۱۳۴۹
۵
۱

چقدر در مورد کاربرد عسل و آبلیمو برای بهبود مشکلات پوست اطلاعات دارید؟

چقدر در مورد کاربرد عسل و آبلیمو برای بهبود مشکلات پوست اطلاعات دارید؟

برخی از بهترین مواد اولیه زیبایی جهان در آزمایشگاه ها ساخته نمی شوند؛ بلکه آن ها در طبیعت یعنی در گیاهان و میوه ها پیدا می شوند. بسیاری از مواد طبیعی سرشار از خواص درمانی و فوایدی برای بدن انسان به ویژه برای پوست هستند. البته همین مواد نیز مضراتی دارند و باید با احتیاط مورد استفاده قرار گیرند.

عسل و لیمو هر دو ماده طبیعی پرطرفدار هستند که در محصولات زیبایی و بهداشتی مختلفی یافت می شوند. اما آیا استفاده از آنها برای پوست صورت شما بی خطر است؟

عسل؛ ماده ای بهشتی، دارویی زمینی

در این مطلب، به مزایا و خطرات احتمالی استفاده از عسل و لیمو در چهره شما نگاهی دقیق خواهیم انداخت. همچنین به این موضوع اشاره می کنیم که چه زمانی بهترین زمان استفاده از مواد جایگزین در روال مراقبت از پوست شما است

 

 

مزایای استفاده از عسل برای پوست صورت

فرهنگ های مختلف در سراسر جهان هزاران سال است که از عسل روی پوست خود استفاده می کنند. طبق تحقیقات انجام شده در مورد عسل، این ماده طبیعی دارای چندین خاصیت مفید است که باعث شده بتواند برای پوست صورت مفید باشد:

  • آنتی باکتریال است. یک منبع معتبر در سال 2016 نشان داد که عسل می تواند تعدادی از انواع مختلف باکتری ها را از بین ببرد. از آنجا که باکتری های موجود در پوست شما می توانند باعث ایجاد جوش شوند، استفاده از عسل بر روی صورت شما می تواند به کاهش آنها کمک کند.
  • آنتی اکسیدان و ضد التهاب است. یک مطالعه در سال 2014 نشان داد که عسل حاوی ترکیبات فلاونوئید و پلی فنول است که به آن کمک می کند تا به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل کند. این موضوع ممکن است به کاهش قرمزی و تحریک پوست کمک کند.
  • عسل یک لایه بردار بی ضرر است. لایه برداری عسل حاوی آنزیم های طبیعی است که ممکن است به از بین بردن سلول های مرده روی پوست کمک کند. این یکی از دلایلی است که ممکن است عسل به عنوان یک لایه بردار طبیعی برای پوست شما انتخاب خوبی باشد.

انواع زیادی از عسل ها وجود دارد که می توانید برای برطرف کردن مشکلات پوستی خریداری کرده و به صورت موضعی مورد استفاده قرار دهید. با این حال توصیه می کنیم حتما از عسل خام استفاده کنید نه عسل های پاستوریزه. علاوه بر این، عسل مانوکا در بن عسل های تک گل، گزینه خوبی برای مبارزه با مشکلات پوستی است.

بسته اطلاعات کاربردی برای برطرف کردن مشکلات پوستی شما: 

خواص عسل مانوکا برای برطرف کردن مشکلات مختلف پوست

ماسک ژل رویال، مرهمی بر روی پوست شما

مصرف موضعی عسل خام، راهکاری برای مشکلات پوستی شما

موم، مرهمی برای مشکلات پوستی

خواص شگفت انگیز ژل رویال برای پوست

درمان 4 بیماری پوستی با عسل طبیعی

عسل درمانی برای برطرف کردن جوش صورت

 

اشکالات استفاده از عسل روی صورت شما چیست؟

اگرچه معمولاً عسل برای استفاده در صورت شما بی خطر است، اما ممکن است برخی از افراد به آن یا اجزای آن حساسیت نشان دهند. اگر حساسیت شناخته شده ای به گرده یا کرفس داشته باشید، احتمالاً مصرف موضع عسل باعث حساسیت در شما خواهد شد.

اگر از حساسیت خود به عسل اطمینان ندارید، بهتر است یک آزمایش ساده انجام دهید. برای انجام آزمایش این مراحل را طی کنید:

  • یک قطره عسل را روی یک لکه کوچک پوست بمالید.
  • 24 ساعت صبر کنید
  • بعد از 24 ساعت علائم قرمزی، تحریک، تورم یا خارش پوست خود را با دقت بررسی کنید. اگر پوست شما هیچ یک از این علائم را نشان نمی دهد، استفاده از عسل روی صورت شما به احتمال زیاد بی خطر است.

نکته مهم دیگر این است که باید حتما بعد از مصرف عسل طبیعی روی پوست، کاملا آن را بشویید تا هیچ مقداری از آن روی پوستتان باقی نماند. این موضوع را جدی بگیرید و حتی اگر شده چند بار صورتتان را با آب ولرم شستشو دهید.

مزایای استفاده از لیمو برای پوست صورت

لیمو یک ماده خوب برای پوست است. البته نباید فراموش کرد که در بسیاری از مواقع زدن لیمو به پوست ممکن است باعث خارش و حساسیت شود. به همین دلیل است که بسیاری از متخصصان مراقبت از پوست نسبت به استفاده از لیمو روی صورت احتیاط دارند و برخی معتقدند که دارای مزایای بیشتری است.

طبق تحقیقات، آب لیمو دارای خواص زیر برای پوست است:

  • آنتی اکسیدان است. آب لیمو به طور طبیعی حاوی ویتامین C است که یک آنتی اکسیدان قوی است. به همین علت ممکن است به کاهش آسیب های پوستی و پیری زودرس کمک کند.
  • کاهنده التهاب. لیمو به دلیل داشتن pH بالا، می تواند باعث کاهش روغن روی پوست و کاهش التهاب شود.
  • ضد قارچ. یک منبع مطالعاتی در سال 2014 نشان داد که آب لیمو ممکن است دارای خاصیت ضد قارچی باشد. به همین علت می تواند به از بین بردن گونه های قارچ کاندیدا از روی پوست کمک کند.
  • روشن کننده پوست. لیمو حاوی اسیدهایی است که توانایی درخشان کردن طبیعی پوست از جمله لکه ها و جای زخم آکنه را دارند.

اشکالات استفاده از لیمو روی صورت شما چیست؟

لیمو از pH بسیار پایینی برخوردار است و همین امر باعث اسیدی شدن آن می شود. استفاده از آن روی پوست می تواند عوارض جانبی زیادی ایجاد کند. برخی از عوارض جانبی احتمالی شامل موارد زیر است:

  • سوزش پوست. این شایع ترین عارضه استفاده از لیمو بر روی صورت شما است. از آنجا که بسیار اسیدی است، لیمو می تواند باعث خشکی، پوست پوستی شدن، قرمزی و لایه برداری شود. اگر پوست حساسی دارید این عوارض جانبی شدیدتر است.
  • حساسیت به نور خورشید. این بیماری به عنوان فیتوفوتودرماتیت شناخته شده است. هنگامی که میوه های مرکبات روی پوست شما در معرض نور خورشید قرار می گیرد باعث تورم، قرمزی و لکه های تاول مانند بر روی پوستتان شود.
  • لکوودرما یا ویتیلیگو. این حالت پوستی می تواند باعث ایجاد لکه های سفید بزرگی روی پوست شود. استفاده از لیمو روی پوست ممکن است خطر ابتلا به این بیماری را افزایش دهد.
  • آفتاب سوختگی. استفاده از لیمو روی پوست شما می تواند خطر آفتاب سوختگی را افزایش دهد.

اگر پوست حساسی دارید، متخصصان مراقبت از پوست توصیه می کنند که از لیمو روی پوست خود به خصوص در صورت خود استفاده نکنید.

آیا می توان با خیال راحت از عسل و لیمو استفاده کرد؟

در صورتی استفاده از عسل و لیمو بی خطر است که:

  • شما آزمایشی از هر دو انجام داده اید و حساسیت به هیچ یک از مواد را مشاهده نکرده اید
  • قرار نیست خیلی زود پس از استفاده از ماسک عسل و ابلیمو در معرض نور آفتاب قرار بگیرید
  • فقط از مقدار کمی آب لیمو استفاده می کنید

در این صورت می توانید با خیال راحت از عسل و آبلیمو به صورت ماسک برای برطرف کردن مشکلات پوستی خود استفاده کنید. در مطالب بعد مجله عسلنا به معرفی ماسک های مختلف با استفاده از عسل و آبلیمو اشاره خواهیم کرد.

۵
۱
منبع healthline.com
۱ دیدگاه
 
ir
سوسن ثابت | ۴ سال پیش
مرسی واقعا مطلب خوبی بود. من خودم از عسل و آبلیمو برای پوست استفاده می کنم و جوش صورتمو کاملا می بره
۰
۰
 

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید