۱۹۹۷
۱
۰

ییلاق و قشلاق کندوها، راهکاری برای بهره وری بیشتر زنبورستان

کوچ کندوها را جدی بگیرید
کوچ کندوها را جدی بگیرید
کوچ کندوها اری هوشمندانه برای افزایش بهره وری کندو است. در نتیجه هر زنبوردار حرفه ای باید تلاش کند تا از این روش برای افزایش تولید، کاهش هزینه تغذیه و همچنین افزایش تنوع محصولات خود استفاده کند.

اگر در برخی فصول سال در جاده ها کندوهایی را دیدید که درشان بسته و پست یک کامیون یا وانت بار هستند، چندان تعجب نکنید. البته این یک اتفاق معمولی برای زنبورداران است. با این حال بسیاری از افراد اطلاعای در مورد کوچ زنبورداران در فصول مختلف سال ندارند.

این یک رویه نیست و بسیاری از زنبورداران ترجیح می دهند به جای کوچ کردن، در همان محل زنبورستان خود بمانند و هزینه های مختلف مثل رفت و آمد یا اجاره مکانی تازه را نپردازند. این در حالی است که اگر زنبوردار به فکر افزایش بهره وری از زنبورستان خود باشد، ییلاق و قشلاق امری مهم و حیاتی برای کسب و کار او به شمار می رود.

در این مطلب تلاش کرده ایم به برخی نکات ابتدایی در مورد مزایای ییلاق و قشلاق کندوها یا همان کوچ زنبورداران بپردازیم. به نظر می رسد این نکات کمک می کند تا زنبورداران تصمیمات صحیح تری مبنی برکوچ یا عدم کوچ کندوها بگیرند. تصمیمی که می تواند میزان سوددهی آنها را نه تنها دو برابر بلکه چند برابر کند.

تولید بیشتر فراورده های زنبور عسل

فراورده های مختلفی که توسط زنبور عسل تولید می شوند، رابطه مستقیمی با طبیعت و آب و هوا دارند. طبیعی استکه در فصل بهار و تابستان که هوا گرم و طبیعت پر از گل و گیاه است، شهد و گرده به وفور پیدا می شود. به همین صورت در فصل زمستان به ویژه در نقاطی که هوا زیاد سرد می شود، خبری از گل و گیاه و در نتیجه شهد و گرده نیست.

 

 

تنوع فراروده های زنبور عسل، شگفت انگیز است

در چنین شرایطی زنبور عسل نمی تواند عسل تولید کند و گرده به کندو بیاورد. به همین علت، مجبور است از ذخایر کندو استفاده کند. در واقع حالت طبیعی یک کندو نیز به همین صورت است؛ اما ما در مورد یک کسب و کار صحبت می کنیم و می خواهیم میزان بهره وری را افزایش دهیم.

اگر کندوها کوچ داده شوند و به محیط های گرمسیری برده شوند، دیگر مشکل گفته شده وجود ندارد. زنبورها وارد محیطی می شوند که اگرچه زمستانی است؛ اما میزان زیادی گرده گل و گیاهان شهدزا وجود دارند. در نتیجه علاوه بر اینکه میزان مواد خوراکی مورد نیاز کلنی را تامین می کند، بلکه میزان زیادی نیز عسل و گرده گل تولید کرده و زنبوردار می تواند از آن ها بهره مند شود.

خوشبختانه وجود تنوع آب و هوایی در کشور پهناور ایران، این امکان را فراهم کرده است تا زنبورداران ایرانی بدون هیچ گونه مشکلی اقدام به ییلاق و قشلاق در فصل های سرد و گرم سال کنند. کافی است زنبوردار به این نتیجه برسد که کوچ کندوها به نفع اوست و پیش از فرا رسیدن فصل سرد، مقصد کوچ را مشخص کرده و اقدامات لازم را انجام دهد.

افزایش تولید فراروده های زنبور عسل به ویژه عسل طبیعی و گرده گل، با کوچانیدن کندوها،بهره وری شغل زنبورداری را به اوج خود می رساند. اینکه زنبورها در تمامی طول سال اقدام به تولید عسل طبیعی کنند، نیازهای مادی زنبوردار را برطرف می کند. در نتیجه دیگر لازم نیست زنبوردار با خوراندن آب و شکر به زنبور، تولید او را به صورت تقلبی افزایش دهد. به جرئت می توان گفت که کوچ کندوها یکی از بهترین روش ها برای افزایش سودآوری از کندوها است.

کاهش هزینه های تغذیه زنبور عسل

یکی از هزینه های مهم زنبورداری، تغذیه زنبور عسل است. زنبور عسل به ویژه در فصل سرما به دلیل اینکه زنبوردار ذخایر عسل و گرده گل او را برداشته، نیاز به تولید عسل و همچنین مصرف گرده گل دارد. در چنین شرایطی زنبوردار مجبور است مواد اولیه تولید عسل برای زنبور و همچنین موادی برای تامین پروتئین کندو تهیه نماید.

زنبوردار باید شربت هایی از آب و شکر درست کند، آن را در شربت خوری که یکی از وسایل مهم مورد نیاز زنبورداری است بریزد و زنبورها از آن بنوشند. البته این کار اشتباهی نیست. اگر اصولی و در زمان صحیح انجام شود، در کیفیت عسل طبیعی اثری نخواهد داشت و همه عسل های تولید شده به مصرف زنبورها خواهد رسید. با این حال، تغذیه زنبور عسل هزینه هایی را برای زنبوردار ایجاد می کند.

نکات مقدماتی که زنبوردار باید در مورد تغذیه زنبورعسل بداند

حال فرض کنید که زنبوردار کندوهای خود را کوچ دهد. طبیعی است که هزینه کمتری باید برای تغذیه زنبورعسل پرداخت کند. چراکه زنبورها در محیط جدیدی که پر از گل و گیاه و شهد است، خود توانایی تهیه مواد مورد نیاز برای تولید عسل را خواهند داشت. به همین سادگی هزینه های زنبورداری نیز کاهش پیدا می کند. مطمئنا صرفه جویی در هزینه تغذیه زنبورعسل به مراتب مهم تر از هزینه ای است که برای جا به جایی کندوها پرداخت می شود.

افزایش تنوع در محصولات

یکی دیگر از دلایلی که ییلاق و قشلاق کندوها را به موضوعی مهم به ویژه در دنیای امروز تبدیل کرده، تنوع بخشی به محصولات تولید شده توسط زنبور عسل است. همانطور که می دانید، امروزه نه تنها عسل تک گل مورد توجه مردم قرار گرفته، بلکه تنوع رنگ گرده گل نیز برای بسیاری از افراد مهم است.

طبیعی است که کوچ کردن از یک محیط به محیطی دیگر که گیاهان متنوع دیگری را در خود جای داده، هم به تنوع بخشیدن به عسل ها کمک می کند و هم احتمالا گرده گل را رنگ و لعاب خاص تری می بخشد. به همین سادگی می توان تنوع خوبی به محصولات زنبورستان داد و در نتیجه مشتریان بیشتری را جذب کرد.

البته زنبوردار باید در انتخاب محل زنبورستان دقت کافی را به خرج دهد. در این صورت با خیال راحت می تواند به تنوع بیشتر محصولات و مشتریان خود فکر کند. حتی ممکن است عسل تولید شده در تابستان را در زمستان و محل ییلاق به فروش برساند و برعکس پس از بازگشت در فصل بهار، عسل تولید شده در زمستان را به مردم منطقه بفروشد. مردم از تنوع عسل خوششان می آید.

سخن آخر

کوچ کندوها اری هوشمندانه برای افزایش بهره وری کندو است. در نتیجه هر زنبوردار حرفه ای باید تلاش کند تا از این روش برای افزایش تولید، کاهش هزینه تغذیه و همچنین افزایش تنوع محصولات خود استفاده کند. در این صورت می توان به بهره وری بیشتر زنبورستان امیدوار بود.

اگر شما زنبوردار هستید و تجربه ای در زمینه ییلاق و قشلاق زنبورداران دارید، حتما از طریق نظرات با ما در میان بگذارید. در مجله عسلنا، علاوه بر اخبار زنبورداری، به آموزش و هم افزایی زنبورداران توجه ویژه ای می شود تا همه زنبورداران در کنار هم رشد و ارتقا پیدا کنند.

۱
۰
دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید