۸۲۶
۲
۰

زنبورداری پرواری؛ راه علاج کاهش تلفات کلنی‌ها در خشک‌سالی است

در گفتگوی عسلنا، با یک کارشناس خبره تغذیه زنبورعسل، مطرح شد:
در گفتگوی عسلنا، با یک کارشناس خبره تغذیه زنبورعسل، مطرح شد:
دکتر محمد بهجتیان، کارشناس خبره تغذیه زنبورعسل با بیان اینکه در مناطق خشک و کم بارش و نیز در زمان خشک‌سالی و کاهش تنوع مراتع و گیاهان شهد زا، استفاده از روش زنبورداری پرواری، می‌تواند راه نجات و علاج عبور از خشک‌سالی و جلوگیری از تلفات باشد، گفت: در این روش استفاده از مراتع و تغذیه طبیعی محدود و زنبوردار باید با تغذیه مناسب از زنبورها حمایت کند که این نوع زنبورداری توجیه اقتصادی داشته و بهره‌وری مناسبی دارد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت زنبورداری ایران، در چند سال اخیر، تلفات کلنی‌های زنبورعسل کشور، به مشکل شماره یک این صنعت تبدیل‌شده است. اگرچه براثر خشک‌سالی، گرمایش زمین، بلایای طبیعی و خشک شالی این تلفات در همه کشورهای جهان فزونی داشته و در پی شیوع آفت‌ها و بیماری‌هایی مثل نوزما نیز گسترش‌یافته است، ولی با توجه به اثر مهم این حشره خارق‌العاده بر امنیت غذایی و تنوع زیستی، این تلفات در کشور ما به‌عنوان چهارمین دارنده بالاترین کلنی‌ها در جهان، از درجه اهمیت بالای برخوردار است و در این خصوص و در واکاوی تأثیر تغذیه بر این تلفات با یک پژوهشگر تغذیه زنبورعسل به گفتگو پرداختیم.

دکتر محمد بهجتیان، در این گفتگو با تقدیم سلام خدمت همه زنبورداران و خسته نباشید برای اطلاع‌رسانی و برگزاری خوب روز جهانی زنبورهای گرده‌افشان که مدتی قبل، پشت سر گذاشتیم، به همه کارشناسان، زنبورداران و اهالی زحمتکش این صنعت بزرگ، خسته نباشید عرض کرده و افزود: در فواید زنبورعسل در زندگی انسان، دو بعد خاص موردبررسی قرارگرفته که نقش این حشره مفید در مورد محیط‌زیست و نیز در مورد امنیت غذایی انسان و سایر جانوران است.

تلفات زنبورها را جدی بگیریم/ امنیت غذایی درخطر است

این کارشناس خبره تغذیه زنبورعسل، گفت: زنبورعسل و گرده‌افشان‌ها نقش بسزایی در باروری گیاهان و افزایش کیفیت باروری و مرغوبیت محصول، افزایش و باروری دانه‌ها و بذرها دارند و اگر این حشره نقشش در این اکوسیستم کمرنگ شده یا از بین برود، حدود یک‌سوم غذای انسان و سایر موجودات به مخاطره می‌افتد چراکه امنیت غذایی موجودات زنده، قطعاً ضامن بقای کره خاکی خواهد بود که بدون گرده‌افشان‌ها در عرض مدتی این حیات به خطر می‌افتد.

بهجتیان، تصریح کرد: نقش زنبورعسل در دهه اخیر که خشک‌سالی‌های زیادی در کره زمین داشتیم و نوسانات دما، گرمایش زمین و حوادث طبیعی زیادی را تجربه کردیم، برجسته شده و بسیار موردتوجه قرارگرفته است.

 

 

وی اضافه کرد: قطعاً یکی از روش‌های کمک به منابع طبیعی و محیط‌زیست، همین اهمیت دادن به گرده‌افشان‌هاست که سبب ثبات نظم اکوسیستم و امنیت غذایی موجودات و تنوع زیستی جانداران می‌شوند.

کاهش منابع شهدی، استفاده از کمک تغذیه و مکمل را اجتناب‌ناپذیر کرده است

این پژوهشگر اصلاح نژاد زنبورعسل، یادآور شد: با توجه به مشکلات ریزش جمعیت کلنی‌های زنبورعسل کشور در سال‌های اخیر و رشد تلفات این حشره سودمند که از حد استاندارد فرا رفته است، باید عامل خشک‌سالی‌ها و کمبود مواد غذایی مورد تغذیه زنبورها در طبیعت و استرس ناشی از این سوءتغذیه مورد بازبینی و چاره‌اندیشی قرار گیرد.

بهجتیان، تغذیه نامناسب و کاهش منابع شهدی را سبب کاهش ایمنی در زنبورها و درنتیجه افزایش و شیوع انواع بیماری‌ها دانست و اظهار کرد: این موارد سبب افزایش تلفات کلنی‌ها شده که برای مقابله با این مشکلات باید زنبورداران با روش‌های صحیح تغذیه کمکی آشنا شده و کلنی‌های خود را از خشک‌سالی عبور دهند.

استفاده از کمک تغذیه‌ها از شیوع بیماری و تلفات جلوگیری می‌کند

وی با اشاره به اینکه، استفاده از کمک تغذیه‌ها در کلنی برای زنبورداران حیاتی است، تصریح کرد: با اندک هزینه‌ای، زنبورداران می‌توانند بر این مشکلات پیروز شوند و زنبورستان خود را نجات داده و سبب دوام عمر زنبورها شوند.

این کارشناس اظهار امیدواری کرد که انشالله با تجربه سال گذشته، زنبورداران بتواند با تغذیه درست امسال برای زنبورها سال کم تلفاتی را رقم بزنند.

مدیرعامل شرکت اسپادانا مکمل، با توجه به مشکلات آب و هوایی و خشک‌سالی‌های پی‌درپی، تأکید کرد: باید حتماً در امر تغذیه تجدیدنظر شود و روش‌های سنتی به‌روز شده تا مقاومت زنبورها در برابر این کاهش منابع تغذیه و خشک‌سالی، نوسانات هوا و دیگر عوامل محیطی افزایش یابد.

زنبورداری پرواری و راه علاج تلفات در خشک‌سالی

به گزارش عسلنا، وی اذعان کرد: اکنون در جهان بحث زنبورداری پرواری مطرح است و در این روش اتکای تغذیه زنبورها به طبیعت، کمتر شده و در عوض زنبوردار باید کمک بیشتری به کلنی‌ها کرده و تأمین تغذیه کند که در عوض کلنی‌های او، به یک کارخانه پویا با کارگران زحمتکش تبدیل‌شده که بازدهی را افزایش می‌دهد و در این روش تولید زهر زنبور و ژل رویال راحت‌تر انجام می‌شود.

بهجتیان، ادامه داد: زنبورداری پرواری، کاملاً توجیه اقتصادی داشته و به‌صرفه خواهد بود و حتی ارزش‌افزوده آن از روش‌های سنتی و چرایی سودآوری بیشتری دارد. باید این نوع دیدگاه موردتوجه بیشتر قرار گیرد تا با ترویج این روش در بحران خشک‌سالی، از تلفات کلنی‌ها جلوگیری کنیم.

وی خاطرنشان کرد: این روش در حل مشکلات اشتغال و درآمدزایی در مناطق کم بارش و خشک برای زنبورداران مفید خواهد بود /

 

۲
۱
دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید