۸۴۶
۲
۰

تقویت سیستم ایمنی بدن؛ راهکارهای قطعی برای جلوگیری از ابتلا به بیماری با افزایش قدرت ایمنی

تقویت سیستم ایمنی بدن؛ راهکارهای قطعی برای جلوگیری از ابتلا به بیماری با افزایش قدرت ایمنی

سیستم ایمنی بدن یکی از مهمترین عوامل سلامتی ما انسان ها است. هر چقدر که توجه کمتری به سیستم ایمنی بدن خود داشته باشیم، احتمال ضعف در این سیستم بیشتر شده و در نتیجه بیشتر مریض می شویم یا در خطر ابتلا به بیماری های مختلف قرار می گیریم. شاید تا همین چند سال پیش، توجه به تقویت سیستم ایمنی بدن به صورتی که امروزه برای مبارزه با کرونا بر سر زبان ها افتاده، وجود نداشت. افراد اگرچه سعی می کردند با مصرف برخی مواد طبیعی و در هنگام مریضی با مصرف برخی از داروها سطح ایمنی بدن خود را افزایش دهند؛ اما اهمیت قوای ایمنی در پیشگیری از ابتلا به بیماری همانند امروز مشخص نبود

امروزه و بر اساس تحقیقات انجام شده در انستیتوهای معتبر دنیا، قوی بودن سیستم ایمنی بدن نه تنها به مبارزه با بیماری های ویروسی رایج مثل کرونا، آنفولانزا، ایدز و... کمک می کند، بلکه شما می توانید با تقویت سیستم ایمنی بدن خود، از بروز برخی بیماری های خودایمن نیز پیشگیری به عمل آورید. اثرگذاری قوی بودن سیستم دفاعی بدن انسان بر روند درمان یک بیماری نیز کاملا مشخص است. هرچند هنوز تحقیقات جامعی که نشان دهد تقویت سیستم ایمنی بدن می تواند به درمان کرونا یا آنفولانزا به صورت مستقیم کمک کند وجود ندارد؛ اما اثرگذاری آن در تسریع روند درمان موضوعی نیست که بتوان آن را انکار کرد.

اهمیت تقویت سیستم ایمنی بدن برای ما انسان ها همانند وجود مرزبانان در سراسر مرزهای کشور است. لازم به توضیح نیست که هر کشوری اگر مرزبانان ضعیفی داشته باشد، خیلی زود مورد تهاجم نیروهای خارجی قرار می گیرد. یا اگر حصار محدوده باغ یا خانه شما مثل دیوارها کوتاه یا ضعیف باشد، به راحتی دزد به خانه تان وارد می شود. برای بدن نیز همین جریان وجود دارد. تا زمانی که سیستم امنیتی ضعیفی داشته باشید، نباید انتظار سلامتی و عدم نفوذ ویروس ها، باکتری ها، میکروب ها و... به بدن خود باشید. مطمئنا بدن شما بسیار بیشتر از تلفن همراه یا کامپیوتر به یک آنتی ویروس نیاز دارد. این آنتی ویروس به صورت پیش فرض در زمان خلقت بر روی بدن شما نصب شده؛ اما باید آن را قوی و به روز نگه دارید!

تمامی این مثال ها را بیان کردیم تا به اهمیت بالای تقویت سیستم ایمنی بدن خود پی ببرید. در این مطلب ابتدا به معرفی آنچه سیستم ایمنی بدن نامیده می شود می پردازیم و سپس به راهکارهای مختلف برای تقویت سیستم ایمنی اشاره خواهیم کرد. این مطالب نه تنها برای افرادی که در خطر ابتلا به نوعی بیماری قرار دارند بلکه برای تمامی افرادی که به سلامتی خود اهمیت می دهند مهم است. سعی کنید با توجه این مطلب فشرده و البته جامع را مطالعه کنید.

 

 

سیستم ایمنی بدن چیست؟

سیستم ایمنی بدن یک سیستم یکپارچه و بسیار گسترده است که شامل مولکول ها و اندام های مختلف بدن می شود. این سیستم همانند یک ارتش واحد عمل می کند تا در برابر انواع سلول ها و مولکول های بیگانه مقابله کند. البته سیستم دفاعی بدن یک لایه نیست و از چندین لایه و در واقع چندین خط تشکیل شده که هر کدام از این لایه ها در قسمت های مختلف بدن برای مقابله با سلول ها و مولکول های خارجی بیماری زا صف کشیده اند. این مولکول ها و سلول ها می توانند انواع ویروس و میکروب باشند یا حتی برخی اجسام اضافه مثل خار و خاشاک که به صورت غیر عادی وارد بدن ما می شود. در هر صورت سیستم ایمنی بدن برای مقابله با آن ها فعال می شود.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید نوع مکانیسم دفاعی بدن انسان بسیار خاص و پیچیده بوده و از یک الگوی فوق العاده پیشرفته استفاده می کند. به طور کلی می توان مکانیسم دفاعی بدن را به دو روش کلی تقسیم کرد که عموما به صورت ترتیبی وارد عمل می شوند. این دور روش عبارتند از:

  • دفاع غیر اختصاصی
  • دفاع اختصاصی

دفاع غیر اختصاصی در سیستم ایمنی

دفاع غیر تخصصی به این معناست که سیستم ایمنی بدن با استفاده از سلول ها و برخی اندام های بدن، تلاش می کند تا بر روی قسمت های بیگانه اثر بگذارد. از این رو به این بخش از سیستم ایمنی بدن غیراختصاصی گفته می شود که هیچ تفاوتی بین نوع مهاجم نمی گذارند. در واقع در این روش دفاعی هیچ فرقی نمی کند که مهاجم کیست، یکسری دستورالعمل برای مقابله به این خطوط دفاعی داده شده تا در برابر آن ها اقدام کنند. حال این مهاج ویروس باشد یا میکروب، تفاوتی ندارد.

دفاع غیراختصاصی خود از دو خط تشکیل شده است. خط اول دفاعی را پوست، آنزیم لیزوزیم در اشک و عرق و همچنین لایه های مخاطی تشکیل می دهند. در این خط، پوست در مرحله پیشگیرانه مانع از نفوذ هر نوع ویروس و میکروب به بدن می شود. همچنین به دلیل شرایط پوست، امکان ماندگاری میکروب در پوست بسیار سخت است. لایه های مخاطی نیز هم در سیستم تنفسی و هم در سیستم گوارشی وجود دارند تا ساختار میکروب ها را نابود نمایند.

در خط دوم نیز برخی سلول ها و واکنش ها قرار گرفته اند. پاسخ التهابی و دمایی از مهمترین اقدامات سیستم دفاعی بدن در خط دوم مبارزه با مهاجمین است. ایجاد التهاب و افزایش دمای بدن که به تب تعبیر می  شود، از مهمترین اقداماتی است که در این راستا انجام می پذیرد. گلبول های سفید نیز در همین خط قرار گرفته اند که به عنوان مهمترین عملکرد سیستم دفاعی در دفاع غیراختصاصی عمل می کنند. میکروب ها عموما در برابر گلبول های سفید دوام نمی آورند. برخی پروتئین ها نیز در این راستا به گلبول های سفید کمک می کنند که به عنوان بخشی از سیستم دفاعی بدن انسان شناخته می شوند.

دفاع اختصاصی در سیستم ایمنی

حالا که با دفاع غیر اختصاصی آشنا شدید، شاید آشنایی با دفاع اختصاصی صورت گرفته توسط سیستم ایمنی بدن انسان راحت تر آشنا شوید. اگر سیستم غیراختصاصی نتواند از پس میکروب ها و ویروس های مهاجم به بدن برآید یا شرایط به گونه ای باشد که این روش پاسخگو نباشد، دفاع اختصاصی سیستم ایمنی فعال می شود.

در دفاع اختصاصی شاهد عملکرد نوعی گلبول های سفید هستیم که لنفوسیت نام دارند. لنفوسیت ها از سلول های بنیادین مغز استخوان به دست می آیند و به صورت اختصاصی بر روی عوامل بیگانه اثر می گذارند. آشنایی با دنیای لنفوسیت های بالغ و نابالغ برای درمان مشکلات ایمنی بدن بسیار مهم است؛ اما بهتر است در همین حد بدانیم که لنفوسیت ها در کنار ماکروفازها به جنگ اختاصی با ویروس ها و میکروب ها می روند. این کار با شناسایی آنتی ژن ها صورت می گیرد که قصد نداریم در این مطلب به صورت کامل در مورد این موارد صحبت کنیم.

ایمنی هومورال و ایمنی سلولی نیز دو بخش بسیار مهم در دفاع اختصاصی سیستم ایمنی بدن انسان است. هر کدام از این مکانیسم ها باید به خوبی عمل کنند تا بتوان ویروس ها و میکروب های مختلف فعال در بدن را شناسایی و از بین برد.

ایمنی هومورال بر روی ویروس ها، میکروب ها و سلول های ناشناخته مهاجم در مایعات بدن کار می کند. البته در این سیستم دفاعی نوعی از انفوسیت ها مورد استفاده قرار می گیرند. در ایمنی سلولی نیز سیستم دفاعی بدن با سلول های مختلف آلوده شده ویروسی و میکروبی به مقابله می پردازد. مبارزه با سلول های سرطانی نیز وظیفه ای خطیر است که بر عهده این مکانیسم سیستم ایمنی بدن قرار دارد.

۲
۰
دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید