۱۵۴۰
۱
۱

تقویت سیستم ایمنی بدن؛ بره موم را در کنار چه مواد طبیعی مصرف کنیم؟

تقویت سیستم ایمنی بدن؛ بره موم را در کنار چه مواد طبیعی مصرف کنیم؟
تقویت سیستم ایمنی با بره موم بسیار مهم است؛ اما بد نیست مواد طبیعی دیگری که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کنند را نیز شناسایی کنیم

این روزها زیاد در مورد سیستم ایمنی بدن و تقویت آن صحبت به میان می‌آید، به خصوص که ویروس کرونا و تبعات آن زندگی بسیاری از افراد جامعه را دستخوش تغییرات اساسی کرده است. قابل درک است که حساسیت بیشتری نسبت به تقویت سیستم ایمنی خود داشته باشیم و بدن خود را نسبت به انواع بیماری ها ایمن کنیم.

دستگاه ایمنی بدن انسان، بخشی از بدن ما است که سلول های خودی را از غیرخودی تشخیص داده و در صورتی که با برخی از سلول های بیگانه مواجه شود، به مقابله با آن ها می پردازد. در بسیاری از مواقع ممکن است آنتی ژن های سلول های بدن انسان با میکروب ها و یروس ها مشابه باشد. در این شرایط سیستم ایمنی بدن اشتباه کرده و به قسمت هایی از بدن به عنوان سلول مهاجم حمله می کند. در این شرایط بیماری های خود ایمن مثل کولیت روده، ام اس، رماتیسم و... اتفاق می افتد.

بسیاری از افراد به صورت مادرزادی دچار نقص سیستم ایمنی هستند و ممکن است در اثر محرک بیرونی این مشکل به‌ صورت جدی نمایان شود. حداقل ۸۰ بیماری ناشی از مشکلات سیستم ایمنی بدن وجود دارد که در همه آن ها التهاب یکی از موارد اصلی محسوب می شود. برای این‌ که سیستم ایمنی بتواند از ما در برابر انواع بیماری‌ها محافظت کند، عملکرد درستی داشته باشد و به خود بدن حمله نکند، باید نسبت به عواملی که تنظیم و تقویت این سیستم دفاعی را باعث می‌شود، آگاهی داشته باشیم.

بیشتر در مورد تقویت سیستم ایمنی بدن بخوانید:

 

 

در این مطلب تلاش کرده ایم به نکاتی بپردازیم که دقیقا بررسی کنیم چرا تقویت سیستم ایمنی بدن مهم است و به چه علت است که ما در مورد تقویت سیستم ایمنی بدن با بره موم صحبت می کنیم. اگر به سلامتی خود اهمیت می دهید، مطالعه این مطلب می تواند برای شما مفید باشد.

چه عواملی در تقویت و تنظیم سیستم ایمنی بدن تاثیرگذار است؟

به لحاظ اینکه سیستم ایمنی یک بعدی نیست و برای عملکرد بهتر نیاز به تعادل و هماهنگی دارد، متخصصین همواره در حال بررسی تاثیر عواملی چون رژیم غذایی، ورزش، سن، استرس و سبک زندگی بر روی سیستم ایمنی هستند.

استراتژی‌هایی که برای یک زندگی سالم در نظر گرفته می‌شود، در تنظیم عملکرد این سیستم بدن بسیار تاثیرگذار است، مواردی چون:

  • رژیم غذایی سالم و مقوی، شامل سبزیجات و میوه‌ها
  • جلوگیری از اضافه وزن یا کاهش بیش از اندازه
  • فعالیت ورزشی منظم
  • خواب کافی و باکیفیت
  • عدم استفاده از سیگار و انواع دخانیات
  • عدم زیاده روی در مصرف نوشیدنی‌های الکلی
  • به کارگیری روش‌های جلوگیری از عفونت همچون شستشوی دست‌ها، پختن کامل گوشت
  • کاهش استرس و اضطراب

عدم رعایت هر یک از موارد بالا می‌تواند عاملی برای عملکرد نادرست سیستم ایمنی باشد، لذا نمی‌توان تنها یک مورد خاص را برای تقویت و تنظیم آن در نظر گرفت. در واقع تقویت سیستم ایمنی توسط داروهایی که ممکن است در بازار عرضه شود، به لحاظ علمی منطقی نیست، چون افزایش بی‌رویه سلول‌های ایمنی می‌تواند مشکلات عدیده‌ای مثل سکته برای فرد ایجاد کند. بهتر است تا جای ممکن از مواد طبیعی برای تقویت سیستم ایمنی بدن استفاده کنیم که بره موم یکی از بهترین این مواد طبیعی است.

بدن انسان به گونه‌ای طراحی شده که قادر به جذب مواد دارویی موجود در مواد غذایی باشد، لذا برای اینکه سیستم دفاعی بدن شما همچون ساعت کار کند، بایستی میزان زیادی میوه و سبزی در برنامه غذایی خود قرار دهید. اضافه شدن بره موم موم به عنوان یک ماده طبیعی هشداردهنده به سیستم ایمنی بدن نیز اهمیت زیادی دارد. بره موم سیستم ایمنی بدن را همواره هوشیار و اماده برای مقابله با سلول های مهاجم قرار می دهد.

در کنار مصرف مواد غذایی سالم و استفاده از برخی مواد طبیعی مثل بره موم به منظور تقویت سیستم ایمنی بدن، سعی کنید از مصرف غذاهای آماده و فست فود پرهیز کنید و نوشیدن آب به میزان کافی را فراموش نکنید. داشتن یک برنامه غذایی سالم و مقوی به حفظ سلامتی و تقویت سیستم ایمنی شما کمک می‌کند.

فعالیت ورزشی منظم، نه تنها به بهبود عملکرد سیستم تنفسی و گردش خون کمک می‌کند، بلکه استرس که یکی از عوامل بسیار موثر در بهم ریختگی تعادل سیستم ایمنی بدن است را کاهش می‌دهد. تحقیقات نشان می‌دهد که استرس بیش از حد می‌تواند سیستم ایمنی بدن را ضعیف کرده و توان بدن برای مقابله با انواع بیماری‌ها را کاهش دهد. جالب است که بره موم در این زمینه نیز می تواند کمک کننده باشد. بره موم یک آرامش بخش طبیعی است که در کنار عسل و ژل رویال از جمله مواد تولید شده توسط زنبور عسل است که برای رفع استرس و اضطراب مورد استفاده قرار می گیرد.

به جز بره موم، کدام مواد غذایی موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می شوند؟

یکی از راه‌های تقویت سیستم ایمنی، داشتن رژیم غذایی مناسب و سالم است که شامل انواع ویتامین‌های ضروری بدن باشد. همانطور که می دانید بره موم یکی از بهترین مواد طبیعی برای تقویت سیستم ایمنی بدن است. عسل طبیعی، گرده گل و ژل رویال نیز از جمله مواد غذایی تولید شده توسط زنبور عسل هستند که برای تقویت سیستم ایمنی بدن مورد استفاده قرار می گیرند.

به جز بره موم و فراورده های تولید شده توسط زنبور عسل، بد نیست برخی مواد طبیعی که به افزایش قوای ایمنی بدن کمک می کنند را با هم مرور کنیم:

  • سیر
    سیر حاوی آلیستین است که یک ماده فعال محسوب شده و با باکتری‌ها و عفونت‌های بدن مبارزه می‌کند و یک آنتی بیوتیک طبیعی به حساب می‌آید.
  • مرکبات
    مرکبات ویتامین C بالایی که دارند و به همین علت در تقویت سیستم ایمنی بدن موثرند. بسیاری معتقدند ویتامین C تولید گلبول های سفید خون را افزایش می دهد. مزیتی که کلید از بین بردن عفونت در بدن است. از آنجایی که بدن در حالت طبیعی نمی‌تواند این ویتامین را تولید و ذخیره کند، مصرف روزانه آن برای حفظ سلامت بدن بسیار ضروری است. جالب است بدانید که بره موم نیز یکی از بهترین مواد طبیعی حاوی ویتامین ث است.
  • مواد غذایی نارنجی رنگ
    مواد غذایی نارنجی رنگ مانند هویج، سیب‌زمینی شیرین، کدو تنبل و کدو حلوایی حاوی مقادیر مناسب ویتامین A هستند. این ویتامین به حفظ سلامت پوست کمک کرده و همچنین با تبدیل بتاکاروتن به ویتامین A بافت همبند در بدن احیا می‌شود و به تقویت سیستم ایمنی منجر می‌شود. زردچوبه نیز ادویه زرد رنگی است که به دلیل وجود کورکومین که حاوی اثرات آنتی اکسیدان و ضد التهاب است، باعث بهبود سیستم ایمنی می‌شود.
  • ماست پروبیوتیک
    ماست با داشتن باکتری‌های زنده و فعال، به افزایش باکتری‌های خوب دستگاه گوارش و دفع میکروب‌های بیماری‌زا کمک می‌کند. این ماده غذایی مفید با تحریک گلبول‌های سفید خون تقویت سیستم ایمنی بدن را باعث می‌شود. ماست می‌تواند منبع عالی ویتامینD  باشد که خود باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و یک سد دفاعی طبیعی در مقابل بیماری ها ایجاد می کند.
  • قارچ
    از جمله مواد غذایی که فعالیت گلبول‌های سفید خون را افزایش می‌دهند، انواع قارچ‌ها هستند.در این شرایط گلبول‌ها حالت تهاجمی به خود گرفته و به پیشگیری از عفونت‌ها و بهبود سریع تر بیماری کمک می‌کنند.
  • ویتامین E
    ویتامین E آنتی اکسیدانی قوی است که رادیکال‌های آزاد را از بین می‌برد. رادیکال‌های آزاد مولکول‌هایی هستند که در زمان تجزیه مواد غذایی یا تماس با آلودگی‌ها در بدن ایجاد می‌شوند که می‌تواند منجر به بیماری شود. مواد غذایی حاوی این ویتامین مثل مغزیجاتی چون بادام و تخمه آفتابگردان را در برنامه غذایی خود بگنجانید و به تقیت سیستم ایمنی خود کمک کنید. به همین علت است که مصرف عسل طبیعی و گرده گل نیز به شدت توصیه می شود.
  • ماهی چرب
    ماهی سالمون، تن، ساردین و دیگر ماهی های چرب، منبع غنی امگا ۳ هستند که مصرف طولانی مدت اسیدهای چرب امگا ۳ ریسک ابتلا به روماتیسم مفصلی را کاهش می دهد.

شکلات تلخ، کفیر، چای سبز، کلم بروکلی، اسفناج، زنجبیل، کیوی، پاپایا، بلوبری، کفیر، فلفل دلمه‌ای قرمز و گوشت پرندگانی مثل مرغ و بوقلمون و بسیاری از مواد غذایی که شاید در این مقاله نام برده نشده بر تقویت و تنظیم سیستم ایمنی تاثیر گذار است. در کنار تمامی این ها بره موم برای تقویت سیستم ایمنی بدن غوغا می کند که در مطلبی مجزا به آن پرداخته ایم.

سخن آخر

تقویت سیستم ایمنی با بره موم بسیار مهم است؛ اما بد نیست مواد طبیعی دیگری که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کنند را نیز شناسایی کنیم. مصرف مداوم مواد طبیعی کمک کننده به سیستم ایمنی بدن است که باعث پیشگیری از بیماری های خود ایمن به واسطه تقویت دستگاه ایمنی می شود. پس این موضوعت را جدی بگیرید. عسل، ژل رویال، گرده گل و بره موم به عنوان فراورده های زنبور عسل و برخی مواد طبیعی که در این مطلب از آن ها نام بردیم، به صورت طبیعی برای تقویت سیستم ایمنی بدن غوغا می کنند. پس لطفا ان ها را جدی بگیریم

۱
۰
۱ دیدگاه
 
ir
هادی صادق نژاد | ۳ سال پیش
بره موم تقویت کننده سیستم ایمنی بدنه در صورتی که من برای کولیت رودم که باید سیستم ایمنی بدن ضعیف بشه استفاده کردم خیلی حالم خوبه کلا بیماریمو خاموش کرد فک میکنم روند بره موم بستگی به مشکل فرد داره
۰
۰
 

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید