۸۳۷
۶
۰

نقشه پراکندگی و بانک نمونه عسل‌های شاخص ایران تهیه و راه‌اندازی شد

یک محقق و پژوهشگر زنبورعسل خبر داد
یک محقق و پژوهشگر زنبورعسل خبر داد
در راستای هویت بخشی به بازار عسل ایران و تسهیل صادرات و شناساندن عسل‌های مرغوب ایرانی در عرصه جهانی، نقشه پراکندگی عسل‌های شاخص ایرانی به همراه بانک نمونه عسل‌های شاخص ایران، با 3 تا 4 سال تحقیق و پژوهش علمی و میدانی، در واحد تحقیق و توسعه شرکت عسل کوهدشت تهیه و راه‌اندازی شد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت زنبورداری ایران، یک محقق و پژوهشگر زنبورعسل با تأکید بر اینکه شناسایی و آنالیز عسل‌های شاخص ایران و تحلیل ساختاری آن‌ها از ضروریات مهم برای تحقق شناخت جهانی از عسل کشور و صادرات آن است، گفت: در راستای ارائه برآیند علمی و دقیق از عسل‌های شاخص ایرانی و میزان تولیدشان به همراه تحلیل آنالیزهای فیزیکی– شیمیایی و ارگانولیپتیکی، واحد تحقیق و توسعه شرکت عسل کوهدشت به‌عنوان یک واحد علمی پیشرو در صنعت زنبورداری و تولید عسل، اقدام به تهیه و راه‌اندازی بانک نمونه عسل‌های شاخص ایرانی و تهیه نقشه معرفی و پراکندگی عسل‌های شاخص ایران، کرده است.

بهزاد رفاهی افزود: قطعاً انتشار این تحقیق ارزشمند در ژورنال‌های خارجی سبب شناخت بیشتر و اعتمادآفرینی نسبت به عسل‌های ایران در دنیا شده و به رشد صادرات عسل ایرانی کمک می‌کند.

فلات ایران مرکز تولید و تنوع عسل‌های باکیفیت تک‌گل در دنیا

وی بابیان اینکه، در این پژوهش طی 3 تا 4 سال تحقیق در مورد ویژگی‌های منابع شهد، میزان تولید و خواص ارگانولپتیک و فیزیکوشیمیایی و مدت‌زمان رُس بستن و دیگر شاخص‌ها، بررسی دقیق صورت گرفته و آمار علمی طبقه‌بندی‌شده ارائه‌شده است، گفت: در ایران با توجه به تنوع اقلیمی بسیار زیاد، تنوع تولید عسل‌های شاخص و تک‌گل را شاهد هستیم و عنوان «مرکز تولید و تنوع عسل‌های باکیفیت تک‌گل در دنیا» بدون اغراق و بر پایه تحقیقات علمی و به‌ دور از عرق ملی، زیبنده ایران است.

وجود بیش از 50 نوع عسل شاخص ایرانی

به گزارش عسلنا، بررسی و تحقیقات این پژوهشگر در واحد تحقیق و توسعه شرکت عسل کوهدشت، نشان از این دارد که صدها نوع عسل از مراتع ایران تولید می‌شود، ولی اگر عسل‌های شاخص کشور را با دو ویژگی شاخص مهم، یعنی غالبیت شهد و سطح تولید ارزیابی کنیم، در حدود 50 نوع عسل شاخص تک‌گل در ایران تولید می‌شود.

 

 

مؤلف کتاب عسل‌های شاخص ایران و جهان، از مهم‌ترین این عسل‌ها، عسل کُنار، گون گزانگبین، گشنیز، مرکبات، یونجه، خارشتر، آویشن، زرشک، مشکورک، شوید، زنیان، رازیانه، برازمبل و عسلک ترنجبین و عسلک بلوط را برشمرد و تصریح کرد: این عسل‌ها هم به لحاظ میزان تولید و هم به لحاظ غالبیت شهد یک گونه گیاهی، می‌توانند شاخص باشند که برخی ازاین‌گونه‌ها خاص ایران است و تنها در کشور عزیزمان تولید می‌شود و برخی دیگر در سایر کشورها ازجمله برخی کشورهای همسایه نیز تولید می‌شود.

رفاهی اضافه کرد: مثلاً عسل مشکورک، باریجه، زرشک، برازمبل تنها در ایران تولید می‌شود که برخی سطح تولید خوبی دارد و برخی مثل عسل باریجه کمتر تولید می‌شود که می‌توان بر روی صادرات اختصاصی آن‌ها برنامه‌ریزی کرد.

عسل کنار و مرکبات، دو تولید عمده عسل شاخص ایرانی

وی، عسل کُنار را از تولیدات شاخص عسل تک‌گل ایران دانست که سالانه 2 تا 3 هزار تن تولید کشور را بر اساس تحقیقات میدانی بازار، تشکیل می‌دهد، همچنین عسل مرکبات 1500 تا 3 هزار تن تولید عسل ایران را شامل می‌شود.

وی ادامه داد: در رتبه‌های بعدی عسل گون گزانگبین، گشنیز، یونجه و خارشتر هستند که عسل گون گزانگبین شاخص‌ترین عسل رشته‌کوه زاگرس محسوب می‌شود.

به گزارش عسلنا، این پژوهشگر زنبورعسل، نبود ارتباطات قوی بین‌المللی و تجاری با سایر کشورها و بازارهای اصلی عسل و نبود شاخص‌های علمی برای ارائه به ژورنال‌های بین‌المللی و عدم درج رتبه‌بندی و درجه‌بندی محصولات بر روی برچسب و کاتالوگ‌های مناسب صادراتی را از عواملی قلمداد کرد که همواره برای صادرات عسل ایران مشکل‌ساز بوده است.

رفاهی در پایان تأکید کرد: باید تلاش دولت‌ها و عزم ملی برای صادرات عسل ایران دخیل شود تا این امر مهم تسهیل شود و محققان و پژوهشگران هم باید در قالب بولتن‌ها و نشر در سایت‌ها و بروشورهای علمی- تحقیقاتی و با ایراد سخنرانی‌ها و ترجمه این مطالب به زبان لاتین، در معرفی جهانی عسل‌های شاخص ایران کوشا باشند./

۶
۱
دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید