۱
۱

سومین دوره پایش سلامت کلنی‌های زنبورعسل کشور/ تغییر عوامل تلفات؛ از بحران‌های طبیعی تا داروهای قاچاق و سم‌پاشی‌ها

در گفتگوی عسلنا با دکتر علیرضا عرب، تشریح شد:
در گفتگوی عسلنا با دکتر علیرضا عرب، تشریح شد:
یکی از مجریان سومین دوره طرح پایش سلامت و میزان تلفات کلنی‌های زنبورعسل کشور، با بیان تغییر معنادار عوامل تلفات در سه سال اخیر،گفت: درحالی‌که در سال 1397 بیشترین تلفات و رتبه اول جهانی در تلفات بلایای طبیعی را داشتیم در سال‌های اخیر، عامل بلایای طبیعی و مشکلات تلفات براثر واردات ملکه، کاهش داشته و عواملی مثل؛ سم‌پاشی‌های بی‌رویه ، استفاده از داروها و مکمل‌های غیرمجاز ، بیماری‌ها و تغذیه نامناسب به‌عنوان عوامل اصلی تلفات زنبورها در عوامل انسانی ثبت‌شده است.

به گزارش  پایگاه خبری صنعت زنبورداری ایران، سومین دوره طرح  پایش سلامت کلنی‌های زنبورعسل کشور با تکیه‌بر بررسی میزان و علت تلفات زنبورستان، با  محوریت گروه علوم دامی دانشکده کشاورزی، دانشگاه تهران و با مشارکت؛ بنیاد ملی ارتقاء بهره‌وری صنعت زنبورداری، وزارت تعاون، صندوق حمایت از توسعه صنعت  زنبورداری، اتحادیه سراسری زنبورداران ایران و وزارت جهاد کشاورزی در حال انجام است.

پایان فاز اول سومین مرحله پایش  سلامت کلنی‌های زنبورعسل کشور

به گزارش عسلنا، در این رابطه  یکی از مجریان این طرح پایش ، اظهار کرد: برای سال سوم این طرح بین‌المللی که در ایران دانشگاه تهران مجری انجام آن است، از 11 فروردین امسال آغازشده و اکنون در مرحله پایان فاز اول قرار دارد که تا  دهم تیرماه تداوم خواهد داشت.

دکتر علیرضا عرب، در گفتگوی اختصاصی با عسلنا، تصریح کرد: در فاز اول این پایش گزارش‌های زنبورداران در مورد ریزش و تلفات کلنی‌ها از استان‌های مختلف کشور، با بهره‌گیری از سایت اختصاص داده‌شده و روش‌های مختلف دیگر جمع‌آوری می‌شود.

وی افزود: میزان تلفات، دلایل و عوامل آن در استان‌های کشور، در فاز اول احصا شده و در فاز دوم به سبب اینکه این داده‌ها، پیوست آزمایشگاهی ندارد، مورد بازبینی، راستی آزمایی و مستندسازی با مراجعه حضوری به استان‌ها و زنبورستان‌ها قرار می‌گیرد.

 

 

این محقق، اضافه کرد: نمونه‌گیری و انجام آزمایش از سطح استان‌ها و پیوست این نتایج به داده‌ها و آمار اولیه این پروسه را در فاز دوم تکمیل می‌کند و در فاز سوم و به‌صورت نهایی، مشکلات و عوامل جمع‌بندی شده، اولویت‌بندی می‌شود و به سازمان‌های ذی‌ربط و متولی اعلام و ارجاع می‌شود. همچنین در برابر این مشکلات، آموزش‌ها و پروتکل‌های تخصصی تدوین و در اختیار زنبورداران قرار می‌گیرد که این آموزش‌ها به‌صورت تخصصی و موردی بوده و بر اساس مشکلات استان‌ها ارائه می‌شود.

عوامل تلفات زنبورها سالانه به شکل معنادار تغییر می‌کند

این پژوهشگر زنبورداری و مسئول در گروه پایش تلفات کلنی‌های کشور، عنوان کرد: با توجه به پویایی صنعت زنبورداری، نکته جالب این است که این عوامل تلفات هرسال به شکل معناداری تغییریافته و عوض می‌شود. مثلاً در سال 1397 عامل بلایای طبیعی، سیلاب و دیگر عوامل به‌شدت بر تلفات اثر داشت، ولی در سال‌های بعد، با آموزش‌های لازم این عامل کاهش‌یافته و درحالی‌که در بحث تلفات براثر عوامل طبیعی در دنیا رتبه اول را داشتیم، در سال گذشته این نرخ به‌صورت نرمال درآمده و کاهش‌یافته است.

عرب، اضافه کرد: در سال‌های اخیر مشکلات تلفات براثر عوامل مربوط به ملکه و بلایای طبیعی کمتر شده، ولی مشکلات تلفات براثر بیماری‌ها، شدیدتر شده است که عواملی مثل سم‌پاشی‌ها هم در همین دسته تقسیم‌بندی می‌شود و در زیرشاخه بیماری‌ها عواملی دیگر مثل؛ گرسنگی، عوامل تغذیه‌ای، شیوع آفات و مرگ‌ومیر براثر سم‌پاشی‌ها و... قرار دارد.

 زنبورداران ایرانی 5 برابر کشورهای خارجی داروهای غیرمجاز استفاده می‌کنند

به گزارش عسلنا، این استاد دانشگاه با بیان اینکه در این میان و سوای عوامل طبیعی، عوامل مهمی هم در تلفات وجود دارد که منشأ آن‌ها انسانی است، گفت: مثلاً مبحث داروها با مشکلات زیادی در کشور روبروست و بازار آشفته داروهای زنبورداری با طیف وسیعی از داروهای دست‌ساز، خودساز، تقلبی و از رده خارج، موجب بروز تلفات در زنبور ستان‌های کشور شده است.

وی با اشاره به نوسان تعداد داروها و مارک‌های غیراستاندارد، میزان موجود این داروهای مضر در ایران را 5 برابر میزان موجود در کشورهای خارجی دانست و اذعان کرد: ما مواردی داشتیم که یک زنبوردار ده‌ها کلنی را به خاطر یک فرمولاسیون و داروی نامناسب تجویزشده ازدست‌داده و نابود کرده است و این دارو، هیچ‌گونه مجوز و استانداردی هم نداشته است.

داروها و مکمل‌های قاچاق و غیرقانونی، عامل بزرگ تلفات زنبورهای عسل

عرب، با بیان اینکه متأسفانه در حوزه دارو بسیار لطمه خوردیم و در حوزه تغذیه نیز مشکلات زیادی داریم، ادامه داد: طیف زیادی از روش‌های نامناسب تغذیه وجود دارد که هیچ‌گونه استاندارد و کنترل کیفیتی بر روی آن‌ها اعمال نشده و مصرف این مکمل‌ها و کمک تغذیه‌های دست‌ساز یا صنعتی ساز که غیرقانونی و غیراستاندارد هستند، تلفات زیادی را بر صنعت زنبورداری ایران تحمیل کرده است.

این مجری طرح پایش تلفات کلنی‌های کشور، ابراز کرد: در بازار آزاد متأسفانه بسیاری از داروها و مکمل‌ها وجود دارد که فرآیند کنترل کیفیت و مجوزهای استاندارد و دامپزشکی را ندارند و مورداستفاده و فروش در مبادی غیرقانونی و آزاد قرار می‌گیرند.

وی، یادآور شد: این داروها و مکمل‌ها یا کمک تغذیه‌ها، توسط خود افراد و زنبورداران یا آشنایان و همکاران آنان تهیه می‌شوند که عدم اطلاعات علمی و مهارت فنی لازم، موجب بر هم خوردن ترکیب و فرمولاسیون و سبب سمی شدن برخی از این داروها می‌شود و این افراد سهواً سبب از بین رفتن زنبورهای خود می‌شوند.

سم‌پاشی‌های بی‌رویه و غیرقانونی عامل مهم انسانی در تلفات زنبورها

به گزارش عسلنا، این پژوهشگر، تأکید کرد: مورد سوم از عوامل انسانی مؤثر بر تلفات زنبورهای عسل، سم‌پاشی‌های بی‌رویه، نادرست و غیراستاندارد و نیز ناهماهنگی بین زارعین و زنبورداران است که سبب تلفات بسیار سنگین شده است که این سه عامل مجموعاً بزرگ‌ترین عوامل انسانی مؤثر بر تلفات زنبورها در کشور است.

عرب، در پایان خاطرنشان کرد: زمانی یک سیکل پژوهشی کامل می‌شود که تحقیقات، توسعه، آموزش و ترویج و عینی، کاربردی و عملیاتی شدن این تحقیقات، صورت پذیرد و به‌صورت یک تعامل و خرد جمعی بین ارگان‌های مختلف این تحقیقات، کاربردی شده و سبب نجات و تحول یک صنعت بشود، در این مسیر ناهماهنگی هر یک از این مجموعه‌ها منجر به ناکامی یا نتیجه ندادن کل پروسه خواهد بود./

 

۱
۰
۱ دیدگاه
 
ir
رضا | ۲ سال پیش
کاش چهارتا از امثال این دکتر عرب تو حوزه های دیگه کشاورزی و دامپروری کشور وجود داشتن من میدونم ایشون چه کارایی در حق زنبورداری ایران انجام دادن خدا خیرشون بده
۰
۰
 

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید