۲۳۰۴
۸
۰

شیر و عسل؛ معجونی برای سلامتی بیشتر

شیر و عسل؛ معجونی برای سلامتی بیشتر
شیر و عسل یک معجون تمام عیار برای سلامتی است. با نوشیدن این نوشیدنی خوشمزه و پرخاصیت هم از بروز بیماری ها پیشگیری می شود و هم به درمان مشکلات مختلف پیدا و پنهان بدن پرداخته می شود.

شاید معجون شیر و عسل از آن دست معجون هایی باشد که از گذشته تا همین امروز در همه خانه ها مورد استفاده بوده و هست. اگرچه برخی شیرعسل را برای طعم خوشمزه و دلچسبش می خورند؛ اما خواص فوق العاده ترکیب این دو ماده باعث شده تا بسیاری برای سلامتی یا حتی درمان بیماری ها از ترکیب عسل با شیر استفاده کنند.

وقتی از یک معجون یا ترکیب دو یا چند ماده صحبت می کنیم، حتما لازم نیست که این مواد در کنار هم تغییرات خاصی پیدا کنند. همین که دو ماده بتوانند خواص مجزای خود را در کنار هم به فرد برسانند و تکمیل کننده خواص ماده دیگر باشند، یعنی با یک ترکیب مناسب سر و کار داریم. شیر و عسل نیز از جمله همین ترکیب ها است. ماهیت عسل و ماهیت شیر در این ترکیب تغییر نمی کند؛ اما خواص عسل تکمیل کننده خواص شیر و خواص شیر تکمیل کننده خواص عسل طبیعی است. این یعنی یک معجون تمام عیار برای سلامتی بیشتر!

آشنایی با خواص این دو ماده به تنهایی قطعا کمک می کند تا اطلاعات دقیق تری در مورد خواص شیر عسل کسب کنیم. با این حال بد نیست خواصی که در این معجون بیشتر مورد توجه است را نیز مرور نماییم. در واقع باید گفت که شیرعسل تمام خواص عسل و تمام خواص شیر را دارد؛ اما برخی خواص به دلیل همپوشانی این دو ماده، بیشتر جلوه می کند.

در این مطلب تلاش شده تا به برخی از مهمترین خواص معجون شیر و عسل اشاره شود. بهتر است حتما قبل از مصرف عسل طبیعی به همراه شیر، اطلاعات خود را از خواص این معجون بیشتر کنید.

 

 

8 خاصیت معجون شیر و عسل

همان طور که گفته شد، معجون شیر و عسل خواص زیادی دارد. با این حال برخی خواص بیشتر مهم هستند یا بیشتر مورد توجه طب سنتی و حتی پزشکی نوین قرار گرفته اند. در ادامه ابتدا 8 مورد از این خواص را با هم به صورت خلاصه مرور می کنیم.

افزایش قدرت بدنی

توصیه اول به همه افراد این است که یک لیوان شیر و عسل در ابتدای صبح بنوشند. شیر و عسل باعث افزایش قدرت بدن و افزایش انرژی می شود. کافی است به شیر و عسل کمی گرده گل هم اضافه کنید تا دیگر هیچ کس جلودار شما نباشد! شیر و عسل برای کودکان نیز بسیار مفید است و می تواند قوای جسمانی آن ها را افزایش دهد.

تقویت معده و بهبود هضم غذا

از گذشته تا امروز معجون شیرعسل برای برطرف کردن مشکلات معده مورد استفاده قرار می گرفته و هنوز نیز شیر و عسل به این منظور استفاده می شود. این معجون هم برای تقویت معده و کمک به هضم غذا مناسب است و هم به دلیل خواص آنتی باکتریالی، معجونی برای برطرف کردن عفونت های معده است. به ویژه عسل طبیعی با خواص آنتی اکسیدانی و ضد باکتری، عفونت های معده را رفع می کند.

معجزه ای برای زیبایی پوست و ترمیم مو

شاید شما هم دیده باشید که این روزها شرکت های معتبر اقدام به تولید صابون شیر و عسل یا شامپو شیر و عسل می کنند. علت این است که این معجون اثرات فوق العاده ای برای سلامت پوست و مو دارد. شاید برایتان جالب باشد که بدانید در دوران باستان، ترکیب شیر و عسل را نوعی اکسیر جوانی می نامیدند؛ چراکه از چین و چروک جلوگیری کرده و مشکلات پوست را برطرف می کند. هرچند بهتر است برای استفاده از این خواص از صابون شیر و عسل یا شامپو حاوی شیر و عسل استفاده کنید؛ اما مصرف خوراکی آن نیز اثرات قابل توجهی دارد.

بیشتر در مورد خواص عسل طبیعی برای سلامت پوست و مو بخوانید:

خواب راحت تر با معجون شیر و عسل

اطبا طب سنتی در گذشته از شیرعسل به عنوان نوشیدنی قبل از خواب برای رفع بی خوابی و بهبود کیفیت خواب استفاده می کردند. امروزه نیز یکی از توصیه های مهم به افرادی که دچار بی خوابی هستند، مصرف شیرعسل قبل از خواب است. این معجون باعث آزاد شدن تریپتوفان به مغز شده و این ماده به سروتونین تبدیل می شود. این ماده نیز در فعل و انفعالات صورت گردفته به ماده دیگری به نام ملاتونین تبدیل می شود که به خواب راحت کمک می کند.

کمک به بهبود و درمان نقرس

محققان دریافته اند که مصرف فندق، شیر و عسل در وعده صبح برای افراد مبتلا به نقرس، اثرات شگرفی خواهد داشت. البته این یک خاصیت بسیار ویژه از شیر و عسل است که باید زیر نظر پزشک اجرایی شود.

با عسل طبیعی درمان نقرس را ساده تر کنید

تضمین سلامت استخوان ها

همواره از گذشته از شیر به عنوان منجی استخوان ها یاد شده است. کلسیم موجود در شیر می تواند به سلامت استخوان ها کمک کند. ترکیب عسل با شیر این خاصیت را بیشتر کرده و اثرات بهتری بر استخوان می گذارد. البته این به شرطی است که تا جای ممکن شیرعسل را به صورت منظم میل کنید. اضافه کردن گرده گل نیز به این مورد کمک می کند.

کمک به بهبود سرفه و سرماخوردگی

محققان دریافته اند که مصرف شیر و عسل به ویژه برای کودکان و نوجوانان، اثرات خوبی برای بهبود سرفه و حتی درمان سرماخوردگی دارد. البته این روشی قدیمی است که همه مادربزرگ ها برای درمان سرماخوردگی نوه های خود از آن استفاده می کردند و هنوز نیز به این روش ایمان دارند.

کمک به آرامش بیشتر و کاهش اضطراب

معجون شیر و عسل یک ماده ضد استرس و ضد اضطراب است. هم عسل و هم شیر از جمله مواد طبیعی هستند که ذهن را آرام می کنند. در نتیجه فرقی نمی کند که علت دلهره و نگرانی شما از چیست؛ این معجون کار خود را به خوبی انجام می دهد. مطالعات بالینی اثبات نشده نیز حکایت از خاصیت معجون شیرعسل برای پیشگیری یا درمان افسردگی دارد.

درمان اضطراب با کمک عسل طبیعی؛ یک خاصیت فراموش شده از عسل

سخن آخر

شیر و عسل یک معجون تمام عیار برای سلامتی است. با نوشیدن این نوشیدنی خوشمزه و پرخاصیت هم از بروز بیماری ها پیشگیری می شود و هم به درمان مشکلات مختلف پیدا و پنهان بدن پرداخته می شود. این معجون به اندازه ای برای زیبایی انسان اثرگذار است که بسیاری از سلاطین و ملکه ها در طوب تاریخ، به صورت هفتگی حمام شیر و عسل می گرفته اند! البته جای نگرانی نیست؛ امروزه می توانیم به جای حمام شیرعسل از صابون شیر و عسل برای زیبایی و لطافت پوست خود استفاده کنیم.

اگر تجربه خاص یا خاطره ای از مصرف شیرعسل دارید، حتما از طریق نظرات با ما در میان بگذارید.

۸
۰
دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید