجازه داد که آزادانه به محل کندوهای خود رفت‌وآمد کنند. آن‌ها نقشی اساسی در سطح جهانی در ایجاد توازن در اکوسیستم برای ما دارند، زیرا زنبورهای عسل نظم اکوسیستم و زیست محیط ما را حفظ می‌کنند.

این‌جانب به‌عنوان سفیر اسلوونی در ایران، مانند دیگر مردم اسلوونی، عشق به زنبورها، یک رژیم غذایی سالم و همزیستی با طبیعت را دوست دارم. در همین راستا، در طول دو دوره ریاست سفارت جمهوری اسلوونی در ایران، من تمرکز خود را بر اتصال کشورها از طریق برقراری ارتباط و روابط دوجانبه با طیف گسترده‌ای از فعالیت‌های زنبورداری، ارتقاء بخشیدن به پروژه‌های توانمندسازی زنان و حمایت از پناهندگان افغان در ایران، قراردادم.

فعالیت اصلی این‌جانب و دیپلماسی عمومی سفارت اسلوونی در تهران در سال‌های اخیر متمرکز بر پیوند دادن همه نهادها در این زمینه بوده و شامل آموزش حرفه‌ای شرکای ایرانی در زمینه فن‌آوری‌های مدرن و دانش جدید در مورد سلامت زنبورعسل و فعالیت‌های بشردوستانه است که با آسیب‌پذیرترین قشر جامعه تعامل دارد.

  • زنبورداری ایران، طبیعت، مراتع و مردم ایران را چطور دیده‌اید و نقاط ضعف و قوت ایرانی در زنبورداری چیست؟ آیا زنبورداری ایران به درجه‌ای که استحقاق آن را در جهان دارد رسیده است؟

ایران چهارمین تولیدکننده بزرگ عسل در جهان است اما در سطح بازار جهانی با توجه به حجم بازار داخلی، تعداد زنبورداران و همچنین علاقه به زنبورداری و اهمیت تاریخی عسل در کشور، به جایگاهی که استحقاق آن را دارد نرسیده است.

باید تأکید کنم که نگرش اسلوونی به زنبورهای عسل بسیار شبیه به نگرش ایران و سایر بومیان در خاورمیانه است - این از سنت تاریخی و فرهنگی سرچشمه می‌گیرد و در زندگی روزمره مردم منعکس می‌شود. در ادبیات تاریخی و اصطلاحات روزمره با توصیفاتی روبرو می‌شویم که زنبورعسل اسلوونیایی مانند سایر حیوانات یا گرده‌افشان نمی‌میرد، بلکه مانند انسان می‌میرد. بااین‌حال، در سوابق کهن چند صدساله فارسی، محصولات عسل بیشتر به‌عنوان دارو تا محصولات غذایی طبقه‌بندی می‌شدند.

از این نظر، زنبورداری پل مهمی بین فرهنگ و جهان‌بینی و در حال تبدیل‌شدن به عنصری مهم و فزاینده از دیپلماسی است که فراتر از روابط ساده انگارانه، همکاری در سطح فراملی یا دوجانبه را می‌طلبد.

همان‌طور که سال گذشته در ماه ژانویه در سخنرانی خود در کنگره بین‌المللی زنبورداران در کرج اشاره کردم، زنبورداری ایرانی در سال‌های اخیر پیشرفت چشمگیری داشته است. باوجود چالش‌های فراوان، انجمن‌های زنبورداری، مؤسسات حرفه‌ای و مؤسسات دولتی سخت تلاش می‌کنند تا ارتباط نزدیک‌تر با جامعه بین‌المللی برقرار کنند. ایران به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان عسل در جهان، توجه بیشتری به کیفیت محصول و رویکردهای حرفه‌ای در تولیدات خود دارد که فرصت‌های زیادی را برای همکاری دوجانبه و چندجانبه فراهم می‌کند.

در سال‌های اخیر، زنبورها و سایر گرده‌افشان‌ها به‌طور فزاینده‌ای در معرض خطر قرارگرفته‌اند که عمدتاً ناشی از تغییر در کاربری زمین و ساختار مناظر طبیعی، اقدامات شدید کشاورزی، تک فرهنگ‌ها، ظهور آفات و بیماری‌های جدید، استفاده از سموم دفع آفات و تغییرات آب و هوایی است. در مورد ایران، در چندین استان زنبورها و کندوهای عسل تحت تأثیر سیل سالانه قرار گرفتند. با همکاری شرکای بین‌المللی و ایرانی در پروژه مشترک به این مشکل خواهیم پرداخت.

سفارت جمهوری اسلوونی چه‌کارهایی جهت تعامل زنبورداری با ایران انجام داده است؟

اجازه دهید ذکر کنم که از زمان اولین جشن روز جهانی زنبورعسل در تهران در سال 2018، سفارت جمهوری اسلوونی در تهران توجه ویژه‌ای به ارتقاء بخشیدن به اهداف روز جهانی زنبورعسل، ازجمله افزایش آگاهی در مورد اهمیت گرده‌افشان‌های وحشی و زنبورداری داشته است. بدین منظور یک نمونه از کندوی زنبورعسل اسلوونیایی در باغ سفارت با جمعیت زنبورهای عسل اسلوونیایی قراردادیم. آن‌ها قبلاً 20 کیلو عسل تولید کرده‌اند که آن را در زمستان گذشته برای رفع نیاز زنبورها در اختیارشان قراردادیم. کندوی زنبورعسل ما توجه بسیاری را به خود جلب می‌کند و زنبورداری شهری را القاء داد. سفارت ما اکنون می‌تواند درنتیجه همکاری بین زنبورهای اسلوونیایی و محیط‌زیست ایرانی، عسل خود را به شما عرضه کند. بعلاوه، ما زنبورهای عادی ایرانی را در باغ خود قراردادیم و از آن‌ها برای کارگاه‌های زنبورداری استفاده خواهیم کرد.

علاوه بر بزرگداشت روز جهانی زنبورعسل، سفارت اسلوونی در تهران چندین رویداد و فعالیت برای افزایش آگاهی در مورد اهمیت زنبورها انجام خواهد داد، ازجمله:

- صبحانه سنتی عسلی اسلوونیایی – پویش‌های آموزشی- تبلیغاتی برای کودکان مهدکودک و دبستان در ایران.

- کارگاه‌های آموزش حرفه‌ای و زنبورداری برای دختران پناه‌جویان افغان در ایران؛

- کلاس‌ها و آموزش‌های ویژه برای زنبورداران ایرانی در آکادمی بین‌المللی زنبورداری اخیراً تأسیس‌شده در اسلوونی.

- متخصصان اسلوونیایی روش‌های سنتی اسلوونی را در زنبورداری ارائه می‌دهند و به مقابله با مسائل بهداشتی در این زمینه می‌پردازند. یک سری سخنرانی‌ها برای زنبورداران و تولیدکنندگان عسل ایرانی ماه آینده در تهران آغاز می‌شود.

با توجه به شیوع کرونا، در نیمه دوم سال اجرای پروژه‌های خود را در زمینه زنبورداری آغاز می‌کنیم که هم‌زمان با ریاست جمهوری اسلوونی در شورای اتحادیه اروپا است. ما از شرکای ایرانی خود، ازجمله زنبورداران، انجمن‌های آن‌ها، رسانه‌ها و سایر مؤسسات زنبورداری دعوت می‌کنیم تا به ما بپیوندند.

ایران و اسلوونی چگونه در زمینه زنبورداری همکاری می‌کنند؟

اسلوونی بر اهمیت زنبورهای عسل تأکید می‌کند و اقدامات متعدد ملی و برنامه‌های اروپایی و فائو را در زمینه زنبورداری اجرا می‌کند. اسلوونی خانه زنبورهای عسل بومی کارنیولان است و به‌عنوان کشوری با سنت دیرینه در زنبورداری شناخته می‌شود، ما در حال به اشتراک گذاشتن تجربیات و دانش خود برای کمک به توسعه پایدار و کشاورزی پایدار و همچنین پیشرفت سایر کشورها در این زمینه هستیم.

صادرکنندگان اسلوونی علاقه‌مند به همکاری با ایران در محصولات زنبورعسل هستند که در صنایع مختلف ازجمله مواد غذایی، دارویی، مواد آرایشی مورداستفاده قرار می‌گیرند و همچنین می‌توانند تجهیزات زنبورداری را نیز ارائه دهند. از این نظر، همکاری بین اسلوونی و ایران در بخش‌های مختلف زنبورداری، با تأکید بر آموزش حرفه‌ای، اجرای کنترل مؤثر بهداشت، انتقال دانش، روش‌ها و فن‌آوری‌های جدید درزمینه گسترده‌تری از زنبورداری، تقویت‌شده است. تفاهم‌نامه (MoU) بین انجمن زنبورداران اسلوونی و انجمن زنبورداران ایران سال گذشته در کرج قطعاً به این تلاش‌ها کمک خواهد کرد.

با اعلام روز جهانی زنبورعسل و افزایش علاقه به دانش و آموزش بیشتر در زمینه زنبورداری، دولت اسلوونی آکادمی بین‌المللی زنبورداری را در اسلوونی تأسیس کرد. مأموریت اصلی آکادمی که بخشی از انستیتوی کشاورزی اسلوونی است، افزایش دانش در زمینه پرورش زنبورعسل درصحنه بین‌المللی، توسعه زنبورداری، تنوع زیستی، گردشگری، بهبود فرصت‌های شغلی و افزایش آگاهی در مورد اهمیت زنبورهای عسل و گرده‌افشان‌ها است.

در همین راستا، سفارت جمهوری اسلوونی در تهران به‌منظور ارتباط متخصصان اسلوونیایی و ایرانی و تسهیل انتقال دانش و فن‌آوری در زمینه زنبورداری، مراقبت‌های بهداشتی زنبورها و آموزش حرفه‌ای زنبورداران، میزگردی در زمینه همکاری در زنبورداری در ماه فوریه سال جاری برگزار کرد. در کنفرانس مجازی رئیس آکادمی زنبورداری اسلوونی، آکادمی زنبورداری اسلوونی را معرفی کرد. شرکت‌کنندگان علاقه زیادی به یادگیری در مورد بیماری‌های زنبورعسل، فن‌آوری‌های مدرن در زنبورداری، تجهیزات تخصصی، تولید عسل و کنترل کیفیت داشتند.

خرسندم که به اطلاع شما برسانم که همکاری بین متخصصان اسلوونیایی و ایرانی در زمینه زنبورداری به‌خوبی در حال پیشرفت است. چند زنبوردار ایرانی قصد دارند تا در کلاس‌های آکادمی زنبورداری اسلوونی شرکت کنند. آن‌ها همچنین در برنامه‌هایی با محوریت زنبورداری - گردشگری و زنبورداری - تندرستی شرکت خواهند کرد که به‌طور قابل‌توجهی به توسعه پایدار اکو توریسم سبز کمک می‌کنند.

بنابراین، ما همکاری خود را با شرکای ایرانی در زمینه‌های مختلف، ازجمله تشکیل کارگاه‌های مختلف در ایران با مشارکت مربیان اسلوونیایی، ادامه خواهیم داد. زنبورداران و تولیدکنندگان عسل ایرانی فرصت شرکت در مراسم‌های سخنرانی متخصصان اسلوونیایی را خواهند داشت. آن‌ها روش‌های سنتی اسلوونیایی را در زنبورداری با توجه ویژه به مباحث بهداشتی ارائه می‌دهند.

  • خانم سفیر بی‌نهایت از همکاری جنابعالی در انجام این مصاحبه سپاسگزاریم

من هم از شما تشکر می‌کنم. موفق باشید./

پایان گفت و گو

 

۱۰
۰
دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید