۱۱۶۷
۵
۰

عسل های تقلبی را شناسایی کنید

تشخیص عسل تقلبی باید با آزمایش صورت گیرد
تشخیص عسل تقلبی باید با آزمایش صورت گیرد
اگر معنای دقیق عسل تقلبی و عسل مصنوعی را بدانید، احتمالا اهمیت شناخت عسلی که طبیعی باشد را بیشتر درک خواهید کرد. مصرف عسل مصنوعی و تقلبی آنقدر مضر است که ممکن است شما را به مشکلات زیادی دچار کند

احتمالا شما هم قیمت های استثنایی عسل در سوپرمارکت ها و فروشگاه های بزرگ را دیده اید. عسل هایی که هم رنگ تیره و خوبی دارند و هم بسته بندی های شیک و جذابی برای آن ها در نظر گرفته شده است. با این حال، قیمت هایی به مراتب کمتر از قیمت عسل طبیعی بر روی آن ها قرار داده شده و تازه تخفیف هم خورده اند. با یک حساب سر انگشتی متوجه می شوید که هزینه تولید یک کیلو عسل طبیعی بسیار بیشتر از قیمتی است که بر روی این عسل ها گذاشته می شود.

شک نکنید که چنین عسل هایی یا تقلبی هستند یا مصنوعی. در بهترین شرایط، شما نوعی عسل تقلبی خریداری می کنید اما در بسیاری از مواقع حتی زنبور کوچکترین نقشی در تولید عسل ایفا نکرده و ماده ای که مشاهده می کنید دقیقا شبیه به مربا در دیگ های بزرگ کارخانه ای تولید و سپس روانه بازار شده است.

تشخیص عسل تقلبی روز به روز سخت تر می شود. با توجه به اطلاع رسانی های مختلف در سال های اخیر، خوشبختانه آگاهی مردم نسبت عسل تقلبی افزایش پیدا کرده است. با این وجود، شیادانی که قصد فروش عسل تقلبی به جای طبیعی را دارند، سعی می کنند روش های خانگی تشخیص عسل طبیعی از تقلبی را دور زده و عسلی شبیه به عسل طبیعی تولید و روانه بازار کنند. به ویژه کسانی که عسل مصنوعی تولید می کنند، در این زمینه بیشتر فعال شده اند که تشخیص خانگی عسل تقلبی و مصنوعی کمتر امکان پذیر باشد.

اگر معنای دقیق عسل تقلبی و عسل مصنوعی را بدانید، احتمالا اهمیت شناخت عسلی که طبیعی باشد را بیشتر درک خواهید کرد. مصرف عسل مصنوعی و تقلبی آنقدر مضر است که ممکن است شما را به مشکلات زیادی دچار کند. در ادامه با این عسل های مضر آشنا می شویم

 

 

عسل مصنوعی چیست؟

فرض کنید می خواهید مربا درست کنید! برای درست کردن مربا به چه چیزی نیاز دارید؟ آب، کمی شکر و البته میوه ای که قرار است مربای آن را تهیه کنید. حال فرض کنید میوه را از این مربا حذف کنیم! آیا کسی حاضر می شود مربای بدون میوه خریداری کند؟ شاید جواب شما به این پرسش منفی باشد؛ اما روزانه افراد زیادی این مرباهای بدون میوه را تنها به علت اینکه برچسب عسل خورده اند خریداری می کنند.

طرز تهیه عسل مصنوعی که با گلوکز مایع و با ترفندهای مختلفی تهیه می شود بسیار ساده است و هزینه ای به مراتب پایین تر از برخی مرباها دارد. به همین علت است که در بسیاری از مواقع، قیمت خرید عسل مصنوعی از برخی مرباها هم کمتر است. استفاده از رنگ، اسانس و برخی افزودنی های مجاز! باعث می شود تا از نظر ظاهری، عسل مصنوعی با عسل طبیعی تفاوت چندانی نداشته باشد. به همین راحتی!

در واقع در تولید عسل مصنوعی نه خبری از زنبور هست و نه خبری از شهد گل و گیاه! تنها انسان با استفاده از برخی مواد طبیعی و شیمیایی ماده ای شبیه به عسل تولید می کند که متاسفانه با استقبال هم مواجه می شود.

عسل تقلبی چیست؟

عسل تقلبی کمی بهتر از عسل مصنوعی است. در تولید عسل تقلبی زنبور نقش دارد. در واقع زنبور مسئولیت تولید عسل را بر عهده می گیرد؛ اما به جای نوشیدن شهد گل ها و تبدیل آن به عسل، بیشتر از مواد مصنوعی مثل آب شکر و... استفاده می کند. کندودار برای اینکه بتواند تغذیه زنبور را تامین و محصول عسل خود را افزایش دهد، از تغذیه مصنوعی زنبور کمک می گیرد.

با این حال عسل تقلبی بهتر از عسل مصنوعی است. چراکه حداقل آنزیم های بدن زنبور در عسل تقلبی وجود دارد و ممکن است کمی سودآوری برای بدن انسان داشته باشد. با این حال عسل تقلبی هم ضرر و زیان فراوانی به بدن انسان وارد می کند.

چرا عسل مصنوعی و تقلبی برای سلامت انسان مضر هستند؟

فرض کنید یک لیوان که فکر می کنید درون آن آب زلال است روی میز قرار دارد و شما به شدت تشنه هستید. آن را می نوشید که تازه می فهمید اب نمک بوده است. آب نمک ممکن است ضرر چندانی نداشته باشد، هرچند که دارد، اما به این علت که شما به نیت آب آن را خورده بودید، هم زیاد خوردید و هم نگران عوارض آن نبودید و هم فکر می کردید تشنگی تان برطرف می شود.

خوردن عسل مصنوعی هم همینطور است. درست که شباهت زیادی به عسل طبیعی دارد، اما شما از عسل به عنوان یک ماده شفابخش انتظار دارید که بیماری های شما را برطرف کرده و از بروز دیگر بیماری ها جلوگیری کند. حال وقتی عسل تقلبی به جای عسل طبیعی میل می کنید، به این علت که دیدگاه شما به آن یک ماده مرغوب است، ممکن است بیشتر بخورید و منتظر اثرات خواص عسل بر روی بدن خود باشید.

این در حالی است که قند موجود در عسل مصنوعی و تقلبی برای بدن انسان مضر است. به ویژه کسانی که در معرض دیابت و بیماری های قلبی هستند، ممکن است با خوردن چنین ماده ای، دچار مشکلات زیادی شوند. پس این ماده در حالت عادی هم پر از ضرر و زیان است؛ چه برسد که شما بدون آگاهی و به نیت خوردن یک ماده شفابخش آن را میل کنید.

راه تشخیص عسل تقلبی و مصنوعی

شک نکنید که فقط یک را در پیش پای شما قرار دارد و آن استفاده از آزمایشگاه است. روش های مختلفی برای تشخیص خانگی عسل طبیعی وجود دارد. با این حال تمامی این روش ها ممکن است خطا داشته باشند. توجه کنید که هیچ وقت از روی رنگ عسل، غلظت آن و همینطور شکرک زدن آن، قضاوتی بر روی طبیعی یا تقلبی بودن عسل نکنید.

اگر می خواهید عسل طبیعی خریداری کنید چند راه بیشتر ندارید. می توانید به فروشنده اعتماد کنید. هرچند کار پر ریسکی است اما می تواند یکی از گزینه ها باشد. راهکار دوم این است که عسل خریداری شده را به آزمایشگاه ببرید که طبیعتا دردسر زیادی دارد. راه سوم که بهترین روش برای تشخیص عسل است، توجه به جدول ترکیبات عسل است. اصولا عسل های تقلبی این جدول که نتیجه ارسال نمونه عسل به آزمایشگاه است را ندارند و می تواند بهترنی گزینه برای شک کردن به طبیعی یا تقلبی بودن عسل باشد.

۵
۰
دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید