۱۱۵۹
۱
۰

ساعتی با محمدرضا منتظری زنبوردار نمونه استان اصفهان

از نیش و نوش زنبورها تا برکت جاری زنبورداری
از نیش و نوش زنبورها تا برکت جاری زنبورداری
محمدرضا منتظری از زنبورداران تلاشگر و نمونه موفقی از پایمردی در این شغل است. او که اثبات کرده هیچ محدودیتی برای موفقیت وجود ندارد در سال‌های اخیر به رکوردها و نتایج مطلوبی در زنبورداری رسیده. صفا، تواضع و صبوری این مرد بزرگ مثال‌زدنی است.

به گزارش پایگاه خبری صنعت زنبورداری ایران، این بار به سراغ یکی از زنبورداران نمونه کشور و استان اصفهان رفتیم که الگویی بزرگ برای فعالیت حرفه‌ای و تولیدی موفق برای زنبورداران و عموم جوانان است. محمدرضا منتظری که تاکنون موفقیت‌های زیادی در تولید و برداشت عسل داشته، با همت بلندش و علی‌رغم اینکه جانباز 70 درصد است، توانسته در سال 1398 از 450 کلنی خود با میانگین حدود 10 کیلو، جمعاً 4 و نیم تن عسل طبیعی باکیفیت تولید کند. آقای منتظری تاکنون بارها به‌عنوان تولیدکننده برتر و زنبوردار برتر شهرستان و استان انتخاب‌شده است و تقدیرنامه‌های فراوانی از مسئولین استانی و کشوری دریافت کرده است.

رزمنده نوجوان دیروز و ایثارگر سنگر تولید امروز

به گزارش عسلنا، آقای منتظری، در سال 1365 بعد از فتح فاو و عملیات والفجر 8 که در قالب واحد مهندسی رزمی لشگر مقدس و خط‌شکن 8 نجف اشرف در جبهه‌ها به فعالیت بر روی لودر و تقویت خاک‌ریزها و سنگرها مشغول بود، همچون دیگر هم‌رزمان و سنگر سازان بی سنگر، هدف تیر خصم دشمنان وطن قرار گرفت و مجروح شد. این جانباز و ایثارگر دفاع مقدس که عاشقانه جانش را برای مام میهن و دفاع از مرزوبوم و ناموس میهن در طبق اخلاص گذاشت، سال‌هاست علی‌رغم برخی محدودیت‌های جسمی، باپشتکار تمام و پایمردی مثال‌زدنی در سنگر تولید به فعالیت شبانه‌روزی می‌پردازد.

30 سال عشق به زنبورها

محمدرضا که قبل از اعزام به جبهه‌ها، محصل بود و در خانواده‌ای کشاورز بزرگ‌شده بود، در نوجوانی علی‌رغم سن پایین در جبهه به رانندگی لودر و ادوات سنگین پرداخته که این همت والا و خارق‌العاده، خود نشان از روح بلند و توانایی‌های منحصربه‌فرد او دارد.

محمدرضا، پس از مجروحیت، نتوانست خانه‌نشینی را تحمل کند و مدتی به‌اتفاق یکی از اقوام که زنبوردار بود به زنبورستان او می‌رفت و اینجا بود که عشق و علاقه اولیه او به زنبورداری شکل گرفت. سال 67 بود که اولین کلنی زنبورعسل خود را خرید و به‌صورت آزمایشی کار را شروع کرد و اکنون نیز پس از بیش از 30 سال و کسب موفقیت‌های زیاد، هنوز بی‌ادعا و صمیمی خود را شاگرد مکتب زنبورداری می‌داند. او با لهجه شیرین نجف‌آبادی و مهربانی و تواضع خاصش که هر مخاطبی را مجذوب می‌کند، به گرمی و محبت از ما استقبال کرد و به گفتگو نشستیم:

 

 

دنبال پشت‌میزنشینی نباشیم/ برکت در تلاش و پشتکار است

منتظری معتقد است جوانان امروزی نباید دنبال مشاغل آسان و پشت‌میزنشینی باشند، بلکه برکت زندگی و شغل در پشتکار و تلاش مداوم است. او خود مدیریت زنبورستانش را بر عهده دارد و کلیه کارهای زنبورداری را شخصاً انجام می‌دهد و فقط در جابجایی و حمل‌ونقل و مهاجرت از دیگران کمک می‌گیرد.

یکی‌یکی سر کندوها می‌رود و کارهای اصلی، رسیدگی، پیوند زدن، دارو دادن و تشخیص بهداشت و بیماری کلنی را شخصاً انجام می‌دهد.

او می‌گوید: جوانان با یک مدرک دانشگاهی فقط به پشت میز و امضا کردن فکر نکنند چون باید تولیدی اتفاق بیفتد تا آن‌ها بتوانند امضا کنند و باکمی همت می‌توانند یک کار تولیدی مفید داشته باشند و بر اساس آیه (ان مع العسر یسرا) به دنبال هر سختی هم قطعاً آسایش و راحتی است و رزق و روزی حلال لذت خاصی دارد.

خدا به رزق حلال زنبورداری برکت می‌دهد

محمدرضا درآمد زنبورداری را اگرچه این روزها سخت به دست می‌آید ولی بابرکت و کارگشا در زندگی می‌داند و اضافه می‌کند: باید به این برکت اعتقاد داشته باشیم و ایمان به‌روزی حلال داشت تا برکت جاری شود. با این مشکلات و گرانی‌ها اگر بخواهیم مخارج زنبورداری را هرروز بنویسیم و روی کاغذ بیاوریم، قطعاً دخل‌وخرج باهم هماهنگی ندارد ولی در کل حلال بودن این رزق و برکتش سبب شده که امورات بچرخد و از مشکلات عبور کنیم.

فواید گرده‌افشانی روزبه‌روز همگانی‌تر می‌شود

منتظری در مورد فواید محصولات زنبورعسل و اهمیت این حشره مفید در طبیعت می‌گوید: زنبور اگر اهمیت نداشت نامش در قرآن و روایات ذکر نمی‌شد. بحث گرده‌افشانی زنبورها و اهمیتش هم روزبه‌روز دارد در جامعه تفهیم می‌شود و مردم می‌فهمند این گرده‌افشانی چه اثر مطلوبی در پرباری درختان و گیاهان و سالم‌تر شدن محصولات و میوه‌ها دارد. دردانه‌های روغنی مثل کلزا، عملکرد زنبور ده‌ها برابر سبب باروری بهتر آن می‌شود و در درختان بادام و سیب هم تأثیر مطلوبی بر اندازه و کیفیت محصول دارد. کشاورزان کم‌کم دارند به اهمیت زنبور پی می‌برند و در نقاطی از زنبورداران برای استقرار و بهبود کیفیت محصول زراعی و کشاورزی دعوت می‌کنند و کم‌کم رقابت و احساس تهدید برای کشاورزان به رفاقت و تعامل تبدیل‌شده است.

برخی باورهای غلط البته هنوز وجود دارد و مثلاً در برخی نواحی جنوب کشور فکر می‌کنند کار کردن زنبور روی درختان لیمو، به این میوه این درخت آسیب می‌زند درصورتی‌که این‌طور نیست و زنبور برای همه طبیعت سودمند و سبب افزایش تنوع گیاهی بوده و حتی برای دام‌ها و تغذیه سایر جانوران مفید است.

بهبود کیفیت محصول در اثر کار زنبور را به چشم دیدم

در مزرعه ذرت وقتی زنبور روی گل ذرت می‌نشیند و گرده‌برداری می‌کند این گرده‌ها روی کاکل ذرت می‌نشیند و در هوا جابجا می‌شود و باروری چند برابری و بهبود محصول ذرت را به همراه دارد.

این زنبوردار نمونه، در خصوص عسل و محصولات زنبورعسل روایت می‌کند: از اینکه امروزه مردم و جامعه مسئولان به عسل تغذیه‌ای هم راضی شدند باید تأسف خورد و اینکه متأسفانه با خیل عظیمی از عسل‌های دست‌ساز و زنبور ندیده روبرو شدیم. اینجا خوب مردم هم حق‌دارند به همه‌چیز شک کنند و دیوار بی‌اعتمادی بلندتر شود.

می‌گوید: تشخیص عسل خوب و طبیعی و ادعا کردن درباره آن مشکل است و متأسفانه شاهدیم در ابعاد وسیع صنعتی، عسل‌های ارزان و بی‌کیفیتی در شبکه توزیع قرار دارد که اعتبار این صنعت سلامت‌محور را زیر سؤال می‌برد.

 با درجه‌بندی تولیدات، منزلت عسل طبیعی احیا شود

در مورد اصالت محصولات زنبورعسل، منتظری، گرده گل را سالم‌ترین محصولی می‌داند که امکان تقلب در آن نیست. در مورد ژل رویال، بر این باور است که واردات بی‌رویه ژل‌های چینی و قاچاق که از حالت فریز خارج‌شده و قطعاً کیفیت ژل ایرانی را ندارد بازار را آسیب‌زده و باید برای از بین نرفتن تلاش‌های موفقی که در این سال‌ها در صنعت ژل رویال شده، بازار این محصول از نظارت دقیق‌تری برخوردار باشد. جلوگیری از فروش ژل چینی به‌جای ایرانی و یا مخلوط کردن این دو، آسیب زیادی به این صنعت خواهد زد.

این کارآفرین تلاشگر پیشنهاد می‌دهد که با نظارت دقیق می‌تواند همه انواع عسل تغذیه‌ای و طبیعی تولید شود، ولی باید با درجه‌بندی دقیق و ذکر دقیق نوع عسل بر روی برچسب محصول، مردم بدانند که این عسل دارای چه کیفیتی است و آن زمان است که مردم‌فریب قیمت ارزان را نمی‌خورند و قطعاً عسل طبیعی جایگاه خود را پیدا می‌کند. مردم عسل را به‌عنوان شفا می‌خرند و قطعاً وقتی شفافیت باشد عسل پاتیلی و دست‌ساز هیچ خریداری پیدا نمی‌کند.

او با تواضع در کلامش می‌گوید: دوستانی که مرا به‌عنوان زنبوردار نمونه پیشنهاد کردند، لطف داشتند وگرنه بسیار عزیزانی هستند که از من قوی‌تر کارکردند و بیشتر زحمت کشیدند و من خودم پیش آن‌ها شاگردی کرده و یاد گرفته‌ام.

تولید نژاد خوب و آرام و مدیریت دقیق عامل موفقیت است

منتظری معتقد است: عبور از زنبورداری سنتی و به‌روز شدن و یادگیری مطالب و فنون جدید، بسیار به موفقیت او کمک کرده است. او از قاچاق ملکه‌ها و مرغوب نبودن ملکه‌های موجود گلایه دارد و از ضربه خوردن اکثر زنبورداران از این مسئله حرف می‌زند: آزمون‌وخطای لاین‌های مختلف سبب زیان زنبورداران و عقب افتادن تولید و هدر رفتن سرمایه‌ها می‌شود. ما از ملکه ایرانی که نیازهای ما را برطرف می‌کند، استقبال می‌کنیم و علاقه داریم که از نژاد وطنی استفاده می‌کنیم.

به گزارش عسلنا، این زنبوردار برتر کشور، یکی از عوامل موفقیت خود را انتخاب نژادهای آرام زنبورعسل می‌داند که سبب شده در بیشتر مواقع حتی او بدون لباس مخصوص و بدون کلاه توری به زنبورها سرکشی کند و حدود 3 تا 5 کیلو تفاوت برداشت در هر کلنی این مدیریت انتخاب و تولید نژاد خوب به همراه داشته است. پشتکار و تلاش و علمی کار کردن را عامل دیگر موفقیت می‌داند و عشق و علاقه را مکمل همه این‌ها. می‌گوید: از نیش خوردن هراس ندارد و گریزان نیست و تا این رابطه بین زنبوردار و کندو به وجود نیاید، موفقیت حاصل نمی‌شد./

۱
۰
دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید