۴
۰

زنبورعسل؛ این حشره قرآنی را در برابر توفان حوادث تنها نگذاریم

رادپور، عضو هیئت‌مدیره اتحادیه سراسری زنبورداران، تأکید کرد:
رادپور، عضو هیئت‌مدیره اتحادیه سراسری زنبورداران، تأکید کرد:
یوسفعلی‌ رادپور، عضو هیئت‌مدیره اتحادیه سراسری زنبورداران کشور و اتحادیه زنبورداران استان خوزستان با انتقاد از عملکرد سازمان‌های متولی و با توجه به مشکلات صنعت زنبورداری و تلفات فراوان زنبورها که امنیت غذایی و نظم اکوسیستم را به خطر می‌اندازد، از مسئولین خواست هوشیار باشند و با توجه به اهمیت موضوع این مسائل به دغدغه عمومی تبدیل شود و این حشره قرآنی را در برابر توفان حوادث تنها نگذاریم.

به گزارش پایگاه خبری صنعت زنبورداری ایران، یوسفعلی رادپور عضو هیئت‌مدیره اتحادیه سراسری زنبورداران کشور و عضو هیئت‌مدیره و اجرایی اتحادیه زنبورداران استان خوزستان با ارسال یادداشتی به عسلنا، از نبود دغدغه‌های همگانی در مورد زنبورعسل نوشته است و اینکه چرا مسئولین فقط از ظرفیت‌های زنبورعسل به‌صورت تبلیغاتی بهره می‌برند و بعد از روز جهانی زنبورهای گرده‌افشان، مشکلات این صنعت را فراموش می‌کنند.

بی‌تفاوتی مسئولین به‌روز جهانی زنبورهای گرده‌افشان

این کارشناس ارشد زنبورعسل می‌نویسد: در کنار پیامک‌های غیررسمی دو- سه روز قبل از روز جهانی زنبور که 30 اردیبهشت 1400 بود؛ صبورانه منتظر شدم تا قبل از پیام خود ببینم و بخوانم که کدام مسئول ارشد بخش کشاورزی ما این روز را به‌صورت مکتوب، تبریک و شادباش خواهد گفت؟!

حتی یک پیام تبریک رسمی و دلجویی از زنبورداران نشد

رادپور، می‌افزاید: انتظاری که تا پایان روز 31 اردیبهشت نیز محقق نشد تا همان‌طور که پیش‌بینی می‌کردم اثبات شود که همچنان مسئله زنبورعسل باوجود پژوهش‌های پرشمار منتشرشده در مراجع علمی معتبر جهان، هنوز در ایران جایگاه رسمی ندارد و هنوز این حشره مفید که قرآن کریم هم از آن به نیکی یادکرده و به آن وحی نیز شده است؛ دغدغه اصلی مسئولان ارشد و میانی کشورمان حتی در بخش کشاورزی نباشد!

عضو هیئت‌مدیره اتحادیه سراسری زنبورداران، با تأسف ادامه می‌دهد: اما به‌راستی چرا؟ وقتی شعار «روز جهانی زنبور» به‌عنوان ایده ستودنی کشور اسلوونی «زنبورها را حفظ کنیم»، شعاری زیبا در راستای امنیت غذایی و زیستی همه مردم جهان ازجمله ایران عزیز ماست، آخر چرا باید در همه ارگان‌های رسمی ما در این روز سکوت رادیویی و تصویری حاکم باشد؟!

 

 

مسئولین هوشیار باشند/ چرا زنبورعسل هنوز دغدغه همگانی نیست!

این فعال صنفی و مدیر بخش خصوصی، معتقد است: حفاظت و نگهداری زنبورعسل در این برهه از زمان که از هر طرفی مورد هجوم عوامل متعدد طبیعی و انسانی و شیمیایی قرارگرفته است؛ امری واجب‌تر از نان شب است؛ چراکه نام‌گذاری هوشمندانه این روز با وحدت نظر «تشکل رسمی زنبورداران در این کشور و وزارت امور خارجه اسلوونی» موجب شد تا این ایده به‌اتفاق آرا مورد تصویب مجمع عمومی سازمان ملل متحد به‌عنوان عالی‌ترین مرجع سیاسی و حقوقی بین‌المللی قرار بگیرد.

رادپور، عنوان می‌کند: این روز بهانه‌ای شد تا برای جلوگیری از انقراض و نابودی آن، گام‌های مؤثرتر و نه الزاماً کامل برداشته شود، قبل از اینکه مشکلات حادتری در حفظ و نگهداری زنبورداری رخ دهد؛ بنابراین انتخاب این شعار و پیام آن حساسیت موضوع را بیشتر نمایان می‌کند که عن‌قریب باید تمامی متصدیان ما نیز هوشیار شوند، قبل از آنکه خیلی دیر شود.

وی درخواست می‌کند: در این راستا در سال 1400 تمام اتحادیه‌های استانی و تعاونی‌ها و همچنین مدیران دستگاه‌های دولتی باید با همکاری و همفکری و هماهنگی‌های لازم، در عمل هرگونه راهکار اجرایی که ممکن است را اتخاذ کنند تا شعار «زنبورها را حفظ کنیم» عملیاتی شود. اتفاقی که صدالبته همت و تدبیر مسئولین ذی‌ربط را نیز می‌طلبد.

مسئولین یاور زنبورداران  برای حراست از زنبورها  در برابر تلفات باشند

این پژوهشگر و کارآفرین در پایان به مسئولین پیشنهاد می‌دهد: تصمیم سازان و تصمیم گیران این صنعت بزرگ و متولیان دولتی، می‌توانند با فراهم کردن و در دسترس قرار دادن نهاده‌های لازم برای زنبورعسل باقیمت مناسبی که در توان زنبورداران باشد به توسعه این صنعت کمک کنند، چراکه به دلیل نقدینگی ناچیز و بازار مکاره سوءاستفاده‌کندگان، در زمانه کمبود شدید منابع گیاهی در فصول سرد یا خشک‌سالی شدید به‌مانند امسال، زنبورداران در نجات دادن معجزه «گرده‌افشان اصلی طبیعت» بی‌یاور هستند و نیاز به کمک ایشان دارند./

 

۴
۰
دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید