۵۹۲
۸
۰

علیرضا صفاخو: تجربه دو دهه روزنامه‌نگاری‌ام را وقف دفاع از صنعت زنبورداری کرده‌ام

گفتگوی عسلنا با مدیر روابط عمومی اتحادیه سراسری زنبورداران ایران
گفتگوی عسلنا با مدیر روابط عمومی اتحادیه سراسری زنبورداران ایران
مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل و مشاور مدیرعامل اتحادیه سراسری زنبورداران ایران که 20 سال تجربه اطلاع‌رسانی و روزنامه‌نگاری تخصصی در بخش کشاورزی دارد، می‌گوید: برای شنیدن شدن صدای زنبورداران، حل مشکلات و دفاع از عموم تولیدکنندگان و دیگر اهالی سخت‌کوش این صنعت، تمام توان و داشته‌های خود را برای صنعت زنبورداری، در طبق اخلاص گذاشته‌ام.

به گزارش پایگاه خبری صنعت زنبورداری ایران، پس از انتخاب «میرمحسن موسویان» به‌عنوان مدیرعامل اتحادیه سراسری زنبورداران ایران، وی با باوری که به امر روابط عمومی و اطلاع‌رسانی داشت، در نخستین اقدام برای هدف‌گذاری و پیشبرد برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و درازمدت اتحادیه؛ با صدور حکمی «علیرضا صفاخو» را به‌عنوان مشاور و مدیر روابط عمومی اتحادیه سراسری زنبورداران کشور برگزید.

اتحادیه سراسری زنبورداران کشور از معدود تشکل‌های کشاورزی کشور است که دارای روابط عمومی تخصصی و آشنا به امور رسانه، با تجربه بیش از 20 سال فعالیت در حوزه اطلاع‌رسانی کشاورزی به‌طور عام و زنبورداری به‌طور خاص طی سال‌های اخیر است.

مهندس علیرضا صفاخو، از خبرنگاران و روزنامه‌نگاران متخصص خبره در زمینه کشاورزی است که دو دهه به‌صورت تخصصی در این حوزه با رسانه‌های کشور، روابط عمومی‌ها و سازمان‌های خصوصی و دولتی همکاری داشته و توانسته نقش مؤثری را در اطلاع‌رسانی این صنعت مهجور و از نفس افتاده ایفا کند.

به گزارش عسلنا، ازآنجاکه امروزه روابط عمومی‌ در سازمان‌ها، با کارکردهایی نظیر؛ شناخت، درک متقابل و ارتباطات به‌منظور دستیابی به اهداف به‌عنوان یک اصل اساسی مدیریت پذیرفته‌شده است؛ در دنیای امروز به‌عنوان عنصر قوی در ارزیابی و تقویت برنامه‌ها و پیشبرد اهداف سازمان‌ها تلقی می‌شوند. کما اینکه تمامی فعالان جامعه در بخش‌های مختلف فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و ... جویای مدیران روابط عمومی‌ هستند که آنان را در طراحی روش‌های معقول و تعیین خط‌مشی‌های مرتبط با آینده یاری دهند.

 

 

در این رابطه، اتحادیه سراسری زنبورداران ایران، از معدود تشکل‌های کشاورزی کشور بود که به‌درستی نیاز به یک روابط عمومی آشنا به امور رسانه و خبر را درک کرد و فردی شایسته همچون «علیرضا صفاخو» را برای این امر مهم مأمور ساخت. مأموریتی که به‌طورقطع، ساده و آسان نیست، اما شدنی است. مشروط بر آنکه تمام اهالی صنعت زنبورداری به مقوله تأثیرگذاری رسانه و اطلاع‌رسانی هدفمند و هوشمند بر اذهان تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران کشورمان باور راستین داشته باشند.

فرصت را غنیمت شمردیم تا با این چهره موفق صنعت زنبورداری و اطلاع‌رسانی به گفتگو بنشینیم. مهندس علیرضا صفاخو، مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل اتحادیه سراسری زنبورداران ایران، به گرمی و با روی گشاده پذیرای پاسخ به سؤالات ما شد:

عسلنا: جناب صفاخو، شما سال‌های طولانی به‌عنوان یکی از روزنامه‌نگاران بخش کشاورزی فعالیت داشته‌اید؟ چه شد که مدیریت روابط عمومی و اطلاع‌رسانی اتحادیه سراسری زنبورداران ایران را پذیرفتید؟ به‌ویژه که تاکنون اتحادیه زنبورداران فاقد کرسی روابط عمومی به معنای تخصصی آن بوده است؟

صفاخو: ببینید، دغدغه اصلی و اولویت یک روزنامه‌نگار در حوزه اقتصادی و گروه کشاورزی به‌طور عام و زنبورداری به‌طور خاص، دفاع از حقوق تمام مردم و اهالی این صنعت، اعم از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان است. حال اینکه پس از سال‌ها نگارش گزارش و انجام صدها مصاحبه حضوری و تلفنی در دفاع از تولید عسل سالم و سایر حقوق بهره‌برداران، از سوی آقای مهندس میرمحسن موسویان (مدیرعامل اتحادیه سراسری زنبورداران ایران) دعوت به همکاری شدم و پس از مشورت با برخی اساتیدم در حوزه رسانه باافتخار به‌عنوان تجربه‌ای گران‌سنگ، در دوران حرفه‌ای رسانه‌ای خود، مدیریت روابط عمومی یک تشکل زیر بخش کشاورزی را پذیرفتم. البته این نکته را نیز باید متذکر شوم که تغییر استراتژی اعضای هیئت‌مدیره اتحادیه در پذیرش باور تأثیر استفاده از یک فعال رسانه‌ای به‌عنوان روابط عمومی نیز در قطعیت تصمیم این‌جانب مؤثر بود.

چرا این اتفاق از همان آغاز دوره هیئت‌مدیره کنونی رخ نداد؟

اجازه بدهید واکاوی دلایل این اتفاق را به آینده موکول ‌کنم؛ چراکه توضیح دلایل اصلی این موضوع و ادا کردن اصل ماجرا چه‌بسا موجب بروز برخی سوء تفاهمات نزد برخی دوستان شود و بنا ندارم تا گذشته‌ای را که پشت سر گذاشتیم، پیش رو آورم! وگرنه بنده با منتخبان هیئت‌مدیره اتحادیه هیچ مشکلی نداشتم و آن‌ها نیز به موضوع اطلاع‌رسانی در حد امکانات و معذورات اقتصادی و مالی اتحادیه را باور دارند.

استراتژی اطلاع‌رسانی اتحادیه سراسری زنبورداران ایران پس از حضور شما چیست؟

یکی از استراتژی‌های روابط عمومی در این رابطه، اولویت‌بندی برخی برنامه‌ها جهت تبدیل باور به زنبورعسل به‌عنوان «نهاده زنده» برای بخش کشاورزی است که خوشبختانه حتماً مشاهده کردید مدیرعامل اتحادیه سراسری زنبورداران هم در چند مصاحبه تلویزیونی و رادیویی و با خبرگزاری‌ها این شعار را مورد استناد و تأکید قرارداد.

یعنی تنها قرار است به همین اظهارات رسانه‌ای بسنده شود؟!

به‌طورقطع، خیر. علی‌رغم اینکه پیش از تصویب طرح بیمه تأمین اجتماعی زنبورداران در قانون بودجه 1400 و همچنین سایر مذاکرات حضوری با دستگاه‌های دولتی اعم از جهاد کشاورزی، وزارت صمت و نمایندگان مجلس؛ یکی از موارد مورد تأکید مدیرعامل اتحادیه تأکید بر شعار «زنبورعسل به‌عنوان یک نهاده زنده» بوده و هست.

انصافاً شعار جالبی است. چه زمینه فکری منجر به خلق این شعار و قرار گرفتن آن به‌عنوان شعاری فرهنگ‌ساز از جانب اتحادیه سراسری زنبورداران کشور شده است؟

در این رابطه باید توجه شما را به اهمیت گرده‌افشانی به‌عنوان وظیفه استراتژیک و کلیدی زنبورعسل در امنیت غذایی بخش کشاورزی جلب کنم. به‌ویژه که باوجود گذشت حدود 16 سال از آغاز به کار اتحادیه زنبورداران کشور، هنوز دستگاه‌های دولتی و تقنینی به این باور نرسیده‌اند که حمایت از زنبورعسل حمایت از حقوق مشروع قریب به 100 هزار زنبوردار زحمت‌کش در کوه و دشت و صحرا نیست! درواقع حمایت از حقوق زنبوردار ارزش دادن به زندگی 85 میلیون ایرانی و پیشگیری از تهدید امنیت غذایی و سلامت تغذیه سلولی آن‌هاست. موضوعی که متأسفانه به‌کرات مشاهده‌شده که برخلاف مدیران ارشد اقتصادی کشورهای اروپایی و آمریکایی، در ایران در اولویت بیستم تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران کشورمان حتی در بخش کشاورزی نیز نبوده است!

حال این پرسش پیش می‌آید که تا چه اندازه این شعار را توانسته‌اید نهادینه‌سازی کنید؟ آیا به‌اندازه‌ای فراگیر شده که تأثیرات خود را بگذارد؟

به‌طورقطع اتحادیه سراسری زنبورداران کشور، فقط گام نخست را برداشته است، وگرنه هنوز به لحاظ ایجاد یک بسیج ملی در این خصوص و همسو کردن همه دستگاه‌ها که در رأس آن اتحادیه‌های استانی و تعاونی‌های شهرستان‌ها هستند؛ گام‌های اصلی و مهمی باید برداشته شود که برنامه‌های اتحادیه در این خصوص را به امید خدا در گفتگوی دیگری با همین محور به عرض شما و خوانندگانتان خواهم رساند.

عمده مانع پیشبرد سریع این استراتژی اطلاع‌رسانی را در چه می‌دانید؟

عمده‌ترین مانع شیوع ویروس کووید -19 و بیماری کرونا بود که مانع شد تا در «روز جهانی زنبورهای گرده‌افشان» امسال بتوانیم ایده عملیاتی آن را به شکل مویرگی در تمام شهرها و روستاهای کشور نهادینه کنیم؛ اما ازآنجاکه بر این باورم هیچ مانعی نباید توجیه دست روی دست گذاشتن شود، در فرمتی تازه ایده خود را کلید خواهیم زد که زمان آن را نیز در موعد مقرر نزدیک به حضور شما و خوانندگانتان اعلام خواهم کرد.

به‌استثنای مدیرعامل، کدام‌یک از اعضای هیئت‌مدیره را در حمایت از استراتژی اطلاع‌رسانی مصمم‌تر دیدید؟

صادقانه می‌گویم هیچ‌کدام از اعضای هیئت‌مدیره را حداقل تا امروز که با شما مصاحبه می‌کنم، مانع و مخالف طرح‌های در دستور کار روابط عمومی ندیدم.

تعارف می‌فرمایید؟! یعنی همه مطالبات خود را به معنای ابزار کار لازم مطرح کرده‌اید و آن‌ها پذیرفته‌اند؟

خود این دوستان هم من را به‌عنوان یک فرد صریح و بی‌تعارف می‌شناسند و اصولاً چه در دوران روزنامه‌نگاری‌ و چه در دوران پس از پذیرش مسئولیت روابط عمومی در اتحادیه، کوشیده‌ام به این ویژگی پایبند و متعهد باشم. لذا انصاف نیست که وقتی تا امروز مخالفت و مقاومتی از جانب آن‌ها ندیده‌ام، ادعایی بدون پشتوانه و دلیل مطرح کنم؛ اما در خصوص این بخش از پرسش شما که آیا همه امکانات لازم را مطالبه کرده‌ام یا نه باید در این حد عرض کنم که مطالبات موردنیاز من بر اساس تحلیل خودم از شرایط و همچنین درک شرایط مالی و اقتصادی خواهد بود و خودم بنا نداشته‌ام تا در اولویت‌بندی امور برخی ملاحظات طبیعی اتحادیه را نادیده بگیرم؛ اما قطعاً در آینده حسبِ شرایط موردنیاز به سرمایه‌گذاری ویژه در حوزه اطلاع‌رسانی فراگیر نیز مبادرت خواهیم ورزید.

  • جناب مهندس از وقتی‌که در اختیار پایگاه خبری عسلنا قراردادید، سپاسگزاریم

من هم به‌نوبه خود و به نمایندگی از اتحادیه از شما و همکاران برای ایجاد چنین پایگاه اطلاع‌رسانی تخصصی تشکر و سپاس داشته و برای شما آرزوی موفقیت دارم./

۸
۰
دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید