۲۳۷۶
۶
۰

صادرات عسل به افغانستان؛ راهکاری برای توسعه فروش عسل طبیعی

صادرات عسل به افغانستان؛ راهکاری برای توسعه فروش عسل طبیعی
صادرات عسل به افغانستان یکی از بهترین راه های پیش روی فعالان صنعت زنبورداری برای ورود به بازارهای جدید است.

افغانستان جزء 5 کشوری است که بیشترین خرید عسل طبیعی از ایران را دارد. به همین علت است که اهمیت صادرات عسل به افغانستان بیشتر نمایان می شود. جالب اینجاست که افغانی ها علاقه زیادی هم به عسل ایرانی دارند و به دلیل مشابهت های فرهنگی و مزاجی، عسل ایران را نسبت به عسل های دیگر کشورها به ویژه عسل های عربی ترجیح می دهند.

برای صادرات عسل به افغانستان کافی است کمی اطلاعات خود را بالاتر ببرید. اگر زنبورستان دارید و محصول تولید عسل طبیعی هستید یا اینکه شرکت عرضه کننده محصولات و فراوده های زنبور عسل هستید، در هر صورت برای صادرات این محصول استراتژیک به افغانستان، باید برخی نکات را مد نظر قرار دهید.

شرایط در حال حاضر برای صادرات عسل طبیعی به عراق نامناسب شده است و همین موضوع توجه بیشتر صادرکنندگان عسل را به دیگر خریداران عسل ایرانی معطوف می کند. در بین کشورهای دیگری که در سال های اخیر به آن ها صادرات عسل داشته ایم، افغانستان پتانسیل خوبی برای جایگزینی عراق را داشته و همین موضوع باعث شده تا تجار ایرانی برای فروش عسل به تجار افغان تلاش کنند.

هرچند صحبت از صادرات عسل به افغانستان نیاز به بحث های دقیق و کارشناسانه دارد؛ اما تلاش می کنیم در این مطلب به صورت خلاصه به برخی نکاتی که باید برای صادرات عسل به افغانستان در نظر بگیرید، اشاره کنیم. اگر قصد صادر کردن عسل و یا حتی ژل رویال، بره موم و دیگر محصولات زنبورستان به افغانستان را داشته باشید، این مطلب می تواند مقدمه خوبی برای شما محسوب شود.

 

 

چرا افغانستان برای صادرات عسل طبیعی مناسب است؟

افغانستان یکی از مهمترین شرکای تجاری ایران است. این یکی از 5 کشور مهم صادرکننده محصولات مختلف به افغانستان بوده و انواع تولیدات داخل ایران به این کشور صادر می شود. طبیعی است که چین نیز در این لیست قرار دارد اما ایران به دلایل مختلف جایگاه ویژه ای برای صادرات به افغانستان داراست.

افغانستان هم همسایه ایران است، هم دین و زبان مشترکی با ایران دارد و هم تناسبات فرهنگی و قومی زیادی بین دو کشور برقرار بوده و هست. در سال های اخیر نیز ایران پذیرای خیل عظیمی از پناهجویان افغان بوده و به همین علت افغان ها علاقه بیشتری به مراودات با ایران پیدا کرده اند. جالب است که بدانید در سال های اخیر یعنی در 10 سال گذشته، حجم مبادلات بین ایران و افغانستان به شدت رشد پیدا کرده که حاکی از فعال شدن اتاق بازرگانی ایران برای فعالیت بیشتر در افغانستان است.

بسیاری از افغان ها سابقه سفر به ایران برای تحصیل، کار یا حتی سر زدن به اقوامی که در ایران ازدواج کرده اند را دارند. به همین علت طعم عسل ایرانی برای آنها آشناست. همچنین با توجه به اطلاع از شرایط ایران، آشنایی با محصولات ارگانیک ایرانی برای افغان ها ساده تر بوده و به راحتی می توانند با استعلام ساده، از کیفیت برندهای ایرانی مطلع شوند.

همه این موارد دست به دست هم داده تا صادرات عسل به افغانستان برای زنبورداران و فعالات صنعت زنبورداری ایران، مهیا باشد. در واقع این فرصتی است که در دست فعالاتن این صنعت قرار دارد تا با افزایش مراودات تجاری با افغانستان، بستر بهتری برای صادرات عسل به این کشور مهیا کنند.

چه نوع عسل طبیعی در افغانستان بیشتر طرفدار دارد؟

یافته های ما نشان می دهد که مردم افغانستان هنوز اطلاعات جامعی در مورد انواع عسل تک گل ندارند. به همین علت است که بیشتر عسل چهل گیاه یا همان عسل چند گیاه است که در این کشور پرطرفدار است. هرچند به نظر می رسد برخی از عسل های تک گل ایرانی مثل عسل گون، عسل کنار ایرانی و عسل آویشن، می توانند برای ورود به این بازار مفید باشند.

با این حال قطعا لزوم فرهنگ سازی در این کشور برای مصرف عسل طبیعی تک گل، موضوعی است که می تواند به فروش بیشتر این نوع عسل ها نیز کمک کند. البته طبیعی است که این یک کار زمان بر و سخت خواهد بود.

برای صادرات عسل به افغانستان به چه نکاتی توجه کنیم؟

برخی گمان می کنند که برای صادرات عسل به افغانستان، همین که برگه آزمایش داشته باشند و بتوانند تجار افغان را در این زمینه راضی کنند، امکان فروش مناسب عسل را پیدا کرده اند. برخی از زنبورداران نیز به دلیل تصویر غلطی که از افغانستان دارند، هیچ تمهیدی برای افزایش کیفیت بسته بندی عسل و دقت به بازاریابی حرفه ای برای فروش عسل خود به تجار افغان ندارند.

افغانستان بسیاری از مواد غذایی خود را وارد می کند. در نتیجه شما با برندهای افغان رقابت نمی کنید، قرار است با بسیاری از برندهای روسی، چینی، هندی و... رقابت کنید که در زمینه بسته بندی محصولات و فراورده های زنبور عسل، رتبه های خوبی دارند. در نتیجه چه در بحث بازاریابی کلامی و چه در بحث بسته بندی، طراحی لیبل و... باید دقت فوق العاده ای داشته باشید.

نکته دیگر این است که برای صادرات عسل به افغانستان باید مورد توجه قرار گیرد، شهر هدف است. برای فروش عسل طبیعی ممکن است برخی شهرها شرایط بهتری داشته باشند. در این زمینه می توانید با افراد متخصص و مشاورین مرتبط با صادرات عسل به افغانستان صحبت کنید تا انتخاب بهتری برای فروش داشته باشید.

توجه به این نکته نیز حائز اهمیت است که برای صادرات به افغانستان بهتر است در کنار عسل طبیعی، به فکر صادر کردن دیگر فراورده های زنبورستان خود نیز باشید. بره موم فراوری شده و گرده گل از جمله بهترین تولیدات زنبور عسل هستند که در افغانستان طرفدار دارند. می توانید با مشورت، این محصولات جانبی زنبورستان خود را نیز به تجار افغان پیشنهاد دهید و بهره وری زنبورستان خود را با گسترده تر کردن بازار بیشتر کنید.

سخن آخر

صادرات عسل به افغانستان یکی از بهترین راه های پیش روی فعالان صنعت زنبورداری برای ورود به بازارهای جدید است. اگرچه حجم صادرات عسل ایران بسیار کم و محدود است؛ اما می توان با همت زنبورداران و عرضه کنندگان محصولات زنبور عسل، با ورود هوشمندانه و قوی به بازار عسل افغانستان، درصد ارزآوری برای کشور را بیشتر کرد. همچنین با این کار افزایش سود زنبورداری نیز به شدت افزایش پیدا می کند و بهره وری زنبورستان بیشتر می گردد.

۶
۰
دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید