۴۵۰۳
۳
۰

آنچه باید در مورد عسل یونجه بدانید

آنچه باید در مورد عسل یونجه بدانید
عسل یونجه که متاسفانه کمتر مورد توجه قرار می گیرد، عسلی خوش طعم و خوش رنگ و با خواص فوق العاده عالی برای سلامتی انسان است.

برخی گمان می کنند تنها عسل های تک گل گیاهانی وجود دارد که ما انسان ها قادر به خوردن آن هستیم. دقیقا شبیه به عسل آویشن یا عسل ریحان و دیگر عسل های معروف تک گل. این در حالی است که برخی از عسل های تک گل وجود دارند که گیاه آنها به هیچ وجه برای انسان خوراکی نیست و انسان ها قادر به مصرف آن نیستند. عسل یونجه یکی از این عسل های تک گل است. شاید به همین تفکر غلط، خرید عسل یونجه با استقبال بسیار کمی مواجه بوده و مورد استقبال قرار نمی گیرد. این در حالی است که این نوع عسل تک گل، خواص فوق العاده ای برای بدن انسان به همراه دارد.

برای آشنایی با عسل یونجه، ابتدا نیاز به اطلاعاتی در مورد گیاه یونجه داریم. اگر اطلاعات کاملی در مورد یونجه و خواص مختلف آن داشته باشیم، متوجه می شویم که این گیاه آنچنان هم که فکر می کنیم بی ربط با ما انسان ها نیست. با این حال عسل یونجه به طور کامل می تواند به عنوان یک ماده برگرفته از گیاه یونجه برای ما انسان ها قابل مصرف باشد.

عسل تک گل چیست؟ آنچه باید در مورد انواع عسل بدانید

در این مطلب ابتدا به نکاتی برای آشنایی با گیاه یونجه می پردازیم و سپس به ویژگی های عسل برگرفته از این گیاه اشاره می کنیم. در مطالبی مجزا نیز به خواص عسل یونجه خواهیم پرداخت که قطعا می تواند برای شما مفید باشد.

 

 

یونجه، گیاهی پر خاصیت برای انسان

یونجه نوعی گیاه علفی است که بیشتر آن را به عنوان علوفه ای برای دام به ویژه اسب و الاغ می شناسند. به دلیل خواص زیاد این گیاه برای سلامتی دام است که یونجه جزء جدایی ناپذیر رژیم غذایی این حیوانات بوده و نباید ترک شود.

یونجه ریشه ای بسیار قوی داشته و بلندای آن تا 1 متر هم می رسد. برگ های گیاه یونجه سبز تیره بوده و می توان گفت که کمترین کرک ممکن را دارد یا اصلا بدون کرک است. گل گیاه یونجه که منبعی از شهد مورد علاقه زنبور عسل است، گلی شبیه به سنبله بوده که رنگ این گل ها از آبی روشن تا بنفش تیره متغییر است.

گفته می شود یونجه از جمله اولین گیاهانی بوده است که بشر نخستین آن را کاشته و برای کشاورزی مورد توجه قرار داده است. دست یافتن به تخم یونجه برای کاشتن، موضوع مهمی بوده که بشر در آن زمان توانسته به آن دست یابد. این گیاه تقریبا در تمامی نقاط دنیا کشت می شود و به همین علت عسل یونجه نیز یک عسل بین المللی محسوب می شود.

یونجه سرشار از ویتامین A و ویتامین K است. ویتامین های موجود در یونجه خود عاملی برای بروز خواص مختلف این گیاه هستند. به همین علت است که اطبا طب سنتی برای درمان کم خونی به خوردن گیاه یونجه توصیه می کنند. مصرف خوراکی یونجه همچنین برای افزایش بینایی مفید است.

یکی از ویژگی های مهم یونجه، خواص این گیاه برای پوست و مو است. چه مصرف خوراکی و چه تهیه ماسک با استفاده از یونجه می تواند به بهبود مشکلات پوست کمک کند. به همین علت است که برخی یونجه را هم ردیف گیاه مانوکا که یک گیاه بومی اروپایی است می دانند.

بسته ویژه عسلنا برای درمان مشکلات پوستی با عسل طبیعی:

چقدر در مورد کاربرد عسل و آبلیمو برای بهبود مشکلات پوست اطلاعات دارید؟

خواص عسل مانوکا برای برطرف کردن مشکلات مختلف پوست

مصرف موضعی عسل خام، راهکاری برای مشکلات پوستی شما

درمان 4 بیماری پوستی با عسل طبیعی

 

یونجه در ایران بیشتر در فلات مرکزی به ویژه در اطراف اصفهان و قم و همچنین استان مرکزی یافت می شود. با توجه به اینکه گل های یونجه بسیار شهدخیر هستند و رنگ گل ها نیز برای زنبور عسل جذابیت دارد، تولید عسل تک گل یونجه از این گیاه کار نسبتا ساده ای است. به ویژه در استان های فوق، احتمال برداشت عسل یونجه بیشتر است؛ چراکه مزارع زیادی از گیاه یونجه وجود دارد.

از ویژگی های عسل یونجه چه می دانید؟

عسل یونجه که توسط زنبور عسل و با نوشیدن شهد گیاه یونجه تولید می شود، خواص زیادی برای بدن انسان به همراه دارد. در مجله عسلنا به صورت کاملتری به برخی خوای عسل یونجه پرداخته ایم. با این حال از مهمترین این خواص می توان به تقویت کننده بودن این ماده برای بدن اشاره کرد تا جایی که در رژیم های چاقی برای افزایش وزن مورد استفاده قرار می گیرد. این عسل ملین است و می تواند یبوست را برطرف کرده و به تقویت معده و روده کمک کند. همچنین خواص عسل یونجه برای تقویت مغز و اعصاب کاملا مشهود است.

رنگ عسل یونجه اگرچه به منطقه برداشت عسل وابسته است؛ اما به طور معمول رنگ زرد روشن دارد. هرچند ممکن است با توجه به وجود شهدهای دیگر درون این عسل طبیعی، رنگ آن کمی تیره تر شود. در نتیجه اگر رنگ عسل یونجه کمی تیره تر از زرد روشن بود، نباید به اصل بودن آن شک کنید.

به طور کلی زمان برداشت عسل یونجه از اوایل خرداد ماه شروع می شود. برداشت این نوع عسل تک گل تقریبا تا اواسط شهریور ماه ادامه دارد. در نتیجه اگر قصد خرید عسل یونجه را داشته باشید، می توانید در این ایام یعنی بین خرداد تا شهریور به زنبورستان های تولید کننده عسل یونجه مراجعه کنید. هرچند خوشبختانه شرکت های مختلفی در این زمینه وجود دارد که عسل یونجه مرغوب و تازه عرضه می کنند.

نکته جالب توجه در مورد عسل یونجه، میزان ساکاروز پایین آن است. در حالی که میزان ساکاروز استاندارد برای عسل های طبیعی چیزی حدود 5 درصد است؛ اما ساکاروز عسل یونجه عموما زیر 3 درصد گزارش می شود. به همین علت عسل یونجه از عسل های مرغوب برای بیماران دیابتی محسوب می شود. هرچند بهتر است قبل از مصرف عسل یونجه، مشورت های لازم با پزشک به عمل آید و از طبیعی بودن عسل نیز اطمینان حاصل شود.

سخن آخر

عسل یونجه که متاسفانه کمتر مورد توجه قرار می گیرد، عسلی خوش طعم و خوش رنگ و با خواص فوق العاده عالی برای سلامتی انسان است. از این عسل برای درمان بیماری های مختلف استفاده می شود. البته برای استفاده از این نوع عسل باید حتما اشراف کاملی نسبت به خواص آن داشته باشید.

اگر تا به حال تجربه مصرف عسل یونجه را داشته اید، حتما از طریق نظرات همین پست با ما در میان بگذارید. تجربیات شما در مورد استفاده از عسل یونجه که متاسفانه کمتر در بین مردم ایران شناخته شده است، می تواند راهگشای خوبی برای درمان بیماری های مختلف باشد.

۳
۰
دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید