۵۷۸
۰
۰

درمان ام اس؛ بهترین روش های علمی اثبات شده را امتحان کنید

درمان ام اس؛ بهترین روش های علمی اثبات شده را امتحان کنید

بیماری ام اس از آن دست بیماری هایی است که در سال های اخیر بیشتر اسم آن را شنیده ایم. هرچند این بیماری در گذشته نیز وجود داشته است؛ اما در سال های اخیر به دلایل مختلفی شاهد رشد چشمگیر ابتلا به ام اس بوده ایم. همین موضوع باعث نگرانی جهانی نسبت به این بیماری خاص و تا حدودی ترسناک شده است. هرچند محققان هنوز نتوانسته اند برای درمان ام اس راهکار خاصی پیدا کنند؛ اما به نظر می رسد استفاده از برخی روش های مکمل می تواند به درمان این بیماری کمک کند.

وقتی در مورد بیماری ای صحبت می کنیم که نه به صورت دقیق علت ابتلا به آن مشخص است و نه می توان درمان مشخصی برای آن در نظر گرفت، یعنی باید تمام دستورات و نکات را برای پیشگیری از آن به کار ببندیم. در واقع محققان در تلاش هستند تا در کنار پی بردن به روش های مختلف درمان ام اس، روش های عملی برای پیشگیری از ام اس به ویژه برای افرادی که در خطر ابتلا به این بیماری هستند را بیابند.

هرچند طب نوین هنوز نتوانسته راهکارهای دقیق برای اثرگذاری بر روی ام اس داشته باشد و بیشتر در زمینه کنترل بیماری فعالیت می کند؛ اما طب سنتی چینی، ژاپنی، ایرانی و برخی از کشورهای آمریکای جنوبی توانسته اند با استفاده از برخی راهکارها که تعدادی از ان ها به تایید طب نوین هم رسیده است، اقدامات موثری در زمینه درمان ام اس داشته باشند.

متاسفانه به دلیل زیاد بودن شیوع ام اس در ایران، همه ما باید خود را برای مقابله با چنین بیماری خطرناکی آماده کنیم. البته داشتن اطلاعات کمک می کند تا هم مواجهه با ام اس ساده تر شود و هم برای درمان MS روند بهتری را طی کنیم. در این مطلب تلاش شده تا به صورت خلاصه به برخی نکات در مورد درمان ام اس بپردازیم. بررسی و رعایت این نکات کمک می کند تا هم برای پیشگیری و هم برای درمان بتوانیم به بهترین شکل عمل کنیم. توصیه می کنیم اگر خود یا اطرافیانتان به این بیماری مبتلا شده اید یا خود را در خطر ابتلا به این بیماری می دانید، اطلاعات مطرح شده در این مطلب را از دست ندهید

 

 

ام اس چیست؟

ام اس MS مخفف عبارت Multiple sclerosis است. این بیماری نوعی بیماری خود ایمن محسوب می شود که مغز و به ویژه نخاع انسان را تحت تاثیر قرار می دهد. بیماری ام اس بازه گسترده ای از عملکرد دارد. ممکن است کل سیستم نخاعی را درگیر و فرد را به صورت کامل فلج کند. در مقابل این امکان نیز وجود دارد که فردی که به MS مبتلا می شود، اثرات خفیفی داشته باشد به گونه ای که نقص حرکتی از خود بروز ندهد. در این صورت برخی علائم مثل خستگی و ناتوانی در انجام برخی کارها به سراغ فرد می آید.

ام اس دقیقا شبیه به دیگر بیماری های خود ایمن مثل روماتیسم، با یک حمله ناگهانی شروع می شود. در واقع سیستم ایمنی بدن انسان به ویژه گلبول های سفید، اندام نخاعی و عصبی را به اشتباه به عنوان یک مولکول یا سلول مهاجم شناسایی کرده و برای از بین بردن آن حملات خود را شروع می کنند. این حملات باعث ایجاد مشکل در بدن فرد می شود. اگر حملات انجام شده تمام عیار باشد، ممکن است حتی از یک شب تا صبح فرد سالم بدون هیچ گونه خلل عصبی را به فردی دارای نقص حرکتی و فلج کامل بدل سازد.

شاید برایتان جالب باشد که MS در حال حاضر به عنوان یکی از شایع ترین بیماری های مغز و اعصاب در دنیا شناخته می شود. بازه سنی عملکرد آن عموما بین 20 تا 40 سال است. با این حال به وفور دیده شده که افراد با سن بالای 40 سال نیز به ام اس دچار شده اند.

این بیماری که مستقیما بر روی اعصاب و رشته های عصبی اثر می گذارد، بیشتر در بین زنان دیده می شود. علت این موضوع را می توان در نوع ذهن بانوان نیز جستجو کرد. هرچند هنوز دلیل قطعی بروز ام اس مشخص نیست؛ اما برخی یافته ها نشان می دهد که زنان حساس، زودرنج، خودخور و دارای مشکلات روحی حتی مثل وسواس، شانس بالاتری برای ابتلا به ام اس دارند. این یعنی یک هشدار برای بانوانی با شرایط بیان شده که متاسفانه کم هم نیستند.

برای اینکه بتوانید به صورت دقیق با بیماری ام اس آشنا شوید، بد نیست اطلاعات خود را در مورد سیستم عصبی بالاتر ببرید. دستگاه عصبی انسان از مغز، نخاع و تعداد زیادی رشته های عصبی تشکیل شده است. این رشته های عصبی وظیفه انتقال دستوران به اندام های مختلف انسان را بر عهده دارند. سلول های عصبی که تعداد آنها به میلیون ها عدد می رسد، با نوعی چربی به نام میلین Myelin پوشیده شده اند که نقش محافظ سلول های عصبی را دارند.

در بیماری ام اس MS، سیستم ایمنی بدن انسان این سلول های چربی را به عنوان مهاجم شناسایی کرده و به آن ها حمله ور می شود. حمله به این چربی ها انتقال پیام های مغز به اندام ها را مختل کرده و همین موضوع عوارض بیماری ام اس را ایجاد می کند.

متاسفانه هیچ دلیل مشخصی برای این حمله سیستم ایمنی بدن وجود ندارد. با این حال همانطور که گفته شد برخی پارامترها مثل زن بودن، سن بین 20 تا 40 سال داشتن و... می تواند شانس ابتلا به این بیماری را افزایش دهد. البته در ادامه این مطلب به برخی نظرات طب سنتی ایران در مورد بیماری ام اس و رابطه آن با عدم تعادل مزاج را مورد بررسی قرار می دهیم که به نظر می رسد بحثی علمی و کاملا مرتبط به یافته های علمی در کشورهای غربی و کشور خودمان باشد.

۰
۲
دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید