۱۱۲۴۸
۵
۱

بره موم چطور به درمان فیبروم رحم کمک می کند؟

بره موم چطور به درمان فیبروم رحم کمک می کند؟

فیبروم رحمی نوعی از تومورهای مختص رحم است. این تومورها خوش خیک بوده و ربطی به سرطان ندارند. برخلاف آنچه تصور می شود که فیبروم رحم احتمال بروز سرطان رحم را افزایش می دهد، هنوز این موضوع به اثبات نرسیده است. به فیبروم رحم میوم و لیومیوم نیز گفته می شود. در این مطلب قصد داریم به تاثیرگذاری بره موم بر روی این بیماری و تحقیقات انجام شده توسط دانشمندان بپردازیم.

فیبروم رحمی یکی از رایج ترین بیماری های زنانه است. تحقیقات نشان داده که حدود 30 درصد زنان به این مشکل دچار می شوند. این آمارها حتی ممکن است در برخی کشورها به 50 درصد یعنی نیمی از زنان یک کشور نیز برسد. بروز فیبروم رحم به عوامل مختلفی بستگی دارد که هنوز به طور دقیق علت ایجاد آن مشخص نیست. به همین علت روش های درمانی محدودی برای آن وجود دارد. یکی از این روش ها که در سال های اخیر و با تحقیقات انجام شده مورد توجه قرار گرفته، مصرف بره موم است.

بره موم یک ماده طبیعی تولید شده توسط زنبور عسل بوده که این ماده نقش مهمی در درمان سرطان هم ایفا می کند. بسیاری از دانشمندان از بره موم به عنوان ماده ای برای درمان سرطان رحم یاد می کنند. تحقیقات نشان داده که بره موم به درمان فیبروم رحمی هم کمک می کند. در این زمینه مطالعات زیادی انجام شده که امیدواری بانوان را در این زمینه روز به روز بیشتر می کند.

بیشتر در مورد بره موم بخوانید:

 

 

بره موم چیست؟

نکاتی که باید درباره فراوری بره موم بدانید

شاید مصرف بره موم برای شما هم ممنوع باشد

نکات کلیدی برای خرید بره موم

در این مطلب تلاش کرده ایم تا به یکی از تحقیقات انجام شده در مورد اثرگذاری بره موم بر روی فیبروم رحم اشاره کنیم. علاوه بر این، به نکاتی برای مصرف بره موم برای درمان این بیماری می پردازیم. اگر شما هم مثل بسیاری از زنان و دختران ایرانی به این مشکل دچار شده اید، حتما این روش درمان فیبروم رحم را نیز مطالعه کنید.

مطالعه علمی در مورد اثرگذاری بره موم بر روی فیبروم رحمی

به طور کلی دو نوع جامع از فیبروم رحمی وجود دارد. یک نوع آن بدون علامت است و نوع دیگر علامت دار بوده و اخالالات قاعدگی، کم خونی، مشکلات ناحیه لگن و... را ایجاد می کند. از نظر پاتولوژیک این یک تومور خوش خیم ناشی بدون علل طبیعی است و ممکن است به سبک زندگی و مشکلات دیگر وابسته باشد.

درمان فیبرومیوم هم به صورت درمان های هورمونی و هم به صورت جراحی انجام می شود. هورمون آزاد کننده گنادوتروپین GnRhagonist یکی از مرسوم ترین درمان های پزشکی در دنیا است. قرص های پیشگیری از بارداری خوراکی، قرص های ضد استروژن، آنتی پروژسترون و اخیرا تعدیل کننده پروژسترون از جمله داروهایی هستند که به درمان فیبروم رحمی کمک می کنند.  جراحی نیز یکی از روش های درمان میوم رحمی است که در این مطلب قصد نداریم به معرفی این روش درمانی بپردازیم.

در یکی از جدیدترین تحقیقات بالینی صورت گرفته، 40 خانم مبتلا به میوم رحم در مطالعه شرکت کردند. پروپولیس واژینال به صورت قرص واژینال 1000 میلی گرم روزانه، به مدت 8 هفته استفاده شد. در این مطالعه ارزیابی خونریزی رحم با استفاده از پوشک خونریزی روزانه و غلظت سرب، ابعاد رحم و ابعاد میوم توسط سونوگرافی سه بعدی اندازه گیری شد. هدف از این مطالعه اینبود که حجم رحم، حجم میوم و غظت هورمونی بررسی شود که همگی در درمان فیبروم رحمی موثر هستند.

این یکی از معدود مطالعاتی بوده است که از بره موم به صورت واژینال برای درمان مشکلات رحم استفاده شده بود. تا پیش از این برای درمان فیبروم رحم از بره موم فراوری شده به صورت خوراکی استفاده می شد که خواص خوبی را نیز از خود نشان داده بود. طب سنتی در شرق آسیا و طب ایرانی نیز از این روش یعنی روش خوراکی استفاده می کردند؛ اما روش واژینال می تواند روشی نوین برای این موضوع باشد.

در این مطالعه مشخص شد که مصرف بره موم هیچ تاثیری در تولید استروژن از تخمدان و در نهایت سرکوب بسیاری از انکوژن ها ندارد. بنابراین مکانیسم عملکرد بره موم واژینال در کاهش حجم میوما توسط دو مکانیسم است:

  1. کاهش استروژن در میوما
  2. خواص بیوشیمیایی بره موم طبیعی بر روی رحم مثل کاهش التهاب و برطرف کردن باکتری ها و موارد مختلف دیگر درون رحم

نکته بسیار مهمی که از این مطالعه بالینی به دست آمد این بود که مصرف بره موم واژینال هیچ عوارض جانبی ندارد. در نتیجه استفاده از آن بدون خطر بوده و می تواند توسط اکثر بانوان مورد استفاده قرار گیرد. با این حال محققان تاکید می کنند که برای استفاده از بره موم به صورت واژینال حتما با پزشک خود مشورت کنید. هرچند برخی از پزشکان با استفاده از بره موم مخالف هستند؛ اما اطبا طب سنتی در این زمینه می توانند به شما بهتر راهنمایی کنند.

مصرف بره موم به صورت های غیرواژینال هم بر روی فیبروم اثر دارد

نکته مهمی که وجود دارد این است که مصرف بره موم تنها به صورت واژینال نیست که می تواند به درمان فیبروم کمک کند. همانطور که بیان شد، تا پیش از انتشار این مقاله، اکثر متخصصان طب سنتی به استفاده خوراکی از بره موم فراوری شده تاکید داشتند. مصرف قرص بره موم، کپسول بره موم یا حتی ترکیب عسل با بره موم از بهترین گزینه هایی است که کمک می کند این مشکل درمان شود.

نکته ای که وجود دارد این است که درمان با بره موم کمی زمان بر بوده و نیاز به نظم و مداومت در مصرف بره موم دارد. در نتیجه اگر می خواهید از روش های غیرواژینال برای برطرف کردن مشکلات رحم به ویژه فیبروم استفاده کنید، باید صبر داشته باشید و با دقت مصرف بره موم را ادامه دهید. توجه کنید که تنها بره موم فراوری شده می تواند به صورت خوراکی اثرات مثبت بر روی درمان فیبروم داشته باشد. بره موم خام  به صورت خوراکی نمی تواند اثرات خوبی بر روی فیبروم رحمی بگذارد.

بیشتر در مورد بیماری های رحم و روش های درمان آن بخوانید:

ژل رویال مرحمی بر بیماری های رحم

نقش زهر زنبور عسل در درمان سرطان مخاط رحم

بره موم چطور به درمان سرطان رحم کمک می کند؟

آیا ژل رویال برای درمان سرطان رحم کاربرد دارد؟

سخن آخر

درمان فیبروم رحم با بره موم خوشبختانه در مجامع علمی مورد توجه قرار گرفته است. با توجه به اینکه هم مصرف خوراکی بره موم و هم مصرف واژینال بره موم عوارض جانبی ندارد، می توان از این روش به خوبی برای مبارزه با فیبروم رحم استفاده کرد. البته به هیچ وجه به صورت خودسرانه اقدام به مصرف بره موم به صورت واژینال نکنید و در این زمینه حتما با متخصص مشورت نمایید.

۵
۱
منبع http://www.jofamericanscience.org/journals/am-sci/jas150319/02_34515jas150319_8_10.pdf
۱ دیدگاه
 
ir
نگار جم | ۱ سال پیش
سلام،چطور میشه بره موم موثر بر فیبرم رو تهییه کرد؟
ممنون
۰
۰
پاسخ کارشناس:
سلام.شما باید حتما از بره موم عصاره گیری شده استفاده کنید.و طبق نظر پزشک و یا درمانگر طب سنتی ..
 

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید