۱۸۱۵
۵
۲

اسدالله عالیخانی: زنبورعسل می‌تواند علم و صنعت کشور را دگرگون و شکوفا کند/ بال و پرش بدهید!

گفتگوی خواندنی عسلنا با پدر زنبورداری لرستان
گفتگوی خواندنی عسلنا با پدر زنبورداری لرستان
عالیخانی، پیشکسوت صنعت زنبورداری کشور معتقد است اگر مسئولین کشور به زنبورعسل و زنبورداری توجه کنند، محصولات سلامت‌محور این حشره که حتی نیمی از ظرفیت‌هایش هم کشف نشده، توان دگرگونی علم، صنعت، ورزش، اشتغال و پزشکی و داروسازی کشور را دارد و می‌تواند به معنای کلمه اقتصاد ایران را دگرگون کند و بسیاری از مشکلات محیط‌زیست و برهم خوردن نظم طبیعت، حاصل بی‌توجهی به این حشره قرآنی است.

به گزارش پایگاه خبری صنعت زنبورداری ایران، اسدالله عالیخانی، پیشکسوت و زنبوردار نمونه کشور، دل را به دامنه کوهستان سپرده و می‌گوید؛ بالشت زیر سرش مار است! سقفش آفتاب سوزان است و فرشش خاک. این چهره‌های ماندگار صنعت زنبورداری، با این بیت شعر سخنانش را شروع می‌کند:

ای که با نامت جهان آغاز شد

دفتر ما هم ز نامت باز شد

با ته‌لهجه زیبا و گرمش که نشانی از محبت روستایی و ایلیاتی دارد، گرمی چادر یک زنبوردار خونگرم و سخت‌کوش را در دلمان می‌نشاند و با تبریک روح نوازش به زنبورداران به مناسبت روز جهانی زنبورها، این محبت را تکمیل می‌کند.

 

 

عالیخانی چهره‌ای سخت‌کوش، تلاشگر و ممتاز برای پیگیری مطالبات زنبورداران در این سال‌ها بوده و کمتر زنبوردار باسابقه‌ای است که او را نشناسد.

او یک عاشق طبیعت و محیط‌زیست است. وقتی به زنبورستانش و گیاهان دارویی که در کنار آن کاشته است، می‌نگریم، همه عشق است و شور. او در تبریک روز زنبورعسل از یکایک زحمتکشان این صنعت نام می‌برد و از مسئولین کشور اسلوونی و خانم کریستینا رادی، سفیر اسلوونی در ایران هم با تشکری ویژه برای مساعدت در جشن‌های این روز در ایران، نام می‌برد.

زنبورعسل دیگر فقط زنبورعسل نیست! فراتر از عسل است!

این پیشکسوت صنعت زنبورداری، کشور اسلوونی را مثال میزند که با کشاورزی و زنبورداری توانسته اقتصاد خود را رونق دهد. جمله زیبایی می‌گوید: «زنبورعسل مثل گذشته دیگر فقط زنبورعسل نیست، عسل دیگر کم‌بهاترین و کم‌ارزش‌ترین محصول این حشره قرآنی است.» در حال حاضر در دنیا و کشورمان چندین محصول باارزش مثل گرده گل، بره موم، ژل رویال و زهر از زنبور تولید می‌شود که ده‌ها محصول ترکیبی از آن‌ها ساخته می‌شود که فراتر از عسل هستند و امروزه باید بگوییم که زنبورعسل فراتر از عسل است و مسئولین ما هم باید فراتر از این‌ها نسبت به حراست و اهمیت این موجود فکر و برنامه‌ریزی کنند.

عالیخانی، به مصرف عسل در زمانه کرونایی اشاره می‌کند و اینکه محصولات زنبورعسل در این دوران چقدر توانستند در افزایش ایمنی بدن انسان‌ها و حتی پیشگیری از بیماری‌ها مفید باشند. به عسل‌های دارویی و بره موم هم گریزی می‌زند و تأثیری که بر بیماری‌هایی مثل ام‌اس، روماتیسم و سرطان‌ها داشتند و افزایش امیدی که به بیماران دادند.

او معتقد است که روزبه‌روز خواص شفابخش محصولات زنبورعسل بیشتر روشن می‌شود و علم و دانشمندان هنوز نیمی از برکات این محصول را هم کشف نکردند.

سیلاب و به هم خوردن نظم طبیعت حاصل بی‌توجهی به زنبورعسل است

سخنرانی‌اش در وزارت کشاورزی را یادآوری می‌کند: آنجا گفتم که اگر شما به زنبورعسل اهمیت داده بودید و تأثیری که در گرده‌افشانی و رشد گیاهان و افزایش پوشش گیاهی دارند و اهمیتی که در اکوسیستم طبیعت ایفا می‌کنند، قطعاً با سیلاب این‌همه خسارت به کشور وارد نمی‌شد و پوشش گیاهی و مراتع شهرها را حفظ می‌کرد.

آنجا گفته بود که اگر به زنبورعسل اهمیت می‌دادید، شهرهایی مثل پل‌دختر را آب نمی‌برد و اثر همان سیلاب‌ها اکنون شده خشک‌سالی و برهم خوردن نظم طبیعت.

او سرمای شدید زمستان و نوسان دما، زود بیدار شدن درختان و از بین رفتن محصولات کشاورزی را حاصل اهمیت ندادن به زنبورعسل و برهم زدن نظم اکوسیستم و از بین بردن تنوع زیستی و گیاهی و برهم زدن نظم طبیعت می‌داند.

هنوز اهمیت آپی‌تراپی و تأثیر محصولات زنبور بر کرونا را درک نکردند

به گزارش عسلنا، عالیخانی که خالق برند طلای زاگرس هم هست، از تجربیات و تولیداتش روایت می‌کند: من به‌نوبه خود ده‌ها رقم محصولات دارویی و درمانی از عسل‌های خاص، بره موم و ترکیب محصولات زنبورعسل تولید کردم و خود و اطرافیان با مصرف آن‌ها همیشه سلامت و شادبودیم و بیماران زیادی هم با این محصولات و ترکیبات نتیجه گرفتند و از شهرهای مختلف تماس می‌گیرند و خواهان این محصولات شدند. حتی در دوران کرونا هم خیلی افراد از این محصولات نتیجه گرفتند.

می‌گوید: حتی به بیمارستان مسیح دانشوری و مراکز دیگر رفتم و پیشنهاد برپایی مرکز

آپی‌تراپی را به ایشان دادم. متأسفانه آن‌ها نپذیرفتند که برای بیماران شیمیایی یا سرطانی این روش را راه‌اندازی و امتحان کنیم. در بیمارستان بقیه‌الله و نزد آقای دکتر تولایی و دوستان دیگر در دانشگاه شهید بهشتی نیز تجربیات خود درباره پیشگیری و مقابله با کرونا توسط محصولات زنبورعسل را ارائه دادیم و تأکید کردیم که حداقل توان این محصولات افزایش ایمنی و مقاومت بدن در برابر این بیماری است و قطعاً در این راه تا ساخته‌شدن داروی تائید شده تلاش می‌کنیم.

استاد عالیخانی امیدوار است که این چشم‌انداز امیدبخش روزی به گشایش درهای علم و ساخت داروهای بیشتری منجر شود و اطمینان می‌دهد که بازهم زنبورعسل ما را از بیماری‌ها و مشکلات بزرگ نجات می‌دهد.

وزارت بهداشت به دلیل سلامت‌محور بودن محصولات باید از زنبوردار حمایت کند

او معتقد است: تنها نباید وزارت جهاد کشاورزی متولی زنبورداری باشد، بلکه وزارت بهداشت هم وظیفه دارد به دلیل سلامت‌محور بودن عسل و محصولات زنبورعسل از این صنعت حمایت کند و بعدازاین جلسات و بزرگداشت‌ها، نگرش، حمایت و عملکرد مسئولین کشوری در نگاه به زنبورعسل و خدمات و فواید این حشره تغییر و ترقی پیدا کند و توجه بیشتری به زنبورعسل داشته باشند.

بی‌توجهی به زنبورعسل، بی‌حرمتی به آیات خداوند و سفارش‌های بزرگان است

به گزارش عسلنا، زنبوردار نمونه کشور، برای زنبورها حرمت زیادی قائل است و این‌گونه توصیف می‌کند: زنبورعسل تاکنون مفیدترین حشره‌ای است که بشر به دنیادیده و خداوند خلق کرده است و سودمندی‌اش از همه موجودات و حیوانات غیر بشر قطعاً برجسته‌تر است. بی‌توجهی به زنبورعسل، بی‌حرمتی به آیات خداوند و سفارشات بزرگان است.

او می‌گوید: دنیا اکنون نگران کمبود زنبورعسل و تلفات آن و دلواپس کاهش گرده‌افشانی این موجود است ولی در کشور ما که از این حشره مفید بهره‌مند‌است، بسیار کمتر از سایر کشورها اهمیت این موجود فرهنگ‌سازی شده است.

زنبورعسل و محصولاتش می‌تواند ورزش را هم متحول کند

عالیخانی فواید محصولات زنبورعسل برای ورزشکاران را پیش می‌کشد: این‌همه داروهای شیمیایی مضر و مکمل‌های غیرمجاز و قاچاق وارد کشور می‌شود و استعدادهای ورزشی ما را تباهمی کند، ولی ما گرده گل و محصولات زنبور را به‌وفور داریم که در تأمین پروتئین و ویتامین‌ها و عضله سازی مفید هستند ولی برای جایگزینی و مصرف این محصولات هیچ حمایتی نمی‌بینیم.

او از فواید زنبورعسل و گرده گیری و گرده‌افشانی این حشره در بهبود میوه‌ها و دانه‌ها در اندازه و عطروطعم و تأثیرش بر کاهش سرمازدگی گل‌ها و درختان می‌گوید و تأکید دارد که اگر این مسائل برای کشاورزان اطلاع‌رسانی شود، قطعاً زنبوردار و زنبورها را به چشم رقیب و تهدید نمی‌بینند.

چینی‌ها با طب سنتی و محصولات زنبورعسل روبروی کرونا ایستادند

این پیشکسوت با طعنه می‌گوید: حداقل مسئولان ما از چینی‌ها یاد بگیرند که بره موم خود را صادر نمی‌کنند و برای مصرف کشور خود و ساخت داروها نگه می‌دارند چون فواید عجیبش برای سلامتی را دیدند ولی ما هنوز در گام اول رسمیت یافتن این محصول هستیم.

چینی‌ها با طب سنتی و همین داروها توانستند قبل از رواج واکسن، کرونا را به‌زانو درآوردند و مردمشان را نجات دهند. همین بره موم و زهر زنبور به‌عنوان دو محصول پایه، قابلیت توسعه و شکوفایی پزشکی جهان را دارد.

به گزارش عسلنا، صحبت‌های اسدالله عالیخانی، پیشکسوت صنعت زنبورداری شیرین و تازه است و نشان از عشق عمیق او به زنبورعسل و محصولاتش دارد. از سخنانش نکته‌های زیادی می‌شود آموخت و بنا داریم از این چهره‌های خودآموخته نظیر او بیشتر بهره ببریم و چه به‌جاست اگر مسئولین و متولیان، امثال این پیشکسوتان صنعت زنبورداری را در تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم سازی‌ها شرکت دهند./

۵
۰
۲ دیدگاه
 
us
حسین هیربد | ۲ سال پیش
تجارب آقای عالیخانی را از شروع کار تا توسعه و داروهای مختلف از محصولات عسل را تجربه کرده وانچه فرموده‌اند به نظر بنده مورد تایید می‌باشد شاید با حمایت زنبورداران ایران بتوانیم تحول بزرگی را در جهان صادرات ایجاد کنیم عسل عالیخانی را بعنوان سمپل به تمام کشور‌های حوزه خلیج فارس رایگان داده ام و بار ها درخواست داشته ام اما مصارف داخلی اجازه صادرات را نمی‌دهد.بنابرای
ن اگر به تولید انبوه برسد با همین کیفیت از بهترین اقلام صادرات غیرنفتی به شمار خواهد رفت ۱۵ سال پیش خودم در خواست ژل رویال ایشان را بمقدار ۶ کیلو داشته ام که بعلت کمیت زنبور نتوانستم صادرات کنم کیلویی ۴۰۰۰۰۰۰۰ ریال بود که توان تولید آنرا نداشتیم اگر این صنعت.پشتیبانی شود ترکیبی از تولید و ترکیبی از اکوسیستم طبیعی طبیعت بازسازی خواهد شد که ساخت آن توسط بشر امکان پذیر نیست واگر هم باشد صدها برابر زنبور هزینه خواهد داشتاز گفته های ایشان بعنوان گروه تولید و صادرات سیماشکی آسیا حمایت میکنم
۰
۰
 

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید